روايات

رواية حور العاصي الفصل الأول 1 بقلم ولاء ابراهيم

رواية حور العاصي الفصل الأول 1 بقلم ولاء ابراهيم

رواية حور العاصي الجزء الأول

رواية حور العاصي البارت الأول

رواية حور العاصي
رواية حور العاصي

رواية حور العاصي الحلقة الأولى

انت بتقول إيه يابا عايز تجوزني واحده خرسه

ايوه زي ماقولتلك ياعاصي هتتجوزها لـ كده تنسي ان كان ليك أب من أساسه اعتبرني موت

عاصي نزل لـ مستواه وباس ايده: يا حاج بعد الشر عليك

بس إتعصبت عشان انت فاجئتني اووي وكمان خرسه انا مشوفتهاش ولا أعرفها حتي’

أبو عاصي قاعد علي كرسي متحرك مش بيمشي هنعرف سببها بعدين “

الاب: بص يا بني هي والله طيبه خالص دي أمانه ومستحيل افرض فيها دي بنت واحد صاحبي من زمان ووصاني عليها قبل مايموت وانا معدش ليا كتير في الدنيا فـ هسلمها ليك وهتحبها انا متأكد يابني والله

عاصي: بعيد الشر عنك ربنا يديك الصحه وطول العمر يارب ويخليك لياا

الأب: ونعمة تربيتي فيك يابني الله يرحمك ياصباح “أم عاصي”

عاصي بحزن: واحشتني اووي امي بجد وبشر ولـو يقعوا في إيدي الـ قتلوها مش هسيبهم

الاب حتي يخفي الموضوع: المأذون هيجي علـ المغرب جهز نفسك

عاصي بإستغراب: ليه السرعه دي بس

الاب: كده أحسن، يلا وديني اوضتي عايز أرتاح، وأه روح هات الـ بنت و جدتها علي القصر هنا عشان كل حاجه تكون جاهزة.

عاصي بطاعة: حاضر يا حاج ارتاح انت علي الــ ماجي كده

ونزل عاصي ركبت عربيته بعد ما أخذ العنوان من أبوه وسايق وهو شارد الذهن في هذه البنت المجهوله التي هتبقا علي إسمه بعد ساعات يا الله علي هذا القدر يتلاعب بنا.

وبعد ساعه وصــل البيت ورن الجرس…

 الجده فتحت الباب

عاصي: السلام عليكم انا عاصي ابن الحاج جابر

الجده بفرحه عارمه: أهلا اهلا ياحبيبي اتفضل ادخل يابني

عاصي: احم انا كنت جاي اخدكم معايا

الجده بإبـتسامه: عارفه ياحبيبي من غير ماتكمل جدك قالي علي كل حاجه.

عاصي ماكنش منتبهه كانت عيوني بدور علي هذا المجهول الذي متشوق لـيعرف من هـي

الجده: يا حور بت ياحور

عاصي: يالله من إسمها “حورر”

دخلت هذه الجميله الصماء التي لا تتكلم بل تسمع ” كانت بتتكلم بس صدمه أثرت عليها ففقدت النطق تماما وياعالم هل يرجع هذا الصوت الجميل ام لا ” عيونها مثل لون البحر وشعرها يتطاير مع الهواء لها سحرها الخاص ينجذب لها أي شاب، لكن أترون هذا العاشق الذي إنبهر من كتلة الجمال الذي أمامه انها” حوريه بحـر”

عاصي كان تائهه في بحور عيونها التي عندما نظر اليهم أحبها من أول نظرة “

جده: لما لاحظت نظرات عاصي، احممم أهي دي حفيدتي بقا والـ هتبقي مراتك يابني

كانت حور أيضا مندهشه من هذا الرجل خائفة كثيرا

هل هو أم لا ؟ هل هو سبب صمتي؟

فاقت من ماسكة ايده ليها “بصتله بـ صدمه من جراءته دي

حاولت تفلت ايديها منه بس كان ماسكها جامد

ركبها العربيه معاه قدام و الجده ركبت ورا والصمت حل المكان ” كان بينهم نظرات غير مفهومه لبعضهم ” حب رغبة كره خوف “

وصلو ونزلو بودى جارد فتحلهم باب القصر

وإنبهرو من جمال المكان

عاصي: ها طلع أشوف ابوياا عشان اجيبه انا اتصلت بالمأذون زمانه في السكه

إكتفوا بهز رأسهم بس..

عاصي طلع عشان ينادي لـ أبوه من فوق

عاصي: يا حاج يا حاج انت اول مره تعملها كده

نمت كتتيير اووي هزه مره اتنين مردش فدير وشه ريكشنااات وشه إتغيرت 180درجة انصدم من الـ شاافو

 عاصي بصرااااخ: ابووووووويااااا اه ياولاد الك*لـب مش هرحمكم

ونزل شاف الـ عمره ما توقع ان ده يحصل.

وووو…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور العاصي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!