Uncategorized

رواية حب وعذاب البارت العاشر 10 بقلم آية السيد

 رواية حب وعذاب البارت العاشر 10 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت العاشر 10 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت العاشر 10 بقلم آية السيد

في بيت حنان
حنان سمعت الباب بيخبط 
لبست اسدالها بتاع الصلاه وراحت تفتح 
حنان بصدمه /انت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 
الشخص بضحك / مالك يبنتي اتصدمتي كده ليه 
حنان /عاوز ايه يا بارد 
الشخص/ وانتي مالك انتي يا كلب البحر
حنان كانت لسه هترد بس قاطعها صوت ابوها 
محسن (والد حنان) /مين يا حنان 
حنان /دا سليم يا بابا
محسن راح ناحيه الباب عشان يرحب بيه 
محسن بابتسامه /اتفضل يابني
سليم /يزيد فضلك يا عمي 
وبعدين دخلوا قعدوا في الصالون وحنان راحت الاوضه تنده لوالدتها عشان تسلم علي سليم 
محسن /ازيك يا سليم يبني
سليم باحترام /الحمد لله يا عمي… انت  اخبارك ايه
محسن /الحمد لله يبني
سليم بابتسامه / انا جاي اخد جني عشان نخرج انا وهي نغير جو
محسن بابتسامه /طبعا يبني دي مراتك 
محسن بصوت عالي  /حنان يا حنان 
حنان /ايوة يا بابا
محسن /اندهي لجني يا حبيبتي
حنان /حاضر يا بابا 
وحنان راحت تنده لجنى 
“سليم صالح /بن خالت حنان شاب عنده 25 سنه عيونه سوده وبشرته قمحيه وعنده دقن وشعره اسود وجسمه رياضي وبيشتغل مهندس  وبيحب جني بنت خالته ومكتوب كتابهم وهو وحنان دايما بيتخانقوا سوا بس هو بيحبها وبيعاملها زي اخته الصغيره وهي معتراه اخوها لأنها معندهاش اخوات ولاد ودايما بيحب يهزر معاها ” 
” جني محسن /اخت حنان الكبيره  وبنت خالت سليم وعندها  23 سنه ومحجبه وبشرتها بيضه وعيونها عسلي وعندها غمازات وتبقا مرات سليم” 
حنان دخلت الاوضه عشان تنده لجني اللي كانت بتلبس الكوتش بتاعها 
حنان وهي تمثل الصدمه /ايه دا ايه دا بنتنا قمر يا اخواتي 
جني بضحك علي اختها /هههههه طول عمرك بكاشه 
حنان بضحك /لا يا اسطي والله دي الحقيقه 
جني /بجد يا حنان شكلي حلو 
حنان بابتسامه /قمرين يا اخواتي 
جني / حبيبتي تسلميلي يا قلبي…. يلا سبيني بقا اطلع يا سليم حبيبي 
حنان /والله مش عارفه انتي مستحمله الكائن البارد دا ازاي 
جني بضحك /ههههههه… طول عمرك انتي وسليم ناقر ونقير 
حنان /ما بصراحه جوزك بارد اوي. 
جني /بس بقي يبت انتي هتشتمي زوجي وقرة عيني قدامي كمان
حنان /طب يلا بقا يبت من هنا انتي والبارد اللي بره 
جني بضحك /هههههههه ماشي يا اختي 
والدت حنان كانت خرجت عشان تسلم علي سليم 
ريهام(والده حنان) /ايه النور دا 
سليم بابتسامه /دا نورك يا حبيبتي 
ريهام /عامل ايه يا حبيبي 
سليم /الحمد لله والله كله تمام انتي عامله ايه 
ريهام بحب / الحمد لله يا حبيبي 
وفضلوا يتكلموا سوا 
_____________________
في شركة الجرحي
رحيم خرج من مكتبه وراح عند مكتب شئون العملا
واول لما دخل الكل اتصدم لما شافه
رحيم بأمر /عاوز كل المعلومات اللي تخص الانسه حنان محسن 
الموظف باحترام /تحت امرك يا فندم 
كل اللي كان في المكتب كان مصدوم لان رحيم اول مره ينزل مكتب  شئون العمل 
بعد عشر دقايق 
الموظف باحترام /اتفضل يا رحيم بيه
رحيم اخد الملف من ايده وخرج وراح مكتبه تاني 
رحيم دخل المكتب وقفل الباب وراح قعد علي الكرسي وبدأ يشوف الملف بتاع حنان 
واللي كان موجود فيه عنوانها ورقم تليفونها 
رحيم فضل يفكر لغايه ما قرر هيعمل ايه 
_____________________
في المستشفى في اوضه محمد
محمد كان نايم وريم ماسكه موبايلها بتلعب فيه وبعدين موبايلها رن
ريم اخدت الموبايل وبعدت شويه عشان محمد 
ريم بصوت واطي عشان محمد ميصحاش/الو
علا باستغراب /الو يا ريم 
ريم /ايوة يا علا معاكي
علا /فيه ايه يبنتي انتي موطيه صوتك كده ليه ومجتيش ليه بقالي ساعه واقفه في الشارع… انتي مش بتردي ليه 
ريم بعصبيه وصوت عالي /يا اختي اتهدي بقا عشان اعرف اتزفت وانطق 
علا /ها يستي اخلصي 
ريم /انا مش هعرف اجي الشغل النهارده لاني في المستشفى 
علا بخضه /م… مستفي ايه…. مالك يبنتي انتي كويسه 
ريم /يا ستي اهدي بقا انا زي الفل اهوه مفيش حاجه 
علا باستغراب /امال بتعملي ايه في المستشفى 
ريم بتنهيده/محمد اتضرب بالنار وهو في الشغل وهو دلوقتي في المستشفى وانا معاه 
علا حست بوجع في قلبها لما سمعت الكلام دا ودموعها نزلت 
علا بصوت مخنوق /ط….. طب هو كويس 
ريم /اه الحمد لله بقا أحسن 
علا بتنهيده /الحمد لله
ريم /معلشي بقا يا علا اطلبي ليا اجازة النهارده… لاني مش هقدر اجي 
علا /ماشي يا حبيبتي ولا يهمك… مش عاوزة حاجة 
ريم /سلامتك يا روحي 
علا /سلام 
ريم قفلت مع علا وبعدين بصت لقت محمد صاحي 
ريم باستغرا ب /انت صحيت 
محمد /اه…. كنتي بتكلمي مين
ريم /دي البت علا…… وبعدين انت صحيت ازاي دا انا كنت قاعده بعيد عشان الصوت 
محمد بتريقه/لا واضح باماره اللي كانت بتزعق من شويه 
ريم بضحك /معلشي بقا يا اسطي 
محمد /يا اسطي… فيه بنت تقول لاخوها يا اسطي  
ريم /مش انا قولت 
محمد /اه 
ريم بضحك /خلاص يبقا فيه 
محمد بضحك /ماشي يا لمضه 
ريم بضحك /طلقني…. لو مش عاجبك طلقني 
وفضلوا هما الاتنين يضحكوا وريم كانت مبسوطه ان محمد بقا أحسن 
_______________________
في شركه الجرحي
رحيم كان قاعد علي مكتبه وماسك الموبايل وبعدين اتصل بمحل ورد
رحيم /الو 
الشخص /ايوة يا فندم اتفضل
رحيم /عاوز بوكيه ورد شيك 
الشخص /طيب ممكن العنوان واذا حابب تكتب كارت مع الورد 
رحيم مسك الملف /العنوان يبقا……. 
وعاوز اكتب في الكارت……. 
الشخص باحترام /اوامرك يا باشا
رحيم قفل معاه وابتسم وهو لسه بيفكر في حنان 
________________________
في القسم 
زين كان قاعد في مكتبه وبيفكر في القضيه وموت عدنان ويا ترا مين هو الزعيم 
وفاق من شروده علي صوت خبط علي الباب 
زين بأمر /ادخل 
دخل العسكري وادي التحيه /زين بيه الظرف دا جه لحضرتك 
زين باستغرا ب/ ظرف ايه دا 
العسكري باحترام /فيه واحد جه وقالي اديه لحضرتك 
زين بأمر /ماشي روح انت 
العسكري ادي زين الظرف وخرج 
زين فتح الظروف وكانت الصدمه 
زين بزعيق /اه يبن ال*******
______________________
في بيت محسن والد حنان 
ريهام ومحسن كانوا قاعدين مع سليم وفجأه جني دخلت 
جني بكسوف /السلام عليكم 
الكل /وعليكم السلام 
سليم فضل باصص ليها بحب وهي اتكسفت وبصت في الارض 
سليم قام راح ليها ووقف قدامها 
سليم بهيام/ايه القمر دا 
جني بكسوف /بجد يا سليم
سليم بحب /بجد يا قلب سليم 
حنان بضحك /نحن هنا 
سليم بضحك /ماشي يا لمضه انا كده كده واخد مراتي وماشي 
سليم /يلا مش عاوزين حاجه 
محسن /سلامتك يبني… وخلي بالك من جني
سليم بحب وهو ينظر لجني /دي في عيوني
ريهام /ربنا يسعدكم يا حبيبي 
سليم /تسلميلي يا حبيبتي… سلام بقا عشان منتاخرش 
محسن /مع السلامة يا بني
سليم مسك ايد جني وراح يفتح الباب ولقي عامل التوصيل في وشه 
عامل التوصيل /دا منزل الاستاذه حنان محسن
سليم وجني كانوا مستغربين 
سليم /ايوة اتفضل 
العامل /الورد دا عشانها 
سليم رفع حاجبه /من مين 
العامل /فيه كارت مع الورد 
سليم /ماشي 
العامل/ ممكن تمضي هنا 
سليم مسك القلم ومضي والعامل مشي 
حنان كانت راحه اوضتها وشافت سليم وجني لسه بره 
حنان باستغراب /انتوا لسه هنا 
وبعدين شافت الورد في ايد سليم 
حنان بمرح /الله ايه الورد الحلو دا والله يبني شكل فيه احتمال اغير وجهه نظري فيك 
سليم /دا ليكي علي فكرة
حنان باستغراب /ليا انا من مين 
سليم /فيه عامل جابه وقال فيه كارت 
حنان مسكت الورد ولقت فعلا كارت جواه 
حنان فتحته وقرات بصوت /الف سلامه عليكي يا معذبة قلبي 
سليم وجني بصوا علي حنان باستغراب 
سليم /مين اللي باعت الورد
حنان /مش عارفه مش مكتوب غير كده 
جني بمرح /شكل الصناره غمزت ولا ايه 
 حنان /اكيد واحد بيستظرف 
سليم بعدم اقتناع /ماشي يلا مش عاوزه حاجه 
حنان /لا 
وخرج هو وجني
وحنان دخلت اوضتها واخدت الورد وفضلت تفكر يا ترا الكلام دا مين اللي باعته 
______________________
في شركة الجرحي
ياسين كان قاعد في مكتبه ومستني وقت الغذا ياجي بسرعه لانه عاوز يفهم مين دا وايه علاقته بوعد 
ياسين في نفسه /معقوله بتحبه 
وبعدين كمل بنفي /لا لا مستحيل هي مكنتش طيقاه وكمان اتعاملت معاه وحش 
وكمل بعصبيه يوة بقا هو الوقت ماله بيمشي ببطء كده ليه 
وبعدين رجع دماغه علي الكرسي وحاول ميفكرش في حاجه 
بعد مده في استراحه الغدا 
ياسين خرج من الشركه وراح الكافيه اللي جنب الشركه عشان يقابل وعد زي ما اتفقوا 
ياسين دخل وقعد علي التربيزة 
وبعد شويه شاف وعد داخله الكافيه 
وعد شافته وقربت منه وقعدت قصاده
وعد كانت متوترة ومش عارفه تتكلم وبتفرك في ايدها
ياسين لاحظ دا وحاول يهدي ترترها شويه
ياسين بمرح /تحبي تشربي اي يا وعد 
وعد قهوه  
ياسين نده علي الجرسون و طلب ليهم اتنين عصير 
وعد بصت ليه ورفعت حاجبها باستغراب
ياسين بمرح /العصير مفيد اكتر وكمل كلامه… ها يا وعد انا سامعك 
وعد /الشخص دا يبقا…. 
يتبع..
لقراءة البارت الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت عفيفة للكاتبة آية السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى