Uncategorized

رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث بقلم عبير أشرف

 رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث بقلم عبير أشرف

رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث بقلم عبير أشرف – كامو

رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث بقلم عبير أشرف

داليدا بغضب????????????: انت هتعملي فيها اخرس لا رد عليا بدل ما زعلك 
قام اسر بغضب???????? و اسمك بدراعها و فتح الباب و القاها في الخارج و اغلق الباب بقوة 
في الخارج كانت داليدا ملقيه على الارض من شدة الرمية قامت و فتحت الباب بغضب
داليدا بغضب????????: انت غبي ولا ايه في حد يعمل كدا و الصبح متعصب عليا ليه. 
اسر بغضب????????: عشان انتي غبية اولا المفروض يا دكتورة يا محترمة تخبطي قبل ما تدخلي ثانيا  هما قالولك على نظامي من ضمنهم باكل ايه و بشرب ايه صح 
داليدا بسخريه????????: اولا هما قالولي دا واحد فاقد النطق يعني لو خبط لصبح مش هيرد ثانيا نظامك انا ماشية عليه و كان اولهم القهوة بتاعك صح 
اسر بتهكم????????: و يا ترى قهوتي كانت ايه 
داليدا بسخريه????????????: زي ما في الورقة دي عملتها اهو قهوة سا و صمت داليدا 
اسر بتهكم????????: قهوة سادة مش زيادة صح 
داليدا عملت انها لم تنتبه عليها لانها كانت تفكر في عزمي و ما فعله 
داليدا محاولة التبرير: ????????????ما هو عشان مخدش بالي عشان
اسر بمقاطعة: عشان انتي واحدة غبية و اللي زيك مكنهم مش هنا مكنهم المطبخ. 
داليدا بغضب????????: نعم يا عمر مطبخ مين دا انا دكتورة اد الدنيا اوعى تكون فكرني بنت ناس و كدا لا فوق دا انا شرشوحة و بهدلك هنا 
اسر بتهكم????????: لا اطمني ما انا عارف انك بيئة اصلا 
داليدا بغضب????????: صدق بالله انت اشكالك دي مينفعش معاها الكلام. 
اسر بسخريه:???????? امال ينفع معاها ايه 
داليدا و قد امسكت بالفازة الموضوعة امامها على المنضدة: ينفع معاك دي 
و قامت بالقاء الفازة تجاه اسر و لكن تفادها بمهارة 
اسر بغضب???????????? و هو يمسكها من معصمها: انا هعرفك مين هو اسر الحديدي 
داليدا بغضب???????? و سخرية:???????? ها عرفني يا خويا هتعمل ايه اخرك فاضي اصلا. 
اسر بصدمة????????: اخري فاضي طيب. 
و لكن قبل ان يفعل اسر شئ قامت فريدة بعض يده و امسكاتها بضوافرها و خربشته و جريت لاخر الغرفة 
اسر بغضب???????????? و صوت عالي: و رحمة ابويا ما هسيبك و 
لكن قاطعهم دخول فهمي الجزار و عزمي 
فمهى: اسر مالك فيه ايه 
اسر و قد قام بأداء التحية العسكرية و حاول التحكم في غضبه:???????? يا فندم انا مش عايز البتاعة دي هاتوا اي حد تاني 
عزمي بفرحة????????: عين العقل 
و لكن نظر له فهمي نظرة دبت الرعب فيه: اطلع بره يا عزمي 
هرول عزمي خارج الغرفة بخوف.???????? 
فهمي بهدوء: تعالى بس يا اسر اعد خالينى نتكلم 
اسر يحاول التحكم في غضبه???????? بعد ان جلس في الكرسي المقابل لفهمي و ما زالت داليدا واقفه في اخر الغرفة بجانب السرير 
فهمي بهدوء: مش عايزها ليه بقى 
اسر: دي بيئة و صوتها عالي بت استغفر الله كدا حاجه قرف 
جاءت داليدا بهدوء و وقفت امامهم 
فهمي: اعدي يا دكتورة فهميني اللي حصل 
داليدا بهدوء بعد ان جلست:???????? بصراحه يا فهمي بيه انا مش عارفه ازاي دا ظابط مهم عندكم 
اسر بتهكم:???????? ليه يا بيئة 
داليدا بهدوء:???????? مبيعرفش يتحكم في غضبه خالص اعد يزعق و صوته عالي و يكسر في اي حاجة حواليه 
اسر بغضب????????: انا اللي صوتي عالي 
داليدا????????: يا فندم حضرتك لما جيت كان مين اللي بيزعق 
فهمي: ????????اسر يا بيحلف برحمه والدة ومتعصب
داليدا بهدوء و صوت واطي: شوفت و كل دا ليه عشان بسأله اذا كان عايز حاجه ولا لا 
اسر بصدمة:???????? ايه 
داليدا بهدوء: اعد يزعق و صوته عالي دا كمان كان هيعورني بلفازة شوفت مكسورة هناك ازاي 
اسر: انا 
داليدا: ايوه و كل دا ليه عشان القهوة مش زي ما بيشربها هو متعود عليها سادة و انا عملتها زيادة 
اسر بغضب????????: عشان غبيه 
داليدا بهدوء: شوفت يا فندم اهو على طول كدا 
اسر بغضب:???????? على طول مين دا انا لسه عارفك من ساعتين 
فهمي: طيب ما هو متعود على قهوته كدا من زمان. 
داليدا:???????? يا فندم انا قولت لازم اغير عشان طعم القهوة مرة هيشوف كل حاجه مرة لكن الحلو هيبقى عنده نظرة مختلفة للحياة مبالك بقى لو زيادة 
اسر بتهكم???????? : يسلام اعد معانا فيلسوفة  انتي يا بت مش لسه قايله انك مخديش بالك  
داليدا: متقولش بت. 
اسر بغضب???????? و صوت عالي: اقول اللي انا عايزة انتي اخرك تعدي في البيت اصلا 
داليدا بهدوء: على فكره صوتك العالي دا دليل على ضعف موقفك 
اسر بغضب???????? و قام وقف : اخفي من وشي يا حيوانة انتي 
داليدا وقفت  محاولة التحكم في غضبها????????: انا مش طلعة بره انا هنا الدكتورة المعالجة ليك و انت لازم تسمع كلامي. 
اسر بغضب???????????? و قد نسى وجود مديرة: اسمع كلام مين يامتخلفة انتي غوري من وشي بقؤلك 
داليدا بغضب???????? و قد نست وجود فهمي : والله انا دكتورة في المستشفى دي انت اتنيل على عينك خف و غور في داهية من هنا
اسر بغضب و قد امسكها من معصمها: والله ما هرحمك و 
فهمي بمقاطعة و غصب????????: اسر في ايه انت مش عاملي اي احترام 
اسر و قد ترك يد داليدا: انا اسف يا فندم 
فهمي بغضب????????: اسف على ايه بالظبط على عدم احترامك ليا و لا اللي عملته في الدكتورة و نظر الى يده ايه اللي عمل في ايدك كدا 
اسر بتهكم???????? و هو ينظر ليده: الدكتورة اللي حضرتك بدافع عنها
فهمي بصدمة????????: انتي اللي عملتي كدا 
داليدا بهدوء: اه 
اسر: البجاحة ليها ناسها. 
فهمي: ليه كدا 
داليدا بهدوء: اقولك ايه بس يا فهمي بيه الاستاذ دا دخلت لقيته ماسك السكينة بتاع الفاكهه و عمال يلعب بيها 
اسر بصدمة:???????? انا 
داليدا: ????????خوفت ليعمل في نفسه حاجه و اعد اقوله هاتها مرضيش فعملت كدا عشان اخدها
فهمي: عورتيه بيها عشان تخديها 
داليدا: لا دا انا خربشتة و غضيته بس 
فهمي: هي دي ضوافرك 
داليدا: اه 
فهمي: كل دي ضوافر 
اسر بتهكم????????: ما هي دي ضوافر الحيوانات مش البشر،
فهمي بغضب:???????????? اسر ميصحش كدا و انتي ليه خدي منه السكينة 
داليدا:???????? مش هو مجنون و مريض نفسي قولت ممكن يعمل حاجه في نفسه و يعمل حاجه في حد  ما هو اصل اللي زي دول دول لو عملوا حاجه محدش هيلوم عليهم 
اسر بغضب????????: با انا مجنون يا بنت العبيطة تعالي هنا بقى 
و خرجت داليدا تجري خارج الغرفة و اسر خلفها و ظلت داليدا تجري في الممر التابع لدور و اسر وراءها بغضب ????????و ظلوا هكذا مدة الى ان اوقفهم صوت فهمي 
( فهمي بعد كدا زعق ليهم و اسر دخل اوضته و بعدها فهمي اتكلم مع داليدا في مكتب جاسر و عرفها انو فاهم اللي هي عملته ما هو مدير المخابرات بقى و قالها استمري مع اسر و انا هتابع معاكي بس بهدوء بردوا عشان اسر لما بيوصل لاخر صبرة غضبه محدش يقدر يتحكم فيه) 
( و مشى فمهي  و كمان داليدا و قررت متروحش لاسر تاني النهارده و روحت) 
&في فيلا اسر&
نازلي بسعادة????????: حمدلله على سلامتك يا حبيبي 
معتز: الله يسلمك يا ماما ثم اكمل بتعجب مالك فرحانة كدا ليه 
نازلي بفرح????????: اسر اتكلم النهارده 
معتز: اتكلم ازاي 
قصت عليه نازلي ما حدث 
معتز: يعني هي الدكتورة دي اللي خلته يتكلم 
نازلي بسعادة????????: ايوة و هروحله بكرة معاك 
معتز: و مين قالك اني هاجي معاكي 
نازلي بتعجب????????: مش هتشوف اخوك كنت الاول بتحجج انك بتتكلم و هو مبيرضش دلوقتي خلاص اتكلم 
معتز: انا مسافر بكرة و رايا شغل لما ارجع هبقى اروحله 
و تركها و صعد لغرفته 
( معتز اخو اسر الصغير و لد مغرور جدا بسب دلع والدته صاحب شركة ادوية و بيكره اسر عشان الكل بيحب اسر و هو لا و كلهم شيفين ان اسر احسن منه و فرح جدا في اللي حصل لاسر) 
فاطمة: مالك سرحانه في ايه 
نازلي بحزن????????: كنت فاكرة انو هيفرح لخوه و مش هيستنى للصبح و يروح يشوفه دلوقتي 
فاطمة: متزعليش مني انتي اللي عملتي كدا دايما مدلعة معتز و الله وحدة اعلم اخرت دلعك دا ايه 
نازلي بحزن:???????? اسر كان واخد طبع والده الله يرحمه شديد من صغره لكن متعز مش كدا اسر من صغره بيتعامل كا راجل عكس معتز 
فاطمة: اومي نامي عشان بكرة نروح لاسر و تكوني فايقة و سيبيها لله 
نازلي: حاضر تصبحي على خير 
فاطمة: و انت بالف خير
( فاطمة الدادة بتاع اسر، ومعتز من و هما اطفال معاهم من ايام والد اسر، و اتجوزت و مخلفتش فبتعتبر اسر، و معتز والدها و خصوصا اسر عشان هو حنين عليها و بيعتبرها امه التانية 
♕ في الصباح ♕
ذهبت داليدا الى المستشفى و دخلت عند اسر و احضرت له قهوته السادة و وضعتها امامه و جلست و لم تتحدث 
ظلوا هكذا فترة اللي ان جااءت و الدته و معها فاطمة 
نازلي بسعادة????????: صباح الخير على نور عيني 
اسر ببتسامة☺️☺️: صباح النور. 
فاطمة:???????? ربنا يحميك انا مش مصدقة نفسي الله اكبر قمر يا ابني 
داليدا بسخريه???????????? و صوت واطي: قمر بالستر يا حجة 
و لكن علم ما قالته فهو يعرف لغة الشفايف 
نازلي بسعادة????????: طبعا و البركة في الدكتورة 
فاطمة ببتسامة???????? و هي تسلم على داليدا: و الله يا بنتي انا مش عارفه اشكرك ازاي انتي دخلتي الفرحة قلوبنا تاني 
داليدا ببتسامة????????: انا معملتش حاجه دا شغلي 
و استاذنت منهم و تركتهم بمفردهم 
♕ في احدى الدول الاجنبية ♕
الحديث بالغة الانجليزية 
جاك: عملت ايه مع المختبر. 
مايكل????????: مش عارف ادخل اي حد من رجالتنا هناك. 
جاك:???????? لازم ميوصلوش للعلاج احنا خلاص قربنا ندخل الفيرس البلد 
مايكل????????: متقالقش عشان يوصلوا للعلاج لازم ياخدو عينة من الفيرس نفسه و دي ميقدروش يوصللها. 
جاك:???????? ميقدروش ازاي اذا كان واحد من رجالتهم جيه لحد هنا 
مايكل: ????????و مشي بالفيرس و لما يشوفوا اللي هيبدء يحصله محدش هيقدر يجي هنا هيخافوا 
جاك: ????????اعراضه هتظر امته عليه 
مايكل:???????? بعد سبع شهور مر منهم خمسة لسه شهرين 
جاك:???????? و ليه سبعة كدا المفعول بطئ جدا 
مايكل????????: مفعول بطئ لانه لما اتحقن مكناش قدرنا نتطورة زي دلوقتي لكن دلوقتي اللي هياخد الفيرس اقل من شهر و هيكون مدمر 
جاك:???????? اعراضة ايه 
مايكل:???????? بيحصل دمور في المخ و الخلاية العصبية و بيفقد الحواس بالتدريج البصر السمع و الشم و هكذا لحد ما يبقى مفيش جثة اصلا 
جاك????????: هيدخل البلد امته 
مايكل: يومين و هحدد دا 
♕ نرجع تاني المستشفى ♕
بعد فترة طويلة غادرت والدته اسر و فاطمة و احضرت هناء له الطعام و الدواء و في هذا الوقت كانت داليدا في المختبر بعد ان ارسلوا لها و اخبروها انه لابد من وجود الفيرس لستخراج العلاج و بعدها تحدث معها فهمي و اخبرها انها الوحيدة القادرة على التحدث مع اسر لكي يخبرها كيف تم حقنه بالفيرس لكي يستطيعوا الوصل اليه 
♕في غرفه اسر ♕
داليدا و كانت تجلس بالقرب من اسر و هو نائم على السرير و كانت تحدث اختها على تطبيق الواتس اب 
داليدا بغضب???????? لنفسها: اللي يخربيتك يا ابن الهبلة 
و قامت بالاتصال باحد????????: انت يلا مبتسمعش الكلام ايه 
    : مش عايز اكل 
داليدا بغضب:???????? انت يا زفت اسمع الكلام انا زهقت من حوار كل يوم دا 
     : اوف بقى حاضر 
داليدا: ايوه كدا اسمع الكلام على ما اجي 
و في هذا الوقت كان استيقظ اسر على الصوت و لكن مثل النوم 
اغلقت داليدا الهاتف محدثة نفسها بصوت عالي: ????????????اه منك يا اسر يابن الهبلة مش هخلص من موال كل يوم دا 
في لحظة كان اسر واقف امامها بغضب:???????? انتي بتشتمي مين يا بت 
داليدا بغضة????????: بسم الله الرحمن الرحيم انت صحيت امته 
اسر بغضب:???????? من صوتك الكروان يختي مرضتيش بردوا بتشتميني ليه 
داليدا بتعجب????????: و انا هشتمك ليه و انت نايم و لا انت حاسس بنفسك اوي كدا انك لازم تتشتم 
اسر بغضب????????: مش انتي لسه شتمه باسم اسر دلوقتي 
داليدا بتهكم????????: و هو انت الوحيد اللي اسمك اسر 
اسر بسخريه????????: و يا ترى مين الهانم تعرفه باسم اسر و بتشتم فيه كدا 
داليدا: ابني 
اسر بصدمة????????: ابنك 
داليدا: ايوه ابني اسمه اسر 
اسر بضيق????????: تمام ربنا يخليهولك. 
و تركها و جلس في مكانه المفضل امام النافذة 
( اسر داخله اضايق اوي لما عرف انها متجوزة و عندها ابن) 
داليدا و قد احضرت له عصير 
داليدا و هي تجلس بجانبه: اتفضل 
اسر لم ينظر لها: شكرا مش عايز 
داليدا بهدوء: لازم تشرب جسمك محتاج سوايل 
اسر: قولتك مش عايز 
داليدا: ما انا مش هسيبك الا ما تشرب انا موريش غيرك 
اسر بتهكم:???????? موركيش غيري ليه مش عندك زوج و بيت و ولد 
داليدا: لا مش عندي غير ولد بس جوزي مات 
اسر بفرحة داخليه: مات 
داليدا: ايوة 
اسر: ازاي 
داليدا: ملكش فيه 
صمت اسر و هو لا يعلم لما شعر بهذة الفرحة داخلة عندما علم انها ارمله 
داليدا و قد قدمت له العصير، مرة اخرى: اشرب و انا احيلك 
اخذ منها اسر كوب العصير و بدء في تناولة و فهو داخله فضول لمعرفة حكايتها 
و قد قصت له داليدا كيفية زواجها و ابنها و كل شئ عنها 
اسر بهدوء: يا عني انتي عايشة مع اختك 
داليدا: ايوة 
اسر: و جوزها
داليدا ببتسامة:???????? دا مش جوزها بس دا اخويا حسام جدع معايا اوي وقف جامبي وافقة اخ و اب ربنا يخليه لينا كلنا 
اسر: بس جوزك دا ميجوز عليه الا اارحمة بس ازاي كان عايزك كدا تظهري جمسك للي يسوا و اللي ميسواش 
داليدا بهدوء: مرة الراجل اللي كان شغال عنده عامل حفلة و عزمهم كلهم و انا روحت معاه و كان وقتها كل اللي هناك مزز يعني وانا كنت اقل واحدة فيهم اعد يزعق و يقولي انا كنت مكسوف منك و بعدها معدش بيرضى ياخدني معاه في حته و لا يجي معايا في مكان 
اسر: دا كان مش راجل داشبيه راجل 
و قطع حديثم دخول فتاة ????????????الغرفة ترتدي جيب و بلوة قصيرة و تضع الكثير من مساحق التجميل و شعرها اصفر صناعي 
و داليدا مصدومة من مظهرها ????????????
و جريت على اسر و قامت باحضتانه و ..
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة غدارة للكاتبة عبير أشرف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى