روايات

رواية وردة في المزبلة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة محمد

رواية وردة في المزبلة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة محمد

رواية وردة في المزبلة البارت الثاني والعشرون

رواية وردة في المزبلة الجزء الثاني والعشرون

رواية وردة في المزبلة
رواية وردة في المزبلة

رواية وردة في المزبلة الحلقة الثانية والعشرون

صحت الصبح وهي تتالم وافتكرت امبارح لما صحت وغيرت هدومها كان جسمها خرايط وكل الالوان الي تعجبكم معلمه فيه!!قامت بشويش وواتحمدت الله ان اليوم عطله ما فيش مدرسه راحت للمرايه تشوف نفسها بصت لنفسها كانت لابسه بيجاما لونها زهري ومرسوم عليها صوره دبدوب وشورت البيجاما لحد الركبه بصت لدراعتها كانت اشكال والوان حتى رقبتها ما سلمتش منهم اتحسست مكان الضربه على رقبتها لونها بنفسجي بلعت غصتها وعيونها لمعت من الدموع
خلاص قرفت من الحياه نفسها تموت وتخلص منهم كلهم ايدهم معلمه علي جسمها حتي نادر برضه مفوتش الفرصه واخدت منه كام علقه!
مسكت شعرها ورفعته بالتوكه مالهاش خلق تمشطه وراحت لجنب السرير وقعدت على الارض وسندت راسها على الجدار
وبصت في انحاء الغرفه بضياع وبعدها نزلت نظرها للارض وسرحت بعالمها الحرمان .
*******قصص من محمد ********
نروح عند الجد الي حاسس انه هيموت من الذنب
دخل غرفة ريم كان السرير فاضي شفها نايمه على الارض قرب منها وقعد على الارض
وانصدم من الضربات المعلمه بجسمها رفع راسها بايده وانصدم من العلامات اللي برقبتها
اتنهد بندم ازاي ما تحكمش في اعصابه بص في عيونها كانت حزينه و تلمع بالدموع
مسح على راسها وبهدوء وصوت نادم : سامحيني يا بنتي فقدت اعصابي
لفت عنه وشها بدون ماتتكلم مسك ايدها بشويش : يهون عليكي تزعلي من الشايب
ما ردتش عليه اتنهد بألم : يا ريت ايدي انكسرت قبل ما امدها عليكي صدقيني ساعة غضب
كانت ساكته ولافه وشها للناحيه التانية وما تكلمتش سكوتها موته بيحب يشوف البسمه على وشها
مستحيل يقبل بالبسمه تنطفي من محياها : انا اسف شوفي انا سليمان بعتذرلك وبابتسامه تعرفي ولا واحد من ولادي او احفادي ضربته واعتذرت له الا انتي سكت لثواني طيب كلميني واي حاجه ترضيكي انا مستعد اجيبهولك بس ارضي وفكي التكشيره
تعب معها مطنشاه عالاخير قلبه وجعه عليها وحس انه اهان بنت يتيمه مع ان امها وابوها عايشين بس ولا مره حسسوها بالابوه والامومه حتى امها بقالها شهرين ولا مره طلبت تزورها طلبت تزور بنات خالها اما امها ولا بتجيب سيرتها
متاكد زي ما عاملها نادر عاملتها ساره بس ايه ذنبها اليتيمه دي

 

 

 

بصلها وهي صاده وشها عنه وقلبه محروق عليها
سبحانه طول عمره قاسي لكن ريم مش عارف ليه اتجاهها بيحسها شفقه بقلبه ويحزن عليها
اتنهد بقله حيله : دلوقت هسيبك لوحدك بس اتاكدي انك مش هترتاحي مني الا لما ترضي عني فاهمه
بصتله وهي علي نفس الحاله كأنه بيكلم الجدار ولا عبرته استغفر ربه وطلع من الغرفه وهو خلقه ضيق عليها ……..
*********قصص من محمد ***********
بعد العصر
عصمت لسها : اسكتي اسكتي عمك راح وراضاها بس قال ولا اتكلمت معاه ولو بحرف ساكته ورافضه تكلم حد حتى الغداء رفضته ورجع زي ماهو
نجوي ببرود : اخرها ترجع وتاكل لما تجوع
عصمت للكل :فين البنات ؟؟؟
سها : في بيت نادر متجمعين هناك
عصمت وهي مش عارفه تقعد : نجوي اطلعي حاولي مع ريم تنزل وتقعد معنا الحيوانه دي مش عارفه اقعد من غيرها
نجوي : والله عندك حق يا خالتي كلامها وحركاتها بتحلي القعده مع اني مش بطقها بس بحب قعدتها (منافقه)
سها بضحكه : هههههه واقسم بالله كلامها نفس كلام الحريم وتعليقاتها من الاخر
لفت عصمت على ساميه : روحي شوفيها خليها تيجي تكمل حكايه ام سعيد ما كملتهاش وانا هموت واعرف باقي الي حصل
وقفت ساميه : طيب
*****قصص من محمد******
دخلت الغرفه بعد ما دقت الباب وما حدش رد علي كانت قاعده على السرير بصتلها وبعدها لفت وشها وفضلت تبص من الشباك
ترددت تقولها ايه لان ما فيش علاقه بيني وبينها : ءءء ريم جدتك بتقولك تعالي اقعدي تحت فالصالة
ريم ولا ردت عليها ساميه كررت الطلب مرة تانية ولا حياه لمن تنادي ساكته ولا اتكلمت بحرف واحد قررت ساميه تسيبها على راحتها وطلعت من الغرفه بهدوء وهي مقهورة من نادر سايب بنته الي نفسه يفرد عضلاته يفردها عليها ..حرام والله حرام دخلت الصالة بضيق
سالتها عصمت : ناديتيها ؟؟
ساميه قعدت مضيقه: والله حرام يا حماتي البنت كبرت ومخطوبه مينفعش يضربوها كدا جسمها كله الوان وسكتت من الحزن
عصمت بلامبالاه : خليها يمكن تتعدل وتبقي بني ادمه
سها : ما حدش بيموت من الضرب وعشان تغير الموضوع ايه اخبار ندي
نجوي : هتفضل عند اهلها لبعد الولاده وضعها تعبان وبنتها مغلباها بتقول اخواتها بيساعدوها فيها
نجوي : ربك يقومها بالسلامه
……….قصص منه محمد……….
بعد الغروب شدت على بطنها بايدها وحست بالجوع بس نفسها مسدوده للاكل وقفت وطلعت البلكونه ….كان الجو خيالي وفيه نسمه بارده ترد الروح للجسم بصت للسماء كاسيها اللون الاحمر وكان فيها بعض غيوم متفرقه وبعديها بصت للاشجار في الجنينه كانت تتمايل من الهوا الخفيف وكانها تتراقص
ضمت ايدها لصدرها والهوا يلاعب شعرها الطويل وجيبتها القصيره تتحرك يمين وشمال بخفيف اخدت نفس ومتعرفش ليه جات امها على بالها

 

 

 

مشتاق لها ومشتاق لكلمه ماما ومشتاق انها تشوفها رغم كل الي حصل وسمعته منها …هتفضل برضه تحبها برغم الجفي تتمني ترجع لحضنها وترمي كل همومها عليها
افتكرت لهفتها عليها لما كانت بتزور بيت جدها تجري من اوضتها بسرعه وتنزل عندها بس تتحرج دايما لانها. كانت تنشغل مع خالاتها
وبلعت غصتها لما تيجي تسالها اي سؤال تطنشها ولا كأنها بتكلمها
وهي متأكده انها سمعتها بس عملت نفسها مشغوله بالكلام مع خالتها غاده
ريم فضلت واقفه تتاملها وهي مستنيه رد علي سؤالها
وبنفس الوقت جه ابنها وسألها سابت خالتها وجاوبته وهي بتضحك وبعدها ضمته وباسته على خده وهي مبسوطة
كانت بصلها وقلبها ينفطر ……….انا استحق الحنان والاهتمام اكتر من ابنها …….انا المفروض تقعدي معايا وتسألني عن حالي طول المده الي عشتها عند جدي سالم (سالم ابو امها) كنت مستنيه امي تسألني عن حالي
تسألني ازاي حياتي عند نادر
تسألني عن مدرستي
تسألني اذا ناقصني حاجه
تسألني تسألني تسألني تسألني
واجاوبها عن حالي واقول لها حياتي من غيرك وبعيد عنك عذاب
كنت مستنيه تسألني ازاي قضيت 5 سنين عند نادر
كنت اتمنى اجاوبها واعرفها عن السجن اللي كنت بعيشه اعرفها الظلم وقسوة نادر
كنت اتمنى احكلها عن طفولتي المحرومه
كنت اتمنى احكلها عن دار الايتام
كنت اتمنى احكلها عن اول يوم فالمدرسة
كنت اتمنى احكلها استهزاء البنات عليا لان ما عنديش ام ترتبني
كنت اتمنى احكلها عن كل شئ ينقصني زي باقي البنات
واطلع معها ونتسوق وتشتري لي احلى الفساتين
كنت اتمنى احكلها عن عمتي هند وطيبتها وعن هديتها الي عطتهالي
كنت اتمنى احكلها عن ندي مرات عمي وروعتها
وامور كتيره كنت مستنيه الفرصة عشان اقولها بس هي ولا ادتني الفرصه طول الوقت تهرب مني
عضت على شفتها بألم ولما افتكرت كانوا مره قاعدين كلهم وبيخططوا لحفله عيد ميلاد شروق وكانو مندمجين في التخطيط
بس لفت نظرها لما خالتها غاده سألت ساره : ابنك المقرود ده امتى عيد ميلاده وشاورت على اخوها
ردت ساره بابتسامه وهي بتبوس ابنها وفرحانه بيه : ربنا يحفظه عيد ميلاده …./……./…وهيكون يوم الاثنين
ردت غاده بابتسامة : لالالا الظاهر انك حاسبه كام شهر بقى وكام يوم وكام ساعة
ردت ساره وهي بتحضن ابنها : فاضل شهرين و6 ايام

 

 

 

سألتها غاده : وريم امتي عيد ميلادها
بصت ريم لامها وهي منتظره بشغف تسمع منها تاريخ ميلادها وتحس فعلا انها مهمه عندها عالاقل بمعرفه تاريخ ميلادها
ريم ……انا راضيه بالاهتمام القليل راضيه بس انصعقت لما سمعت الجواب وكأني زجاج واتحطم لقطع صغيرة
ساره لخالتها وبتفكير : كأنه ……/……/…..
بصراحه كانت صدمه ل ريم تاريخ ميلادها غلط غلط غلط!!!!!!
رفعت نظرها للسماء وهي الذكرى دي تالمها ومع ذلك حطت لها عذر يمكن ذاكرتها ضعيفة وتنسى وهزت كتفها بحزن وهي تردد يمكن ..يمكن
اخدت نفس وذكرياتهت تحوم لليوم اللي غرقت فيه غمضت عيونها ووافتكرته بألم
اتفقت مع البنات تطلع للجنينه ونقعد فيها كان الوقت بعد العصر طلعنا وقعدنا وحضرنا كل لوازم القاعده وكنا بنضحك ومبسوطين ونعلق على بعض
شروق وهي بتضحك : ههههههه بنات تخيلو شكل ريم وهي عروسه هههههههه
شوق وهي تكمل : ههههه اظن كدا مش هنلاقي فستان زفاف على حجمها
منار وعيونها نازل منها الدموع من كتر الضحك : هههههه خلاص روحي على قسم الاطفال عندهم فساتين ههههههه حاجه من الاخر
شروق وهي تاخد نفس من كثر الضحك : هههههه وتخيلوا العريس طولها ههههههه نقول له يروح على قسم الاطفال ههههههههههه
ريم : هيييي رخمين اوي اصلا وسكتت وفتحت عيونها على وسعهم
وشاورت للبنات بخوف لما شافت اخوها الصغير قريب من البسين
وقفوا البنات بخوف وبعدها جريوا قبل ما يقع بالميه
بنفس الوقت شافته ساره وخالاتها وجريوا زيهم عشان يمسكوه قبل ما يسقط في البسين بس لما قربوا منه مدت شروق ايدها تمسكه بس بلحظه اتزحلق وغرق في قلب الميه
بنفس الوقت وصلت امها وجن جنونها لما شافت ابنها بيغرق وبدون قصد بعدت ريم بايدها عن طريقها بستعجال عشان تلحق ابنها!!!
دفعتها بقوه عن طريقها وبسبب الدفع وقعت ريم في البسين وما كنتش بتعرف السباحه حاولت ترفع راسها لخارج الميه عشان تاخد نفس بس شافت امها وهي حاسه بانها خلاص روحها بتنسحب منها حاولت وحاولت تطلع راسها لفوق وشربت ميه كتير وبدأت تحرك ايدها زي المجنونه
نزلت امها للميه وبصتها وانتظرت تساعدها
بس انشغلت بانقاذ ابنها وطلعت من البسين وهي شيلاه وبعدت عن الحمام
للحظه كانت ريم هتستسلم للغرق خلاص مش قادره تقاوم اكتر من كدا ارتخى جسمها وغرقت بالفعل لتحت القاع …
ولما البنات استوعبوا الموقف نزلت بسرعة شوق ومنار وطلعوها من المايه بعد ما فقدت الوعي تماما
كانت امها تصرخ باسم ابنها ما صرختش باسمها وكأنه ما فيش في الدنيا غير اولادها وانا وانا يا امي فين موقعي من حياتك فين موقعي من حياتك يا امي وفضلت تردد بيت شعر بالم وتساءلت
هل الخبز هو أب والمياه هي أم.

 

 

 

غمضت عيوني بألم
هل الأم تحب برقة، والأب يحب بحكمة.
مسحت دمعه تسلسلت من عينها لما سمعت خبطه خفيفه على الباب قطعت عليها خلوتها بنفسها
سمعت خطوات قربت من اتجاها بس ريم ولا اتحركت من مكانها فضلت واقفه وضامه ايدها لصدرها
بعدها استقرت الخطوات جنبها وسمعت صوت دافي قريب من ودنها : الجو ما شاء الله روعه
ماردتش ولا اتحركت ولا طلع منها اي حركه وكأنها متجمده سوى شعرها اللي بيطير وجيبتها اللي بيحركهم الهوا وكأن الهوا بيلاعب شعرها وجيبتها ومشفق عليها
لما مالقاش منها جواب حط ايده على كتفها برفق وبحنان وبلهجه تصرخ بالندم : لسه زعلانه ؟؟ طيب انا جاي ارضيكي اطلبي وانا انفذ قلتي ايه؟؟؟
ما رديتش عليه
لفها على جهتها وهو ماسك كتافها بايده الاتنين : ايه يرضيكي يا بنتي ؟؟
وكأنه بكلمة بنتي فجرت كل طاقه التحمل عندها
بعدت ايده عنها بعنف ودموعها غصب عنها نزلوا وبألم ردت : انا مش بنتك ,, مش بنتك لو انا بنتك ماكانتش ضربتني كدا كنت رفضت المتوحش يضربني
دايما اسمعكم كلكم تشتموني وتحتقروني وتضربوني لاني ماليش قيمه عندكم ماليش احترام ضربتوني وكأنكم نفسكم تنتقموا مني روحوا على بيت سالم وانتقموا منه انا ما ليش ذنب في حاجه
وشاورت على جهة الشارع : روح على سالم وانتقم منه (وبضعف) انا ماليش دخل فيكم كلو يحط غله وانتقامه فيا قولي ايه هو ذنبي عارف ايه هو ذنبي اني ماليش ام ولا اب يحموني ويدافعوا عني …..ويوم ما قررت اخد حقي بنفسي وادافع عن نفسي ضربتوني حرمتوني اعيش زي اي طفله بين امها وابوها حرمتوني اعيش طفولتي زي باقي الاطفال ….حرمتوني افتخر واذكر اسم بابا او ماما قدام البنات ….حرمتوني اعيش جو الاسره واحس بالامان …..حرمتوني من كل شيء اتمنيته في حياتي وعاوزين دلوقت …….تحرموني ادافع عن نفسي عاوزين البنات يهينوني واسكتلهم لاني ما عنديش ام او اب ياخدوا حقي من البنات ويدافعوا عني
بعدها خففت نبره صوتها وبصتلو بعيون دامعه مكسوره مذلوله : فين اروح ؟؟؟ ما حدش طايقني ؟؟ ما حدش بيحبني ؟؟ انتحر وخلاص ارتاح وترتاحوا مني…!

 

 

 

وقعدت على الارض وحطت ايدها على بؤها تكتم صوت شهقاتها المكسوره الضعيفه : ابويا بيكرهني مش عاوز يشوفني وفوق ده كله متبري مني بدون ذنب وامي مش عاوزاني وبدون ذنب اقترفته الا اني غلطه غلطه
اذا امي وابويا كدا متبرين مني وحاقدين عليا وبيكرهوني لاني بفكرهم ببعض ماليش اعتب على حد اذا كرهني
وبعدها بصت لجدها بابتسامة ألم : متخافش مش زعلانه منك
قعد الجد على الارض وحضنها بقوه وبصوت مهزوز : ما عاش الي يذلك وانا نفسي بيشم الهوى يا ريت يا بنتي ايدي انكسرت قبل ما امدها عليكي
وخرجها من حضنه وابتسم على الخفيف ومسح دموعها : انتي بنتي غصب عن الكل انت بنتي اللي ربنا رزقني بيها بعد العمر ده كله ومستحيل افرط فيكي وبعدين انا بعاملك زي بناتي اسألي هيفاء وهند عن الضرب الي نالوه مني انتي ولا شي على الاقل انتي انا برضيكي اما هند وهيفاء كانوا يجوا هما الي يراضوني وانا ادلل عليهم
وبعدها وقفها وهو يبتسم : يالا اغسلي وشك وجهزي نفسك بعد العشا عازمك بمطعم على احلى عشاء ويا ويلك اسمع اعتراض اتفقنا
بصتلو ودموعها لسه بعيونها متعرفش ليه رضيت عليه ابتسمت وهزت راسها وبصوت مبحوح : حاضر …بس متفكرش اني رضيت بسرعة انا طبعي كدا اذا زعلت ارضى بسرعة
قرب الجد منها وضمها: ايوه كدا خلي الابتسامه على وشك كدا احلى بكتير
ابتسمت بخجل
كمل كلامه : بعدين ما تقوليش لحد عن الخروجه دي…دي سر بيني وبينك اوكي
هزت راسها بالموافقة وبعدها باسها على راسها وطلع
….قصص من محمد…….
ياريم انتي وجع بقلبي داريته أو اسم في قصه اوموضوع حكيته
انتي السكوت، انتي النغم
انتي الوجود، انتي العدم
انتي صفحة جوا كتاب، انتي حالة إكتئاب
انتي ضلمة وسط النور، انتي وردة بأرض بور
انتي حبيسة و حرة
انتي حلوة بس مرة
انتي أحلى ما في الفكرة
انتي الأمل اللي في بكرا
انتي ضحكة ضحكتها
انتي نغمة سمعتها
انتي الماضي و انتي الندم
انتي الراحة و انتي الآلم….انتي سيرة كل يوم، انتي حكاية موجوده في الكون
*********قصص من محمد************

 

 

 

 

بعد العشا جهزت نفسها وبصت لنفسها فالمرايه واخدت نفس وهي محتاره من تصرفات جدها احيانا يكون قاسي معها واحيانا طيب بس هي صدقته وحسته بيعاملها زي بنته ….صحيح انه امبارح ضربها ابشع انواع الضرب بس مش هتلومه كل اب بيعمل كدا في بنته لو المدرسه اتصلت بيه وبلغته عن بطولات بنته الي تكسف اكيد يعني هيضربها ويتعصب ويزعل منها وبما انها تحت رعايته فمن حقه اذا غلطت يعاقبها بس الي زعلها وضايقها عمها خالد الي حاشر نفسه في كل مصيبه هو مالوش دخل في حياتها ومالوش يمد ايده عليها بما ان جدها موجود هو ملوش يدخل وريم ندمت انها ضربت البنت بالشكل ده ..كان لازم تتبع اسلوب تاني تاخد بيه حقها منها مش كدا وكانها خريجة سجون لحظه غضب بسببها فقدت اعصابها فقدت صديقاتها واتنقلت لمدرسه تانيه زفت ع نفسها
وبعدها طلعت من الغرفه راحت ناحيه السلم وكالعاده ما تقدرش تقاوم التزحلق
خلعت صندلها ومسكته في ايدها ونزلت تتزحلق على الدرابزين ولما قربت توصل للارضيه نطت باحترافيه
سمعت صوت تصفيق رفعت راسها كان صقر يبتسم : ما شاء الله فاتحين سيرك هنا
طنشته وقعدت على الدرجه الاولى تلبس الصندل
بصلها وغمزلها بهزار : لا لا يهون عليكي تقاطعي الصقر بحاله لانه طردك من عربيته لا لا ما اقدرش على بعدك انا
ريم بنص عين وبعدها رجعت تعدل الصندل
صقر بصلها وفصل ضحك: ههههههه تعرفي يا ريم انك هههههههه تحفه وانتي زعلانه ههههههههه
وقفت وشخطت فيه : نفسي افهم شخصيتك المتناقضه احيانا تضحك معايا وتهزر وكاني واحد من صحابك واحيانا بصتك كئنك عاوز تنقض عليا وتسمعني كلام رخم وبايخ ممكن اعرف ايه سبب التناقض وكتفت ايدها
بصلها وهو يبتسم : امممم سؤال وجيه وحتي تعرفوا الاجابه تابعونا بالحلقه القادمه هههههههه
ريم بغضب : متاكد انك مش شارب ؟؟
بصلها وهو بيضحك : سالب ولا موجب هههههههه
غظها يتريق عليها طنشته وطلعت وهي سمعاه بينادي عليها وبيسالها رايحه فين؟؟؟
********قصص منه محمد***********

 

 

 

 

كان جدها بالعربيه مستنيها.. فتحت الباب قدام وركبت بعد ما قالت السلام بصوت هامس
وبعدها حرك جدها العربيه بهدوء ……
دخلو المطعم واختار جدها طربيزه بعيده شوي عن الناس
قعدو بهدوء جدها بصلها وهو يبتسم : يالا الاميره تحب تتعشا ايه؟؟
ابتسمت بخجل : الي انت عاوزه اي حاجه
رد عليها : ايه رايك في الكبسه ؟؟
ريم باستغراب : كبسه !!!
الجد غمزلها بشقاوه : انتو البنات تحبوا الاكلات الخفيفه والاكلات دي مش بتعجبكم تخافوا يخرب البرستيج
ابتسمت : لا عادي خلاص اطلب كبسه (فته لحمه ورز بالتوم والصلصه)
رد جدها وهو يسند ظهره على الكرسي : اذا مش عاوزه كبسه خلاص عادي اختاري واجبه تانيه وسيبك مني لاني لو عليا هيبقي فطاري وغداي وعشاي كبسه
ردت بهدوء : لا عادي خلاص اطلب كبسه ما عنديش مشكله
طلب جدها الكبسه وامور ثانويه وبعدها التفت لريم : هاه مبسوطه يا بنتي ؟؟
هزت راسها بالموافقة
اتنهد وهو يسند راسه على ايده : تعرفي كان نفسي اخدك معايا لما اسافر بعد يومين تغيري جو وتتعدل نفسيتك شوي
رفعت حاجب : طيب فين المشكلة ؟؟؟
ضربها على راسها بخفه : ناسيه المدرسه ؟؟؟
لوت بوزي : عادي اخد اجازه مش هياثر يعني !!
رجع جدها سند ظهره على الكرسي : ما شاء الله عليكي والاصفار الي تعبتي لحد ما حصلتي عليهم حرام يروح تعبك على الفاضي (بصلها) افتكرت انا اتصلت بمديره المدرسة الجديده وشرحتلها عن وضعك وعن مرضك وقالت مش مشكله تعيد الامتحان الاول عندهم وبعدين متنسيش ان امتحانات الشهر التاني على الابواب يعني جدولك فل لما ينتهي الفصل هخدك معايا وتختاري المكان اللي نفسك تسافري له اتفقنا
هزت راسها وهي مقهورة من المدرسه ضيعت عليها السفريه
بصلها الجد وسألها سؤال ما توقعته صعقته بالجواب واتناقشت معاه في الموضوع
وهما بيتناقشوا وصل الاكل وبعد ما مشي الجرسون بصلها وابتسم : شرطك ووافقت عليه بس المقابل تذاكري وتجيبي درجات ترفع الراس ودلوقت اتعشي وبعدها اطلبي اي طلب مني وانا انفذه بس استعجلي وقت الدلال محدود
ابتسمت وافتكرت وحبت تستغله لصالحها : اممم جدي عاوزه خط نت
بصلها بشك : هتعملي بيه ايه ؟؟
ريم : يعني كل البنات الي بعمري عندهم لاب توب ومشتركين في النت الا انا حتى بنات عمي عندهم
رد بتفكير : بس اخواتك ما عندهمش !!
ردت بابتسامة : انت جاوبت اخواتي بنات نادر اما انا بنتك وبعدين انت قلتلي اطلبي وانا انفذ
اتنهد : طيب اعتبريه وصلك ولاب توب كمان ها عاوزه حاجه تاني
لعبت بالملعقه وهي بتحركها : اممم موبيل

 

 

 

بصلها وكانه مش عاجبه : بس انتي لسه صغيرة على الموبيل وقبل ما تقولي بنات عمي عندهم اقول لك ما حدش عنده الا نسرين واميره لانهم في اخر مرحله بالثانويه
ريم باعتراض : بس انا كبيره انا في اولى ثانوي
ضحك جدها: هههههه فكرتيني يوم المكتب وانا بسألك أي صف تقوليلي اولى ثانوي وقتها رفعتي الضغط عندي
ردت بزعل : بتضحك وانت كسرت عضم وشي من الكفوف مشكلتكم ما عندكمش حل وسط كله ضرب مفيش شتيمه
ضحك الجد : ههههه ما تقوليش عاوزه عنه رضاوه الحكايه دي كانت قديمه وراحت لحالها
ريم وهي لاويه بوزها :اااه زعلانه وعاوزه رضاوه موبيل
ابتسم جدها : طماعه اوكي خلاص اعتبري الموبيل وصلك
قامت من مكانها وباسته على راسه : شكرا
قعدت ريم وقالت لنفسها…انا مبسوطه على االاخر وانا بتخيل شكل بنات عمي لما يشوفوا معاي التلفون وكمان عمي خالد خليه يتفقع < عارفه اني كارثه
رجعت مكانها وبصلها جدها بحزم : بس من دلوقت بقولك لو اسمع خبر انك بتكلمي زياد مش هسحب منك الموبيل لا ده انا هكسره فوق نفوخك مفهوم ومستحيل اراضيكي وقتها
ابتسمت : اوكي اتفقنا وبحماس امتى تجيبهولي
ابتسم جدهاعلي حماسها : كملي عشاكي وبعدها اشتريهولك
كملت عشاها بسرعه وهي متحمسه للموبيل حست نفسها تقوم تطير وهي شايفه جدها بياكل ببطئ
وقفت بسرعة لما وقف جدها بس بصلها باستغراب : رايحه فين ؟
ابتسمت باحراج : اروح معاك علشان الموبيل
جدها شاور لها تقعد: اقعدي وخليكي تقيله استني هنا اغسل ايدي واجيلك مش هتاخر
حست بالكسفه وقعدت على الكرسي باحراج
بعدها رجع جدها واتجولوا بالسوق واشترلها موبيل من احدث الانواع واخترته لونه بناتي وبعدها اشترلها خط للموبيل وخط نت وبعدها اشترلها لاب توب …كانت ماشيه وفعلا طايره من الفرحه ونفسها تطير وتحلق في السما
نسيت كل احزانها عارفه انها مش طفله بس هي ريم زي الاطفال تبكي اذا حد عطاها هديه تنسي الدموع ..وهي حاليا فرحتها زيهم كانت كبيره حاول جدها يقنعنها تشتري هدوم او اي شي نقصها بس رفضت اصلها مستعجله نفسها ترجع عالبيت وتمسك الموبيل في ايدها
رجعو على البيت وهي في قمه سعادتها
*********قصص من محمد********
قاعد ويهز رجله بتوتر وبنرفزه: يا برود اعصابك بتقول انها طلعت ومش عارف مع مين وقاعد تنكت مع الفريق
رد صقر ببرود وغيره مخفيه :تغور في ستين داهيه عاوزني ادور عليها فالشوارع
خالد بغضب : خلاص اسكت مش عاوز اسمع صوتك وبص في ساعته حتى ابويا اتأخر فين راح برن عليه ويديني مشغول
وبعدها بص لنادر : وانت بنتك الوقت اتأخر وما رجعتش ولسه قاعد مكانك
صقر ببرود يغيظ : يمكن مواعده زياد وبعدها بص للشباب كل شئ جايز
صرخ خالد :يا بني اخرس خالص انا مش طايق اسمع صوتك فاهم
وبعدها بص علي امه المشغوله مع الجوز الثلاثي بأمور مهمه ربنا يستر من تجمعهم
خالد لعصمت : عاجبك حكايه ابنك
عصمت : والله يا بني مش عارفه اقول ايه
وبعدها رجعت تكمل كلام مع الجوز الثلاثي الظاهر حكايتهم خطيره وما تتحملش التأجيل حتى انها مش مهتمه لامر ريم
رامي بهمس لايهاب : تفتكر راحت فين ؟؟ عارف لو عرفت انها مع زياد والله لكسرها بايدي
ايهاب بص للبعيد : يمكن متستبعدش عنها وماتنساش وقفتها مع زياد ضدنا المره الي فاتت
رامي شاور بحواجبه على بدر وعمر : لحد امتي هيفضلوا على الحاله دي مش بيكلموا بعض
ايهاب بدون اهتمام : متخافش بكره يرجعوا لبعض مستحيل تنقطع العلاقه على طول المهم عندي ان ريم تتطلق من الزفت بس مش لاقي طريقه اطلقها منه

 

 

 

وجدي رافض فكره الطلاق والحيوانه لازقه فيه وكأنه سحرلها وعض على شفته بغيظ
رامي بهدوء: انا معاك بطلاقها بس خايف من الاثم والحرام ولو اطول اعمل حاجه للحقير عشان يطلقها والله اعملها النهارده قبل بكره
فجأة دخل المكان الجد وقال السلام بصوت جهوري شوي
ردوا الموجودين السلام وبعدها وقف خالد عشان يبلغ الجد بس سكت
لما شاف ريم داخله الصالون وبصوت ناعم رمت السلام
ايهاب نغز لرامي : ما كانتش حلوه كدا وهي صغيره
رامي : الظاهر الشمس كانت محمصاها ،، وبعدها عطاه نظره تهديد هبلغ السلطات عليك وشاور بحاجبه على جهة نسرين
ايها ب ابتسم : لا الله يكرمك وبعدين مجرد راي شوف شوف الثالثه دول اكلوها بعيونهم وشاور بحواجبه على بدر وعمر وعبود
بصلهم رامي : حتى سامي بس تعرف بحس انهم يتمنوا انهم يخطبوها عند في بعض
هز ايهاب راسه : يمكن كل شيء جايز
خالد بص لريم الي قاعده: كنتي فين بدون استئذان
بصتله ريم وبابتسامه تفرس : كنت مع جدي عزمني على العشا واشترى لي لاب توب وخط نت وكمان اشترى لي ورفعت ايدها وهي ماسكه موبيل
وبابتسامه تقهره : حلو صح ؟؟؟
بصلها الجد وابتسم وهو عارف قصدها
وقف نادر بعصبية : لهنا وكفايه مهزله وبص لابوه سحبت البنت مني وقلت انك عاوز تربيها عندك ورفضت انها تسافر معايا ومع ذلك ما اعترضتش..جوزتها ولا اخدت راي ومع ذلك ولا اعترضت ..منعتها تلبس النقاب ولا سمعت مني اعتراض واخرتها تشتري لها موبيل اسمح لي يايابا رجاء اسحبه منها من غير مشاكل
بصت ريم لنادر باستغراب وهي بتقول لنفسها معقول كان صادق معايا و رجع ياخدني علشان اسافر معاه بس جدي منعه ليه ؟؟؟
وقف الجد بعصبية : اولا رفضت انها تسافر لاني عرفتك السبب اكتر من مره ايه يضمن لي انك ما تضربهاش والبنت تهرب هنلاقيها فين هناك في بلاد الغرب قول لي فين هنلاقيها …ثانيا جوزتها وعمرها 15 سنه وكتير بنات بتتجوز في العمر ده مش زيك لما كان عمرها 8 او 7 سنين كنت هتجوزها لعزام صاحبك !!!
الكل بص لنادر باستغراب وعلامات الدهشة على وشوشهم
كمل الجد متجاهل نظرات الاستغراب
ومنعتها تتنقب لانك عارف وضعها الصحي اكتر مني

 

 

 

اما الموبيل فريم بنتي وانا حر بنفسي اشتري لها الي نفسها فيه وبعدها عطا لنادر نظره قويه
نادر بهدوء وهو يحاول يظبط اعصابه : طيب خليها ترجع تعيش عندي انت شايف البيت كله شباب عندي تاخد راحتها اكتر
رد الجد بحزم : اظن طلبت مني االطلب ده اكتر من مره وقلت لك ريم مش هتطلع من بيتي الا لبيت جوزها وياريت ما ترجعش تفتح الموضوع مره تانيه
ورجع الجد مكانه وقعد بهدوء
نادر قعد مكانه وهو حاسس انه مقيد جدا من ابوه اتنهد بقهر وعجز
كان خالد هيعترض وده بس سكت لما سمع كلام ابوه اذا نادر ما سمح له يتدخل اكيد مش هيسمح له كمان يتدخل وعض على شفايفه بقهر وبص لريم الي بتلعب بالموبيل وكأنها بتغيظ بيه شد على اسنانه بقهر وهو يتمنى يقوم يضربها
**********************
استوب وتعالوا نشوف صقر لما بتعصب ويهدد يطرد البنات من العربيه عشان خاطر الأميره ريم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في المزبلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!