روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الجزء الحادي والعشرون

رواية اهتديت بحبه البارت الحادي والعشرون

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة الحادية والعشرون

مالك:الو
أمه؛الحق يمالك ابوك عايز يطلع مالمستشفي بالعافيه ومحدش قادر عليه الحقني يابني ابوك لو طلع ممكن يجراله حاجه
مالك بصدمه:ايه انتي بتقولي ايه
امه بعياط:مالك بالله عليك هات سيلا هو بيحبها وهيسمع منها تعالي بسرعه
مالك:حاضر حاضر انا جاي فورا
سليم:في ايه
مالك:ابوك عاوز يطلع مالمستشفي بالعافيه ومحدش قادر عليه وانت عارف ابوك عنيد جدااا
سليم وخديجه أنصدموا
مالك:أنا لازم اخد سيلا هي اللي هتأثر عليه هو بيحبها وهيسمع كلامها
سليم بسرعه؛طب يلا يلا يا سيلا خديجه اعدي هنا جنب سما
خديجه:طيب طمنوني ها
سليم وهو ماشي:انشاء الله وطاروا بالعربيه،،،،
💥اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد💥
الدكتور:لو سمحت مينفعش كده كده خطر علي صحتك
ابو سليم ظاهر علي وشه علامات الغضب وعمال يهز دماغه بنفي وبيقوم (هو مش قادر يتكلم بسبب الصدمه)
الدكتور:ارجوك كده خطر مينفعش تقوم يا استاذ
ابوسليم عمال يشد الحجات اللي فيه زي الكالونا وغيرها بإيده اليمين والشمال مجلوطه زي مانتو عارفين
ام سليم بعياط:عشان خاطري يا حج اعد عشان خاطري متعاندش اعد هو اسبوع وهطلع عشان خاطري
ابو سليم مش بيرد ومستمر(هتقولولي يدوله حقنه أو الممرضين يكتفوه وكده هتفهموا دلوقتي صبراا)
سيلا: جدوووو
ابو سليم وقف وبصلها وهي جريت عليه وحضنته

 

 

هو اعد عالسرير وحضنها بدراعه اليمين
سيلا؛جدو انت بتحبني
ابو سليم ابتسم وهز رأسه بمعني ايوا
سيلا:طب ممكن تعد عشان خاطري أنا خايفه عليك وانت لازم تعد اسبوع ووعد مش هسيبك وهخليني معاك ليل نهار وهستناك عشان نطلع سوي
ابو سليم بصلها اوي
سليم:بابا لو ليه خاطر عندك اعد
مالك:أنا عارف انك زعلان مني واللي انت فيه بسببي بس صحتك مهمه عشان خاطرنا يبابا ارجوك
ابو سليم خلاه باصص لسيلا
سيلا؛اوعدك هخليني معاك يا جدو بس عشان خاطر سيلا حبيبتك
ابو سليم بص للسقف وبعدين هز رأسه بمعني تمم ورقد عالسرير تاني
الدكتور:الحمد لله وبدأ يركبله كل حاجه تاني
سيلا خلتها أعده ومسكه ايد ابو سليم السليمه وقالت:شكرا يا جدو أنا بحبك اوي وباست دماغه
ابو سليم ابتسملها ومسك ايديها جامد والدكتور خلص وكلهم طلعوا وسابوه مع سيلا
سليم:ممكن افهم حضرتك مدتلوش مهدئ لي أو جبت ممرضين ومسكوه أو اي حاجه
الدكتور:بص حضرتك هو عنده جلطه بسبب صدمه عصبيه شديده جداااا ومينفعش ياخد مهدئات تماما بسبب العلاجات التانيه اللي بياخدها ده اولا ثانيا والد حضرتك شخصيه عنيده يعني مينفعش نعاند معاه لان الشخصيه العنيده محتاجه حد يسايسها مش يعاندها لان لو عاندناه هيعاند اكتر وحركه غلط وهو بياخد الحقنه تجيبله شلل فورا فمكنش لازم اخاطر (كل ده تأليفاشن من دماغي أنا مش بفهم حاجه فالطب 😂)
سليم؛اها فهمت طب هو يا دكتور لازم الاسبوع كله
الدكتور:اممم شوف هو انا مقدرش أخرجه قبل ما ينطق واطمن عليه والادويه بتاعته هتخلص بعد الاسبوع فالافضل يعد الاسبوع اسف وسابهم ومشي

 

 

مالك:الحمد لله أنه رضي وسمع من سيلا والله البنت دي نعمه من عند ربنا يارب ارزقني بواحده زيها
سليم ابتسم:هي جميله فعلا وروحها حلوه واكيد ربنا بعتها لينا نجده مش واحده نعيشها وخلاص
ام سليم بحزن؛عندكم حق أنا ظلمتها اوي اوي عنادي عماني ومبقتش افرق عقلي نسي أنها طفله ٨ سنين ملهاش زنب فأي حاجه الرحمه اتمحت من قلبي لدرجه اني زعلتها بقصد وبصت لمالك:وانت يابني بدل ما ادعمك انك اجوزت البنت بعد ما غلط معاها زعقتلك وغلط فيها كتير وهي كذلك مش مذنبه لوحدها وبصت لسليم:وانت يابني ظلمتك اوي انت ومراتك وبدل ما اقف معاكوا وقفت ضدكوا وضد ابوكوا طول عمري اهتميت بنفسي وبعد ما خلفتكوا وكبرتكوا بدل مااكمل معاكوا بعدت عنكوا ومبقاش فدماغي غير المطبخ واختي أنا بقيت وحشه اوي اوي يرات تسامحوني كلكوا أنا والله المره دي مش بكذب صدقوني أنا صادقه اوي بعد ما لومتوني انت واختك واعدت فكرت مع نفسي وفهمت قصدكوا لما قلتوا انتي اتغيرتي اوي فهمت دلوقتي يمكن فهمت متأخر بس فهمت يرات تسامحوني أنا اسفه
مالك وسليم بصوا لبعض وابتسموا وحضنوها الاتنين وقالوا:انتي امنا وماشين بدعاكي ورضاكي علينا احنا اللي اسفين مش انتي ربنا يخليكي لينا يا غاليه انتي الجنه تحت رجليكي ودعوه منك تدخلنا الجنه ودعوه منك تدخلنا النار ولعياذوا بالله سامحينا انتي يا امي
امهم حضنتهم جامد ودمعت وقالت:ربنا يخليكوا ليا يا حبايب قلبي ويقدرني واك’فر عن أخطائي ويسعدنا جميعا يارب
وانت يامالك هات مراتك تعيش معانا يابني وانا هاجي معاك اجيبها وانت يا سليم سيلا بقت حفيدتي وصدقني يابني عمري ما هزعل حد فيكوا تاني
سليم:ربنا يخليكي يا امي
مالك:ربنا يطولنا فعمرك يا غاليه
امهم؛ويخليكوا ليا يارب،،،،،،،،
💥سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم💥
سمر:حووور افتحي حووووور
زين باستغراب:هو في ايه
سمر جريت عليه؛استاذ زين ايه ايه
زين:في ايه

 

 

سمر بدموع؛حور جوه قفله علي نفسها ومش راضيه تفتح
زين ببرود؛وايه يعني ماهي كده علطول
سمر انصدمت من رده فعله وقالت:ايه
زين بنفس البرود:هي كده علطول من يوم ما اتولدت دايما بجبلها دادات وبيمشوا يوم ما باجي وهي متعوده تخش اوضتها وتقفل علي نفسها عرضتها علي دكاتره كتير وقالولي انها مفهاش حاجه وطبيعيه جدا
سمر؛حضرتك ده ٥ سنين
زين:منا عارف وبعدين شمشم كده:الله ايه الريحه الحلوه دي انتي عامله ايه أنا جعان
سمر طلعت من ذهولها ومسكته من لياقته وقالت بزعيق:انت ايه يا اخي في ايه مش بتحس خالص انت مستوعب انت بتقول ايه بنتك امها توفت من يوم ما اتولدت وانت شغال دادات دادات عمرك ما أعدت معاها عمرك ما حسستها أن عندها اب عمرك ما عوضت غياب امها عنها كل همك شغلك وبس ويافرحتي بتجيب دادات انت عارف الدادات دول بيعملوا فيها ايه عمرك سألت نفسك بنتك مش بتكلم ليه مع أن عندها ٥ سنين عمرك سألت بنتك علطول حزينه ليه ومش زي الاطفال عمرك مافكرت تاخدها فحضنك وتنيمها معاك عمرك ما قلت البنت يتيمه الأم وانا والدها لازم اكون ابوها وامها حرام عليك علفكرا انت يوم القيامه هتتسأل عنها ياأخي دانت لو ودتها ميتم هيكون ارحملها انت ازاي اب ازاي مش فهمه انت اي واحده تخليها تجيبها مالحضانه وتعد معاها الاسبوع وانت اش ضمنك أن الست دي مش هتعمل فيها حاجه انت اش ضمنك أن أنا هحافظ عليها مفكرتش اني ممكن اخط’فها أو اقت’لها واسر’ق البيت ولا عشان لبسي محترم انت ازاي كده وسابته ومسكت دماغها:أنا مش مستوعبه انت ازاي اب أنا ابويا عمري ما عاملني كده دايما بيلعب معايا وانا صغيره وكان بيحبني اوي عمري ما حسيت بنقص واعدت عالارض وعيطط:عمري ما حسيت بقيمته الا بعد ما سافرت عشان حب عمري من ساعتها وانا فهمت معني ابويا وامي فحياتي الإنسان مهما كبر محتاجهم معاه محتاج حسهم فالدنيا الإنسان من غير ام واب زي الشجره من غير ورق الإنسان أبوه سنده وضهره وأمه الحضن الدافي والحنان الاب صاحب واخ والحب الاول وآلام صديقه واخت وسر الأهل مينفعش الانسان يعيش من غيرهم مهما عملوا فيه هيفضلوا أهله وبصتله:بنتك نعمه كبيره وانت مش حاسس بيها غيرك بيتمني ضفر طفل غيرك ليل نهار فالمستشفيات وعمليات عشان يجيبوا طفل غيرك حياته كلها حزن عشان معندوش طفل وقامت ومسحت دموعها:هي كلمه بنتك زنبها فرقبتك ويرات تقرب منها قبل فوات الاوان وسابته مشيت وغرقت فحزنها
زين كان مصدوم جدا ومش مستوعب اللي حصل هو بجد كان اعمي للدرجادي هو بجد تجاهل بنته للدرجادي هو بجد بنته مش بتكلم بسببه بنته حزينه دايما بسببه بنته اللي لسه ٥ سنين بتعاني بسببه هو بجد كان جاهل للدرجادي هو بجد اعمي للدرجادي وفاق اخيرا واعد يخبط عالباب ويقول:حووور افتحي أنا بابا حور حور افتحي أنا بابا يا حببتي اسف علي كل حاجه عملتها ندمان والله صدقيني هتغير ومش هجيب دادات تاني وهاخدك معايا لما اسافر بعد كده صدقيني هبقي حد تاني حور افتحي أنا اسف
حور مش بترد

 

 

