روايات

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الجزء الأول

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني البارت الأول

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني
رواية خادمة قلبي الجزء الثاني

رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الحلقة الأولى

خبط جامد على الباب و صوت طفلة بيقول:- ما تصحوا بقي انتوا اية نايمين نومة أهل الكهف

ملك فتحت الباب و مسكتها من قفاها دخلتها و رزعت الباب وراها

ملك و هي مسكاها من قفاها و بتهزها و هي بتتكلم:- انتي اية يا بنتي عملي الاسود في الحياة هو كل يوم نفس الخبطة نفس الكلام مفيش مره ننام مرتاحين منك

– حطت ايديها في وسطها و قالت:- سيبي بس البجامة عشان متكرمش و بعدين يختي إن حق عليا بصحيكم من النوم بدي عشان يبقي كلك نشاط و حيوية

ملك :- و حد كان قال لأ’مك إني عاوزة ابقي نشيطة انا يا ستي كسلانة غوري بقي عاوزة أنام زقتها و راحت نامت على السرير تاني

انتي بتزقيتي كدا طب مبقاش أنا ملوك إن خليتك تنامي لحظة واحدة ماشي يا ملك

و فجأة رمت نفسها عليها على السرير و هي بتقول:- ماااااميييي اصحي بقي

ملك زقتها على مالك و قالت:- غوري من وشي يا بنت الصر’مة بدل ما اقوم ارزعك علقة كتك الأرف و قامت دخلت الحمام و هي بتبرطم

مالك لـ ملوك :- إحنا مش هنخلص من مسرحية كل يوم دي وإلا اية و بعدين أنا مش قولتلك متترميش عليها كدا تاني عشان مامي جوها نونو

ملوك بلوية بوز :- خليك أنت كدا مدلعها يخويا انا راحة لـ منال هي اللي نصفاني في البيت دا

—– اذكروا الله

ملوك خرجت و سابت مالك بيضرب كف على التاني جريت راحت لـ منال و قالت:- كله تمام يا معلمة صحيوا

منال :- جدعة يا بت تربيتي لازم تكون كدا المهم هتروحي تصحي وليد و منه بقي

ملوك :- يا منال آخر مرة وليد كان هيرميني من الشوباك كله عشان خاطر بنتك ام كرش دي

منه جت و سمعت آخر جملة و قالت بتوجس:- هي مين دي أم كرش

ملوك خرجت ليها لسانها و قالت و هي بتستخبي ورا منال:- انتي هو حد بكرش غيرك مخلص على نص أكل البيت

منه بغيظ :- شوفي عشان لما اضربها مترجعيش تقولي بتعملي عقلك بعقلها

مالك خرج و ملوك جريت عليه فشالها و قال بهمس :- خلصتوا مسرحية كل يوم وإلا لسة يا قردة

ملوك:- قردة انا مش هعمل حاجه لجل أنك أبويا بس غير كدا كنت علمت عليك يا كبير

مالك بدهشة:- انتي يا بت متأكد إنك عندك أربع سنين قولي لو عندك اكتر مش هزعل والله

ملوك بتزمر :- بابي انت كل يوم بتندهش بالسن لية الله بقي سيبني يا راجل أطبق دروس منال

مالك :- منال امممم كدا وضحت أوي

منال من على بعد:- وضحت يخويا هتعمل اية يعني طب تبقي تفكر تفتح بوقك

مالك بلوية بوز :- و هو أنا أقدر يا حماتي و كمل بصوت واطي بعد ما نزل ملوك كان يوم أسود يوم ما بقيتي فيه حماتي

ملك من وراه بغيظ :- اية يا حبيبي يا حليوة انت بتقول حاجة

مالك حضنها و باسها من خدها و قال:- و هو أنا برضوا أقدر أقول حاجة يا بسبوسه بالقشطه

وليد واقف على باب اوضتة متابع الحوار كله

وليد بخبث :- راعي إن ساكن معاك ناس يا معلم مش كل يوم نقول قبلة الصباح دي في اوضيتكم

ملك اتكسفت كحال كل يوم و مالك قاله :- و انت مركز معانا لية اللي متغاظ مننا يا حبيبي يعمل زينا

وليد :- اعمل زيك اية يا منيل و كمل بغمزة أنا بعمل اكتر من كدا

منه بزعيق:- وليد

وليد بخوف مصطنع:- بنضف الاوضة و اكنسها و بغسل الهدوم عندك هدوم يا ملك عاوزة تتغسل

ملك قررت تنتقم منه عشان كسفها فردت و قالت:- اه بالله عليكي يختي ابقي خدي حتتين الغسيل بتوع البت ملوك أصل انا تعبانة شويتين كدا

وليد بغيظ :- أختك طب بالسلامة انتي بقي

ملك :- اية يا كنافة بالمنجة زعلت وإلا ايه دا أنا بضحك معاك

وليد بصلها بقرف و مشي و هو بيبرطم

ملك :- شوفت بيبوص ليا ازي عشان مترجعش تشتكي بقي

مالك هز رأسه على العيلة اللي عمرها ما هتعقل ابدا سألهم وراح ناحية صورة جمعتهم كلهم و وقف قدمها و بقي يبص لـ حازم بشوف

وليد وقف جمبة و هو بيقول:- غيبته طولت أوي يا مالك

مالك :- أنا مش راضي اضغط عليه من بعد اللي حصل يا وليد انت عارف إن شخصيته اتغيرت ١٨٠ درجة

وليد بأسف:- للأسف عارف يا مالك بس هو وحشنا أوي

سمعوا صوت عياط وراهم لفوا لقوا ملك مالك اتنهد و راح ليها حضنها و قال:- هيرجع يا ملك هيرجع انا عارف إنك كنتي مرتبطة بحازم أوي بس هو دلوقتي عاوز ياخد هدنة

ملك هزت رأسها و حضنته و هي بتقول:- كله من بنت الصر’مة دي والله لو شفتها لهعمل منها كفتة محمرة

مالك بضحك :- يا بنتي إنتي خليتي البت تتحجز شهر في المستشفى

ملك بتزمر:- مش كفاية

مالك لسة هيرد لقي منال بتزعق و تقول:- الفطار يا غفر اية هتقضوها تسيبل أم كرش قربت تخلص الأكل

منه :- هو مفيش غيري في البيت دا و بعدين أنا حامل ولازم اتغذي

وليد باس على رأسها و قال:- بالهنا والشفا يا حبيبتي خلصي الأكل و اجيبلك غيره

منه بصتله بعيون لامعة و قالت:- ماشي

ملوك قعدت على رجل مالك و بياكلها

ملك :- ملوك اقعدي على كرسيكي كلي لوحدك

ملوك :- تؤ مالك هيوكلني

مالك :- سبيها يا ملك أنا بحب ااكلها

ملك :- والله العظيم ما حد مبوظها غيرك

ملوك سألتهم و جريت على اوضة ملك و قالت:- ماشي يا ملك مسكت الميكب بتاعها و بقت تبص على الصورة و تحط زيها بالظبط بعد نص ساعة خرجت ليهم

مالك أول ما شافها:- ينهار اسود أي دا

وليد بانشكاح قال :- جميلة صغيرة في بيتنا اللهم صل على النبي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة قلبي الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!