روايات

رواية حب بعد الزواج الفصل السادس 6 بقلم آلاء محمد

رواية حب بعد الزواج الفصل السادس 6 بقلم آلاء محمد

رواية حب بعد الزواج الجزء السادس

رواية حب بعد الزواج البارت السادس

رواية حب بعد الزواج
رواية حب بعد الزواج

رواية حب بعد الزواج الحلقة السادسة

انا : اتفضلي..
اسراء : في واحد زميلي فتح صيدليه وانا عاوزا انزل شغل فبقترح لو انزل اشتغل فيها شويا.. هو اقترح عليا يعني.. .
انا : صاحبك؟!
اسراء : لاء زميلي هو خريج صيدله واخو صاحبتي وهي كمان خريجه صيدله..
انا بقبت بزهق من القاعده بجد..
ممكن يا ادهم؟! وحيات مامتك عندك. ..
انا : بشرط…
هروح اشوفه الاول واكلمه قبل مسافر..
عجبني تعامله هقولك موافق.. ولو قولتك مش موافق يبقا مفيش نقاش…
اسراء بفرحه : ان شاءالله توافق..
تاني يوم روحت وكلمته وعجبني تعامله بصراحه..
روحت البيت بالليل لقيت كيك وحاجه ساقعه وشمع واسراء واقفه وماسكه سكينه..

 

 

بصيتلي وقالتلي.. لو موافقتش انا مش هزعل ومتفكزش ان الكيك دي رشوه لسمح الله.. دي علشان انت هتمشي..
اخدت من ايديها السكينه وقولتلها.. وانا دالوقت ممكن ارتكب جريمه بالسكينه ديه
اسراء بخوف : ليه… ليه بس يا ادهم .؟!
بصي مفيش شغل للستات ف البيت ده..
اسراء بحزن وخلاص : يعني موافقتش..
انا : بصي لو جبتيلي كيك حالا وقطعتيه كدا زي الشاطره..
برضو مش هوافق.. علشان الستات عندنا مبيشتغلوش..
إلا.. الدكاتره..
اسراء بأبتسامه بعد محطيت ايديها ع بوءها.. من الصدمه..
بجد مش عارفه اشكرك ازاي..
بعدها بخمس دقايق اجيبلك كيك تاني يا ادهم..
انا : انتي اكلتيني الكيك كله ي اسراء حرام عليكي..
انا بقا عازمك ع فبلم ع اللاب…
اسراء : بجد؟! اسمه ايه.. طيب نوعه ايه..
رعب.. رعب ي اسراء..
اسراء بعد محطيت ايديها ف جنبها : فاكرني هخاف ولا ايه اتكل عالله وشغله.. لعلمك ال بيصلي وملتزم وبيقرا
قرءان. مبيفرقش معاه مليون فيلم رعب..
اسمه ايه يا ادهم.. ؟!
a Quite place : انا
قعدنا واتفرجنا ع الفيلم وكل شويا ابص عليها الاقيها مغمضه عينها وتقولي متقولش ايه الي حصل..
انا : انتي مبتخافيش خالص ي اسراء.. انتي بتترعبي بس..
اسراء : هي الخدع الصوتيه دي السبب لعلمك هي ال بتفجعني..
خلصنا الفيلم وعملنا فشار وفضلنا نتكلم احنا الاتنين طول الليل لحد الفجر عن حياتنا كلها قبل كدا…
سالت نفسي سوال وقولت ليه متجوزتش اسراء ف وقت غير ده.. ليه مش قبل كدا…

 

 

وفعلا لقيت الجواب.. الجواب ان الوقت ده مش بتاعنا.. واحنا ملناش دخل فيه.. ده بحساب ومواعيد ثابته ربنا كاتبها..
احنا ملناش دخل فيها..
فضلنا سهرانين نتكلم ونحكي ونضحك لحد الفجر وقمنا صلينا…انا صليت بيها.. وبجد كنت حاسس اني اسعد انسان
ف العالم..
مصحيتهاش بعدها وانا مسافر ونزلت بدري…
لقيتها بترن الساعه 11..
اسراء : ليه مصحتنيش اسلم عليك قبل متنزل يا ادهم..
انا : محبتش اقلقك..
اسراء : طيب خلي بالك ع نفسك.. وابقا كلمني اول متفضا ان شاءالله..
فضلت بعيد عنها 10 ايام مشوفتهاش.. ولا بصيت لعيونها.. ولا شوفت ابتسامتها.. ولا عياطها حتى.. كل التفاصيل دي وحشاني
هي نزلت الشغل.. وبكلمها كل يوم شويا بس بجد عاوز اشوفها…
اتبقا 4 ايام بس وال27 يوم يخلصوا..
هحاول انزل اليوم ده.. هحاول ع اد مقدر..
لازم افرحها لانها قربتني من ربنا..
قعدت افكر كتير.. اعملها ايه؟! اعملها ايه..
دي كل يوم بتدعيلي ومن وقت معرفتها وان زرقي كل يوم بيزيد..
ونزلت فعلا اليوم ده ركبت عربيتي ونزلت الساعه 12 بالليل وهي فكراني لسا هنزل بكره..
فتخت باب الشقه ودخلت..
اسراء يا اسراء..
اسراء بأبتسامه : انت جيت بجد. ولا انا بحلم..
انا : اصحى بسرعه والبسي الدريس الاسود ده؟!
اسراء : ليه مين مات..
انا : بسرعه علشان انا مستنيكي تحت العربيه..
خمس دقايق ونزلت فتحتلها.. باب العربيه..

 

 

وقولتلها شايفه الشوارع فاضيه ازاي.. تقدري تطلعي ايدك من شباك العربيه وتاخدي نفس…
اسراء : واو بجد الجو حلو اووي… ايه الاحساس القمر ده..
نزلت وفتحت باب العربيه.. وهى كمان نزلت..
قولتلها انا مراتي دكتوره؟!
اسراء بضحك : باين كدا…
شايفه الصيدليه ال هناك دي ي اسراء..
اسراء : اه يا ادهم.. ف وش البحر..
انا : تعالي نجرب نفتحها..
اسراء : نفتح حاجه مش بتاعتنا يا ادهم..
انا : هنسمي ولو اتفتحت تبقا بتاعتنا..
تعالي بس.. امسكي المفتاح وافتحي كدا..
مسكت المفتاح والمفتاح فتح..
بصيتلي بأستغراب..
قولتلها.. هتشتغلي دالوقت ف صيدليتك.. انا محبش مراتي تشتغل عند حد..
اسراء : انت بتتكلم بجد يا ادهم..

 

 

انا : اصلك انتي الي كسبتي الرهان..
اسراء : بس الرهان حرام وانا مكنتش عاوزه حاجه..
انا : بس انا حبيتك…
اسراء بعياط : طول عمري كنت مستنيا عوض ربنا يا ادهم.. بس مكنتش متوقعه انه هيبقا بالحلاوه ديه.
(احيانا يكون عوضاللهبعد الصبر أعظم انتصار.. وكأن روحك تحلق فى السماء من دون اجنحه)
النهاية

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب بعد الزواج)

‫3 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى