Uncategorized

رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث عشر والأخير بقلم عبير أشرف

 رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث عشر والأخير بقلم عبير أشرف

رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث عشر والأخير بقلم عبير أشرف

رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث عشر والأخير بقلم عبير أشرف

بعد مرور اسبوع 
في المحكمة 
القاضي: بعد الاطلاع على التفصيل قررت هيئة المحكمة بإحالة اوراق كل من معتز حسن الحديدي و عزمي خالد البهنسي و علاء السيد احمد لفضيلة المفتي رفعت الجلسة 
نازلي ببكاء: ????اعمل اي حاجة لخوك يا اسر 
اسر بحزن????: مقدرش يبقى كدا بخون بلدي 
نازلي ببكاء: ????ساعد اخوك عشان خاطري 
اسر: حاضر هحاول 
بعد كدا خدوهم عشان يرحلوهم و اسر و نازلي روحوا 
و اسر بيفكر ازاي ينقذ اخوة عشان يرضي امه و في نفس الوقت ميعملش حاجة تضر بلدة لان معتز بقى بلاء لكل اللي حواليه 
اثناء الترحيلات 
عربية الترحيلات اتصدمت بعربية جاية معاكس و الاتنين خبطوا في بعض و البنزين سرب و العربيات اتفحمت بالناس اللي فيها و ماتوا و دي كانت نهاية ظلمهم 
وصل الخبر لبيت اسر و نازلي انهارت و اسر زعل كتير على اخوة لانه مهما عمل في الاول و الاخر اخوة و داليدا عرفت و زعلت لانها عارفة دلوقتي اسر هيبقى متأثر اد ايه 
في ايام العزاء في فيلا اسر 
نازلي اعدة بتبكي ????جوا من النساء و نجوان بتهديها و اسر و فارس و فهمي و غيث عرف و جيه من اسكندريه برة مع الرجالة 
و راحت داليدا و حسام و احلام 
سلمت داليدا على اسر و عزته و دخلت جوا هي و احلام و حسام فضل برة معاهم 
اول ما داليدا دخلت جوا نازلي بكت???? كتير في حضنها و فضل الوضع كدا لحد ما العزا خلص و هما مروحين 
اسر بحزن:???? داليدا 
داليدا بحزن عليه????: البقاء لله 
اسر بحزن:???? راح و معدش معايا حد 
داليدا بحزن????: متقولش كدا معاك والدتك و فارس و فهمي بيه كلهم جمبك و معاك 
اسر: و انتي 
داليدا: انا ايه 
اسر: مش هتبقي معايا 
داليدا: كل اللي ما بينا انتهى من قبل ما يبدأ 
اسر بحزن????: يعني مفيش امل 
داليدا: لا مفيش اشوف وشك بخير 
و سابيته و مشت 
        ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
( تسريع الاحداث) 
♕ بعد مرور شهرين ♕
غيث رجع اسكندريه تاني و اسر رجع شغله و حاول مرتين مع داليدا و هي رفضت و هو بطل يكلمها خلاص و الحياة ماشية عند اسر زي بعضها مقضيها حزن و بيحاول يبان قوي بس عشان خاطر والدته 
راجع اسر من الشغل و شاف 
غيث ببتسامة: ????اهلا بالباشا 
اسر ببتسامة حزن: ايه يا ابني اللي ماعدك كدا 
غيث: عشان اشوفك يا جميل 
اسر: و انت جيت من اسكندريه امته 
غيث: النهارده و جاي عشان اعزمك على خطوبتي 
اسر ببتسامة☺️: الف مليون مبروك 
غيث ببتسامة:???? الله يبارك فيك هي قريبة واحد صحبي و بنت كويسة و الخطوبة بعد بكرة لو مجتش هزعل 
اسر ببتسامة☺️: هو انا اقدر مجيش دا انت اخويا 
غيث ببتسامة????: و دا العشم بردوا استاذن انا 
اسر: هو انت لحقت 
غيث: معلش بقى عشان الحق اجهز بيقت الحاجه الناقصة 
اسر ببتسامة:☺️ ربنا يعينك مع السلامه 
      ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بعد يوم 
فارس: ايه يا عم الشياكة دي 
اسر بسخريه????: شياكة 
فارس: ????طبعا بس لو تشيل الدقن دي هتبقي قمر 
اسر و هو ياخد مفاتيحة: يلا عشان منتاخرش على غيث 
    ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
♕ في بيت اهل غيث في القاهرة ♕
اسر ببتسامة:☺️ الف مبروك ربنا يتمم بخير 
غيث ببتسامة????: الله يبارك فيك 
فارس ببتسامة????: مبروك ليك يا عم 
غيث ببتسامة????: الله يبارك فيك عقبالك يا عم 
فارس:???? لا طبعا انا ضد النكد 
غيث????: نكد 
فارس:???? ايوة نكد طول ما في ستات يعني في نكد 
اسر:???? طيب واطي صوتك لحسن في شلة بنات وراك لو سمعوك هينفخوك 
فارس: طب. خليها في سرك بقى ????
غيث: هروح اجيب العروسة واجي 
اسر: تمام اتفضل 
فارس: طيب على ما يجي ما نروح البوفية 
اسر بسخريه: طول عمرك مفجوع 
فارس بضحك: حبيبي يا فهمني يلا ????
راح اسر و فارس عند البوفية و كان مدي ضهره لمكان خروج العرسان و بعدها حصل دوشة و زغريط بيلف اتفاجى???? بالعروسة و هي داليدا 
اسر بصدمة:???? داليدا 
فارس بصدمة:???? هي عروسة غيث داليدا 
حالة صدمة سيطرت على الكل ????????????
بعدها بدأت الناس تبارك للعرسان و راح اسر و فارس عشان يباركوا لصاحبهم 
اسر بحزن:???? مبروك 
غيث ببتسامة????: الله يبارك فيك 
داليدا بصدمة: ????اسر 
غيث: ????هو انتو تعرفوا بعض 
داليدا بتوتر: ايوة كان مريض عندي 
غيث: شوفت يا عم يا احنا صحاب و كنت تعرف خطيبتي قبل كدا
اسر بحزن:???? ايوة ألف مبروك 
و سلم على احلام و حسام اللي كان باين عليهم الفرحة لداليدا جدت و استاذن منهم و مشى و غيث مكنش عايزة يمشي بس اسر اتحجج بوالدته و فارس سلم عليهم و مشي هو كمان 
    ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
♕ في فيلا اسر ♕
اسر مش مصدق خلاص انها هتبقى لحد غيرة اول حب في حياته هيبقى مع غيرة حب???????? حياته ضاع منه ليه عشان هو غبي زهق من محاولة مع داليدا انو يصالحها لحد ما بقت لغيرة اعد يعيط و يبكي بحرقة???????? و يكسر في كل اللي ايدة تطولة هيتجن خلاص و فضل كدا كتير و فارس و نازلي محدش قادر يهديه 
        ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕  
تاني يوم راحلة غيث 
غيث بحزن????: اسر 
اسر بغضب:???? عايز ايه 
غيث بحزن????: انا اسف انا عرفت كل حاجه عرفت ان داليدا هي البنت اللي انت بتحباها 
اسر: و بعد ما عرفت هتعمل ايه 
غيث بحزن????: انا اسف يا صحبي بس انا كمان حبيتها و مقدرش استغنى عنها متزعلش مني 
اسر بغضب????: و انت كمان متزعلش مني 
و مسكه اسر من رقبته و فضل يضرب فيه لحد ما بهدلة و محدش قادر عليه لحد ما جيه فارس و خالصة من ايدة بعد معانة 
و اخدة عشان يعالجة و ساب اسر يفضي بقيت غضبه في الاثاث اللي اعد يكسر فيه 
       ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
♕ في بيت فارس ♕
غيث بوجع:???? اه براحة يا شيخة حرام عليكي 
داليدا: ما انا براحة اهو خلاص خلصت كدا 
فارس و هو بيدي له كوبايتة العصير و بيضحك ????????????
غيث بوجع: ????هو انت بتضحك على ايه 
فارس بضحك:???? على شكلك 
غيث:???? هو انا بوظت خالص هتولي مراية اشوف شكلي بقى عامل ازاي 
داليدا بضحك:???????? بلاش احسن تتصرع 
غيث بوجع????: منكم لله ربنا ينتقم منكم 
داليدا بضحك:???? الصراحه مكنتش اعرف ان اسر ايدة تقيلة كدا 
فارس بضحك: ????معلش تعيش و تاخد غيرها 
غيث بوجع????: هو لسه في غيرها انا خلاص فركش 
داليدا: هو ايه اللي فركش احنا لسه ادمنا مشوار طويل هتخلع من اول قلم كدا 
غيث: بقى كل دا قلم يا مفترية 
فارس بضحك: ????دا انت لسه هتتضرب ضرب 
غيث: منك لله يارتني ما سمعت كلمكم و اشتركت في التمثلية دي 
♕ فلاش باك ♕
بعد مرور اسبوع ♡
فارس و هو يمثل الحزن: لازم تروح يا اسر 
اسر بحزن:???? مش هقدر 
فارس: لازم تقدر 
اسر بحزن????: اقدر ايه اني اشوفها يوم فرحها مع حد غيري 
فارس: من امته اسر ضعيف اسر قوي مينفعش يتكسر و لو اتكسر ميظهرش دا انت صعبان على الكل دلوقتي و اللي شايفك ضعيف 
اسر بغضب????: و انا مش ضعيف 
اسر استفذة كلام فارس جدا و قام حلق دقنه و لبس بدلة و ظبط نفسه و بقى امور اوي 
اسر بصرامة: يلا بينا 
فارس بصدمة: ????ايه دا
اسر: هو ايه 
فارس: التغير دا 
اسر: انا اسر الحديدي محدش يقدر عليه يلا بينا
و نازلي صممت انها تروح معاهم
        ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
♕ في قاعة بسيطة ♕
الفرح كان عائلي 
فرح بسعادة:☺️ انا كدا خلصت 
داليدا بفرحة☺️: ايه انا بقيت قمر 
فرح: طول عمرك قمر يا قلبي 
أحلام بسعاده☺️: بسم الله ماشاء الله زي القمر يت حبيبتي تسلم ايدك يا فروحة 
فرح: داليدا دي صحبة عمري بتشكريني على ايه 
حسام خبط و دخل يلا عشان اسلمك لعريسك 
        ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
تحت في القاعة 
غيث ببتسامة????: اهلا يا اسر حقيقي كنت هزعل اوي لو مجتش
اسر بصرامة: الف مبروك مينفعش مجيش 
غيث: الله يبارك فيك عقبالك 
اسر: شكرا 
في الوقت دا كان حسام نازل بداليدا و الناس صقفت 
غيث: بعد اذنكم اروح استقبل عروستي 
( غيث وراح لعندهم و حسام سلمه داليدا و اللي كانت زي القمر بفستانها البسيط و كانت فرحانه جدا و راحوا اعدوا ادام المأذون عشان يكتب الكتاب و اسر بيبص عليها بحزن????.????) 
المأذون: مين وكيل العروسة 
حسام: انا 
المأذون: اسم عريسك ايه يا عروسة 
داليدا بسعادة☺️: اسر الحديدي 
اسر بصدمة ????ينظر لهم و لم يعلق 
اسر كان حاسس انه في حلم 
داليدا راحت وقفت ادامه: تفتكر ممكن اعيش مع حد غيرك او حب حد غيرك 
اسر بعتاب: ليه عملتي كدا 
داليدابعتاب: بعقبك عشان موثقتش فيا 
اسر بحزن????: غصب عني كل اللي حواليا بعوني في لحظة و الخيانة جاتلي من اقرب حد كان غصب عني.
داليدابحزن????:و انا شوفت كل دا و وقفت جمبك بس انت مع اول مشكله بعتني 
اسر بحب♥: بحبك يا احلى حاجه في عمري كله 
داليدا بحب♥: و انا بموت فيك 
كل دا و الكل واقف بيتفرج عليهم 
فارس بسخريه:???? دلوقتي حب في حب بعد كدا نكد و قرف.
……:???? قرف عليك و على دماغك 
فارس بتعجب:????مين حضرتك
فرح: ????بتتكلم عليهم كدا ليه 
فارس????: انا حر و بعدان الستات كلها نكدية 
فرح بغضب????: والله و انتوا بقى ايه طاقة امل ماشية دا انتو مصدرين الاكتئاب و اذا كنا احنا النكد فأنتوا المادة الخام لستخراج النكد 
فارس????:احنا المادة الخام للنكد 
فرح????: ايوة 
و قاطعهم اسر بصوت عالي: انا بقى عايز افهم اللي حصل و مين صاحب الفكرة دي 
غيث: انا هقولك و قص له كل ما حدث
اسر بصدمة????: انت يا فارس صاحب الفكرة 
فارس: معلش يا كبير تسلم و تاخد غيرها 
غيث ببتسامة???? و هو يسلم على اسر:الف مليون مبروك و متزعلش مني بقى 
اسر بسعاده????: الله يبارك فيك و مش زعلان عشان في نهاية فوزت بأجمل هدية في حياتي 
المأذون: يا جماعة خلصوا بقى 
حسام:حاضر يلا يا اسر 
و اعد حسام و داليدا و اسر و غيث و فارس شهود 
المأذون: خلاص يا بنتي استقرتي على دا 
داليدا: ايوة خلاص نقيت 
اسر:نقيتي 
داليدا بحب: ♥ايوة قلبي اختار 
و المأذون كتب الكتاب و الكل اعد يبارك ليهم و غيث كان حاجز ليهم تذاكر السفر عشان شهر العسل 
      ♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
♕فيلا اسر 
داليدا:  بس يا ستي هي دي حكايتي مع ابوكي 
اسيل: لسه كدا في ناقص كملي 
داليدا: رجعنا من شهر العسل كانت احلى ايام حياتي مع ابوكي و بعدها حملت فيكي و لما اسر عرف انك بنت قرر يسميكي اسيل عشان يبقى اسمك قريب من اسم اخوكي اسر و اسيل 
اسيل: و بعدان 
داليدا: بعدها فارس و فرح حصل بينهم صدف عجيبة لحد ما حبوا بعض و اتجوزا و هي مطلعة عينه 
اسيل بضحك:اه جمعية حقوق المرأة
داليدا: ايوة 
قاطع دخول اسر الكبير و الصغير 
اسر الصغير: باس ايد مامته وسلم عليها و اعد و اسر الكبير باس راسها و اعد جمبها
اسرالكبير: بترغوا في ايه 
داليدا بصدمة: انتو جيتوا 
اسر الصغير بسخريه:لا لسه 
داليدا: يالهوي ملحقتش اعمل اكل بسب بنتك الرغاية دي 
اسر الكبير: و بترغو في ايه 
اسيل: حكتالي ازاي عرغتو بعض و اتجوزتوا 
اسرالكبير: و عرفتي ايه بقى 
اسيل:كل حاجه من اول المستشفى و لما كنت بتقف ادام المراية و تقول انا امور و كلوا 
اسرالكبيربصدمة: حتى دي 
داليدا بضحك:هي اللي اصرت 
اسر الصغير: ازاي يا بابا كنت بتعمل كدا دا انت اسر الحديدي الطلابة و الدكاترة عندنا في الكلية لما يعرفوا انو جاي يشرف على تدريبنا بيتكهربوا ازاي عملت كدا 
اسر بغيظ: اسأل امك 
داليدا: مالها امه بقى 
اسر♥♥: زي العسل و بحبها 
داليدا بحب: ♥♥و انا كمان بحبك اوي 
النهاية ..
نتمنى بكم قراءة ممتعة..
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة غدارة للكاتبة عبير أشرف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى