روايات

رواية أنت أماني الفصل الثالث 3 بقلم منار همام

رواية أنت أماني الفصل الثالث 3 بقلم منار همام

رواية أنت أماني الجزء الثالث

رواية أنت أماني البارت الثالث

رواية أنت أماني
رواية أنت أماني

رواية أنت أماني الحلقة الثالثة

ياسمين بتوتر: مابنعملش حاجه كنت بعمل اكل وفادي عيط وهو شاله بس مع ان المفروض انت اللي تعمل كدا

حسن: الزمي حدودك ولا نسيتي نفسك…. ويلا اعمليلي قهوه وعايزك.

هزيت براسي ودخلت المطبخ تاني ما احنا كنا بنتكلم علي الباب لقيت حازم شايل فادي و بيبصلي بثبات

حازم: كان بيقولك ايه؟؟

ياسمين: م.. مفيش عايز قهوه بس.

حازم: هتطلعي عنده صح؟؟

ياسمين: اه دا جوزي.

حازم قرب عليها: خمس دقائق خمس لو زوتي عن كدا هطلع اجيبك…

مش عارف اي اللي خلاني اسكت ومردش عليه بس عملت القهوه من سكات كنت حاسه بنظراته هتحرقني شلت القهوه ولسه خارجه من المطبخ.

حازم: خمس دقايق..

*****

حسن: عجبتك القعد مع سي حازم شكلك عجبتيه انتي كمان ؟؟

واقفه ساكته وعيوني مليانه دموع.

حسن: فكره اتفاقنا….. مردتش عليه كمل بصوت عالي : فاكره

ياسمين: اه

حسن: اني اطلعك من المكان الوس’خ اللي كنتي عايشه فيه مقابل انك تجبيلي الولد اللي انا عايزه

ياسمين: فكره

حسن: وانتي مش مرتاحه مع بس انا دفعت كتير علشان اطلعك من هناك ف مش هسيبك بالساهل كدا.

ياسمين: عايز ايه يا حسن خلصني وطلقني

حسن: هطلقك وهتخدي ابنك كمان بس تخلي حازم يمضي علي الورقه دي معرفش ازي وايه التمن بس هو دا شرطي.

باسمين : خلصت.

خت الورقه طلعت وانا مش حاسه بحاجه حوليا. وحازم جاي ورايا.

حازم: كان عايزك في ايه؟

حطيت الورق قدامه علي الترابيزه وعيطت.

انا ليه حظي اسود كدا بس دي فرصه متتعوضش يعني هيطلقني وهاخد ابني

حازم مسك الورق وقرها ماكنتش واخده بالي منه او واخده ومش قادره امنع دموعي لان اللي حسن طلبه انا مستحيل اعمله

حازم: وانتي وافقتي هتعملي كدا.

راد عياطي وقولت : مقدرش مقدرش اعمل كدا وفي نفس الوقت انا عايزه اطلع من سجنه ودي الطريقه الوحيده.

حازم: لو عايزاني امضي همضي ياياسمين بس انتي هتقبليه.

فضلت شويه افكر بس حرام هو باين عليه تعب علشان يوصل هنا.

هزيت راسي ب لا وانا مخنوقه من العياط.

حازم: عايزه تطلقي من حسن ياياسمين.

ياسمين: يا ريت دا يبقي معروف هشيله ليك طول عمري.

طلع ورق: طاب امضي هنا.

بصيت في الورقه ورق طلاقي

ياسمين: طاب وبعدين ما امضي انا افرض هو ما موافقش

حازم: لا هيمضي وهتاخدي ابنك.

ياسمين بفرحه: بجد

… طب. بعد مااطلق هروح فين بابني ما انا راضيه بالزل دا علشان الاقي مأوي هرجع للشارع تاني.

حازم: ومتخافيش هتفضلي زي ما انتي هنا ست البيت معززه مكرمه.

ياسمين: ازي.

حازم: هتجوزك !!

ياسمين: حراااام عليكم بقي ارحموني انتو هتشترو وبتبيعو فيا انا بكرهكم… هديت شويه وكملت….

انا بس كل اللي طلبه تبعدو عني وتسبوني انا وابني

حازم قرب منها ومسح دموعها : لا انا مش بشتري فيكي انا بحبك وعاوزك

ياسمين بسخريه: ولله.

حازم: عارف هتقولي حبيتك ازي من يومين.بس ايه مسمعتيش عن حاجه اسمها الحب من اول نظره.

حسيتك شبهي وفادي ابني مش ابن حسن

ياسمين: انا خايف اخد خطوه غلط زي حسن

حازم مسك وشها بين اديه

: هتطلقي من حسن وهتفضلي تلات شهور لحد ماتخلص عدتك نتعرف فيهم علي بعض.

وتقدري تاخدي قرار وخليكي تشتغلي معايا في الشركه علشان تضمني مستقبلك… موافقه؟

ياسمين: لما اطلق لاول

حازم: امضي انتي بس

اخدت الورق ومضيت عليه.

حازم: خدي فادي واطلعي علي اوضتك لو سمعتي ايه تحت متنزليش

حسيت بالخوف بس اخدت فادي وطلعت من سكات.

حازم اخد الورق وطلع عند حسن

حازم رمي الورق قدامه وبكل غرور: امضي

حسن مسك الورق وقراه حسن فضل يضحك: ولو مماضتش

حازم مسكه ورفعه لفوق علي الحيطه. : هتمضي وهتتنازل عن حضانة فادي وهتاخد ابوك الوسخ وتطلع برا مصر كلها والا وربنا ماهسيبكم الا وانتو واخدين اعدام فاهم

حسن حس بالخوف

: طب همضي بس انا كل شغلي هنا.

حازم: معرفش اتصرف خلال يومين مسمعش اسمك في مصر.

حسن: طيب حاضر بس ايدك هتخنق

****** بعد سنه

حازم دخل البيت وهو تعبان من الشغل.

جري عليه فادي

: هااااي بابي جه

حازم شاله: يا عيون بابي. امال فين ماما.

فادي: هي بتعمل زينه وكيك فوق بس قالتلي مقولش.

حازم: اممم وانت مقولتليش صح

فادي: لا مقلتلكش.

كنت واقفه بظبط مفأجاة لحازم.. يااها عدت سنه شفت فيها اجمل ايام حياتي حبي بدأ يزيد لحازم وفعلا هو دا الانسان اللي استهال اعيش معاها

حسيت بحد بيحضني

حازم: بتعملي ايه

ياسمين: يوووه هو فادي قالك برضو.

حازم ضحك: مش محتاجه حفله وحورات علشان تقوليلي بحبك

ابتسمت: طاب بحبك ❤….

تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنت أماني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!