Uncategorized

رواية أشواق وحنين الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة الريحان

 رواية أشواق وحنين الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة الريحان

رواية أشواق وحنين الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة الريحان

رواية أشواق وحنين الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة الريحان

في بيت الحاجة وجيهة
جاسمين بعد معطاها وسام السلسة وشها جاب ألوان
وقلبها بقي بيدق جامد جدا كأنها بتجري
صافي شافتها كده سألتها كنتى فين كل ده يا جاسي ومال وشك أصفر كده حصل إيه
جاسمين: برتباك محصلش حاجة هو انتي مروحتيش عند مرات عمي مع مهجه
صافي : لا خفت تسألني عليكي أقولها ايه يعني واقفه مع وسام الحريم اللي معاها هتاخد بالها
جاسمين : أحسن برضوه
صافي : هو كان عايز منك ايه ؟؟
جاسمين : عطاني سلسلتي كانت ضايعة مني هو لقاها في العربيه لما كنت معاه أنا ومريم يوم التقديم
صافي : طب يلا زمان مرات عمي مستنيانا
جاسمين وصافي وصلو عند دوأر الخبيز أستقبلتهم وجيهة وقالت أهلا أهلا بحبايب قلبي الغالين
جاسمين وصافي في نفس واحد أهلا بيكي إنتي يا مرات عمي وميلو علي ايدها باسوها ????
صافي : وحشاني والله يا مرات عمي
وجيهة: لو كنت وحشاكي كنتي تاجي تشوفيني وتقعدي معايا زي مبتعمل جاسمين لكن إنتي
لا بتيجي ولا حد بيشوفك
صافي : أهو أديني جيت يا جوجو يا قمر أنتي اوعي تزعلي مني إلا زعلك يا جوجو
وجيهة :هههههههههههه آه يا بكاشه قال جوجو….. قال أنا مقدرش ازعل منيكي أنت واختك ومريم معزه وحده عندي ويعلم ربنا انا زعلانه علي غربتك في بلاد الأجانب دي منعرفش عنيهم حاجه وانتي وحدك هناك يا بنيتي
صافي : وحدي إزاي محمود معايا
وجيهة : يا دي محمود ماهو السبب في البعد ده عاد
يلا يا حبيبتي ربنا يسعدك ويصبرنا علي بعادك
جاسمين يلا يا جوجو اتاخرنا علي الحريم عايزه أشوفهم وهما بيفردو الفطير
الحاجة وجيهة : هههههههههههههه مش إنتي اللي قولتي هكون من النجمه عندك يا مرات عمي
جاسي : مش إنتي اللي نستيني خالص وبعتالى قرب الظهر وميلت عليها باستها في خدها وقالت
معلش بقي يا جوجو
الحاجة وجيهة : هههههههههههههه اتحشمي يا بنت منك ليه أيه جوجو دي ؟
جاسمين : جوجو دلع وجيهة يا مرات عمي يا قمر
وجيهة : طب يلا يا بكاشه إنتي وهيا أقعدو جاري اعلمكو أزاى بينفرد الفطير
مريم وهيا لسه صاحيه نازله علي السلم وبتمسح
وتفرك في عنيها من النعس في إيه ايه الدوشه دي
من علي الصبح
وجيهه وصافي وجاسي كلهم ضحكو علي منظرها بصوت عالي
وجيهة : بدري إيه يا بنتي ده الظهر علي أذان من حقك طول
اليل قاعده علي السخام اللي أسميه النت ده ويوم ماطلع
بعد وقت طويل دخل عرفان للقصر كان كلهم مجتمعين في بهو القصر مظاهر السعادة واضحه وماليه المكان أستنتج علي طول سبب السعادة دي كلها أكيد جاسي بشقاوتها وخفه دمها
عرفان : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ومال علي أيد أمه باسها كيفك يا حاجة
كلهم ردوا عليه التحية
وجيهة : بخير يا ولدي طول ما أنت بخير إنت وأخوأتك
عرفان : عمله إيه عروستنا
صافي: بكسوف كويسه الحمد لله
عرفان : وأنتي يا جاسمين عملتي إيه في التقديم بتاعك أوعي تكوني أختارتي حاجة غير اللي قولتلك عليه
جاسي : وأنا أقدر برده زي مقولت بالظبط
عرفان : شاطرة يا جاسمين بتسمعي الكلام
عرفان : يلا يا حاجة مش هنتغدي عاد ولا هنقضيها كلام
حازم وهو نازل من علي السلم كلام أي ده يا عم…. دانا ميت من الجوع
عرفان: أقعد يا طفس والكل جاي
حازم : عامله إيه يا ماما علي الغدا
وجيهة : عامله فطير / عملاه جاسي وصافي
حازم : جاسي ????وصافي ????ربنا يسلم ????
وصل وسام علي آخر كلام حازم ضحك بأعلى صوته
وقال اه والله معاك حق يا واد يا حازم ربنا يسلم ????
جاسي : طيب يا حازم لو دوقته وعجبك
وسام: بهمس بس هو عاجبني أوي ونفسي أدوقه
وبص علي جاسي اللي ارتبكت واتكسفت جامد من كلامه همسه كان وضح أوي ليها
حازم : لا يا ستي شكرآ أنا بحافظ علي جسمي وحبه يكون جسم رياضي???????? علشان أكسب الدورة
عرفان : يا دي الكرة⚽ اللي هاتطير عقلك دي
وقعدو يضحكو ويهزرو في جو العيله اللي الواحد مفتقده اليومين دول
****************************
في بيت سميحه خالت عرفان
قاعدين علي السفره
قال آمين وهو بيتناول الطعام
أخبار الشغل معاكي إيه يا منال
منال : كويس يا بابا
المدير بتاعك متعصبش عليكي النهاردة علشان رايحه متأخر
منال : لا أصلا أنا ملقتوش في المكتب كان في الموقع ومعاه مهندسين قطاع عام هيمسكو معانا الشغل
آمين : كويس بس
حاولي اليومين اللي جاين دول تخلصي شغلك عشان تعرفي تاخدي أجازه
منال :إجازة تاني ليه
سميحة : الحاجة فاطمة مرات عم عرفان كانت هنا وعزمتنا علي فرح بنتها صافي الأسبوع الجاي
منال : هاحاول بس يارب مستر يزيد يوافق
آمين : يزيد أصﻻ معزوز في نفس اليوم
ده ضيف عندنا في بلدنا ولازمن نقوم معاه بالواجب
وأكيد عرفان هيعزمه ولو نسي يعزمه أنا بنفسي هروح أعزمه
****************************
عند بيت سهام
عماد بيخبط جامد علي الباب طلعتله كريمة جارة سهام
كريمه بخضه في إيه يا أبني فى حد بيخبط كده
عماد: بخبط من بدري محدش بيرود عليا مش
عارف إيه اللي جرالها
كريمه : هيا مش قاعدة يا أبني جه الغفير خدها سرايا عرفان بيه وعطيتنى المفتاح أهو لو عايزه خده
خده منها وفتح الباب دخل وقفله وراه
سهام رجعت البيت خبطت علي جارتها فتحت كريمه
سهام : مساء الخير يا خاله لو سمحتى هاتي المفتاح
كريمه تعالي يا بنتي أقعدي عندي إبن عمك جه وخرب الدنيا وسمعت صوت كسير جوه الشقه
تعالي اقعدي معايا بدل مايذيكي وأنتي وحدك
سهام بضيق بدل جه وعرف اني خرجت مفيش مفر منه مش هيسبني في حالي انا هروح أفهمه علي اللي حصل
كريمه : بلهفه طب أجي معاكي
سهام : لا خليكي ده شراني ومش عارفة لو شافك هيعمل إيه
وسابتها وفتحت بمفتاح تاني معاها في الشنطه اول مدخلت لقته قاعد علي الكنبه وهو أول مشافها قام وقال حمدالله علي السلامه يا هانم
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سجينة زوجها للكاتب أحمد سمير حسن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!