روايات

رواية طفله كبير الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم رنا أحمد

رواية طفله كبير الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم رنا أحمد

رواية طفله كبير الصعيد الجزء الثامن

رواية طفله كبير الصعيد البارت الثامن

رواية طفله كبير الصعيد الحلقة الثامنة

رنا احمد عماد 🤩🤩
بارت 8..
في قصر القناوي .
في جناح عاصم وخديجه ..
كانت واقفه خديجه قدامه بصدمه واتكلمت بوجع .
/أنا اكيد في كابوس صح مستحيل يكون الي بسمعه ده حقيقه صح رد عليا ي عاصم انت بتتكلم جد انت بتهزر صح .
عاصم بوجع ومراره /لا ي خديجه بتكلم بجد دي حاله انسانيه ده امل داليا الوحيد في الحياه واديكي عرفتي حالتها .
خديجه بجنون وصراخ /ايه الي انت بتقوله ده حاله انسانيه يبقا تقف جنبها تساعدها في رحله علاجها تقويها مش تروح تتجوزها وتنام معاها هي دي التضحيه من وجهه نظرك وجاي بتقولي كده بكل بساطه ي بجاحتك ي اخي .
عاصم بجده وغيظ /خديجه أنا بعشقك اه بس الا كرامتي فاهمه .
خديجه بدموع وصراخ /لا ي راجل بتعشقني أنا خلاص مبقتش اصدق من الكلام ده انت طلعت مخادع كبير اوي ي عاصم للاسف افتكرت انك فعلا بتحبني .
عاصم بجده وصراخ /حرام عليكي بلاش تظلميني انتي عارفه انتي ايه بالنسبه الي .
خديجه بدموع ومراره /لا طبعا مش هصدقك لما يكون سهل عليك تتجوز واحده تانيه يبقا عمرك محبتني ي عاصم .
عاصم بوجع ومراره/دي مريضه ضعيفه محتاجه انها تعيش اي سعاده في حياتها قبل ماتموت .
خديجه بدموع وصراخ/اه تعيش علي جثتي أنا مش كده أنت فاكرني هستحمل ده او هاقبله ده مستحيل أنا هبعد ي عاصم هبعد واعمل الي انت عايزه .
عاصم بجنون من مجرد الفكره /تبعدني تروحي فين ده انا اقتلك انتي عارفه اني مقدرش اعيش من غيرك .
خديجه بدموع ومراره/مبروك عليك العروسه الجديده ي عاصم بيه .
************************.
في جناح زين وشربات ..
كانت قاعده شربات بدموع ومراره بعد ماكشف اختبار الحمل حملها من ذلك الشيطان الذي دمر حياتها دخل زين باصلها باستغراب .
/مالك فيه ايه .
شربات بدموع ومراره/مفيش حاجه مخنوقه شوي .
زين بترقب واستغراب /وايه الي في ايدك ده .
شربات بارتباك شديد وهي بتحاول تخفي الاختبار/مفيش حاجه.
زين بعنف شد أيدها وشاف الاختبار بصدمه /ايه ده حااامل .
شربات بدموع ووجع /للاسف .
زين بندم واسف /شربات أنا بقالي شهر بحاول اقولك تعيش مع وننسا الي فات .
شربات بدموع ومراره/وليه التغير ده .
زين بحزن شديد/بصراحه مرض اختي داليا فوقني حسسني أن ده ذنب الي عملته فيكي .
شربات باستغراب /داليا مالها .
زين بحزن شديد علي أخته الوحيده /عرفت أن عندها سرطان في المخ بس هي مش عايزه حد يعرف فمحبتش اعرفها اني عارف قلب اتقهر عليها دي اختي حبيبتي .
شربات بحزن وسخريه /لا ي شيخ وهي كانت فين اختك وانت بتعمل كده فيا أنا من ساعه مجيت عمري مشوفتك مره خدتها في حضنك انت جاحد مع الكل ي زين بس بصراحه مش عاتبه عليك اذا كان الست الوالده مشاء الله معندهاش رئحه الدم .
زين مسك ايديها بندم حقيقي واحتياج /ابوس ايدك ي شربات خليكي جنبي خلينا ننسي الي فات ونفرح بابننا وانا اوعدك اني هشيلك في عنيا واعوضك عن كل الي فات .
شربات بدموع ومراره/مش بسهوله كده ي زين الي حصريا مكنش قليل .
زين وهو يقبل يدها بحنان /اوعدك اني هعوضك اوعدك .
*********************
في المستشفي ..
في غرفه داليا …
كانت تجلس وهي يدها المحاليل دخل عاصم بابتسامة باهته .
/عامله ايه ي داليا دلوقتي .
داليا بابتسامه متعبه /الحمد لله ي عاصم امال فين خديجه .
عاصم بارتباك شديد/خديجه راحت مشوار وشويه جايه .
داليا بابتسامه باهته/ولا قصدك انها مليون في المائه دلوقتي سبتلك البيت بصراحه عندها حق بعد الي قولته .
عاصم بشك /قصدك ايه .
داليا بابتسامه/أنا سمعت كل الحوار الي كان بينكم والله مقصدت كده انا كنت ماشيه ووقفت لما صوتكم علي وسمعت اسمي معقول ي عاصم الي انت قولته ده .
عاصم قعد بتعب /انا كنت عايز اسعدك ي داليا باي شكل .
داليا بابتسامه/كفايه عليا احساسك ده ي عاصم صدقني أنا مرتاحه اوي اطمن بس طبعا انت جرحت خديجه اوي الموضوع ده مش هيداو بسهوله انت لازم تصالح خديجه وترجعها لحضنك من تاني .
عاصم مسك أيدها باخوه/اوعدك هعمل كده علطول أنا مقدرش ابعد عنها اصلا .
في نفس اللحظه دخل شاب وسيم يبدوا عليه الاحترام .
/أنا آسف اني دخلت كده انا دكتور عمر المتابع الحاله بتاعتك اوعدك أن الموضوع هيكون سهل وان شاء الله تتعافي بسرعه .
داليا بابتسامه ارتياح غريب ليه /اتمنا يارب شكرا جدا ل حضرتك .
عاصم وهو شايف نظراتهم بسخريه /طيب اقوم اشوف أنا حالي .
*******************.
في فيلا القناوي .
كان واقف عاصم بغيظ شديد.
/بتقول ايه ي جدي راحت عند خالها اللاهبل ده فتح الباب .
كمال بضحك /هههههه ي ابني حرام عليك اسمه فتح الله ايه فتح الباب الي انت طول عمرك ماسك فيها دي وبعدين ايه المشكله مش خالها .
عاصم بغيظ شديد/اه مانا ماليش لازمه بقا تخرج كده علي كيفها ماشي ي خديجه أنا هعرف اربيكي من اول وجديد يلا بينا ي جدي .
كمال بجديه/ي ابني هنروح دلوقتي سيب البت ترتاح شويه خليها بكره مش هيجرا حاجه.
عاصم بغيظ واشتياق شديد لها /لا طبعا مش هستنا للصبح يلا دلوقتي ي جدي يلا .
كمال بابتسامه /يلا ي سيدي ادي آخره الحب .
*******************
في فيلا فتح الله .
فتح الله هو خال خديجه شخصيه بخيله جدا برغم أنه معاه فلوس كتير كان قاعد قصادها بغيظ وهو لابس نضراته السوداء الكبيره والروب بتاعه وكرشه قدامه مترين كان بيتكلم بغصبيه .
/انتي السبب في ده كله انتي من ساعه امك الله يرحمها وانتي مسللملهم نفسك علي الاخر يتحكموا فيكي حتي جوازك من سي الزفت ده مفكرتش تيجي تقوليلي عرفت من بره ي خديجه .
خديجه بدموع وضيق أنا آسف ي خالو بس أنا مش عايز ارجعله تاني .
فتح الله بغيظ /ترجعيلوا ومن قالك اني هسمح بكده ي عني ده بعده طيب استنا عليا ي عاصم ي ابن عاليه .
*********************.
من أمام الفيلا كان داخل عاصم مع كمال وفي أيده علبه جاتوه فاخمه وبوكيه ورد .
عاصم بغيظ شديد/بقا بذمتك ده الواحد يخش عليه بجاتوه ده برصاصه ويخلص من أمه .
كمال بابتسامه/ي ابني كل ده علشان خديجه وبعدين كانت عارف أنه جلده هيفرح بالجاتوه .
عاصم بغيظ شديد/لا وانت الصادق ده بيخاف علي الجنيه دلوقتي هيقولك هياكلوا جاتوه ويوسخوا اطباق ويغسلوا أيديهم يبقا فلوس مياه زياده .
كمال بضحك /هههههه ي عم مش لدرجه دي يلا بينا .
فعلا دخلوا وقعدوا ونزلهم فتح الله بغيظ شديد بس خديجه لا وده الي جنن عاصم اكتر لأنها وحشاه ونفسه يشوفها .
فتح الله بغيظ شديد/اهلا ي اخويا ممكن اعرف ازي جالك عين تيجي لحد هنا بعد الي عملته في خديجه .
عاصم بغيظ شديد/متشغلش بالك انت ي حاج فتح الله دي أمور عائليه اندهها بس خلينا نمشي .
فتح الله بعصبيه شديده /تمشوا تروحوا فين إن شاء الله هي اي سايبه مش كفايه الي عملته كمان بجح والله مستغرب آن واحد في سنك يكون عدم المسؤوليه وغبي بالشكل ده .
عاصم بغيظ شديد وهمس /سامع قولتلك هي رصاصه واخلص منه .
كمال بابتسامه وهمس /معلش ي عاصم ده راجل كبير خليك محترم .
فتح الله بغيظ شديد/وكمان عمال تبربطم بكلام بقا بذمتك مش مكسوف من نفسك علي سنك ده تعمل كده في عايله صغيره .
عاصم بفيظ شديد /جرا ايه ي راجل انت انت ليه محسسني أن كنت واخدها شقه مفروشه سامع قولتلك من الاول اخلص من الصداع ده انت الي مسكني عنه .
كمال بجديه /عيب كده ي عاصم ده راجل كبير احترمه مش كده .
فتح الله بغيظ شديد/لا والله مين الي ييتكلم ده الحاج كمال الي عملي فيها عمده البلد وهو مش عارف يسيطر علي حفيده ويربيه بجد ي حاج كمال نزلت اوي من نظري .
كمال بغيظ شديد/شايف الراجل العره.
عاصم بضحك /هههههه راجل كبير ي جدي استحمل.
فتح الله بغيظ شديد/يلا اتفضلوا من غير مطرود خديجه مش هتقابل حد سوكي ي هنيه علي الشاي والجاتوه .
عاصم بفيظ شديد/ايوه ايوه اعملهم عليا ده انت بتنشف فتله الشاي مليون مره من كتر البخل أنا نمشي بس بلغ بنت اختك ده مش اخر الي مبينا أنا مش عاوز أحدها بالعافيه علشان متكرهنيش بس أنا مش هسيبها .
خرجوا عاصم وكمال بص عليها باشتياق وعيونهم بتقول كلام كتير صعب يتحكي هو لازم يتحس دخلت خديجه بدموع اتنهد عاصم تنهيده عاليه .
/أنا عارف اني جرحتك وانا برضه الي هدويكي باي شكل وبأي تمن ي خديجه..
*********************.
تاني يوووم بليل..
كان واقف عاصم تحت البلكونه بتاعهتها بعت بلونات علي شكل قلب كلها كانت كلمات اعتزار وحشتيني آسف بحبك روحي وحياتي كانت بتمسح دموعها بسعاده واتفاجات لما غنلها بصوتها احلا كلام كانت بتبكي من السعاده كان واقف كمال بابتسامه وهوشايف عاصم وهو عاشق بس فجاه كل ده أتوقف لما جت الشرطه وخادت عاصم تحت صدمه كمال وخديجه من الي حصل .
فتح الله وهو بيبص بسخريه /عملي فيها كاظم الساهر ماشي ي عاصم .
//////////////////////////////.
في القسم …
كان قاعد عاصم بغيظ شديد وكمال كان هيموت من الضحك .
عاصم بغيظ شديد/أنا نفسي اعرف انت بتتضحك علي ايه في الي احنا فيه ده .
كمال بضحك/ هههه اصل بصراحه كان شكلك مسخره والبوليس واخدك كده .
عاصم بغيظ شديد/أنت فاكرني هسكت هو فتح الباب مفيش غيره بس لما أخرج من هنا ليلته سوداء هو وهي .
الظابط بحده /اهلا هو انت بقا الي عملي فيها تامر حسني وواقف تغني تحت بلكونات الناس في انصاص الليلي ايه ي حبيب مش قادر تستنا للصبح .
كمال بجديه /هو فيه سؤء تفاهم ي حضره الظابط .
الظابط بجديه /أنا الي قدمي محضر عامله الاستاذ فتح الله السيد أن حفيد سعادتك بيعاكس بنت أخته الانسه خديجه.
عاصم بغيظ شديد/انسه هو أنا مش مالي عينكم ولا ايه بقولك ايه ي حضره الظابط فتح الباب ده اصل دماغه مفوت أنا همضي علي المحضر والموضوي ينتهي لأنها مراتي.
******************.
في فيلا فتح الله.
كانت واقفه خديجه بصدمه من الي بتسمعه .
/ي نهار اسود ي خالي انت اللي بلغت عنه .
فتح الله بغرور /ايوه خليه يبات ليله ولا اتنين في السجن علشان يتربا.
خديجه وهي بتلطم علي خدها بحسره وخوف /لا وانت الصادق ده احنا الي هنقضي بقيه حياتنا في الترب .
فجاه سمعت صوته الغاضب .
/انتي ي بت .
خديجه بخوف وهي بستخبا تحت السفره /بيدور عليا بيدور عليا .
عاصم وهو ماسك مسدسه /انت ي راجل انت هي فين .
فتح الله باراتباك شديد /بقولك ايه الي بتعمله ده مش هيعدي كده .
عاصم بغيظ شديد/بقولك ايه ي راجل انت مش عايز اسمع صوتك أنا من الاول الي سيبتك انت وبنت اختك ام رشحه تاخدوا عليا .
خديجه بغيظ شديد/ام رشحه .
طلعت خديجه بارتباك من نظراته /أنا مش هرد عليك هسيب خالي يرد عليك رد عليه ي خالي عرفه مقامه .
فتح الله بارتباك وخوف من عاصم /أنا بقول ي خديجه ي بنتي المسامح كريم ارجعي مع عاصم الست ملهاش الا بيت جوزها .
عاصم بضحك /هههههههه هو فتح الباب باعك اهوه يلا ي اختي.
جري عليها شالها بحنان وهو بيضغط علي وسطها بخبث .
/سبق وقولتلك قبل كده انتي بتاعتي ملكي حضني ده بيتك ومكانك وحشتيني اوي ي خديجه اوي .
خديجه بمكر وهي بتمرر أيدها علي لحيته الي زيداه وسامه /طب علي مهلك علشان ابنك شكله كده هيطلع شقي زيك .
عاصم بدموع فرحه معرفش يمنعها /خديجه انتي بتتكلمي جد انتي حامل حامل مني معقول الحلم اتحقق .
خديجه بابتسامه عاشقه /كل حاجه نفسك فيها هتتحق ي حبيبي بعشقك .
عاصم بعشق /وانا بموت فيكي .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية طفله كبير الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!