اعد يخبط واخر ما زهق زق الباب جامد وانصدم،،،،،،،،
هانم بعصبيه:انت يابنت انتي وهي يلا ياختي كل واحده علي شغلها واد يا جيكا
جيكا:ايوا يا معلمه
هانم؛هاتلي الشيشه ياض أما اروق د’مي أصله انحر’ق
جيكا:سلامه د’مك مالح’رق يا معلمه
الظابط محمد:سلامه د’مك انت وهي يا روح امك
هانم بعصبيه:وانت مين يا عنيه
الظابط محمد:بوليس يا حلوه هاتوهم
هانم:يلاهوتااااااي والمكان انقلب مره واحده وكله بقا يجري ويصر’خ
البوليس طلعوهم كلهم والبنات طالعه ملفو’فه فالملا’يات والرجاله كذلك وركبوا البوكس واتجهوا للقسم،،،،،
مالك:الو
علا:الو ازيك يا حبيبي عامل ايه
مالك بحب؛بخير يا روووحي انتي اخبارك ايه
علا:بخير الحمد لله الاخبار ايه عندك
مالك:تمم متقلقيش
علا:طب عوزه اجي يا مالك ممكن
مالك باستغراب:اشمعنا
علا:بصراحه عوزه اطمن عليهم ايوا كلهم كار’هيني ومحدش قابلني بس هبقي مرتاحه أما اطمن عليهم
مالك بحب:طب البسي وجايلك
علا بفرحه:بجد يا مالك
مالك:ايوا يا قلب مالك
علا؛بحبك اوي وقفلت
مالك ابتسم وفرح
سليم حط ايده علي كتفه:مش قلتلك خد اللي تحبك مش اللي تحبها
مالك بصله:صدقت والله يا اخويا شكرا بجد
سليم خبطه علي دماغه:بطل هبل ياض مفيش شكر بين الاخوات
مالك حضنه:حبيبي يااخويا،،،،،،،
💥اتفر 💥
البوليس وصل القسم ودخلوهم كلهم الحجز وهانم لمحت مراد وهي داخله وبصتله بش’ر لأنها عرفت أنه السبب فإن البوليس عرف مكانها
الظابط محمد:دخلوهم كلهم وهاتلي هانم ومراد
جابوهم واعدوهم قصاد بعض
هانم بغضب:انت ازاي تجرأ تعمل فيه كده
مراد ببرود:كلنا فمركب واحده
هانم:لاء أنا مش معاك انت ازاي تعمل فيه كده انت مش راجل علفكرا لانك رجعت فكلامك
مراد بعصبيه؛لمي لسانك يا بت انهبلتي ولا ايه
هانم بمحاوله استفذاذه؛البت دي احسن منك ومن ١٠ زيك

 

 

مراد قام وكان هيضر’بنا بس الظابط زعقلهم واعده مكانه
الظابط:يلا دلوقتي قولولي بقا انتو الاتنين كده عملتوا ايه فسما
هانم:أنا هعترف يا بيه بس تطلعوني
الظابط:نعم يا روح امك نإيه نطلعك انتي هتعترفي بالذوق ولا بالعافيه
هانم خافت لان نبره الظابط كانت مبتوحيش أنه بيكلم بس
هانم؛خلاص حاضر
الظابط:حلو احكولي بقا مالاول
هانم؛هو اللي جه رشا’ني عشان اخ’طف البت واجبهاله
الظابط:وجبتيها ازاي
هانم؛بصراحه كان في بت بتحب جوز سما دي اسمها سمر وهي كانت عايزه تخلص منها فأنا قلتلها ساعديني اوصل لسما بس وخدي سليم وهي عشان بتحبه سمعتني وعرفتني طريقها من غير فلوس او كده
الظابط:كملي
هانم:وجبتها ورنيت عليه وجه ودخل الاوضه معاها وبعدها بمفيش لقيته طالع جري زي النسوان ودخلت لقيت البت سا’يحه فد’مها خفت فلفيت’ها فملا’يه ورميتها عالطريق
مراد كان عايز يقتل’ها عشان عماله تغلط فيه
الظابط:كملي
هانم؛وبس يا بيه وهو اداني فلوس عشان لو البت كانت ما’تت مجبش سيرته وبعدين رن تاني قال ايه مش قادر ينساها وعايزها وجبتهاله وهو خدها ومشي ومعرفش حاجه تاني
الظابط:تعجبيني جدعه كده بصي بقا يا حلو انت وهي البت لحد دلوقتي مصحيتش بس أما تصحي وتعترف عليكوا هتتحاكموا وبصراحه كده معتقدش انكوا هتطلعوا من هنا
هانم:بس يا بيه أنا جبتها بس معملتش غير كده
الظابط:وبيت الدعا’ره اللي حضرتك فتحاه ده نستيه
مراد وهانم بصوا لبعض وعرفوا أن نهايتهم جت،،،،،،،،،،،،
زين دخل لقا حور مكوره فبعضها واخده وضع الجنين فبطن امه ومش بتتحرك

 

 

أنصدم وجري عليها :حووور حووووور حووووور وشالها وجري بيها عالمستشفي وفالطريق شاف سمر وهي ماشيه وقف وقال بلهفه:سمرر ارجوكي اطلعي حور وهي بصت فالعربيه من ورا وشافت حور ركبت بسرعه من غير كلام وحضنت حور وقالت:المستشفي بسرعه وهو طلع وهي حاولت تفك حور من الوضع اللي هي فيه بس معرفتش وقلبها كان هيقف حرفيااا ووصلوا المستشفي والدكتور خد حور منهم ودخل غرفه الكشف وهما وقفوا بره ومش مصدقين،،،،،،،،
مالك زمر بالعربيه
علا:جايه حاضر وطلعت وركبت
مالك:ايه القمر ده بس
علا باحراج؛اطلع يلا
مالك:فصيله وطلع بالعربيه
سما صحيت بس معملتش اي رد فعل خلتها باصه للسقف وبس
خديجه:سما
سما مبصتلهاش
خديجه أعدت جنبها وخدتها فحضنها وقالت :سما حببتي
سما أعدت تعيط
خديجه:اهدي يا روووحي اهدي كل شئ هيكون بخير
سما:أنا أنا
خديجه:هشششششششش متكلميش يا حبيتي انتي بنت وانتي زي مانتي وكلنا جنبك وبنحبك وحقك هيرجع متخافيش
سما اكتفت أنها تعيط وخديجة شددت الحضن واعدت تقرألها قران وبعد شويه سما هديت
خديجه:متزعلش يا جميل كله خير واكيد ربنا ليه حكمه ماللي حصل الحمد لله انها جت علي اد كده
سما؛الحمد لله
خديجه:يستاهل الحمد فوقي بقا كده واجمدي مش انتي سما اللي انا عرفتها سما صاحبتي جامده ومش بيهمها حاجه وأقوي من كده
سما:اللي حصلي صعب اوي يا خديجه
خديجه:يا حبيبي الحمد لله انه مقربش منك وده المهم وهو اتمسك اصلا وحقك هيرجعلك متقلقيش ايوا اللي حصل صعب واكيد عمري ما هحس باللي انتي حسه بيه بس يارووووحي متنسيش ان ربنا سبحانه وتعالي اذا احب عبد ابتلاه وانتي لازم تصبري إن الله مع الصابرين إذا صبروا
سما:والنعمه بالله
خديجه؛سما
سما بصتلها

 

 

خديجه:سما وسابتها وقامت وقفت وقالت:سما انتي مش انتي انتي سما اللي كانت دائما تقولي مش لازم نسمح لحاجه تكسرنا والضر’به اللي مش بتم’وت بتقوي ولما نقع لازم نقوم بسرعه ومنستناش حد يقومنا مش انتي اللي كنتي بتقولي أن أي حاجه بتحصل بيكون وراها خير كبير وربنا ابدا مش بيعملنا حاجه تضرنا مش انتي اللي دايما بتشجعيني اني ابقي أقوي مش انتي اللي دايما بتقولي مفيش حاجه تستاهل نحزن عليها ولازم نعيش كل دقيقه فحياتنا ايه اللي جرالك من وقعه استسلمتي وقررتي تخليكي نايمه عالسرير علفكرا الدكتور قال انك هتخفي وترجعي لو تقبلتي اللي حصل لكن طول مانتي حطه اللي حصل فدماغك ومش راضيه تتعايشي معاه هتخليكي تعبانه وراقده سما فوقي امتحانتنا كمان يومين واخويا هيمو’ت عليكي وسيلا مش فاهمه اللي بيحصل بس حزينه عشانك وبابا تعبان فالمستشفي والمفروض نكون كلنا جنبه بس لاء نصنا هناك ونصنا هنا سما انتي لازم ترجعي فهمه لازم ترجعي وسابتها وطلعت بره
سما كانت مصدومه ومش مستوعبه حاجه ووووو

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!