روايات

رواية نور الرعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الفصل الثالث عشر 13 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الجزء الثالث عشر

رواية نور الرعد البارت الثالث عشر

نور الرعد
نور الرعد

رواية نور الرعد الحلقة الثالثة عشر

عند رعد
رعد :عرفتوا هتعملوا ايه
جاسر :لا يا رعد انا مش هعر*ض حياة بابا للخ”طر
رعد :متخفش يا جاسر كلنا هنكون معاه
فؤاد :رعد معاه حق يا جاسر
عبدلله :انا عندي استعداد أض”حى بحياتي ولا حد فيكوا يتأ”ذى ابدا علشان كدا انا موافق يا بني
جاسر :لا يعني لا
عبدلله :جاسر انا خت قراري وخلاص
جاسر بغضب :خلاص يا بابا انا مش معاكي وتركهم وذهب، وكان هناك من يراقبهم
رعد :عمي انا مش ممكن اعر”ضك للخ”طر ابدا
عبدلله :وانا متأكد من كدا يا بني
فؤاد :تمام كدا، عمي روح انت هات المعلومات وانا ورعد هنكون مستنينك عند قسم الشرطة
عبدلله :تمام وذهب عبدلله
فؤاد :تفتكر هتنجح

 

 

 

رعد :لما الغول بيخط خطة لازم تنجح يلا علشان ننفذ
فؤاد :امو”ت واعرف جايب الثقة دي كلها منين
رعد :مش هقلك علشان متجبش زيها، ويلا
فؤاد :يلا يا خويا يلا
عند ريم والباقي
ماجد بصدمة :لؤي
لؤي :ايه رايك في المفاجأة دي
ماجد بغضب :انت الزاي خرجت من الس”جن
لؤي :عادي قلت اروح اشتري شوية طلبات تخص الس”جن فقلت اعدي عليكم واسلم هو انا مش من العيلة برده
ماجد بغضب :واحد زيك عيلة الأسيوطي متتشر”فش انك تكون منها
لؤي :يعني انا اللي اتشر”ف قوي اني اكون منها دي عيلة استغفر الله العظيم منها انا مش عايز اشيل ذنو”ب والنبي
أمجد بغضب :انت الزاي خرجت من الس”جن انطق
لؤي بخبث :رعد اللي خرجني
نور بصدمة :ايه
لؤي :رعد اللي خرجني ايه مبتسم”عيش
نور بغضب :انت كد”اب رعد مستحيل يعمل كدا
لؤي :لا عمل
نور بغضب :انت ناسي نفسك ولا ايه، انا مجر*م فاهم شخص قا*تل يعني لازم تتعا”قب، ورعد لو عليه دا كان عايز يمو”تك باديه تجي تقولي انه هو اللي طلعك ليه
لؤي :هنعرف لما يجي بقلك ايه هي المستشفى دي فيها اكل حلو

 

 

 

نرمين بغضب :انت متخ”لف ولا بتست”عبط
لؤي بخبث :مقبوله منك يا جميل
نرمين بغضب :لا سبو”ني عليه
علا بغضب :استنى بس يا نرمين لحد ما رعد يجي وهو هيفهمنا كل حاجة
لؤي :ايوه اسمعي كلام القمر ده يا جميل
علا بغضب :قمر لما يق”ع عليك يا بعيد
لؤي باستفزاز :مقبوله منك برده يا قمر
جني :مت”لم نفسك ياله بدل متخش العمليات دلوقتي ناس قل”يله الز”وق والا”دب صحيح
لؤي :حاضر يا قلبي
جني بغضب :لا كدا كتير علا نرمين خلينا نسلم على الباشا بطريقتنا
علا بغضب :معاكي حق
نرمين بغضب :جني جهزي النقاله علشان الوضع لما يسو”ء بس
جني :تمام
لؤي بضحك :ايه هتعملوا ايه
نرمين بخبث :كل خير كل خير
لؤي بضحك :لااااااااااا خلاص هسكت خالص بس ابعدوا
نرمين :ودي تجي برده دا انت ضفنا
لؤي بضحك :خلاص خلاص هسكت بس ابعدي انتي خالص
نور :خلصتوا المهز”لة دي، علا جني نرمين تعالوا معايا
لؤي :طب حسبي بس لا يفر”قع عرق كدا ولا كدا بس
نور بصتله بنظرات كانت كفيله لتجعله يسكت
لؤي :الله يكون في عيو”نك يا رعد
****************

 

 

 

مجهول ١:عرفنا يا باشا ان عبدلله الشرقاوي رايح البيت لوحده علشان يجيب المعلومات اللي انت عايزها
رأفت بخبث :لوحده حلو اوي، انا اللي هروحله لوحدي
مجهول٣:لا الزاي دا خ*طر عليك
رأفت :متخفش دا انا رأفت
مجهول ٣:طب خد حراس معاك
رأفت :لا دا لقاء الحباب بعد زمن هههه سلام وذهب رافت
مجهول ٣:لا انا مش مرتاح
مجهول ١:هنعمل ايه يا باشا
مجهول ٣:هات الرجالة وتعاله ورايا
مجهول ١:حاضر
وصل رأفت الي قصر رعد ودخل اليه
رأفت بشر :عبدلله الشرقاوي عاش من شافك يا صحبي
عبدلله بصدمة:رأفت
رأفت :ايوه رأفت، بس ايه الشياكة دي يا راجل
عبدلله :انت اللي حاولت تق*تل نور صح
رأفت بضحكه شر”يرة:صح بس عارف ليه
عبدلله :ليه
رأفت :كنت عايز اديك قرصة ودن بس والله علشان لما تفكر تطلع المعلومات اللي معاك تفتكر مو*ت بنتك وتخاف على ابنك بس للأسف الخطة فشلت، بس مش مهم انت قدامي دلوقتي وهدتيني المعلومات
عبدلله :ومين اللي قالك كدا
رأفت بخبث :هديني عارف ليه لان حيا”تك غا”ليه اوي والمعلومات دي مش مهمة قصاد حياتك وبنتك بتحبك اوي يرضيك تتعذ*ب بسبب مو*تك انا مايرضينيش
عبدلله:معلومات ايه
رأفت بغضب :انت هتستعبط، المعلومات اللي بتاكد اني تا*جر مخد*رات واع**ضاء كمان وكمان معلومات الجوا**سيس اللي احنا زارعنهم عندكم في المديرية
عبدلله :ايوه المعلومات دي، للأسف مش معايا
رأفت بصدمة:ايه، امال فين
_معايا انا

 

 

 

رأفت بصدمة :رعد وفؤاد الأسيوطي وجاسر الشرقاوي كمان
رعد :مفاجأة مش كدا
رأفت بصدمة:الزاي
رعد :انا هقلك
فلاش باك
رعد:هو مش عايز المعلومات تمام هو هيخدها بس على طريقة الغول
جاسر :الزاي
رعد :هقلك، بص دلوقتي المعلومات فين يا عمي
عبدلله :في المكتب بتاعي في الدرج السري
رعد :تمام، بصوا دلوقتي احنا متراقبين جاسر هيعمل خنا*قة معانا دلوقتي ويسبنا ويروح يجيب المعلومات بس وانت متنكر انت هتروح المديرية الأول كانك داخل هناك وهتطلع متنكر وتروح تجيب المعلومات وهتاخد معاك قوات احتياطي لأننا مش ضامنين رأفت ممكن يعمل ايه، بعد ما انت تروح من هنا عمي هيقول بصوت عادي ممكن اي حد يسمعه انه هيروح يجيب المعلومات لوحده وأننا هنستناه عند قسم الشرطة واحنا فعلا هنروح هناك بس هنطلع متنكرين ونوصل القصر قبل رأفت وانت ساعتها يا عمي لازم تجر’ه في الكلام علشان يعترف بكل اللي عمله تمام
جاسر :في حاجة انا مش فاهمها ليه يا بابا مقدمتش المعلومات دي من زمان
عبدلله :خفت رأفت يا*ذي ملك وفريال يا جاسر
فؤاد :بس مين هيفضل هنا علشان يحمي العيلة
رعد :لؤي هيكون هنا
جاسر وعبدالله وفؤاد بصدمة:ايه
رعد :ايوه
جاسر بغضب :انت عايز تفهمني ان مجر*م هيطلع من الس*جن ويجي هنا عادي كدا
رعد :لؤي مالوش اي دخل باللي حصل
جاسر بصدمة :ايه
رعد :ايوه، لؤي كان مج*بور انه يمثل انه بيكر*هني وانه اللي ق*تل ملك وكان عايز يق*تل عيالي
فؤاد بصدمة:الزاي
رعد :بعدين هقلكم بس دلوقتي الخطة لازم تتنفذ تمام

 

 

 

الكل :تمام
عودة للحاضر
رأفت :مغلطو*ش لما سموك الغول
رعد :وانت تش’ك في كدا
جاسر بغضب :بسببك انا واختي وابويا بعدنا عن عيلتنا ل٢٥سنة بسببك امي في المستشفى دلوقتي، انا لو قت*لتك دلوقتي هبقي بريحك بس لا انت هتشرف عندنا عند العروسة لأنها مستنياك من ٢٥سنة
رأفت بغضب :صح انا وقعت بس لسه اللعبه ما خلصتش، هرجع تاني يا رعد
رعد قرب من رأفت وهمس في اذنه بكلمات جعلت رأفت ينظر له نظرات خو*ف ورع”ب
رعد :جاسر تقدر تخده دلوقتي
جاسر :قدامي يا عريس،وذهب رأفت مع جاسر وأثناء خروجه هج”مت مجموعة من المجر”مين لحمايه رأفت ومنعه من الذهب الي الس*جن
جاسر بغضب :خل*صوا عليهم يلا، وحدث اشتباك اتصا*وب فيه جاسر و رأفت
عبدلله بقلق :جاسر انت كويس
جاسر بأ”لم :متخفش يا بابا دا جر*ح بسيط بس تعاله نشوف رأفت، وذهبوا الي رأفت وجدوه قد فا*رق الحياة فقد اتصا*وب برصا*صة في قلبه
جاسر :دا ما*ت
عبدلله :الله يرحمه
رعد :انا بلغت الاسعاف يجي علشان يخدوا جث*تة ويلا احنا بقى لان زمان لؤي دلوقتي الله ير*حمه
فؤاد بضحك:هههه معاك حق يلا، وذهب الجميع الي المستشفى
عند نور
طنط طنط
نور :ايوه يا جميل انت بتعمل ايه هنا
الطفل :في واحد مستنيكي بره وبيقولك تعالي بسرعة
نور :اكيد دا رعد، طب تمام يا جميل ماما فين بقى
الطفل :هناك وذهب إليها، وذهبت نور الي رعد
نور :رعد انت كنت عايزني في ايه، 😳😳انت
………… :مفاجأة صح وكت*م نفس نور ذلك الشخص حتى اغم*ى عليها وخدها الي سيارته
وصل رعد و الباقي الي المستشفى
رعد: امال نور ولؤي فين

 

 

 

تن تن تن
رعد :ايوه يا لؤي انت فين
لؤي :مش وقت كلام يا رعد نور اتخط*فت وانا ماشي ورا الخاطف هبعتلك الموقع وتعاله بسرعة
رعد بغضب :تمام ابعته بسرعة، وأغلق الخط
فؤاد :في ايه يا رعد ولؤي ماله ونور فين
رعد بغضب :نور اتخط*فت ولؤي ماشي ورا الخاط*فين
جاسر بصدمة :ايه
عبدلله :بنتي واغم*ى عليه
جاسر :بابا
علا بدموع :جاسر متخفش على عمي بس انقذ نور، أثناء حديثهم ارسل لؤي موقع المكان لرعد
رعد بغضب :انا ماشي
فؤاد :استنى يا رعد انا جاي معاك
جاسر بغضب :وانا كمان
رعد :تمام يلا، وذهبوا الي نور
عند نور
كانت نور بدأت تفوق
نور بألم في الرأس :انا فين
…… :معايا
نور بصدمة😳:حمزه
حمزه:ايوه حمزه ايه مش مصدقة
نور بغضب :ايه اللي انت بتعمله ده
حمزه :نور انا بحبك من زمان من اول يوم دخلتي فيه المستشفى وانا كنت براقبك، انتي متعرفيش انا بحبك الزاي لا انا بعشققك بجد
نور بصدمة:ايه
حمزه:ايوه حتى بصي شوفي الأوضة انا حطيت عليها كل صورك بصي وشوفي
لتنظر نور الي الصور بصدمة
حمزه :جهزي نفسك يا نوري لان المأذون جاي

 

 

 

نور بغضب :مأذون مين اللي جاي، ثم انت مجنو*ن لا انت اكيد مجنو*ن دا مش حب دا جنو*ن
حمزه بغضب :ايوه مجنو*ن بيكي وماذون اللي هيجوزنا
نور بغضب :مينفعش هو انا مقلتلكش
حمزه :ايه
نور :انا متجوزه
حمزه😳:ايه
نور بغضب :ايوه، وحل عني بقى علشان انا مش طا*يقة ابص في خل*قتك دي
حمزه بغضب :انتي ليا انا وبس لحمزه وبس
نور بغضب :لا يا حمزه انا لرعد نور لرعد ورعد لنور فهمت ولا لسه البعيد مفهمش
حمزه بخبث :هنشوف وبدأ يقرب من نور
نور بخوف حقيقي :انت بتعمل ايه
حمزه :هتعرفي دلوقتي، وقبل ما يقرب حمزه اكتر كان هناك من ضربه من الخلف
نور بصدمة:لؤي
لؤي :ايوه يختي لؤي، مهو انا موراييش غير اني اقعد الف وراكوا شوية
نور :انت بتعمل ايه هنا
لؤي :مفيش والله اصل كنت بلف لفه كدا وخت بالي من المكان ده قلت اروح اشوفه
نور بغضب :انت هتزر
لؤي :حظي الأسو*د بقى اعمل ايه، حظي وقعني مع رعد الأسيوطي وخلاله ابن عمي ويلا بقى بدل ما عن الشب”ح ده يصحى لان لو صحي انا هرب لوحدي انا مش عايز وشي يجرا”له حاجة
نور بضحك رغم خوفها :طب يلا يا عم الشب”ح انت
حمزه بغضب:على فين يا نوري كدا
لؤي :اللي يخر”ب بيتك انت ليه ماوق”عتش زي ما بيحصل في الأفلام
نور بضحك :افلام
لؤي بمرح :اضحكي دلوقتي تصو”تي وانا كمان اصو” ت
نور :يا خسارة الرجالة

 

 

 

لؤي :بقلك ايه
نور :ايه
لؤي :غمضي عيونك لان اللي هيحصل مش هيكون كو”يس
نور :ليه ايه اللي هيحصل
لؤي :انتوا البنات عندكوا فضول لكل حاجة بس تعملوا الحاجة من سكات لا دا انتوا ممكن يجر”الكم حاجة فيها
حمزه بغضب :بااااااااااااس، اتشا”هد على رو*حك يا باشا
_لا انت اللي اتشا”هد على رو”حك يا رو”ح امك
نور بفرحة:رعد
لؤي بمرح :رعودي
رعد بغيظ :حسابك معايا بعدين يا لؤي ال🐕جاسر بخوف :نور انتي كويسة
نور بدموع :الحيوان كان عايز وأخذت تبكي، ليجن جنو*ن رعد
رعد بغضب أعمى :يا ابن ***************دا انت نهار”ك اسو”د وانقض رعد عليه واخذ يضر”به وبشد”ه وحمزه كان لا حول له ولا قوه فارعد يفوقه بمراحل من حيث القوة
لؤي :ادي*لوا يا رعد متسبهوش
نور بدموع :جاسر كان
جاسر :ششششش خلاص اهدي كل حاجة خلاص انتهت
لؤي باستغراب :هو مش حضرتك كنتي من شويه عملة فيها السترونج ايه اللي حصل
جاسر :ملكش دعوة بأختي يا لؤي
لؤي :انا هسكت خالص والله
جاسر :بيكون احسن بجد
نور :فؤاد الحق رعد بدل ما يمو”ت حمزه في ايده
فؤاد :دا انا اللي همو”ت في ايده، الحق انت يا لؤي
لؤي :لا يا عم مليش انا في المصا”رعة الحق انت يا جاسر
جاسر بضحك :ولا انا، انا مبحبهاش
لؤي :خلاص روح يا فؤاد
فؤاد :يا خوا”فين انتوا
نور :اخلصوا انتوا هتتعزموا يلا

 

 

 

فؤاد :ما انتي مش هتنض”ربي زينا ياختي علشان كده مش فارك معاكي، وذهب فؤاد وابعد رعد عن حمزه
رعد بغضب وهو بياخد نفسه :فؤاد خود ال🐕ده على المخزن على ما افضاله
لؤي 😱😱:هو انت لسه مافضتش دا الواد اتكس”ر وادغ”دغ يا مفت”ري
ذهبت نور الي وعد وعانقته وأخذت تبكي
لؤي :دا انتوا البنات بتموتوا في النك”د زي عنيكوا
رعد :لؤي
لؤي بضحك :خلاص انا اسف
فؤاد بأ”لم فقد تلقى ضربه من رعد
فؤاد :يلا يا خويا منك ليه ولا لسه عايزين ماتش تاني
لؤي بضحك :لو هتكون الحكم انا عايز واحد تاني
جاسر بضحك :وانا كمان
رعد :طب يلا يا خويا منك ليه بدل ما يكون الدور عليكوا
لؤي :لا وعلى ايه يلا يا جاسر انا مش عايز اضبع شبابي كله على كرس متحرك يلا يا خويا
جاسر بضحك:يلا، وذهب الجميع الي المستشفى
علا بفرحة :نور وذهبت إليها
جني بدموع :الحمدلله على السلامه يا قلبي
نرمين :جرا ايه يا جماعة انتوا ناسيين نور بتكون مين
لؤي بضحك:لا منستش دي سوبر ومن
نرمين :هو حد وجهلك كلام يا اخينا انت
لؤي :مقبوله منك يا ابو عيون زرق انت يا جامد
نور :رعد ممكن افهم الزاي لؤي طلع من السج*ن
لؤي :يا شيخه افتكريني بحاجة حلوه وبلاش تقلبي الموا*جع
رعد :هقلكم
فلاش باك
في السجن
رعد :ليه عملت كدا يا لؤي
لؤي :اظن انا بينت كل حاجة
رعد :لؤي اللي اعرفه عنده استعداد يض*حي بحياته علشاني، فميقدرش يق*تل ملك ويامر بق*تل ولادي، قولي ليه عملت كدا يا لؤي
لؤي :افهم زي ما بتفهم برحتك
رعد :تمام، وفجأة رعد بدا يكح جامد وغاب عن الوعي

 

 

 

لؤي بخوف :رعد رعد فوق رعد والنبي يا خويا انت مقدرش اشوفك متا*ذي ولا اي حد من عيلتنا متا*ذي، انا عندي استعداد أض*حى بنفسي ولا يجر*الكم حاجة، ايوه انا معملتش حاجة يا رعد مش انا اللي قت*لت ملك ولا انا اللي أمرت بق*تل عيالك فوق بقى
رعد :ما كان من الاول
لؤي بصدمة وفرحة ما بين دموعه
لؤي :رعد انت كويس
رعد :ايوه يا لؤي، هااا هتقول ولا لازم المرادي اتا*ذي بجد
لؤي :لا هقلك
رعد :انا سامع
لؤي :يوم ولادة ملك انا عرفت ان ولادك معرضين للخ*طر، ساعتها انا رحت المستشفى علشان انقذ*هم، وتفاجأت ساعتها من اللي شفته
رعد :شفت ايه
لؤي :………………………………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية نور الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!