روايات

رواية قسوة الحياة الفصل السابع 7 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل السابع 7 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء السابع

رواية قسوة الحياة البارت السابع

رواية قسوة الحياة الحلقة السابعة

سالي باحراج وتسويس :امم يعني هو حلو بس بيجزع كدة في الاخر صح يافجر
فجر بغضب:لا مش صح وياريت تقعدي ساكتة اصلا
مفيش حاجة سيدرا بتعملها وتطلع وحشة
سيدرا ابتسمت لفجر حست ان في حد بيدافع عنها او ان في حد بيحبها اصلا
سالي قعدت معاهم ساعتين وبعدين مشيت طبعا مش محتاجة اقول ان في الساعتين دول محدش كان طايقها بعد ما مشيت عدي قال لسيدرا:يا زفته انتي
سيدرا بتوتر:انا
عدي بحدة :لا امي
سيدرا بخوف:نعم
عدي:روحي اعمليلي فنجان قهوه مظبوط
سيدرا بتوتر:احم حضرتك امبارح شارب تلت فناجين بليل كدة غ….
عدي بحدة وزعيق:انتي هتعرفيني اعمل اي ومعملش اي غوري اعملي الزفت القهوة
مشيت سيدرا وهي حزينة جدا متعرفش لية محدش بيحبها وراحت. عشان تعمل القهوة
ووهي بتعمل القهوة لقت فجر داخلة عليها.
فجر بحزن عليها:معلش ياسيدرا متزعليش حقك عليا
سيدرا:عادي ياقلبي ولا يهمك انتي معملتيش حاجة
فجر حضنتها
سيدرا باستغراب:اة صح هو انا يعني مشوفتش اهلكوا وكدة جم خالص هو انتوا اهلكوا ميتين؟
فجر :لا مش ميتين بس هما في البلد ووطت صوتها:وكلام بيني وبينك سمعت عدي بيقول لجدي انهاردة في التليفون اننا هنسافرلهم
عشان جدي عايز يتعرف عليكي بس بحكم انة العمدة وكدة مش هيعرف يسيب الصعيد فاهمة
سيدرا :اةةة وبصت للقهوة لقيتها هتفور فطفت عليها بسرعة وحطتها في فنجان.
وراحت تديها لعدي وبعديها تدخل تنام
لقت عدي بيقولها
:انتي يا اسمك اي
سيدرا:سيدرا
عدي بعدم مبالاة :مش مهم روحي جهزي شنطي انا وفجر عشان هنسافر البلد وكمل بسخرية.:وجهزي شنطتك
سيدرا طلعت بنوع من السخرية في كلامة فا طلعت وهي محرجة وفجر عملت نفسها هتروح المطبخ
وطلعت ورا سيدرا بسرعة من غير ما عدس ياخد بالة
فجر :سيدرا سيدرا
سيدرا برقة وحزن لكن اتكلمت بمرح :نعم ياجوجو
فجر بحب:روحي ياقلبي حضري شنطتك انتي وعدي
وانا هحضر شنطتي
سيدرا باحراج :بصي هو بصراحة انا مجبتش معايا هدوم بس معايا فلوس فا هاخد منك بس طقم اروح بية و
هروح احضر شنطة عدي بية ولما نروح هبقى اشتري هدوم من هناك
فجر بحب عشان متحرجهاش:تمام ياقلبي براحتك
وفعلا حضروا الشنط
ولبسوا وكانت الساعة ١٢
عدي اخد الشنط حطها في العربية
وكلهم ركبوا العربية فجر وسيدرا ركبوا من.ورا وعدي من قدام
عدي وهو بيركب وبيقفل الباب: لا بقولكوا اي انا مش سواق ابوكوا حد يتزفت ينزل ويجي يقعد قدام يلا
فجر عشان تلطف الجو بهمس:انزلي انتي ياسيدرا عشان مش قادرة واللة
سيدرا بكسوف وخوف بتوتر :لالا انتي بتهزري اكيد مش هركب جنبة انا لا
عدي بمفاذ صبر :طب اي ماحد ينجزي عشان نتحرك بقى انا خلقى بدا يديق
فجر مرديتش تركب وسيدرا ملقتش قدامها غير انها تركب ونزلت بكسوف وتوتر وركبت جنب عدي من قدام
عدي وهو بيسوق من غير ما يبصلها :انتي يابتاعة انتي الكلام الي هقولة تحطية حلقة في ودنك احنا هناك قدام اهلي واخدين بعض عن حب تمام امي واخواتي وجدي لو طلبوا منك حاجة تتنفذ فورا وخاصتا جدي
امي لو اشتكت من من اي حاجة حتي لو كانت صغيرة صدقني هعمل تصرف مش هيعجبك بربع جنية تمام
سيدرا بطاعة:حاضر
وخوف:بس ممكن اطلب من حضرتك طلب
عدي بقرف:انجزي
سيدرا:انا مجبتش معايا هدوم فلو ممكن يعني ننزل عند اي محل ونشتري ومتقلقش حضرتك انا هدفع
عدي بتسرع:طيب طيب
وبعد شوية وصلوا عند محل لبس
عدي :انزلي
سيدرا خليكي في الغربية شوية وجايين
فجر هزت راسها بمعني ماشي
عدي وسيدرا نزلوا
ودخلوا وسيدرا اشترت شوية هدوم
وجم عند الكاشير سيدرا طلعت محفظتها عشان تطلع فلوس
عدي رجع ايدها الي فيها المحفظة في جيبها وقالها بهمس
:طب اتلمي واقفي ساكتة عشان مزعلكيش
سيدرا بهمس :لو سمحت انا مش عايزة اتقل على حضرتك انا هدفع لنفسي
عدي بغضب :لما تبقى ماشية مع حرمة ابقى ادفعي انتي
لكن مدام انا واقف معاكي يبقى اسكتي بدل ما ازعلك
سيدرا مكنتش مركزة معاة كانت مركزة مع بنت
قاعدة في جنب بعيط بس سيدرا متعرفش هي بتعيط لية
وكان عندها فضول
وفاقت على صوت عدي :ياحجة انتي يلا نمشي اي ناوية تباتي
سيدرا بكسوف:آسفة مخدتش بالي
عدي :طب يلا
وخرجوا راحوا العربية وركبوا
سيدرا بتوتر :لو سمحت قولي الحساب كام عشان ادفعة
عدي ببرود:طب اسكتي ياماما واتكني
سيدرا باصرار ؛لو سمحت انا مصرة جدا فقولي الحساب عشان ادفعة
عدي:براحتك هاتي ٨ تلاف جنية
سيدرا بتوتر:احمم طيب بص هو انا معايا ٤ تلاف دلوقتي ولما انزل اشتغل هدفعلك الباقى
عدي ببرود :انتي مين قالك انك هتنزلي تشتغلي اصلا؟؟.
سيدرا :مهو مهو..
عدي :طب بصي يماما انا مش عايز اتخانق ونا رايح لأهلي فياريت كدة تهدي ومسمعش صوتك عشان انتي دونن عن خلق اللة كلها الي اصغر كلمة منك بتعصبني
وخلي فلوسك في جيبك عشان مرميهوملكيش ف الشارع
سيدرا سكتت بسبب الاحراج
بعد عدة سعات كانوا وصلوا الصعيد
وكان بيت جدة بيت كبير جدا بحكم انة العمدة وكان في ناس كتير في استقبالهم
ونزلوا وصوت زغاريط اشتغل من الستات ورجالة قعدوا يسلموا على عدي
وفجاءة سيدرا سمعت صوت بيقولها :انتي بقى مرات عدي
سيدرا لفت بتوتر عشان تشوف صوت مين دة و…….يتبع
(جماعة انا حاولت أطول البارت على قد ما اقدر واللة عشان احنا عندنا موجهين وكان ممنوع نمسك الفون اصلا فمحدش يدخل يقولي البارت قصير فضلا ❤️)

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!