Uncategorized

رواية عروسة ديسمبر البارت الثاني عشر 12 بقلم هند حمدي

 رواية عروسة ديسمبر البارت الثاني عشر 12 بقلم هند حمدي

رواية عروسة ديسمبر البارت الثاني عشر 12 بقلم هند حمدي

رواية عروسة ديسمبر البارت الثاني عشر 12 بقلم هند حمدي

ترك محمد والدته وذهب لسيارته وقام باخذ شهيق وزفير اكثر من مره حتي يهدء من غضبه وقام  باخراج هاتفه وقام بارجاع كاميرات المراقبه المثبته بمنزله والتي جعلها متصله بهاتفه
فظل يسترجع حتي اتت لحظه خروج ايمان ووالدتها.. فدار بسيارته وانطلق دون تردد.
فاخذ يبحث عنها كالمجنون… وهو يتوعد لها عندما يجدها 
..
..
..
سامح السيد( المعيد الشاهد علي واقعه غرام وطارق)
 انسه حنين ممكن كلمه لو سمحتي
حنين.. خير فيه حاجه يا د.سامح 
سامح… بصراحه انا كنت عاوز اتكلم معاكي.. ممكن تقبلي عزومتي فاي مكان تختاري
حنين بغضب.. نعمممم حضرتك بتقول ايه.. اولا انا مبخرجش مع حد بدون علم اهلي حتي لو اصحابي 
ثانيا.. حضرتك مفيش بيني وبينك كلام.. ولو عايز تتكلم اتفضل وبسرعه لاني مستعجله ووقفتنا كده غلط
شعر سامح بالاحراج وكآن دلوآ من الماء سقط عليه.. فلم يتعامل معه احد بتلك الطريقه
سامح.. احمممم انا مش عارف انتي بتتعملي معايا كده ليه.. مع اني معجب بيكي وبعدين لولاكي انا كنت صعدت مشكله صحبتك واتسببت ففصلها 
حنين التي اوقفته باشاره من يدها 
اولا يا دكتور.. اللي معجب بواحده ميوقفهاش كده..
( واتوا البيوت من ابوابها).. ده لو نيته سليمه 
ثانياً.. بقي وده الاهم ان الموقف اللي حضرتك بتكلم عليه يحسب عليك مش ليك..لان حضرتك كبرت الموضوع وصعدته من قبل ما تتاكد.دون حساب من حضرتك لسمعه البنت مع ان ربنا سبحانه وتعالي مقالش كده.. ده امر بالستر حتي لو كانت غلطانه
ثالثا..بقي حضرتك بتقول ان الموضوع مصعدش عشاني
يعني مش عشان حضرتك اتاكدت من براءه البنت لا ده عشان غرض فنفسك.. يعني ضميرك فاجازه وحضرتك بتتصرف فامورك حسب مصلحتك مش الصح او الحق 
بختصار حضرتك غير مؤتمن علي سلطه فايده
سامح بغضب شديد… انتي اتجننتي انتي اذي تتكلمي معايا كده.. انتي فكره نفسك مين 
كادت تهم بالرد عليه.. الا انها لمحت غرام تركض ووجهها مغطي بدموعهااااا وقبل ان تصل لها وجدت غرام فقدت وعيها.  فالتقفها حمزه وذهب بها لعياده الجامعه 
..
..
علمت حنين ما حدث لغرام داخل سيكشن الكليه.. قبل ان تذهب خلفهم 
حمزه.داخل العياده.خير يا دكتور مالها 
الطبيب.. ضغطها وطي ومحتاجه تعلق محلول وان شاء الله هتفوق قبل ما يخلص عن اذنك 
وقام الطبيب بعمله ع اكمل وجه
اتت حنين.. وذهبت تجاه سرير غرام 
وملست بيدها فوق حجابها… الف سلامه عليكي يا غرام انا عرفه انك بريئه وان كل ده افتري.. بس خلي املك فالله
حمزه.. مش انتي اللي كنتي معاها عند عميد الكليه
حنين وهي تنظر بالارض.. هزت راسها بالموافقه
انا حنين صاحبه غرام الوحيده 
فذهب امامهاا.. حمزه الصاوي ظابط شرطه وخطيب غرام.كنت عايز اتكلم 
