روايات

رواية عالم الخيال الفصل الرابع 4 بقلم فرحة محمود

رواية عالم الخيال الفصل الرابع 4 بقلم فرحة محمود

رواية عالم الخيال الجزء الرابع

رواية عالم الخيال البارت الرابع

رواية عالم الخيال الحلقة الرابعة

عند مصطفي وماجدة وهما في السجن وبيكلمو يوسف عن طريق السلسلة
يوسف : هتظهر دلوقتي دوامة عشان ترجعو تمام
مصطفي : لا خد امك بس انا هقعد هنا مع نفرتيتي دا لسه في حرب ولازم ابقا جمبها
ماجدة بعصبية : نعم يعنيا نفرتيتي ودي تيجي في حلاوتي ولا رشاقتي اي هااا
مصطفي وهو بيضحك : انتي هتقوليلي ..يلا يا يوسف خلينا نرجع قبل ما امك تقتلني
ماجدة بكبرياء : ايوا كدا اتظبط رجالة مبتجيش غير با العين الحمراء
ظهرت دوامة واخدة ماجدة و مصطفي بس مش علي البيت علي…..
عند سارة وريتاج قدام الملك ريان
ريان : من انتم ولماذا انتم هنا
ريتاج بملل في سرها : ايييي هو انا كل شوية أعيد
سارة : نحن جاريت من الضفة الغربية
ريان بواقاحة وباصص علي ريتاج : حسنآ أرني رقصكم
ريتاج : ليس اليوم لأننا متعبون للغاية
ريان : اممم حسنآ يا حرس خذهم الي غرفة الجاريات
الحارس : امرك
عند مصطفي و ماجدة الدوامة خدتهم للصحراء
مصطفي : اي دا بقا
ماجدة وهي بتكلم يوسف عن طريق السلسلة : يوسف احنا مش كنا هنرجع للبيت اي الي جبنا للصحراء
يوسف : لا استنو هتظهر دوامة تاني
فعلآ ظهرت تاني الدوامة واخدة ماجدة و مصطفي ورجعو للبيت
ماجدة وهي بتجري ورا يوسف : بقا انتا تعمل كل دا
يوسف وهو بينهج : ما خلاص يا ماما بقا
مصطفي بهمس ليوسف : واد يا يوسف ماترجعني لنفرتيتي هااا
ماجدة وسمعت مصطفي : بقا كدا يا مصطفي بتحب غيري
مصطفي بحنية : احنا مع بعد لسنين وعمري ما حبيتك غيرك هاجي دلوقتي وابص لغيرك
يوسف بهيام : واي كمان
ماجدة: انتا قاعد لي وسطنا قوم ذاكر يلا
يوسف : لا والله دلوقتي مبقاش ليا لازمة صح
مصطفي : اه
يوسف : تشكر يكبير
مصطفي : امال فين اخواتك
يوسف : في الجامعة
عند ريتاج وسارة في الأوضة
سارة : وبعدين يا ريتاج هنعمل اي
ريتاج : ريان دا باين عليه بتاع بنات
سارة : معني كدا نستغل دا
ريتاج : بظبط
جه الحارس وهو بيقول : الملك ريان يريد الفتاتين الذين جأو با الأمس
ردت ريتاج : حسنآ
لبسو ريتاج و سارة
ريان : اريد واحدة منكم لحفل اليوم معي
ريتاج بصت لسارة بمعني انها هي الي هتروح
ريتاج: حسنآ انا التي ستكون معك
بليل حتة ريتاج منوم في كوباية العصير ودخلت الاوضة
ريتاج : تفضل يا سيدي
ريان وهو دايخ : حسنآ
وشرب العصير كلو وراح بعدها في النوم
قفلت ريتاج الباب با المفتاح وراحت علي مكان الخزنة الي فيه الورق وكانت ورا المكتبة السرية الي قالها عليها الامير تميم
خدة ريتاج الورق المطلوب والتاج ومشيت بهدوء
ريتاج : يلا يا سارة بسرعة مفيش وقت
سارة : طب هنخرج ازاي
ريتاج : في مخرج سري تميم قالي عليه
خرجت سارة وريتاج من باب سري للقصر
جريو لحد ما وصلو للخيمة الي فيها تميم
تميم : انتم كويسين
سارة : اه كويسين بس عندي سؤال بس انتا ازي بتتكلم با الغة العربية الفسحة شوية وبا العامية شوية
تميم : عادي
ريتاج : احنا كدا خلصنا مهمتنا محتاجنا في حاجه تاني
تميم : لا شكرآ جدا ليكم اتفضلو الكتاب
سارة : طب اي مش هترجعنا
تميم : لا الكتاب هو الي هيرجعكو
ريتاج : تمام
دخلت سارة وريتاج للخيمة وقعدو يقراو في الكتاب
( احسنتم لقد اتممتم عملكم في هذه الرحلة لكن مازل هناك رحلة وسترجعان بعدها للمنزل لنبدأ با الرحلة الثانية )
ريتاج : طب اي
سارة : يلا خلينا نجرب مش هتيجي عليها
فعلآ فتحو تاني الكتاب
(جاهزون للذهاب للرحلة الثانية )
(اذآ قولو لنذهب الي عالم البحار )
وقالت ريتاج وسارة لنذهب الي عالم البحار وظهرو قدام شط البحر
ريتاج : هو اي دا
سارة : مش عارفة
ظهر قدامهم بنت جذابة جدآ اسمها جميلة عندها 18 سنة واقفة قدام الشط وبتشاور لابوها وهو جاي با المركب بتاعتو وبيطلع علي الشط
جميلة : هااا يا ولدي ربنا رزقك با اي بقا انهاردة
الاب : الرزق كتير ياجميلة قلبي وشك دايمآ حلو عليا كل لما بتقفي علي الشط وتستنيني باجي برزق كتير
كل دا وسارة وريتاج متابعين الحوار من بعيد
جميلة : شوفت يا ولدي فكر فيها لو دخلت بقتظا معاك البحر الرزق هيبقا عامل ازاي
الاب بعصبية : احنا مش خلصنا بقا من موضوع انك تدخلي معايا الماية دا
جميلة : انا اسفة يا والدي حقق عليا
سابها الاب ودخل البيت وهي فضلت واقفة قدام الشط بسرحان قرب منها ريتاج وسارة
ريتاج : مساء الخير يا قمر ممكن نقعد معاكي
جميلة: طبعآ بس انتم مين
سارة : احنا جينا هنا نستجم بس للاسف توهنا ومش لاقين مكان نقعد فيه
جميلة : يحرام طب خلاص اقعدو عندي انا هقول لماما
ريتاج : تسلمي يقمر قوليلي مالك زعلانة لي
جميلة بحزن : بابا مش راضي يخدني معاه جو البحر
سارة : لي
جميلة : كنت لسه مكملتش عشر سنين وكنت واقفة قدام الشباك الفجر
فلاش باك
الام ريتال : جميلة يابنتي اي الي موقفك كدا
جميلة : ماما انا اصلآ منمتش انا مستتية الشمس تطلع بسرعة
ريتال : بردو يا جميلة عايزة تروحي مع ابوكي جوا البحر
جميلة : اه يا ماما
جه الصبح وصحي الاب
الاب محسن : صباح الخير ياجميلة قلبي
جميلة بحماس : صباح النور يا بابا يلا بقا عشان نروح جوا البحر
محسن وهو في حبة خوف : حاضر يا جميلة اصبري نفطر
جميلة بستعجال : ماشي يلا بسرعة بس
راحت جميلة وابوها للصيد لكن حصل مطر شديد والموج بقا عالي وابو جميلة اغمي عليه وقوت وقعت في البحر
جميلة فضلت تعوم وكانت بتعرف تفتح عينها في الماية شافت من بعيد طفل قدها نص بني آدم ونص سمكة قوت هنا مقدرتش تستحمل واغمي عليها من الصدمة وطلعها الولد دا علي الشاطئ وهو بيبصلها وهنا قال
انا راكان ابن ملك البحور واخيرآ شوفتك يالي كل يوم بتنادي عليا نزل راكان البحر لما شاف والد قوت
فاقت جميلة وهي بتقول راكان
الام : متخفيش انا جمبك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم الخيال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!