Uncategorized

رواية أنت مرادي الفصل الحادي عشر 11 بقلم علا عبدالعظيم

 رواية أنت مرادي الفصل الحادي عشر 11 بقلم علا عبدالعظيم

رواية أنت مرادي الفصل الحادي عشر 11 بقلم علا عبدالعظيم

رواية أنت مرادي الفصل الحادي عشر 11 بقلم علا عبدالعظيم

وفي بيت ملك تليفونها بيرن من بدري وهي مش راضيه ترد .. وأخيراً ردت …..
مراد : مش بتردي ليه ؟
ملك : و ارد ليه !
مراد بغيظ : بيقولوا اني خطيبك .
ملك ببرود : ومبقيتش .
مراد : قصدك اي يا ملك ؟
ملك : بابا كان عاوزني اتجوز عشان كان خايف أن لقدر الله يحصله حاجه هو وماما وابقا لوحدي لكن دلوقتي مريم موجوده .
مراد في نفسه:( ياريتني ما عملت فيها واد شهم ورجعتها )
ملك : ساكت ليه .
مراد : هقولك اي ، فاضل على فرحنا اسبوع و حضرتك بتستظرفي… و على كدا ابوكي عارف الكلام دا ؟
ملك : لا بس هعرفه.
مراد بحزم : بصي بقا تعرفيه متعرفهوش دي حاجه ترجعلك بس الفرح في معاده ، انا مش ناقص دلع بنات .
ملك متكلمتش وقفلت في وشه وقالت في نفسها: دلوقتي بقا هتأكد لو فعلا لسه بتحب داليدا وعاوز تنساها بيا ولا بتحبيني انا .
مراد : والله يا بنت محمود ل اوريكي بس في كل الحالات هتجوزك يعني هتجوزك .
و في يوم جديد :
ملك صحيت وجهزت نفسها للكلية و صحت مريم عشان يفطروا مع بعض .
و على الفطار .
مريم : انا هنزل اسكندريه النهارده .
محمود : ليه ؟
مريم : على فكره انا عندي امتحانات الفتره دي .
عبير : طب يا حبيبتي حولي ورقك هنا .
مريم : حاضر .
ملك : بس مفيش تحويل فترة الامتحانات …
مريم : انا هحاول ولو نفع خير وبركة ولو منفعش هروح واجي لحد ما الامتحانات تخلص أو ….
محمود : أو اي يا مريم .
مريم بتردد : أو او اقعد عند بابا عبد الرحمن لحد ما اخلص امتحانات .
محمود بغضب: اي اللي انتي بتقوليه دا ؟
مريم : يا بابـ….
محمود بمقاطعة : مفيش كلام عاوزه تحضري امتحاناتك روحي وتعالي كل يوم انما مفيش الكلام اللي انتي بتقوليه دا .
مريم بأستسلام : حاضر .
ملك طبطبت عليها : انا هنزل دلوقتي وهرجعلك تاني .
مريم بصتلها بحزن : طيب خلي بالك من نفسك.
ملك : وانتي كمان .
و عند روز …
صحيت روز من نومها وقامت جهزت نفسها للكلية و فجأة تليفونها رن .
روز بإبتسامه : صباح الخير
مصطفى بحب : صباح النور يا حبيبتي ، عرفتي اهلك اني جاي اتقدم اخر يوم في الامتحانات ؟
روز : لسه ، هما كانوا مشغولين الفتره اللي فاتت بس أن شاء الله بليل هكلمهم .
مصطفى : تمام ، ذاكرتي ؟
روز : مش اوي ، ما تديني الامتحان مش انت المُعيد وهتبقا خطيبي ؟ ولا فالح بس تطردني !
مصطفى بضحك : ولو لمحتك بتبصي جمبك هعملك محضر غش .
روز بطفوله : والله انت غلس بقا وهقفل ..
مصطفى بضحك اكتر : استني استني …..
بس روز قفلت في وشه وقال بإبتسامه : بحب طفله يا ربي .
مريم سافرت اسكندريه و راحت كليتها وبعد ما خلصت امتحانها وخرجت .
هاجر : مريم مريم عوزاكي .
مريم : مالك يا هاجر .
هاجر :تعالي معايا دقيقه ..
مريم : طيب بس احنا طالعين من الكليه ليه ؟
هاجر : هوريكي حاجه .
وصلوا لمكان فاضي ..
مريم : احنا هنا ليه ، انا كدا هتأخر.
و فجأة سمعت صوت بيقول : انتي مش هتروحي اصلا يا حلوه .
مريم بصت بصدمة وقالت : إيهااااب ؟؟؟؟؟
و عند روز و اول ما خرجت من الامتحان تليفونها رن .
روز :, انا حليت كويس الحمدلله .
مصطفى :, طيب انتي فين ؟
روز : في الكافتيريا بتاعت الجامعة
مصطفى : طيب انا جاي اراجع معاكي
روز بفرحه : طيب انا مستنياك …
وفجأة وصلت لـ روز رساله .. فتحتها ، وقالت بصدمه : اي داااا ؟؟؟؟
‏يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!