روايات

رواية صعوبة الحب الفصل الثاني 2 بقلم سلوى عصام

رواية صعوبة الحب الفصل الثاني 2 بقلم سلوى عصام

رواية صعوبة الحب الجزء الثاني

رواية صعوبة الحب البارت الثاني

رواية صعوبة الحب
رواية صعوبة الحب

رواية صعوبة الحب الحلقة الثانية

 

وقفنا المره للي فاتت ان فجأه حد دخل علي مريم وساره

ساره :ايدااا مقولتوش انكوا جاين

والد ساره ومريم (حازم) :هستاذن عشان اجي بيتى ولا ايي

مريم :لا طبعا يا بابا بس هي قصدها انها مفاجاه مش اكتر والله وحشتوناا جدااا، ورحت حضنت مامتها وبابها

مامت مريم وساره (نجلاء) :وانتي وحشتني اكتر انتي والبت لي جمبك دييي

ساره :وانتي اكتر يا ست الكل

حازم :طب يلا قوموا اعملوا الاكل

ساره ومريم :حاضر يا بابا ودخلوا المطبخ

نجلاء :هتقولهااا ازييي يا حازم، مريم مش بتحب الجو دهه

حازم :هتوافق غصب عنهاا، ولسه نجلاء هتتكلم دخلت ساره

ساره :الاكل جاهز يا بابا

حازم :طب روحي ونا جاي وراكي

حازم :مريم كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع

مريم :ايوهه يا بابا اتفضل

حازم :بصراحه في عريس متقدملك وهو كريم ولسه هيكمل كلامو (مريم قاطعتووو)

مريم :ناا مش موافقه

حازم :هو ايي لييي مش موافقه ناا لسه مخلصتش كلامي

مريم :بس ناا مش موافقه مش عايزه اسمع حاجه

حازم وصوتهه بقا عالي :مريم اخرسي نا مخلصتش كلامي وهتوافقي غصب عنك

مريم :يوهه هو بالعافيه، ناا مش موافقه مش بحبووو

حازم :حب اييي وكلام فارغ ايي، اعملي حسابك ان خطوبتك علي كريم يوم الخميس

مريم وزعقت:هو بالعافيه نااا مش بحبووو ومستحيل أبقي ليه، ناا بحب أسر وبس ومستحيل أبقي لحد غيروو

حازم وضرب مريم بالقلم :يا قليه الاداب، ونااا أديت كلمه لكريم والموضوع منتهي

مريم :يا ماما اتكلمي قوليي حاجه انتي عارفه اني بحب أسر من زمان، وما صدقت انو هو كمان بيحبني، ابوس ايديك يا ماما حاولي مع بابا

نجلاء :يا بنتي والله عارفه، بس انتي عارفه دماغ ابوكي يا مريم، مستحيل يرجع في كلمتو وسبتها ومشت

مريم :دخلت أووضتهااا وقعدت تعيطط

ساره اخدت مريم في حضنها :اهديي يا مريم وكل حاجه هتتحل ان شاء الله

مريم وهي بتعيط :ايي للي هيتحل يا ساره، ناا مستحيل أبقي لحد غير اسرر مستحيل

ساره :اهدي بس وان شاء الله خير، هنلقي حل (مريم نامت من كتر التعب)

عدت الايام واجا يوم الخطوبه

ساره :يلا يا مريم كريم براا هو واهلو

مريم بكسره :سيبوني في حالي، مش خارجه

ساره :اهديي بس، بصي اخرجي وكلمي كريم وقوليهه انك مش بتحبيه، واكيد مفيش حد هيقبل علي نفسوو ان خطيبتوو متبقش بتحبوو

مريم :ناا هجرب عشان دهه الحل الوحيد ، بس صدقني هعمل في نفسي حاجه لو كريم مرضش

ساره :طب يلا

مريم كنت زي القمر بس حزينه جدا

كريم :بقي القمر دهه هيبقي من نصيبي، مش مصدق نفسي

مريم ساكته ومش بترد ودموعها بتنزل في صمت

كريم :مريم مالك مش مبسوطه

مريم :ولسه هتتكلم

حازم :عشان خايف مريم تتكلم، اقوم يا كريم عشان تلبس مريم الشبكه وبعدين ابقوااا اتكلموا

كريم :حاضر يا عمي، قومي يا مريم

مريم مش بترد

ساره رحت قومت مريم وقالتها في صوت واطي احنا اتفقنا على ايي، ديي فرصتك، وقامت

كريم :كريم مسك ايد مريم ولبسهاا الخاتم

مريم مش بتتتحرك مش مستبوعه ايي حاجه

حازم وجاب اخرووو:شد ايد مريم وقال لكريم هي مكسوفه بس ومسك دبله وقالها لبسيهاا لكريم يلا

مريم :خافت من بابها، ولبست الدبله لكريم في لحظه انها اتخيلتوو اسرر

وبعد شويه

كريم :ممكن اتكلم معاكي شويهه

مريم :ناا للي عايزه اتكلم معاك

كريم :اخيرا اتكلمتيي

مريم بدون ابيي مقدمات :ناا مش بحبك، وكل دهه غصب عني وضغط علياا، ناا بحب أسر

كريم :انتي بتقولي ايي يا مريم، انتي عارفه اني بحبكك من زمان ومستني اليوم ده بفارغ الصبر

مريم :انت شخص محترم، وأن شاء الله هتلقي واحده احسن مني

كريم :ولسه هيتكلم

حازم دخل وهو متعصب جداا :كنت عارف انك هتعملي كدااا، كريم متسمعش منهاا هي بتقول ايي كلام، دهه حب مراهقه مش اكتر

مريم :لا مش مراهقه ، ناا بحب أسر بجد ومستحيل أبقي لغيروو، مستحيل فاهم

حازم :ضرب مريم (من شده الضربه وقعت علي الارض)

كريم :عمي لو سمحت مينفعش كداا، بعد اذنك سيبني اتكلم مع مريم وهتفهم معاها

حازم :طيب لما اشوف اخرتها

كريم :بصي يا مريم ناا بحبكك جدا، واتمني انك تديني فرصه، بس نا عندي اتفاق ليكيي

مريم :ايي هو

كريم :هتحاولي تديني فرصه يا مريم،وصدقني لو معرفتيش ناا هبعد تمام من حياتك، بس فرصه واحده، وأعتقد دهه الحل الوحيد، وانتي شايفه بابكي اسلوبه ازيي

مريم :وناا موافقه بس بشرط

كريم:ايي هو، قولي

مريم :الخطوبه هتفضل سنه بحيث اني احاول اديك فرصه، بس مش عايزه ضغط نهائي

كريم:وناا موافق

مريم:تمام بس محدش هيعرف بالاتفاق دهه نهائي

كريم :تمام هنده لبابكي، عموو حازم تقدر تجي

حازم :خير

كريم:كل خير ان شاء الله، مريم وافقت، بس الخطوبه هتبقي سنه وناا للي اخترت دهه عشان ناخد علي بعض ناا ومريم

حازم :معني كنت عايز الخطوبه طب اقل من كداا، بس موافق

كريم:طب استاذن ناا بقاا

حازم :خليك شويهه

كريم :الوقت اتأخر، مره تانيه ان شاء الله

حازم :في رعايه الله وراح يوصل كريم لباب

حازم أجاا تانى وقال لمريم :عارفه لو كنتي بتخطيي لحاجه، صدقنيي هتندمي وناا حذرتك وخرج وسابها

ساره :مريم انتي فعلا واقفتيي انك تفضلي مع كريم

مريم وحكت لساره كل حاجه

ساره :بسس مش مقتنعه انك هتديهه فرصه لكريم

مريم وحكت لساره فى دماغها ايي (هتعرفوا بعدين)

ساره :اممم فكره حلوههه، بس يلا نقوم ننام عشان فعلا اليوم كان متعب جدا

مريم :يلا

عندد أسر بيتكلم في الفون

اسرر :عامل ايي يا مازن وحشاني جداا، معلش مكنتش عارف اكلمك الفتره لليي فاتت ديي عشان عندي هنا ضعط جامد

مازن :ولا يهمك، اهم حاجه تبقي بخيررر

أسر :مال صوتك، مريم كويسه صح(أسر قبل ما يمشي طلب من مازن انوو يعرف اخبار مريم، ويخلي بالوو منها من بعيد)

مازن :ايوهه كويسه (مازن عارف ان مريم اتخطبت بس خايف يقول لاسرر الحقيقه، فمش هيقول الوقتي)

اسرر:مش مصدق بس اشطا، خالي بالك منهاا يا مازن، انت عارف ناا بحبها قد اييي ومعرفش اعيش من غيرها ومستني اخلص الجيش بفارغ الصبر عشان تبقي معايا)

مازن زعلان جدا علي صحبو :من غير ما تقول يا اسر ناا عارف كل دهه، ان شاء الله خير والله

أسر :ان شاء الله، ناا هقفل بقا، خالي بالك من نفسك

مازن :في رعايه الله، سلام

في يوم جديد

ساره:اصحي بقاا يا بنتي، كل دهه نوم

مريم :سيبني شويه بالله عليكي

سارهه:خلص هقول لاسر انك مش عايزه تتكلميهه، يرن في وقت تاني

مريم :قامت بسرعه جداا أول ما سمعت اسم اسرر، هو فين، هاتي الفون بسرعه

ساره :هتموت من الضحك علي مريم

مريم :بتضحكي يا بارده، هو مرنش صح

ساره :والله كنت بحاول اخفف عنك، وانتى عارفه انو مش هيرن

مريم :عارفه والله، نفسي اوييي السنه ديي تعدي علي خير من غير ما باباا يعمل مشاكل تاني، نا مش عارفه هو بيعمل معاياا كدا لي

ساره :هو مفكر أن دهه حب مراهقه، بس هيتاكد مع الوقت

انك بتحبي أسرر بجد

مريم :اكيد هيتاكد لاني مستحيل احب غير أسرر

نجلاء من برااا:قوموا يلا لسه نايمين

ساره :لا يا ماما هنخرج اهوو

(والايام بتعدي بسرعه والسنه قربت تخلص وكريم بيحاول ان مريم تحبوو بس مريم قافله قلبها علي أسر وبس، وابو مريم كل يوم بيتاكدد انها بتحب اسر بجد بس مش راضي يعترف انو بيظلم بنتو، نجلاء بتحاول مع حازم بس مفيش فايده، ساره بتحاول تخرج مريم من للي هي فيهه، مازن مخبي علي أسرر وقرار انو هيقول لما أسر يخلص، اسرر مستني يخلص بفارغ الصبرر عشان يبقي مع مريم وحاسس ان مازن مخبي عليه حاجه بس رافض يكون للي ف دماغو صح

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعوبة الحب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!