روايات

رواية احببت القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الفصل السادس عشر 16 بقلم مصطفى جابر الكاتب الصغير

رواية احببت القاسي الجزء السادس عشر

رواية احببت القاسي البارت السادس عشر

رواية احببت القاسي
رواية احببت القاسي

رواية احببت القاسي الحلقة السادسة عشر

نظر احمد الي زوجته بغضب ثم نظر لظابط علي
اقترب حسين منهم لكي يحاول يصلح الوضع
انا قولت لحضرتك يا علي به انها اعصبها تعبانة وروحت

علي :تمام بكرا اصبح لازم تيجي عشان اخد اقولها

حسين : تمام يا باشا
ذهب علي

قبض احمد علي حسين بقوة ثم سألة ” خالد هو الي ورا اختفاء حنين ” انطق بدل مقتلك

حسين : أيوة يا استاذ احمد هو الي كان خطفها

دفعة احمد بعيدا عنه بغضب ثم مسك احمد يد نهال بقوة
يعني كلامي صح

نهال : احمد ارجوك مش وقته

احمد : كنتي تعرفي يا نهال صح

نهال : احمد ارجوك اهدي

صرخ احمد في وجها ثم سألها ” كنتي تعرفي ولا لا

نهال : أيوة يا احمد كنت اعرف
دفعها احمد عنه وهو ينظر لها بغضب

نهال :,بتبصلي كده ليه انا كدبت عليك عشانك

احمد : انتي طالق يا نهال

اتسعت عيون نهال بصدمة عندما سمعت كلمته الاخير
ابتعد احمد عنها بعد ما نطق كلمته الأخيرة ليذهب
الي البيت لكي يطمأن علي اخته

…………….

طرق منعم عدة مرات الباب علي ابنته ” يا حنين افتحي
يا بنتي طمنيني عليكي

ظلت حنين علي فراشها تبكي بجنون علي خالد

دخل احمد المنزل ثم أسرع الي غرفة أخته

منعم : تعالي يبني شوف اختك من ساعت مرجعت وهيا حبسه نفسها

طرق احمد الباب بغضب ‘افتحي يا حنين بدل مكسر الباب افتحي بسرعة

مسحت حنين بكئها ثم اقتربت من الباب لكي تفتحة

دفعها احمد الي داخل بغضب ثم قبض علي يداها بقوة
كنتي فين كل المدة دي انطقي

حنين : مكنتش سبني يا احمد

احمد : انطقي بدل مطلع روحك في أيدي ” خالد قرب منك انطقي يا حنين

ظلت حنين ببكاء وخوف من أخيها وصراخة فيها

بث القلقل وشك داخل احمد ” ترك يداها بهدوء ثم أخذ يداها لجلسون علي الفراش
اقترب منهم منعم ثم جلس أمامهم وهو يسمع حديثهم

احمد:حنين حبيبتي انا عارف أن خالد كان خطفك
قليلي يا حبيبتي خالد حاول يقرب منك حاول يأزيكي

انحنت حنين رأسها الي الاسفل لكي تهرب من نظرات أخيها
رفع احمد رأسها بقوة ثم جس علي اسنانة ” انطقي يا حنين وقليلي ” قرب منك

اغمضت حنين عيونها ثم صرخت لكي ترتاح من اسألتهم
معرفش معرفش

احمد :يعني ايه متعرفيش ” حنين اتكلمي انا خلقي
خلاص

اقترب منعم من ابنته ثم سألها بهدوء ‘ متخفيش يا بنتي
وقولي الحقيقة احنا عارفين ايا كان الي حصلك فا هو غصب عنك ‘ قوليلي يا بنتي

نظرت حنين لأبيها ثم لأخيها ” انا بجد معرفش انا هحكلكم
علي كل حاجة

………………….

ظلت نهال تبكي في احضان جداها علي سوء حالها
فايز:بس يا نهال بس بقي يا بنتي مطقطعيش قلبي
كفاية اخوكي الي بين الحياة والموت

رفعت نهال رأسها ثم قالت ‘ اخويا مين يا جدي اخويا الي خرب عليا وعلي حياتي

فايز : معلش يا بنتي معلش اهدي وكل حاجة هتصلح

نهال : احمد ظلمني يا جدو انا مردتش اقولو خوفت عليه من قسوت خالد انا عارفة أن مش قدو

فايز : احمد هيرجع تاني صدقيني لما يعرف قيمتك
وخالد لما يقوم بسلامة انا هوقفة عند حده بس ادعي يا بنتي يقوم بسلامة مهما كان اخوكي

ظالت نهال تبكي في صدر جدها “كانت تدعي ربها
أن يصلح الحال بينها وبين زوجها ويقوم أخيها بسلامة
من رغم كل شئ فا هو أخيها الكبير الذي ربها وحافظ عليها بعد وفاة ولدها ولدتتها

…………………..

# بعد مرور اسبوووع

جلس منعم بجوار ابنته في البلكون ينظرون إلي شوارع
والسيارات والأصوات المزعجة وضع يدو علي يداها
بنتي الجميلة قاعدة سرحانة في ايه

نظرت حنين لأبيها ثم قالت :
ولا حاجة يا بابا بفكر في احمد الي مش بيكلمني حتي
ومش راضي يكلم نهال

منعم : يبنتي الي خالد عمله فيكي مش شوية
ده خطفك يا بنتي وحبسك اه هو صحيح خالد مقربش منك زي ما احمد شاكك بس بردو الي عمله مش شوية
ظل منعم ينده علي حنين التي كانت شاردة ” حنيييين
نظرت حنين لأبيها بعد ما سمعت ندائه ” أيوة يا بابا
منعم ‘يا بنتي مالك متقلقنيش عليكي
حنين : مالي بس يا بابا اهو كويسه
منعم : طيب بنتي قوليلي في حاجة مخبياها عني
تنهدد حنين بصعوبة في حركتها وهيا تتذكر حديث خالد

#فلاش #باك

خالد : مكنش حقيقي كل ده خدعة مني ” لما حولت اعتدي عليكي كان في نيتي اخوفك بس لقيتك أغمي عليكي “شيطان لعب في عقلي وقولت أن اكتر حاجة هتخلي احمد يرجع هو ده “أن اوهمك أن اغتصبتك واوهمه هو كمان “صورتك صور في حضني بس مجرد صور وبس والله ما قربت منك ولا لمست شعره منك

وضعت حنين يداها علي وجها بتوتر ثم قالت وهيا تبتسم بسخرية ‘ واغتصابك هنا في سرير ده

خالد : نفس الحكاية يا حنين صدقيني

#رجووووع
منعم : بغضب “حنيييين

نظرت حنين لأبيها الغاضب منها ثم ابتسمت ” معلش يا بابا استحملني “انا الي مريت به مش شوية خصوصا
الي مريت ببه الفترة الأخيرة

منعم : ماشي يا حنين هحاول اصدقك بس ياريت تخلي اخوكي الي حابس نفسه جوة ده يصدقك

تنهدت حنين بثقل ثم قامت لكي تذهب له

دخلت الي غرفته ثم اضاءت الانوار التي كان غالقها
اقتربت منه ثم جلست بجواره ” احمد ممكن اتكلم معاك

احمد:هنتكلم في ايه

حنين:اولا في موضوعي ” انت ليه مش عايز تصدقني
إن خالد مقربش مني ومأذنيش

احمد: عشان اكيد خالد مش خطفك كده انا متأكد أن كان عايز يكسرني بيكي

حنين :احمد حبيبي انت اخويا الوحيد ارجوك متقساش عليا وبعدين نهال ملهاش زنب في كل ده

احمد: زنبها انها كانت عارفة وكدبت عليا

حنين : كدبت عشان تحميك والله “هيا عارفة خالد مفتري وانت اكيد مش هتسكت لما تعرف

احمد:سيبك من نهال وخلينا فيكي

حنين:لا خلينا في نهال البنت انت طلقتها يا احمد

احمد: عيزاني ارجعها ونرجع زي الاول يا حنين

حنين :ياريت يا احمد

احمد: تتجوزي يا حنين لو خالد بجد مقربش منك
اتجوزي عزيز ابن خالك

…………………

ظهرت ملامح الغضب علي خالد وهو متسطح علي الفراش
ثم صرخ في وجه حسين ” يعني ايه

حسين:يا خالد به اهدي انت كنت تعبان وكان لازم اتصرف

خالد: حسابك معايا يا حسين بس لما اخرجلك
من المستشفي

دخل فايز ونعال الغرفة علي خالد لكي يطمأنون عليه
اقترب جدو منه ثم جلس بجوارة ” اهلا يا خالد

خالد : ازيك يا جدو عامل ايه “كده ابقي فايق بقالي كام يوم ومتجيش تشوفني انت و ثم نظر لأخته التي كانت عابسة الوجه ” انت واختي الوحيدة

فايز: متجبش سيرتي ولا سيره اختك علي لسانك “

خالد :مالك يا جدي بس في ايه تاني

نظر فايز الي نهال ثم شاور عليه بيدة” خربت بيت اختك ومش عارف في ايه “خطفت حنين ومش عارف في ايه اغتصبتها ومش عارف في ايه

خالد :هيا حكتلك يا جدي

فايز:امال هتحكي لمين يا روح جدك هااا

نظر خالد لنهال ثم سألها ” بيتك اتخرب ازاي

نهال : مش عارف اتخرب ازاي “احمد طلقني يا خالد طلقني عشان بس عرف انك خطفت أخته ما بالك بقي لو عرف انك اغتصبتها
فايز:سكت ليه يا خالد ها “ارتحت كده

خالد : لا يا جدي مرتحتش ” انا عارف أن غلط ممكن تديني فرصة اصلح كل حاجة

نهال ‘بغيظ ‘تصلح ايه ولا ايه يااستاذ خالد

خالد :انتي اخر وحدة تكلمي لولا جدي انا كونت قومت موتك اوعي تفتكري ان نسيت الي عملتيه يا نهال
” انا لو عليا كنت قتلتك بأيدي دي

فايز : انت ليك عين تكلم بعد الي هببته

خالد :قولتلك يا جدي “هصلح كل حاجة

فايز: هتصلحة ازاي بقي يا فالح

خالد : اولا هتجوز حنين واصلح غلطتي “وبنسبة
لأحمد هاجي علي نفسي وهوافق عشان خاطرك يا جدي وعشان خاطر حنين بس “بس بشرط

فايز:شرط كمان شرط ايه ده بقي

خالد: لازم احمد يتجوز نهال قدام الناس وقصاد موفقتي “يوافق علي
جوازي من أخته

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!