روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء السابع والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت السابع والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة السابعة والعشرون

صلي علي محمد
رد وقال :
انتي الكبيرة ياتعدلي ياتحطي لسانك جوة خاشمك
ردت حتي قطعها صوت :
في ايه
نظر الكل حتي قالت ورد :
اماي نورتي ياماي
نظرت ياقوت وقالت بغضب :
عتبكي اياك جوليلي حوصل ايه
رد وهبة بهدوء وقال :
اهدى يامرت اخوي دة سوء تفاهم وعملت الازم
ردت ياقوت وقالت :
اجده ياحج ورد امانتك وعتخلوها تبكي عاد
ردت ورد وقالت لها :
خلاص ياماي عمي امعاي وجوزى كمان وكمان ود عمي صفوت
نظرت ياقوت الي جليلة وقالت :
وانتي ياسلفتي
نظرت لها جليلة بلجلجه وقالت :
بتك بيتي ياكبيرة اتفضلي والله الدار نور
جلست ياقوت مع ورد وجليلة حتي قالت ياقوت :
خلي مرت ولدك تنزل الزيارة الا برة
ردت جليلة وقالت :
مكنش لي لازم ياحبيبتي جيتك بالدنيا
ردت ياقوت ب ابتسامه وقالت :
حج ياجليلة طيب ادام اني غالية عندك اجده يبجا تحترمي ورد وتعمليها كيف بتك بلاش كهن الحريم الا هيوجع البيت انتي يامره كبيرة البيت وانتي العجل المدبر فهمتي عاد
نظرت لها جليلة وقالت :
حاضر ياخيتي بت يانفيسة الضيافه يابت
دخلت نفيسة وبوزها شبرين حتي نظرت لها ياقوت وقالت :
اعدلي بوزك دة يامره يابو جرا ايه الابتسامه بتحلي وانتي منجصاش عفاشه
نظرت نفيسة بغيظ وقالت :
حاضر ياكبيرة
ظلت ياقوت جلسة عندهم وبعد فترة ذهبت اما ورد قالت :
شوفي يامرت عمي الزيارة هنعمل فيها ايه
ردت جليلة وقالت :
هخلي حد يطلعها عنديكي
ردت ورد بحب وقالت :
لا يامرت عمي الزيارة هتكون عندك انتي كبرتنا اهنية واحنا جاعدين في البيت الكبير
نظرت لها جليلة وقالت :
بس ولدى جال انكم هتجعدو في شجوتكم
ردت ورد وهي تمسك يد جليلة وقالت :
تعالي امعاي
اخدتها وجلسة بمفردهم وقالت ورد :
اسمعيني يامرت عمي انتي ليه عمله عداوه بنتنا مع انك مرات عمي جبل ما تكوني ام جوزى ولدك بهجت هيفضل ليكي انتي امه واني بتك ومرت ولدك ومتخافيش اني مجدرش اعيش فوج واهملك انتي وعمي
نظرت لها جليلة بحب وقالت لها :
دة انتي زينه جوى ياورد معلش يابتي ظلمتك بس خلاص من اهنية ورايح انتي بتي
في مكان أخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي تجلس ياقوت وهي تحكي لزوجها سلطان ما حدث وما جعلت ابنتها تفعله مع جليلة
رد سلطان وقال بحب :
طول عمرك جلبك طيب ياحبيبتي جلسلة مرت اخوي طيبة بس نفيسة مبوظه راسها وانتي عملتي الصوح مهما كان هي ام جوزها ولازم ورد تراضيها
ردت ياقوت وقالت ب سعادة :
خلاص اني فهمتها وان شاء الله نشيعلهم ونعزمهم عندينا عاوزة جليلة تحس ان مفيش بتنا عداوة هي حاسة ان اخدنا ولدها بس
رد سلطان وقال :
عين العجل ياجلبي
في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران يجلس أسد وهو يتحدث مع جده وقال :
عحبها جوى ياجدى اتحدد مع جدى سلطان وعمي دياب اني مجدرش ابعد عنيها
ضحك نوح وقال :
زين جوى ياولدى نروح عنديهم النهاردة ونتحدد امعاهم
في غرفة ميادة ونور الدين جلسة امام المراءه وهي تمشط شعرها طلع نور الدين من الحمام ورأها قبل رأسها واخذ المشط وظل يمشط شعرها
ابتسم ميادة بحب وقالت :
ربنا يحفظك ليا ياحبيبي
رد وقال :
يابوي علي الحديد الا عيدوخني دة ولا يحرمني منك ياجلبي
نظرت له وقالت :
بينا علي تحت عاوزة اجعد مع امي ياقوت وقمر
نزلت ميادة ونور الدين ورأت نعمه وياقوت وقمر جالسين نظرت لهم بحب والقت السلام وقالت :
ربنا يجومك بسلامه ياخيتي
ردت نعمه بحب وقالت لها :
يارب يزوجك بذرية ياخيتي ان شاء الله
الجميع :
يارب
في مكان أخر وبتحديد عند نجات امسكت تلك الزجاجه وكبت عند عتبت الغرفة وامسكت العمل وخبته في السرير
وخرجت بدون ما حد يشوفها ودخلت غرفت أمل وقالت :
انتي يابت ظبطي امورك مع جدك هتفضلي محبوسة كتير عاد
ردت أمل وقالت :
ما البومه لؤلؤ هي السبب اعمل ايه ياماي وانتي مش فضيالي عاد
ردت نجات وقالت :
يابت كلي عجلهم اوهميهم انك اتغيرتي جومي يابت
ردت أمل وقالت بشر :
ماشي ياماي ونزلت أمل لجدتها وظلت تبكي بتمثيل وقالت :
اني وجعه في عرضك ياستي اتحددى مع جدى ولؤلؤ معيزاش افضل محبوسة اجده
ردت ياقوت وقالت :
تعالي امعاي
اخدتها ياقوت عند سلطان وظلت تستسمح جدها حتي سامحها
اما أمل نظرت الي اليمين رأت قصي وزوجته جومانه حتي اقتربت منهم والقت عليهم السلام
وظلت تنظر لهم بحقد مثلت علي الجميع انها اتغيرت وتقربت من الكل
اما عند نعمه قالت :
هقوم اجيب علاجي
ردت أمل بسرعه وقالت :
لا خليكي ارتاحي واني هجبهولك
الكل فرح ان أمل اتغيرت وذهبت أمل ودخلت الغرفة واتزحلقت في المية وظلت تبكي فالجميع طلع بسرعه ورائها
نظر قصي وقال :
حوصلك حاجه
ردت وقالت :
رجلي مجدراش اجوم
ردت ياقوت وقالت :
شيلها ياولدى
شالها قصي اما أمل امسكت به وحست جومانه بالغيرة حتي نظرت ل أمل ف أمل نظرت لها بخبث وغمزت لها اشتعل وجه جومانه بالغيظ اما قصي اجلس امل علي فراشها وسحبته جومانه
نظرت نجات وقالت :
هو حوصل ايه
ردت قمر وقالت :
بتك وقعت علي الارض
ردت ياقوت وقالت :
فدت مرات ابوها لو كانت نعمه الا عدت كانت زمانها سقطت
ردت نجات وهي خائفة وقالت :
ليه هي وجعت فين
قصه عليه كل شئ فتغيرت ملامح نجات وهي تدعي ربنا في سرها
اما نجات قالت ارتاحي وهجبلك حاجه تدهنيها لرجلك
امسكت الهاتفوكلمت ام زغلول وقالت :
الحجيني جولي للدجال دة ان بتي هي الا خطت علي العمل
ردت ام زغلول وقالت :
كيف اجده
ردت نجات وقالت :
دى وجعت كمان
ردت ام زغلول وقالت :
هجوله واشيعلك خبر
دخلت ام زغلول وقصت كل شئ لدجال حتي قال :
جوليها متجلجش وطنيها المره دى نستها شينه وعفشة وجات في بتها بس عرفيها ان مفيش حاجه وانها تاجي تعمل عمل غيرو وتجيب امعاها فلوس
في مكان اخر تجلس جومانه وهي غضبانه اقترب منها قصي وقال :
مالك اجده
ردت بغضب وقالت :
ما بسمحلك تلمس حد هيك قصي عم تحمل أمل وهي تجوز الك ما بيصير
ابتسم وقال :
الجمر بيغير عليه بجا عتعرفي انك جمر جوى وانتي غضبانه تعالي في باطي هبابة اتوحشتك جوى جوى
وذهبه لعالمهم الخاص
اما عند لؤلؤ وصلت الصعيد وذهبت الي المخزن ورأت سامر وحمدان ومعهم جعفر
رأته لؤلؤ وقالت :
عتخون اليد الا عتاكل منيها ياخسيس صوح ما انت نجس كيفهم
ضحك حمدان وقال :
دى اخرة الا يهرب واحد ويسيب التاني
ردت لؤلؤ بغضب وقالت :
اياك فاكر انكم هتخرجه من اهنية
واقتربت من سامر وقالت بصوت كفحيح الأفعي:
بوك غشيم جوى عاوز ينتجم ويدبرلي حوادث بوك هخلي يندم علي عملته دى وانت ياحيلة ابوك ياك فاكر ان حد هينجدكم من يدي لا دة اني اعصركم
حتي قالت بصوت قوي :
يارعد هات الرجالة وروجوه عليهم
ظل جعفر يستغيث ويقول :
السماح ياكبيرة السماح
رد رعد وقال :
تستاهل الشنج ياوكل ناسك
دخلت نجات غرفة أمل لتطمئن عليها ونظرت الي أمل وقالت :
لؤلؤ جات مشي امورك امعاها
ردت أمل وقالت :
متجلجيش
جلست قمر وياقوت حتي قالت قمر :
جلبي ما مرتاحش ياعمتي المية الا وجعت أمل دى غريبة جوى جات منين
ردت ياقوت وقالت :
واني كيفك يابتي اسمعي هاتي من المطبخ شوية ملح وتعالي امعاي
واخذو الملح ومسحه المية وذكروا بعض الايات ودخلو غرفة نعمه حتي قالت قمر :
اسمعي ياعمتيالافضل خلي نعمه تنام بالاؤضة الا تحت احسن بدل ما كل شوية تطلع ومعوزينش نعرف حد ان نجلنها
ردت ياقوت وقالت :
كيف يابتي
ردت وقالت :
هلم غيرات نعمه ومندور وكل حجتهم المهمه ونحطهم بشنطه ونخدهم تحت وندخلهم الاؤضة
لمت قمر الاغراض واخدتهم من غير ما حد يشوفهم
قبلت مندور وقالت:
متنامش فوج حجتكم في الاؤضة
رد وقال :
ليه
ردت وهي تقص عليه سبب قلقها وعلشان نعمه وتعبها من طلوع السلم
دخلت لؤلؤ بهيبتها وعند دخولها سمعت صوت نوح ابو زهران وأسد وهو سلطان يرحب بهم جريت ميادة علي ابوها واحتضنها وكذلك اسد
نظر اسد ل لؤلؤ ووجها عليه الغضب
نظر لها سلطان وقال :
جيتي ميتا يابتي
نظرو الجميع حتي صاحت لؤلؤ وهي غاضبة وقالت :
كيف جعفر يطلع خاين مين الا جاب ابن المحروج دة اهنية
رد مندور وقال :
عمل ايه ولد المركوب دة كان شغال عندينا في المزرعه وجدك جابه لما لجه مليح
ردت وقالت :
اي حد هيجي يشتغل اهنية او في المزرعه لازم اشوفه الول واسمع يابوي في نص الليل المزرعه هياجي ناس يركبه فيها كاميرات المراقبة والعمال اهناك عرفهم انهم هيصلحو حاجه بالكهربا معيزاش غلطه
الجميع وافقها ونظر لها اسد بحب واعجاب من قوتها حتي قال أسد بثقة :
كل مرة بتزيدى قوة بجد ياعمي دياب بتك بمليون راجل وعلشان اجده جدامكم كليتكم اني طالب يد الكبيرة للزواج
انصدم الكل وأولهم لؤلؤ حتي :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!