روايات

رواية حب حد التملك الفصل الثاني 2 بقلم دينا عبدالحميد

رواية حب حد التملك الفصل الثاني 2 بقلم دينا عبدالحميد

رواية حب حد التملك الجزء الثاني

رواية حب حد التملك البارت الثاني

رواية حب حد التملك الحلقة الثانية

المأذون وماذا عن العريس

راغب كان بينطق راغـ…….. بس قاطعه صوت من بعيد بيقول راهب ياسر الجيار

الكل بصدمه راهب انت مسفرتش؟

راغب ببرود انا جاي اتجوز رنا

الجد انا موافق….

رنا بغضب بس انا مش موافقه

بص المأذون وقال اهم شي موفقة العروس

بصله راهب بغضب ونطق اكتب يا مولنا عشان مترجع تلومني

المأذون لا يحق لك الزواح بغير الموافقه فهذا زواج باطل

راهب رفع مسد*سه علي دماغ المأذون ونطق انت هتكتب ولا نقرا علي روحك الفاتحه ونشوغ مأذون تاني؟

المأذون نفذ بخوف وجه وقت توقيع وبصمة العروسه

راهب بغضب امضي…

رنا بأصرار مش همضي ياراهب…

راهب بانفعال مسك ايديها وحطها ف البصامه وبصمها علي ورقة الجوزا وحك القلم ف اديها وقال امضي

رنا مش هيحصل ده ف احلامك

راهب بصلها بغضب وقال اخر فرصه عشان تتلاشي غضبي…

رنا تؤتؤ لايمكن امضي

راهب نطق خلاص يا مولانا هي الي اختارت اعتبرها مبتعرفش تقرا وتكتب وبالنسبه ليكي ف حسابك معايا تقيل قوي

بصتله بتحدي ونطقت ولا تعرف تعمل حاجه

راغب بسرعه بلاش غباء يا رنا انتي عارفه راهب وعصبيته

بصت رنا ل راغب ونطقت طول عمرى بخاف من شره بس استفدت ايه غير ان واحد و*سخ زيه شوه سمعتي واتجوزني غصب

راهب بص ل رنا بعيون بطلع شرار ونطق رنااااا

رنا برعب وثبات ظاهرى افندم

راهب بصلها بغضب وقال انا و*سخ

ضحكت باستفزاز وقالت اه

راهب قرب منها بعنف حاول راغب يوقف لكن جده منعه وابتسم ببرود

راهب شال رنا بعنف علي كتفه زي شوال البطاطس ومشي من قدامهم

راغب كان هيخرج وراه بقلق بس جده مسكه ونطق سيبه بكره يقع ف شر اعماله هو ميعرفش رنا لما تحب تعاقب حد علي غلطه بتعمل ايه وبعدين بص لولاده الاتنين و جبر ونطق اتفضلوا بره انتوا مش كنتوا جاين تقـ*تلوا رنا وخلاص اعتبروها ما*تت ومتورونيش وشكم تاني

فضل مش ناوي تحن علينا يا ابوي

محمد ببرود بره الي عملتوه زمان مستحيل اسمحكم فيه ولو كان ف امل اسامح لما جتوا النهارده جددتوا الجراح وانتوا فاكرين اني ممكن اسلمكم رنا تعملوا فيه زي بنتي زمان تبقوا غلطانين الي هيقرب من راهب او رنا او يفكر يظهر في طريقهم انا عارف ان راهب هيعاقبه بس صدقوني انا لو لقيت لسه فيه الروح بعد عقاب راهب انا الي هخلص عليه برررره

خرجوا الاتنين ومعاهم جبر بحزن

اما راغب فبص ل جده الي كان حزين ونطق جدي انت مصدق ان رنا عملت كده هي وراغب

ابتسم الجد وقال راهب يعملها مع اي حد الا رنا اما رنا فمستحيل تعمل كده

اتنفس راغب ونطق طب ايه الي حصل

نطق الجد بحزن وقال شكل الانتقام عمي اخوك زي معمي اخوالك زمان بس الظاهر ان راغب شاف صورت بنتي قدام عينه ومحبش يكررها

راغب اخد جده لاوضته عشان يرتاح

اما راهب ف وصل فيلا وفتح العربيه

راهب ببرود انزلى

رنا بصتله بقرف وضمت اديها ل صدرها زي الاطفال

راهب كرر كلامه بس رنا فضلت علي حالها وهي بتهز دماغها بالنفي وبتضم شفايفها باعتراض

راهب ابتسم بخبث وقرب منه وقال عارفه انا اتعود محدش يعصالي امر وبعشق جد النوع المتمرد ده عشان اجبره يبقي مطيع وكل نوع بعاقبه بطريقه تناسبه

بصتله رنا ببرود وسكتت قرب منها بهدوء واتنفس في وشها ونطق انا عارف انك بتكر*هي قربي ولمستني بس انا بقي لو عقبتك هتكون بكده قرب من شفا*يفها بهمس وقال بو*سه كان ليه هينفذ بس باب العربيه اتفتح ورنا رجعت ورا وقع علي ضهرها وقامت قف

نكق راهب بهدوء بحب الطاعه نزل وقفل العربيه ودخل بيها وهو ماسك ايدها بغضب واول مدخل رماها علي اقرب كرسي واتكلم بهمس انا بقا و*سخ

بصتله برعب وهي بتنكمش في نفسها صرخ بصوت عالي اما اكلمك تردي

بصتله بدموع فاخد نفسه بصعوبه ونطق بصوت حنون بلاش يا رنا تخليني اتحول عليكي الا انتي عندي

رنا دموعها نزلت من كلامه ونطقت بصوت باكي بين شهقتها وقالت ليه… ده انا كنت بحبك

قرب منها راهب بصدمه وهو مستوعب وقال بحنان عيدي كلامك غمضت عنيها بدموع وهي بتستوعب الي قلته وبعد ايه مكنش لازم تقول فضلت دموعها تنزل بس اتصدمت بيه بيبو*سها بشغف كانت بتحاول تبعده عنها بس لحظات وهديت واقل من ثانيه زقته بغضب ونطقت اوعي تلمسني انا بقر*ف منك ابتسم راهب بسخريه ونطق عشان كده هديتي من لمستي ليكي

قالت بقرف كنت مصدومه بس

ضحك ونطق بس اي الجمال ده هو الي بيعيط بيحلو؟ بقول ايه مش النهارده المفروض دخلتنا يبقي……

قاطعته بقرف ده ف احلامك انا بقر*ف منك وبكر*هك وبستحـ*قرك

قرب منها بغضب وهو بيقول قولتلك قبل كده بحب النوع المتمرد واني اجبره يسمعني بس شكلك مفهمتيش ده لكن ولا يهمك افهمك

شلها بغضب ودخل الاوضه وهو بيقفل الباب ونزلها علي السرير وهمس مالك؟

كنت بترجع ورا وهي بتقول انت بتعمل ايه؟

راهب باخد حقي…

رانا بدموع بلاش يا ابيه عشان خاطري

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب حد التملك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى