Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

كان احمد جالس في الغرفه يبكي و يبكي على اخته اللي لم يقدر ان ينقذها و بجانبه ماهر التي كان يبكي هو الاخر 
احمد :” يارب هي اختي عملت اه ياعني انتى عارف ان هي كانت بتأذي الناس غصب عنها انتى الوحيد اللي عارف يارب انقذها “
ظل يبكي طول الليل
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
عماد بعصبيه:” انتى اكيد اتجننت الظاهر ان سكتلك زياده “
جبار بغضب:” فعلا انتى ازي تعمل كده فيها”
سلطانه:” هي بنت صفيه صح بس بردو ملهاش ذنب “
جواد باعصبيه” بببببس انتو محدش يعرف حاجه فاطمه دي هي اللي سلطتت على ياسمين و عهد عشان يضربوهم و كمان كانت مخططه انها تقتل ياسمين كل ده ومتستهلش”
سلمى:” بس”
جواد:” مبسش هو ده اللي تستاهله”
نيره بغضب:” بس اللي وجعني ان صفيه لا اتكلمت و لا حتى اعترضت”
سلمى بسخريه:” تعترض اه بس دي مستحيل تكون بني ادمه 
كملت بحزن:” بس اللي صعبان عليا بجد احمد و ماهر”
نيره:” آه وآلله ربنا معاهم”
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
كان ابراهيم يكلم ميس :”انتي اه حرام عليكي شمتانه فيها ليه “
ميس من المه الأخرى:” ايوه احسن تستاهل هي مفكره ان في حد هيتقدملها وهي مش متعلمه و كمان مش حلوه 
ابراهيم بخنق:” بقولك اه اقفلي عاوز انام باي “
قفل السكه في ذالك الوقت دخل عليه حسنين
حسنين:” مالك يابني بتنفخ ليه عاد”
ابراهيم بتعب:” تعبت يا بابا تعبت من تصرفات ميس دايما فرحانه في الناس”
حسنين:” هي كده واخده طبع اختي وعد يابني لو مش عاوزها سبها “
ابراهيم:” اسبها ازي بس منتى عارف بحبها ازي نفسي اخليها تتغير و هغيرها “
حسنين بستغراب:” كيف هتغيرها”
ابراهيم:” انا هكلم عمي عوض يقدم موعد الجواز واتجوزها و بعد كده اعرف اعدلها “
حسنين:” ربنا معاك يا حبيبي تصبح على خير “
ابراهيم بابتسامه:” يارب و انتى من اهل الجنه “
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتى صباح جديد 
في بيت عبد العزيز الهواري 
بدأت فاطمه بالاستيقاظ فتحت فاطمه عيونها و بدأت دموعها بالسقوط بغزاره نهضت فاطمه من مكنها ونظرت حولها وجدت عبد العزيز جالس على احدى الكراسي في الغرفه
نهض من مكانه و اتجه اليها فرجعت فاطمه للخلف بزعر
عبد العزيز بنظرات كلها شهوه :” في اه يا عروسه مش كفايه أن مدخلناش امبارح انا سبتك امبارح براحتك “
فاطمه برعب:” انننا…. عن..نندي….. ظظ..ظروف ” 
عبد العزيز بخنق:” طب جومي حضري الفطار يلا”
قال اخر كلمه بزعيق انتفضت فاطمه :” حححاضر “
اتجهت فاطمه للمطبخ و دموعها تهبط على وجهها 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في قصر الزيني نزلت سلطانه و الجميع و جلسو على السفره 
سلطانه:” هو احمد مش هينزل يفطر”
شغف بحزن:” طلعتله قالي انه ملوش نفس”
سلطانه بحزن:” ربنا يكون في عونه”
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
امام غرفه احمد كانت هبه تقف متردده انها تدخله لكنها اخيرا حسمت امرها و طرقت على الباب اتها صوت احمد الحزين:” مش عاوز حد سبوني لوحدي”
فتحت هبه الباب وطلعت راسها من خلفه:” حتى لو انا”
احمد:” عشان خاطري يا هبه مش قادر سيبني لوحدى”
دخلت هبه و جلست بجانبه على الفراش 
هبه بحزن:” انا عارفه ان انتى حزين بس حزنك مش هيغير حاجه”
نظر لها احمد و انهار من جديد و بدأ يعيط:” انا مقدرتش احميها انا مستهلش اني ابقى اخ “
لم تتحمل هبه منظره و بدأت دموعها بالسقوط 
نظر لها احمد و ضمها و بدأ يعيط. هبه وهي تمسح على شعره :” هششش اهدى”
بعد قليل انتظمت انفاس احمد فعلمت هبه انه نام فعدلته في مكانه و غطته و طلعت”
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه وعد 
كانت تتحدث في الهاتف مع احد:” تمام اعمل اللي قولتلك عليه و فلوسك هتكون عندك يلا مع السلامة “
غلقت الخط و قالت بشر:” اما وريتك يا سلطانه الكلب انتي و بناتك “
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتى اليل و كانت فاطمه تعمل بتعب دخل عبد العزيز من الباب:” بت يا فاطمه”
جريت فاطمه بسرعه:” عاوز حاجه”
عبد العزيز:” هو فين العشا انا جعان مكلتش من الصبح”
فاطمه بخوف:” اصصصصل….انا مبعرفش اطبخ “
عبد العزيز بغضب:” آه يعني اه مبتعرفيش ططبخي”
فاطمه بتلعثم:”اصصصل أمننا عمممري مططططبخت قبببل كده”
عبد العزيز بغضب :” لا والله يا عني مافيش اكل طب تعالي بجى “
شده من درعها و نزل بيها ل غرفه ضالمه تحت السلم و رمها فيها وقفل عليها 
فاطمه بخوف وهي بتخبط على الباب:” حححرام عليك افتحلي أنا بخاف من الضلمه و النبي”
فضلت فاطمه تصرخ و لا حد هنا 
كان عبد العزيز واقف قدام الباب بحزن:” انا مكنتش هعمل فيكي كده بس دي اخرت اعمال”
قال كلامه بهمس و اتجه لاعلى “
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
مر اسبوعين و كانت فاطمه كل يوم بتتحبس و كانت تقعد تقول حاجات غريبه مكنش عبد العزيز بيفهمها و كان احيانا بيضربها 
اما سلطانه بدأت تكبر في السوق و الشباب بدأو يقربو من البنات و احمد بدأ يطلع من غرفته و كانت هبه دايما جنبه و اتفقت سلطانه مع الشباب انهم لازم يتجوزو البنات عشان محمد بدأ يشك انهم اتأخرو و اتفقت معاهم ان الجواز هيكون على الورق لحد الازمه دي متعدي 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بعد مرور اسبوعين كانت سلطانه قاعده على السفره 
وقالت:” كنان و مازن و يامن طلبو ايد وهج و عشق و عهد و انا و فقت”
فرحت البنات و خجلو اما محمد و اللي معاه فرح لان مفكر ان كده الخطه اللي رسموها 
سلطانه:” النهارده بليل هيكون كتب الكتاب و بعد يومين الفرح “
قالت كلمتها و نهضت 
بدأت نيره و سلمى في اطلاق الزراغيد “
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتى المساء و استعد البنات و الشباب 
نزلت عهد في ايد احمد و كانت ايه من الجمال اما يامن لم يقدر ان يرفع عينيه عنها كانت لابسه ????
و تم كتب كتاب يامن و عهد و أصبحت زوجته و كان احمد بالطبع الوكيل ل عهد 
بعد دقيقه نزل احمد و بيديه وهج و كان كنان مثل الصنم لم يتحرك من الدهشه 
جواد و هو يضربه بكوعه في دراعه:” يلا يا بني “
كنان ببلاهه:” هو الجمال ده كله هيبقى بتاعي “
خجلت وهج و ضحك الجميع و بعد قليل اصبحت وهج زوجه كنان 
فستان وهج ????
(عنده حق يا جماعه حد يشوف القمر ده ويتنحش)
وطلع احمد ايضا و اتى ب عشق التي لا تقل جمال عن اخوتها وتم كتب الكتاب و أصبحت عشق زوجه مازن
فستان عشق ????
في ذالك الوقت دخل امجد من باب البيت و جريت عليه ميسره تضمه
ماجد بسعاده:” طب استنى يا شيخنا بما ان امجد جه يبقى نكتب الكتاب اه رأيك يا جدي “
الحج ابراهيم:” ايوه طبعا “
انصدمت ميسره و بدأت ترعش 
قعد امجد على الكرسي و وضع قدم على اخرى:” هتكتب كتابك على مين أنشأ الله “
ماجد باستغراب:” آه على مين على ميسره خطبتي “
امجد وهو يرجع ظهره للخلف:” ليه هي الواحده بتتجوز اتنين و لا اه”
انصعق الجميع من ذالك الخبر
ماجد بغضب:” انتى بتقول اه دي خطبتي مش متجوزه”
امجد ببرود:” توء توء ميسره متجوزه ابن عمها”
انصعق الجميع و هبه خافت ان يكون احمد و انصدمت ميسره 
انصدم الجميع عندما اقترب ماهر من ميسره و ضمها ليه :” ميسره مراتي “
انصدم الجميع 
ماجده بغضب:” انتى اتجننت و اتجوزها ازي”
امجد:” انا اللي جوزتهاله اتنين و بيحبو بعض “
نظرت ماجده بغضب ل ميسره و اتجهت لتضربها خافت ميسره و خبت وشها في حضن ماهر 
اما ماهر مسك ايد ماجده وقال:” قسما بربي لو فكرتي انك تقربي من مراتي بس هنسى انك مرات عمي”
نظرت له ماجده بغضب
الحج ابراهيم:” انتى ازي تجوزها من غير متجولنا”
امجد ببرود:” و الله اختي و انا حر”
محسن:” وانا ابوها و معنديش مانع”
انصدم الجميع من كلام محسن 
ماجد بغضب حارق:” قسما بربي لوريك يا امجد انتى و ماهر”
قال ماجد كلمته و مشي 
اما سلمى و نيره و عشق اطلقو الزراغيد و بارك الجميع لهم
ماهر :” شكرا يا جماعه بس انا هروح ارتاح انا و مراتي و انشأ الله انا لقيت شغل في القاهره و هخدها و امشي بس محضر فرحكم يا بنات”
سلطانه :” وفرحك انتى كمان”
ماهر:'” شكرا بس “
سلطانه:” مبسش انا مبخدش رأيك انا قولت كلمتي و خلاص و بعد بكره فرح يامن و عهد و كنان و وهج و مازن و عشق و ماهر و ميسره”
نظر لها أمجد و ماهر بشكر اما ميسره كانت في عالم تاني من ساعه معرفت انها مرات ماهر. يحب ماهر ميسره و اتجهو لأعلى
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه ماهر و ميسره
دخل ماهر و بيده ميسره قعد ماهر ميسره و قعد قدامها على ركبه 
ماهر:” مالك يا حببتي ساكته ليه “
ميسره:” مكنش في داعي انك تعمل حاجه غصب عنك”
قالت اخر كلمه و نزلت منها دمعه 
نهض ماهر و جلس بجوارها وضمها ليه 
وقبل راسها :”هو في واحد بيتجوز حببته غصب عنه “
ميسره بدموع وهي بحضنه:” بس انتى مبتحبنيش “
ماهر:” مبحبيكيش دا انا بعشقك بعشق من واحنا صغيرين كنت كل يوم بتمنى اليوم اللي هتكوني فيه ليا …..اه لو تعرفي بحبك قد اه”
ميسره بصدمه و هي تخرج من حضنه:” انتى بتتكلم جد طب متقدمتليش ليه”
ماهر بحزن مين قال اني متقدمتليكش انا اتقدمتلك بس امك رفضت و انتي عارفه ابوكي مقدرش يتكلم وقالتلي انك مبتحنيش “
ميسره وهي تهز راسها بعنف:” كدب و الله كدب”
ماهر:” عارف ياقلبي انه كدب “
ميسره:” طب اه اللي خلاك تجوزني دلوقت ليه معترضش ساعه خطبتي من ماجد”
ماهر:” متفكرنيش باليوم ده كان اصعب يوم في حياتي و بعدين انا كنت مفكرك بتحبيه”
ميسره:” طب اه اللي خلاك عرفت اني مبحبوش”
ماهر:” اليوم اللي حصل فيه الحدثه ل عهد و ياسمين كنت رايح أوضتي وقتها سمعت صوت ضرب وعياط من أوضتك قربت سمعت صوت امك وهي بترضبك و بتجبرك انك تتجوزي ماجد و سمعتك لما كنتي بتقوليلها انك مش هتعرفي تعيشي مع حد غيري وقتها عرفت ان امك كدبت عليا و كنت هوقف الجوازه بس موضوع فاطمه وقف الدنيا لكن لما فوقت كلمت امجد و خليته ينزل و كتبنا الكتاب”
كانت ميسره بتسمع ودموعها تغرق وجهها و ضمته بحب وبعد قليل نامت ميسره في حضن ماهر 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه ماجد كان بيلف ويدور في الغرفه بعصبيه و كانت ميس قاعده على السرير 
ماجد بغل:” والله لوريك ياماهر الكلب “
ميس ببرود:” انتى متعصب كده ليه هو انتى كنت بتحبها انتى عينك من بنت الحوصري هو انتى فكرني مش واخده بالي ولا اه”
ماجد:” بس بردو مش انا اللي بتعمل فيا كده”
ميس وعي تنهض:” بس خلي بالك امجد مش سهل و لا جواد ها فهمت متلعبش مع الاسود “
قالت كلمتها و مشيت ببرود 
اما ماجد قعد طول الليل يفكر هيعمل اه 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
عدى يومين وكان الكل على قدم وساق لتحضير حفل الزفاف وكان احمد بيحاول يشوف فاطمه بأي طريقه بس عبد العزيز كان منعه 
اما فاطمه كانت ادمرت و بدأت تندم كل حاجه عملتها و كانت لما بتتحبس كانت بتتخيل ان في شاب دايما بيجي يقعد معاها في الضلمه و يطمنها 
اتى يوم الزفاف و استعد الجميع نزل احمد الاول بعد وبعدها وهج وبعدها عشق وبعدها نزل امجد وفي ايده ميسره 
كانو البنات جميلات جدا و كانت الحفله عائليه وبعد الحفله كل واحد اتجه ل غرفته مع عروسته”
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في بيت الهواري كانت كالعاده فاطمه محبوسه و فجأ ظهر خيال الشاب فاطمه فرحت 
الخيال قعد جنبها وقال:” انتي ليه كنتي بتأذي اخواتك البنات كده وليه مبتحيهمش “
فاطمه بحزن:” لان هما حلوين و الكل بيحبهم”
الخيال:” بس انتي كمان حلوه و بعدين دا ابوكي بيكرهم يبقى ازي الكل بيحبهم:
فاطمه بحزن و دموع؛” بس على الاقل امهم بتحبهم اما انا امي دايما يكرهني ودايما تقولي يارب تموتي و دايما تضربني ودايما تقولي اني ولد حتى اليوم اللي بلغت فيه روحت قولت ل ماما قعدت تضحك عليه هي وعماتي و مرات عمي وقعدو يضحكو عليا و يقلو اني ولد ازي بلغت كنت دايما محرومه من كل حاجه عمري مكلت مره اكله بحبها عمر محد جبلي مره حاجه حلوه كل حاجه كانت ل احمد و ماهر ودايما ماما بتقولي ان بنات سلطانه حلوين و انا وحشه حتى لما كبرت منعتني من التعليم دا حتى بنات سلطانه اتعلمو و انا لاء ولما كبرت اكتر وكنت بروح ل دكتور نفسي ماما لما عرفت قعدت تغيري وتقول عني مجنونه انا تعبت هو انا اه ذنبي اني وحشه اه ذنبي اااااااااااااه”
قعدت فاطمه تصرخ و اترمت في حضن الخيال تبكي وتعيط 
اما في الجه الاخرى كان بيسمع كل حاجه هو و سلطانه و كانو مصدومين من ام زي دي 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
⚘⚘⚘⚘⚘
⚘⚘⚘
⚘⚘
حسبي الله ونعم الوكيل في كل ام زي صفيه وكل اب زي محمد دايما بنسبه ليهم الولد اهم
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى