Uncategorized

رواية رياس الفصل السادس للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل السادس للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل السادس للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل السادس للكاتبة شيماء عسكر

جاسر..  قولت قربي 
رياس..  اقرب ليه 
جاسر.. علي فكره انا لو قادر اقرب هقرب بس انتي شايفه الوضع اللي انا فيه في قربي انتي 
رياس بخوف  وهي تقترب منو..  نعم 
جاسر بمد ايدو علي شفايف رياس بشيل حبة الرز العالقه عليها  ..  كانت بشيل دي ثم غمز ليها 
رياس..  اه شكراً اتفضل كمل اكلك بقا 
جاسر بتناكه و غرور و هو برجع لـ ورا علي الاريكه..  بس مش جاسر المهدي اللي ياكل من ورا الخدامين 
رياس بعدم فهم..  مش فاهمه 
جاسر وهو ببوص علي المعلقه.. اقصد المعلقه يا حلوه انتي اكلتي منها وانا مابكلش من ورا حد زي ما قولتلك اصلي بقرف في يتروحي تجيبي معلقه تانيه يا تشيلي الاكل  من غير ما اكمل اكلي وبيني وبينك انا هموت من الجوع  
رياس وهي بتحاول تسيطر علي نفسها من انها تعيط قدامو  او تديه كف علي وشو بسبب الإهانة  بتعتو ليها بس علي مين  ..  قولت انك جعان و قرفان تاكل بالمعلقه اللي انا اكلت منها  بس انت عارف ناس كتير اوي بتتمني  اني اتف في وشها مش اديها ريق حلو  وانت عارف بقا هتكون من اي نوع من دول،،  رياس بتقرب من جاسر وتمسك التشيرت بتاعو…  
عند معتصم يصحي الصبح علي رايحة الاكل الحلوه ايوه البطاطا او البطاطس المقليه،،  يمشي معتصم بشويش،  ،، المي واقفه بتحضر الفطارمعتصم.. صباح  الخير 
المي وهي بتقلب البطاطا.. صباح النور حبيت اعملك الفطار قبل لما امشي 
معتصم وهو بقعد علي السفره في المطبخ ويمسك تفاحه  ياكلها…  تمشي فين 
المي وهي بتحط ليه الفطار .. اروح بيتي  واتفضل كُل  بقا 
معتصم بتعجب من الاكل..  ايه الاكل ده 
المي بضحك.. فضلت خير بطاطس و شكشوكه   وجبنه 
معتصم وهو بيبص على الاكل..  بس انا مبفطرش كدا 
المي..  امال بتفطر اي  شوف علي العموم دوق الاكل ده بس متاكده انو هيعجبك 
معتصم.. حاضر لما اشوف  .. ” عامل نفسو كيوت اوي الاخ كل هو فيه احلي من الاكل الشعبي   ” 
المي قاعده سرحانه فيه..  هو شكلو حلو ومعاه فلوس ليه مش اوقعو في حبي و اعيش انا هنا في الوقت ده هقدر ازل اهلي  ،،  المشكله اني مش ليا في الكلام ده  ،،  ومين كان ليه شوية كلام حلو مع شوية حنيه هوقع امو  و كل عيلة  ،،  
معتصم وهو ماسك فنجان القهوة   ..  المي 
المي..  ها نعم  
معتصم..  بتفكري في اي 
المي..  ابدا مفيش الاكل عجبك   
معتصم… ايوه عجبني تسلم ايدك 
المي..  طيب انا همشي بقا بعد اذنك 
معتصم..  برضو عايزه تمشي 
المي..  معلش بقا و فرصه سعيده 
معتصم..  المي ممكن اطلب منك طلب 
المي..  اتفضل 
معتصم..  بلاش ترجعي تاني النادي و انا هدورلك علي شغل كويس 
المي..  تمام بس يارب امي تسكت وتحل عني 
معتصم..  طيب انا هوصلك بيتك و كمان اكلم مامتك و نشوف الموضوع ده 
المي..  توصل مين معلش و تشوف مين لا لا مينفعش اصلا تدخل المنطقه عندنا  لانها مش من مقامك 
معتصم..  وانا حابب اشوف اللي مش من مقامي ديالمي..  بجد مينفعش خصوصي اني فضلت عندك يومين ولما اروح مع واحد غريب الناس هتتكلم عليا وانا اصلا الكل بحلف بـ اخلقي بس امي و ابوي بقا الله يهديهم و لو مش هداهم  يعفرتهم 
معتصم بضحك علي كلامها..  طيب ياستي بس علي الاقل اعرف عنوانك وكمان اوصلك بعيد عن المنطقه شويه  
المي..  ماشي يا استاذ معتصم 
ــــــــــــ عند سليم و لميس 
لميس.. نعم يا حبيبي جاسر قال انك عايزني 
سليم بصدمه.. انا 
لميس…  ايوه انت 
سليم..  ابدا هو اخوكي الحادثه جابت اخرو ولا اي 
لميس وهي بتمسك ايد سليم و بتقعد جنبو..  معرفش بس انا من يوم ما جيت وانت بتهرب مني ليه ي سليم 
سليم بهدوء.. مش عارف يا لميس كل لما اقرب منك ببعد عنك اكتر علشان انا شايفك بنت خالي و اختي اللي متربي معاها في موضوع اني اشوفك مراتي ده بعيد كل البعد اسف اني بقولك الكلام ده بس ده احساسي ليكي ومش عايز اظلمك معايا اني اتجوزك  وبعد كدا ننفصل في خلينه كدا احسن اصحاب و اخوات 
لميس بعد ما كانت ماسكه ايدو سبتها وقامت من علي الكرسي تقعد قدامو علي الطاوله  ..  انت معاك حق مش تتاسف تاني الغلط من عندي انا،،  انا اللي علقت نفسي بيك و كانت حاطه امل اننا نقرب من بعض زي اي اتنين بحبو بعض و نعيش حياتنا سوا بس بعد كلامك ده انا اللي مش هقرب منك تاني و هنعيش زي اي اتنين تجمع ما بنهم علاقة اهل و بس عن اذنك 
سليم  .. لميس استني انتي يا بت 
بس لميس مشيت و سابته قاعد مع نفسو  ،،  ” هتندم صدقني هتندم ???????? ” 
امال بقا عند جاسر و رياس  
رياس  وهي ماسكه التيشرت  بتاع جاسر..  انت ايه يا اخي مش بتحس معندكش شوية دم للناس حتي لو كانو شغالين عندك بس هتحس ازاي وانت شايف كل الناس عندك عبيد و بس ،،  انت عارف كام مره هنتني  فيها ها اول مره لما كانه في المطعم تاني مره واحنا في الجنينه  و دي التالته يمكن فيه مره كمان بس نسيتها و ده لحسن حظك بس المره ده هتكون اخر مره يا جاسر  ي مهدي  ،،  رياس تسيب تيشرت جاسر بقوه و بعد كدا جاسر اخد كف من رياس  من العيار التقيل  
رياس..  الكف ده هيخليك تفتكرني دايما بس و رحمه امي يا جاسر بيه ما هخليك تهني تاني و انا يا قاتل يا مقتول ياريت تكون فهمت كلام كويس  
جاسر بغضب و عيونه بقيت حمرا  ..  انتي عارفه عملتي اي 
رياس..  عارفه و اعلي ما في خيلك اركبه  
جاسر و هو بقوم من علي الاريكه غصب عنو  علشان يقدر يرد عليها.. انتي قد التحدي ده يا زباله 
رياس عيونه في عيون جاسر بتحدي  و قوه..  ايوه بتحداك  
جاسر وهو بمسك شعر رياس بقوه ..  طب تعالي بقا وانا هوريكي التحدي ده 
تاجي اميمه و لميس و سليم علي صوت صريخ رياس كان جاسر  ماسك شعرها و هي علي الارض  ماسكه في ايدو بتحاول تخلص نفسها منو لكن هو اقوي منها رغم جسمو اللي متكسر بس نسبة الادرينالين  بقيت هي اللي مسيطره عليه بسبب غضبو الشديد منها  
سليم وهو بحاول يخلص رياس من تحت ايدو..  جاسر انت مجنون بتعمل اي في البنت 
جاسر بغضب..  ابعد عني ابعد انا هموتها بنت الكلب دي  هيكون اخر يوم في عمرها النهارده  
اميمه بصوت عالي  … سيب البنت يا جاسر 
جاسر..  قولت لا  موتها علي ايدي يكون حد يقرب منها انتو سامعين  ،،،  في الوقت ده كان جاسر  رمه رياس قدام باب الفيلا الخارجي  ،،  جاسر للحارس بتاعو..  تاخد الحيوانه ترميها في اي مخزن لما اشوف هتصرف معاها ازاي 
سليم وهو بكلم الحارس..  متسمعش  كلامو 
جاسر بغضب و عروق الرقبه عندو بقيت ظاهرة  خالص كانها هتنفجر  ..  سلــــيم متدخليش  انت فاهم 
سليم..  مدخلش ازاي وانا شايفك  هتموت البنت و نروح في داهيه فوق يا جاسر فوق هي عملتلك اي 
جاسر …  عايز تعرف عملت اي بنت الكلب دي ادها الوسخه دي طولت عليا بقا انا جاسر المهدي علي اخر الزمن واحده زباله زي دي تمد ادها عليا  ،،  ثم ينظر الي الحارس..  خدها من وشي 
اميمه.. رياس مش هتمشي من هنا انت مالكش كلمه في بيتي يا ابن اخويا  البنت دي مسؤال مني انا لو هي غلطت فيك في انا هعتذر عنها رغم اني عارفه انك اللي هتكون غلطان مش هي  ..  لميس خدي رياس علي جوا يا بنتي 
لميس..  حاضر يا عمتي  ،،  لميس وهي بتمسك ايد رياس  ..  قومي معايا يا حبيبتي 
جاسر..  ابعدي عنها يا لميس
لميس..  لا مش هبعد عنها….لميس و وشها في وش جاسر،، حط نفسك مكاني افرض انا اللي اتعمل فيا كدا كانت هتسكت يا جاسر هي علشان غلبانه و مالهاش حد يقوم احنا نعمل فيها كدا  
اميمه..  خدي البنت يا لميس و اطلبي ليها الدكتور 
لميس وهي بتسند رياس علشان تدخلها  
جاسر..  استني عندك  
لميس.. اي تاني يا ابن ابويا  
جاسر..  لـ سليم اطلب المأذون 
الكل بصدمه 
سليم…  مأذون  ليه 
جاسر…  اصلي هتجوز 
لميس..  هتتجوز  مين 
جاسر….  وهو بمسك ايد رياس من لميس..   ثم يقول بستهزاز  ..  من الحلوه اللي مالهاش اهل  
اميمه..  لا انت شكلك مجنون فعلاً  ..
يتبع..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى