روايات

رواية من ستحبه ليلى الفصل الاول 1 بقلم دهب مبروك

رواية من ستحبه ليلى الفصل الاول 1 بقلم دهب مبروك

رواية من ستحبه ليلى البارت الاول

رواية من ستحبه ليلى الجزء الاول

رواية من ستحبه ليلى
رواية من ستحبه ليلى

رواية من ستحبه ليلى الحلقة الاولى

_أيه رأيك نتجوز!
جمله قولتها لشاب واقف بضهروا علي كورنيش النيل.
_لف وبصلها بإستغراب… أنتِ بتكلمني أنا.
_اهلي هيجوزوني بالغصب، ودمعت أكيد أنتَ مستغرب أنا إزاي أقولك كده بس اعزمني علي كوبايه قهوه وهحكيلك الحكايه من الأول.
_أنتِ طبيعيه يعني،أنتِ كبيره، والمفروض تكون فاهمه أنتِ بتعملي إيه،وبتقوليه إيه .
_دمعت او دموعي زادت أكتر ..أنتَ هتكون طوق النجاه ليا، هتنقذني من الس’جن اللـِ هروحله.
_ابتسمت لها عشان تطمن…تيجي أعزمك علي القهوه،وهسمعك.
_فتحتلها باب العربيه وابتسمتلها…أركبي.
_ركبت العربيه، وهو مشي،موقف لو اتحكي لحد مش هيصدقه،مش عارفه إزاي عملت كده،ازاي أقوله كده أصلاً لشاب معرفهوش،وإزاي أركب عربيته كمان،بس شكله،بيقول انو كويس،وقفت ثانيتين قبل ما أقوله “إيه رأيك نتجوز”،فكرت ولقيت رجلي خدتني له، وحصل اللـِ حصل، وقفنا قدام كفايه باين عليه أنوا غالي حبتين،فتحلي باب العربيه ونزلت
_همسلي بصوت واطي جداً….اتفضلي
_داخلنا الكافيه وطلب أتنين قهوه
_أنا مروان وأنتِ
_انا ليلي
_ مروان… أنا متجوز علفكره
_ليلي بصتلوه وفـِ نفسها متجوز
_مروان…بهزر،بهزر انتِ صدقتيه
_ليلي…انا ليلي عندي ١٨ سنه فـِ تالته ثانوي،عايشه مع امي اللي هي بتكر’هني ومع بابا عندي ولدين واحد أكبر مني،والتاني فـِ ٣ إعدادي،وأختي ٤ إبتدائي،عايشه معهم فـ ِ سجن قاطعه
_مروان…وأنا موافق أتجوزك يليلي
_ليلي…بالسهوله ديه،أنا محكتلكش السبب أو أنتَ لسه معرفتش حاجه
_مروان…طريقه كلامك عيونه اللـِ بتدمع لوحده،بتدل أنك عايشه فـِ سجن زي ما بتقولي
_ليلي…العريس جاي النهارده الساعه ٨ بليل،وهيكتبوا الكتاب علطول وبعد سنه الجواز بس أنا…أنا سمعت انوا اكبر مني بـِ ١٠ سنين هو كبير أوووي عليا و…
_مروان فتح نوتس الفون ومد لي ليلي…أكتبي عنوانك هنا،وأنهارده هيتكتب كتابي أنا وانت وهاخدك علي ڤلتي
_ليلي…كتبت العنوان وابتسمت لـِ مروان حقيقي شكراً ليك أوووي وابتسمت يزوجي العزيز
_مروان…بص فالساعه اتبقا ٣ ساعات يلا نروح عشان نجهز نفسنا
_اتحرك مروان وليلي وكل واحد راح علي بيتوه.
______________________♡”
عند ليلي…”
_الأم….يلا جهزي نفسك والبسي دول عشان عريسك
_ليلي…ابتسمت لمامتها من عيوني يماما هلبس وأزوق وأستنا العريس كمان،أوه هو أنا كنت رافضه إني أتجوز بس خلاص أنا موافق
_الأم…جدعه،أنتِ كده جدعه لانك وافقتي بإرادتك وخرجت
_ليلي بسخريه…بس هعمل اللـِ فبالي برضوا،اللي عايزه هو اللي هيتم يـَ ماما.
_لقت ليلي رقم غريب بيرن فـَ ردت
_ليلي…الووو مين
_مروان…أنا مروان يـٰ ليلي
_ليلي.. أممم أنا جهزت أو لسه هلبس،ممكن سؤال
_مروان…طبعاً أتفضلي
_ليلي…هو أنتَ هتعمل إيه
_مروان…العريس مش هيطلع عندكم أصلاً،هخطفوه وأنا اللي هكون موجود،أي رإيك
_ليلي…بابتسامه من فرحتها…لوز،اللوز والله يـٰ مارو
_مروان ابتسم…طب هقفل أنا وسجليني بقا ابتسم سجليني بي “أخي العزيز” وقفل
_ليلي ابتسمت….وسجلت الرقم فعلاً بـِ أخي العزيز استغربت الاسم بس عادي
______________________♡”
الساعه ٨ بليل… ”
_باب شقه ليلي خبط و الأهل فتحوه
_الاب باستغراب… أنتَ مين
_مروان… دخل البيت أصلاً ، وابتسم جوز بنتك يحمايا العزيز
_ الأب…بس العريس مش أنتَ
_مروان…دخل البيت وفضل ماشي لحد ما لقي الصالون وقعد وابتسم لـِ الأب عبد العزيز..اعد بس كده وهنتفق علي كل حاجه قول طالبتك وانا هوافق أي كانت هي إيه
_قرب الام منهم وبص لمروان…هو انتِ بقا تعرفها منين،أممم يمكن كانت ما’شيه معاك مـ
_مروان…بصوت عالي مسمعش كلمه تتقال عليها،مفهوم…ليلي…يليلي أخرج أنا مروان متخافيش
_الاب…بقولك أي يجدع أنتَ
_مروان…هجبلها شبكه بكتير،وهدفعلكم مهر مكنتوش تحلمو بيه نص مليون جنيه لو مش عجبكم فـَ يلا سلام عليكم
_عبد العزيز…أستنا بس أنا موافق يـٰ باشا
_ليلي….واقفه منهاره من العياط،اهلها بيبعو’ها قدام عنيها وكل ده لغلطه هي ملهاش ذنب فيها
_مروان…مسك فونه واتصل علي حد “خلوه المأذون يطلع” والفلوس معاكم وقفل.
_مروان..قرب من ليلي اللي واقفه تعيط….همس في ودانه…دموعك بلاش تنزل بينلهم انك عادي،وفرحانه غظيهم يـٰ هبله
_ليلي…ابتسمت ومسحت دموعها وبقت تبتسم وبس
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما فـِ خير أن شاء الله”
_مروان….بص لأهل ليلي وابتسملهم ببرود تنسوا أنكم ليكم بنت،انا هخليها تيجي تشوفك،رغم إني شايف أنكم مش بقين عليها أصلاً
_ليلي…دمعت وقامت دخلت أوضه أخواتها وقربت من أختها…أنتِ بتعيطي يٰـ كارمن
_كارمن…هو أنتِ هتمشي وتسيبينا بجد
_ليلي…قرب منها وحضنتها هبقا أجي أشوف،وأخلي مروان يجي يخدك وتباتي معايا اشطا
_كارمن…وهي بتضحك أشطا يقمر
_مروان…وهو واقف علي الباب يلا بينا يـٰ ليلي وبص لكارمن….هبقا أجي أخدك تمام يقمر
_كارمن…ابتسمتلهم،و ليلي ومروان مشيوا اتحركوا علي ڤله بتاعت مروان.
_وصلوا الڤيله ونزلوا ودخلوا
_مروان… جهزتلك أوضه ليكي، بكرا ننزل نشتري هدوم سوا، أحنا هنا أخوات، وقت ما تقدري تعتمدي علي نفسك وتكوني حابه تتطلقي انا موافق، انا أتجوزتك عشان احميكي من أهلك وبس، اها أخويا نائل قاعد معايا هنا في الفيله واهلي مسافرين، متقلقيش مننا خالص، ومتتكسفيش مني، انا هنا أخوكي، وبابكي وابتسم ماشي يـٰ ليلي
_ليلي… أبتسمت وافتكرت جمله “أخي العزيز”، وانا مش عايزه غير إني اكمل تعليمي واعيش اللي بقيلي وأنا بعيده عن أهلي وسويه نفسياً ، واتجوز حد بحبه.،
_مروان… ابتسم وانا وقتها هكون وكيلك وهكون فرحان بأختي وبنتي
_ليلي…. ابتسمت هطلع أغير، واتفرج علي الڤيله وهاجيلك ندردش شوا يـٰ بابا
_مروان… ابتسم البسي بنطلون وتيشرت من عند نائل هيكون صغيرين عليكي وحلوين
_ليلي… تمام جداً ، هوا وأكون عندك
____________________♡”
فِـ الصبح الساعه ١٠ فـِ ڤيله مروان ”
_ليلي…. ليلااااااااااي، أنتِ ليه اتجوزتي، أنا بحبك وانتِ بتحبيني ليلي بالله عليكي، قولي أنك بتكدبي
_مروان، ونائل، وليلي نزلوا تحت و بص للشاب اللي واقف وبيدمع ويقول كلام كتير
_نائل… بص لـِ ليلي اللي أول مره يشوفها أصلاً وبصلها وابتسم بهدوء
_مروان… أنتَ مين
_انا بحب ليلي، وهي بتحبني و اتجوزتك عشان… عشان تنتقم مني،ليلي انا آسـ
_قلم نزل علي وشه من ليلي والكل بص بصدمه و…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من ستحبه ليلى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!