روايات

رواية دره الفصل الخامس 5 بقلم شيماء رمضان

رواية دره الفصل الخامس 5 بقلم شيماء رمضان

رواية دره الجزء الخامس

رواية دره البارت الخامس

دره
دره

رواية دره الحلقة الخامسة

دره اي ادم اخويا
ذهبت مكان ماارشدها صبيها بليه وجدت طفلين يبلغان العشر سنوات وتقف طفله تبلغ من العمر حوالي السبع سنوات تبكي
دره بس ياابني انت وهوا فياي ياادم سيبه بتتخانقو ليه
ادم زو العشر سنوات تحدث وهو يتنفس بقوه اثر العراك
ادم سبيني يادره عليه اما هوريك
دره بس ياادم عمل اي لكل ده
ادم بيعاكس فرح
دره وهي تستوعب الكلام.. اي فرح مين ياحبيبي
ادم وهو ا يشير الي الفتاه الصغيره .. اهي فرح اهي بيضايقها علي طول
دره طيب وانت مالك انت
ادم انا مالي ازاي يعني هوا انا مش راجل لما اشوف حد بيضايق بنت ادافع عنها ولا ايه
دره وقد احست بلفخر باخيها.. اه راجل وسيد الرجاله كمان يلا على البيت يااستاذ
فرح. برقه طفوليه.. انا متشكره ياادم جدا
دره. بضحكه خفيفه من تصرفات هذه الاطفال.. يلا ياحبيبي يلا فين اختك سمر
ادم سمر روحت
دره طيب يلا بينا
في بيت خاله ساميه هذه السيده التي لطلاما عطفت على دره واخيها وعوضتهم عن حنان الام الذي افتقدوه وجدو ازدحام شديداسفل البيت
دره اي ده في اي اي المه دي
دلفت الي الداخل وهي تتسال
دره. ماما ساميه في اي بتعيطي ليه
ساميه بدموع . خالتي تعيشي انتي يادره ماتت وسابتني
دره جلست بصدمه والدموع تأبي ان تهبط من عيونها تحدث نفسها ليه يارب كل الي بحبهم بيروحو مني بابا وبعدين ماما ودلوقتي تيته
بعد اجرائات الدفن وواجب العزاء تجلس دره في غرفتها وقد تذكرت مقتل ابيها دلف اليها ادم اخيها
ادم. دره ليه معيطيش علي تيته انتي مكنتيش بتحبيها ماما ساميه عيطت كتير وسمر وانا وانت لا ليه مش بتعيطي
دره. انت بقيت كبير وانا مفهماك الي حصلنا صح
ادم صح
دره. وعاهد نفسي مهما بلغ الحزن عندي دموعي مش هتنزل ابدا غير يوم ماتاخد طار ابوك وامك من عمك مش احنا متفقين
ادم بعيون سوداء من الغضب اوعدك يادره هاخد حقهم اوعدك
دره انا متاكده انك هتاخد حقهم متاكده ياحبيبي
ادم. من ذالك اليوم وهوا الهدف الوحيد الذي امامه الانتقام من عمه ناصر والهدف الثاني العلم انه وعد اخته سوف يصل الي اعلي مراتب العلم ودره التي افنت حياتها في العمل الشاق وتربيه اخيها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان اخر انه المكان المشؤم الذي حدث به مقتل حسن والفتاه الضحيه يجلس ناصر والشعر الابيض يظهر علي رأسه ويجلس وسط مجموعه من الراجال انهم افراد عصابته نعم فهو طغي وافتري علي اهل البلده والعدال الذي كان يعم البلد بسبب حسن اصبح عذاب لاهل البلد الفقراء وقد كبرت ثروته من تجاره مخد. رات وسلاح وتزوج وانجب بنت وولد وشيطانه قد هيئ له ان ظلمه لا احد يقدر ان يقف امامه
ناصر انتهي من اجتماعه وصعد الي غرفته حيث تجلس سيده اربعينيه والحزن يظهر علي ملامحها
ناصر. اعوز بالله من دي خلقه انتي ايه بوز نكد مدخلش هنا غير والقيكي مبوزه ماتفردي بوزك ده يا سلمي في اي علي الصبح
ايمان عشر سنين وانا عايشه معاك غصب عني عشر سنين كل مااشوفك اشوف دم صحبتي علي ايدك صحبتي الي اغتصبتها وبعد كده اتقتلت هي وجوزي حسن الله يرحمه يوم ماكان اخوك حسن بيصلح غلطك وقرفك لكن انت غدار غدار و شيطان وهيجي يوم وربنا هينتقم منك
ناصر اقترب منها وامسك بخصلات شعرها بقوه بين يديه وقال بغضب شديد
ناصر. انتي ايه مبتزهقيش خالص قرفتيني في عيشتي مبتنسيش هتحبيني امتي يوم ماضربتك وفكرتك انك موتي يومها بعد ماالرجاله هيشلوكي ويدفنوكي
فلاش بااك
احد رجال ناصر
. الحق ياباشا الست سلمي فيها الروح لسه نخلص عليها
ناصر بفرحه فيها الروح بجد مامتتش لسه هتولها دكتور حالا ولو ماتت هخلص عليكم وراها اسمع
. نعم ياباشا
ناصر الكل في البلد ياخد خبر انها ماتت محدش يعرف انها عايشه نهائي واعمل دفن وكل حاجه زي ماتكون ماتت
بااك
ناصر فرحت انك عايشه واني مموتكيش لحظه غضب خبيتك عن الكل علي امل انك تحبيني لكن كل ماابصلك تفكريني وتكرهيني اكتر انتي ايه حتي الخلفه مخلفتيش مني وولادي دول من ست تانيه
سلمي اه ست تانيه خلفت وقتلتها القتل عندك بقا حاجه عاديه يارتني موت وخلصت منك يااخي
ناصر يبقا انتي اخترتي ياسعد سعد
سعد وهوا زراعه اليمين وكاتم اسراره.. نعم ياناصر باشا
ناصر بشر دخل الدكتور
سلمي بخوف دكتور ليه في ايه
ناصر بهدووء مخيف اصل اعصابك تعبانه ولازم نريحلك اعصابك شويه
دخل الطبيب وفي يده جهاز صاعق بلكهرباء وشرع في تجهيزه وتجهيز حقنه مخدره
سلمي بفزع اي ده انت هتعمل فيا اييه
ناصر هضيعلك عقلك خالص.. وبقوه اكمل.. شوف شغلك يادكتور
الدكتور. دي فيها مساله قانونيه ولو حد عرف اروح في داهيه
ناصر الفوس دي هطمنك وبعدين متقلقش محدش هيعرف الغرفه هنا عازله للصوت جهزتها مخصوص للمرحله دي كنت عارف اني هوصلها يلا ابدء
وضعو اسلاك علي رأس سلمي وتم تشغيل الجهاز وسلمي تصرخ من الالم الذي لا يحتمل وبعد وقت اغمي عليها
، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور خمسه عشر عاما وقد اصبح عمر ادم خمسه وعشرون سنه وعمر دره اصبح اربعون سنه وهي مازالت تتمتع بوجهها البرئ رغم مشقه العمل التي تصر علي ممارسته حتي اخر يوم تخرج لادم وسمر ابنته ساميه السيده التي لولاها لا تعلم دره ماذا كانت تفعل او كيف كانت ترعي اخيها وقد اليوم هذا هوا فقد اصبح ادم في الشرطه ضابط شرطه ماهر وفي وقت قصير جدا اصبح برتبه عاليه نظرا لمهارته واصر علي دره انه حان الوقت لكي ترتاح وتترك له مهمه رعايتها كان يجلس ادم في مكتبه عندما دخل عليه قائده رجل يبلغ من العمر ٤٥عاما واسمه شريف
ادم يقف تحيه لقائده.. شريف باشا اتفضل
شريف ارتاح ياادم. اي كنت سرحان في اي
ادم لا ولا حاجه ياباشا كنت هنسي النهارده فرح سمر اختي لازم تنورنا
شريف حاضر ياسيدي هاجي لولا اني من وقت وفاة زوجتي وانا مخرجش في حته عشان هيثم ابني اسيبه فين بس بسيبه لداده وقت الشغل بس بعد كده هيثن بيمسك فيا هوا عنده سبع سنين بس متعلق بيا جدا
ادم محلوله هاته معاك مش هقبل اعذار
شريف باذن الله هاجي يلا قوم روح عشان الفرح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دره. بغضب مين جاب الفستان ده انا مش هلبس فساتين
ساميه يابناي افرحي مره في عمرك ده فرح اختك وادم جابه وقال لو جه لاقاكي ملبستيش هيزعل ولا عايزاه يزعل في يوم زي ده
دره بقلت حيله حاضر ياماما ساميه حاضر بس ارتاحي انتي بس
ساميه لا انا قعدلك اهو علي السرير لحد ماتجهزي سمر في الكوافير وسابت حاجات التجميل دي عشان تحطي منها
دره كمان هما متفقين عليا ولا ايه لا
ساميه انتي عايزه تتعبيني بقا
دره بخضه حاضر حاضر هعمل كل اللي عايزاه بس ارتاحي انتي تعبانه ماصدقت اتحسنتي
ساميه ببعض التعب طيب يلا اجهزي ووريني القمر بتاعي
ارتدت دره فستان زهري مطرز ديق من الصدر وواسع من اسفل وعليه حجاب نفس درجه الفستان ووضعت بعض المساحيق علي وجهها
ساميه اهو اي رأيك ياماما
ساميه بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن يابنتي رجعتي عشر سنين ورا اهو كده نوري كده
دره انا مكسوفه حد يشوفني كده ده مش مناسب لسني داانا بقا عندي اربعين سنه
ساميه واي يعني اربعين انتي في عز شبابك واجمل من بنات العشرين يلا يلا عشان هنتاخر علي الفرح
دره بخجل من مظهرها.. يلا
وصلو القاعه حيث جميع الاهالي والحباب ودره تقف بخجل في مكان منعزل بعد ما هنئت العروسين
ادم القمر بتاعي واقف كده ليه
دره تعال ياجزمه ده لون فستان تجيبه
ادم مالو ده عليكي قمر اهو
دره مش مناسب لسني
ادم دره سنك اي والنبي انتي صغيره لسه وزي القمر تعالي اعرفك بمديري تعالي… شريف بيه اقدملك دره اختي
شريف بنظره اعجاب اهل اهل انسه دره ده ابني هيثم
دره اهلا بحضرتك وانحنت لمستوي الصغير الله زي القمر ربنا يحفظك انت في سنه كام يابطل
هيثم في تانيه ابتدائي انتي قموره اووي وحلوه خالص
دره داانت الي قمر تيجي معايا نجيب حاجه حلوه
نظر الي والده الوح يابابا (اروح يابابا)
شريف روح يا حبيبي
دره بعد اذنكم
شريف اتفضلي… ربنا يحفظهالك ياادم
ادم دي امي واختي وعيلتي كلها
شريف في خبر معرفش هيزعلك ولا ايه
ادم في اي يافندم.
شريف انت مكلف بمهمه في هواره في الصعيد
ادم بتفاجئ……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الروية كاملة اضغط على : (رواية دره)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى