روايات

رواية ليل الفصل الثالث 3 بقلم آلاء حجازي

رواية ليل الفصل الثالث 3 بقلم آلاء حجازي

رواية ليل الجزء الثالث

رواية ليل البارت الثالث

رواية ليل
رواية ليل

رواية ليل الحلقة الثالثة

 

*تاني يوم الضهر*

بيفتح مازن فونه

لقي اكتر من ٦ ميسد كول من تقي

و ماسج “تمام اوي يا مازن بيه ، رجعت بيتك وشكلك اتصالحت انت والمدام ونسيتني ونسيت السفر واتفاقنا ، نسيت كل حاجه ، يبقي متزعلش من رد فعلي”

مازن في نفسه :” انا هسيب تقي وهسيبك الشركه والدنيا كلها عشان ليل “

رد ع ماسج تقي : “اعملي اللي انتِ عاوزاه يا تقي ، انا بحب ليل ومش هنتجوز وخطتك وانك استغليتي اللي بيننا فشلت “

تقي: هههههه ، حلو برافو يا مازن

“بعد مرور ٣ ايام”

مازن مازال بيدور علي شغل ف شركات تانيه

باب الشقة بيخبط

ليل بتفتح الباب : مين حضرتك ؟

-مدام ليل؟

ليل : ايوه اؤمري

تقي : تعالي نقعد شوية وهحكيلك كل حاجه بالتفصيل

تقي وريتها الشات وسمعتها تسجيلات مازن وهو بيتفق معاها ووافق يتجوزها

ليل مصدومه ومش قادرة تتكلم

تقي : عشان انا تقي هانم مش واحد من الشارع عشان يعمل معايا كده وخرجت وسابت باب الشقة مفتوح

  رجع مازن البيت الساعه ١٠ بليل

 مازن : ليل ، زينة انتوا فين يا حبايبي

الشقة فاضية تماما وهدومهم كلها مش موجودة ف البيت

       “في بيت اهل ليل”

ليل : مش عاوزة اقابله ولا اشوفه وصممت ع كده لمدة اسبوع

مازن مايعرفش عنها اي حاجه

مازن بدموع ” البيت وحش اوي من غيرهم حكاوي ليل اللي مش بتخلص وعياط زينة وشقاوتها انا مكنتش اعرف أن دول نعمة من عند ربنا كبيرة اوي ، بقيت أتدخل البيت زي اللي داخل سجن ، عمر ماحد ولا تقي ولا غيرها هيعمل روح للبيت زي ليل ما كانت بتعمل”

بعد شهر من محاولات مازن لصلح ليل وهي ترفض مقابلته او الاستماع اليه. *في بيت اهل ليل*

مازن : ليل

ليل : اسكت خالص يا مازن مسمعش ولا كلمه واتفضل من هنا بكل احترام وابعتلي ورقة طلاقي

مازن: لااا هتسمعيني يا ليل ، انا عارف اني كنت غلطان لمجرد التفكير حتي عارف ، بس الزن ع الودان وانتِ شوفتي اكيد ف الشات اللي وريتهولك هي اللي كانت بتتحايل عليا ازاي ، كان غصب عني؟

ليل: غصب عنك؟؟ مافيش حد بيعمل حاجه غصب عنه يا مازن انت راجل وكبير وعاقل ، مش عيل صغير ضحكت عليه

مازن: ليل انتِ كنتي بعيدة عني مش بتسمعيني انا ف مشاكل مع تقي دي بقالي اكتر من سنة وانا مش راضي اتجوزها ، بس هي ف عز ما هي بتحن وتطبطب فعز مانا وانتِ بُعاد عن بعض وبنتخانق كتير دخلت بيننا زي الشيطان واستغلت الضعف اللي حصل ف تعاملنا مع بعض يا ليل ، انا عارف ان اللي قولته ده كله مش مبرر خالص واني غلطان ومستاهلكيش انتِ فهماني ومش مخلياني محتاج حاجه خالص وبُعدنا خسارة ليا مش ليكي وحقك تعملي فيا اللي انتِ عاوزاه بس انا ندمان علي غلطتي وراجعلك عشان محبتش غيرك يا ليل وسبت الشغل ودورت ليل نهار علي مكان تاني اشتغل فيه من قبل ماتعرفي حاجه والحمدلله لقيت شغل تاني ، ده كله عشان ابعد عن تقي واصون حبك صدقنيني ف اعملي فيا اللي انتِ عاوزاه بس بلاش طلاق عشان خاطري انا مش قد العقاب ده يا ليل

يلا بقي ارجعي معايا ، البيت مضلم وشبه السجن من غير ضحكتك وشقاوة زينة

ليل: لا ي مازن مش مش هرجع

مازن : خلاص فكري شوية يا ليل طالما مش طايقاني كده ، بس لو الدنيا كلها اتقلبت انا مش هطلقك ياليل انا بحبك

وخرج قال لأهلها : انا ماشي رايح شغلي يا جماعة وشكل ليل مصممه ، بس انا هفضل عندي امل وهجيلها تاني

 *الساعة ١٠ بليل*

مازن بحزن وبؤس شديد يفتح باب شقته ، مش بيفتح لقي

 ليل بتفتح الباب من جوه بابتسامة وهي شايلة زينة في حضنها

مازن بعد ان تبدل حزنه الي فرحه عارمة : زينة؟ ليل؟؟ انا مش مصدق

وحمل زينة علي ذراعه و احتوي ليل بذراعه الاخر

حمدلله علي سلامتكم ، انا حياتي رجعتلي من تاني

         *في منتصف الليل*

مازن وهو ينظر الي ضحكة ليل التي تخطف قلبه وشقاوة زينة ولعبها وهي قاعده في النص بين مازن وليل

وشعور البيت والاستقرار والدفي اللي كان هيفقدهم في لحظة

مازن : ليل

ليل: نعم

مازن : خلاص مسامحني؟

ليل : اها

مازن: انا والله عمري ماحبيت تق….

ليل: ششششش بلا تقي بلا بتاع ، انا هجيب عصير برتقال انا مجهزاهولك انت بتحبه

مازن : بس بحبك اكتر يا ليلي

كنتي ف حربي اعظم انتصاراتي♥️

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!