روايات

رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم هبة الله نصر

رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم هبة الله نصر

رواية قدري ونصيبي الجزء الأول

رواية قدري ونصيبي البارت الأول

رواية قدري ونصيبي
رواية قدري ونصيبي

رواية قدري ونصيبي الحلقة الأولي

 

في الصباح في منزل بسيط تستيقظ بطلتنا الساعه الثامنه صباحا ثم نقوم بالصلاه وتفطر مع اسرتها ثم تذهب مع اصدقائها للدروس

في الدرس:

حور: ملاك ملاك ملاااااااااااااك

ملاك: انتي روحتي فين

ملاك : هو المستر لسه مخلصش انا هنام انتي قاعده ازاي

حور: اسكتي بقي خلينا نركزوا

بعد الدرس

ملاك : انتي كنتي مركزه ازاي دا استاذ ممل

حور انتي اللي عاوزه تنامي

ملاك. وانت وفجاه سكتت لما شافت عربيه سوده كبيره قدامهم وطالع منها ناس ضخام

وكانو رايحيين علي حور وبياخدوها للعربيه

حور : انتو مين سبني وكانت قاعده تتضرب فيهم بس ولا بياثر

ملاك بتحاول تساعدهه بس مقدرتش

ملاك .حووووووووووووووووووور

بعد فتره في بيت حور رجعت ملاك وهي بتعيط

ابو حور( محمد) .فيه ايه يا ملاك بتعيطي ليه وحورفين

ملاك ببكاء. حو. ر اتخطفت

ام حور( منال). بنتييي واغمي عليهه

محمد راح عليهه وحاول يفوقهه ورنوا علي الشرطه

عند حور

استيقظت ولا قت نفسهها في اوضه كبيره وجميله ومفيش حد والباب مقفول قعدت تخبط علي الباب لحد مافيه شخص دخل

حور . انتا مين وايه اللي جابني هنه

المجهول. ( يامن). مش لازم تعرفيني بس لازم تعملي اللي هقلك عليه

حور برعب .انت عاوز ايه

يامن. انتي هتقعدي هنا فتره وبعدين تروحي لعيلتك

حور. انتي اتجننت اقعد فين اناماشيه وكانت رايحه اتجاه الباب بس وقفها كلامه

يامن. براحتك انا مش همنعك بس لو طلعتي خطوه واحده برا الباب عائلتك كلها هتموت

حور بخوف. انتا بتقول ايه عائلتي فين انتا اكيد كذاب

يامن ببرود .لا مش بكذب وتقدري تشوفيهم وطلع تليفونه ووراهه عائلتها وفيه ضوء احمر علي ابوها وفيه شخص ماسك مسدس

حور بغضب .بابا ومسكت يامن من قميصه لو فكرت تاذي حد من عائلتي مش هتلاقي اسوا مني فاهم عائلتي خط احمر متفكرش تاذيهم

يامن بعد ايدهه وقال ببرود. القرارليكي ياتقعدي ياتمشي وعائلتك هتموت

حور. انتا عاوز مني ايه وليه بتعمل كده

يامن .مش لازم تعرفي بس انا بعمل كده علشان احميكي هسيبك تفكري وهجيلك بالليل

بعد اما طلع من الغرفه

حور انهارت وكانت مش عارفه تعمل ايه

حورببكاء .ياااارب مين ده وعاوزايه انامش عارفه اعمل ايه وبابا وبعدين قامت ومسحت دموعها وقالت انا اكيد لازم اعرف هو بيعمل كداليه وهو مين وهخلي يندم علي اللحظه اللي فكر ياذي فيها عائلتي

في المساء

يامن دخل علي حور ولقاها قاعده بكل برود

يامن. قرارك ايه

حور بقوه .موافقه بس عندي شرطين

يامن بسخريه .شرطين مش مشكله قولي

حور .الشرط الاول. انا عاوزه اعرف ليه خطفتني .

يامن .وايه تاني

حور. انا هكمل دراسه وهروح الدروس

يامن .اممممم موافق انك تروحي الدروس بس بشرط

حور باستغراب .ايه هو

يامن .هتروحي بسياره وتيجي بيها وهيبقي معاكي حراس

حور. لا طبعا

يامن .هو ده شرطي مع اني ممكن منفذلكيش شرطك خالص ثانيا بقي وكمل بتحذير لو عرفت انك بس فكرتي مجرد تفكير تروحي لعيلتك هخليكي تندمي لو شوفتيهم بالصدفه حتي مالكيش دعوه بيهم فاهمه

حور بتفكير .موافقه بس ما قولتليش عاوزمني ايه

يامن .مش لازم تعرفي بس انا بحميكي وياله بقي نامي وكان هيطلع

حور بسرعه .هروح بكره الدروس

يامن .ماشي هشوف يلا نامي

تاني يوم الفجر

ملاك بتقوم علشان تصلي الفجر وقعدت تقرا قران يامن كان رايح يشرب مايه سمع صوت جميل طالع من اوضه حور راح علشان يشوف لقاها قاعده بتقرا قران سابهه ونزل حوالي الساعه الثامنه قامت علي حد بيخبط الباب

قامت فتحت حور .انتي مين

الخادمه .يامن بيه بعتني علشان انا اناديلك علشان الفطار

حورباستغراب. يامن مين

الخدامه .ايه

حور فهمت انو يامن هو السخص اللي خطفهه

حور .ماشي نزله وراكي

الخدامه .اه يامن بيه جبلك الهدوم دي وبيقلك تغيري هدومك

حور .ماشي

البارت خلص

معلومه( يامن مش بطل الروايه هتعرفو هو مين بعدين والبطل لسه هيظهر)

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدري ونصيبي)   

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!