قبل ان ينهي حديثه قاطعته حنين ع استحياء
حنين.. هحكي لحضرتك ع كل شيء لان الموضوع اتاذم وكده غرام مستقبلها هيضيع
فاخبرته. ان طارق من كان يطارد صديقتها  واقسمت له ان غرام اشبه للملائكه ولكن ذلك الطارق احكم قبضته عليهاااا.. وانه احاك تلك المخطط للايقاع بصديقتها لانها لم تتجاوب معه وقام بتشويه سمعتها بالجامعه
واخبرته بما رأت بالسّكشن وما دونوا ع الافتات 
اخذ يضغط علي يديه حتي ابيضت مفاصله. وما هي الا لحظات حتي قام بالصراخ ع ذلك الطبيب المسكين
اااسمع عشر دقايق والاقيهااا فاقت والا والله هخليك تكوم ع الارض فاقد الوعي من اللي هعمله فيك 
حنين.. حاول متتسرعش وتظلم
حمزه بغضب..حضرتك مهمتك خلصت ومتشكر اووي وحقي وحق خطبتي هعرف اجيبه اذي
بس مش عايز طالب واحد يخرج من المحاضره الا لما اجي مفهوم
حنين التي التقطت مغزي حديثه..حاضر هحاول اعمل اللي اقدر عليه عن اذنك بس خلي بالك منها
..
..
..
صلي علي النبي وتبسم
بقلم #هندحمدي 
ذهب محمد لمنزل ايمان والذي احضر والدتها منه ولكن لم يجدهم.. فشعر بالغضب يكتسي خلايا جسده فهو علم انها تركت منزله بارادتها..فذهب لجامعتنا وانتظر حتي يراها فكان ذلك امله لايجادها سريعا
وبالفعل انتظر اكثر من ساعه ونصف حتي وجدها تخرج من مبني الجامعه فذهب لها سريعاً
ايمان التي شهقت رعبآ فور رؤيته علي هيئته تلك 
محمد باشا انت عرفت مكاني اذي
محمد.بغضب.. انتي خليتي فيها باشا ولا زفت ادامي ع العربيه بدل ما اجرجرك من شعرك دلوقتي
ذهبت معه وصعدت السياره دون ان تنبث بحرف 
ادار المحرك وذهب لاحد المطاعم القريبه من مبني كليتها
محمد.. عملتي كده ليه يا غرام..هو حد زعلك فحاجه ليه تسيبي البيت وتمشي حتي من غير ما تديني خبر 
ايمان.. ياباشا حسيت ان حملي تقيل فقولت كتر خيرك واخلي عندي دم وامشي بلذوق وبعدين كتر خيرك لحد كده انا متعودتش افرض نفسي ع حد وبعدين كتر الف خيرك انك خرجتني من القضيه دا جميل عمري ما هنساه
محمد.. ايمان انا مش عاوز مناقشه هترجعي البيت معايا انتي ووالدتك وده امر
ايمان بنفاذ صبر.. ارجع البيت عشان انا ايمان والااااا ارؤي
محمد..بتقولي مين
..
..
..
سامح الذي ذهب وهو يستشيط غضبا من تلك المتعجرفه التي اهانته فقد.حمد الله انه لم يشهد علي اهانته احد وظل يتوعد لهااا.. هي بالاصل ليست من طلابه ولكن من أصدقاءه اساتذتها فقرر ان يجعلها تدفع ثمن تطاولها عليه
وعندما ذهب ليلقي محاضرته وجد تلك الافتات فقد شعر بالتشفي ولم يتفوه بكلمه فذلك سبساعده ع الانتقام منها فابتسم بسعاده وبدء محاضرته 
ولكن وجد من يدخل عليه دون استاذان..  ولم يكن سوي 
حمزه وغرام بيده فذهب له ع الفور وعينه تمر ع كل حرف مكتوب امام عينيه
فاخذ حمزه  المايك الذي بيد سامح ليلقي محاضرته دون استاذان
اولا احب اعرفكم بنفسي  الرائد حمزه الصاوي وخطيب زملتكم الانسه غرام اللي اغلبكم عرفنها وعرفين اخلاقها
واللي فيه منكم اتهامها اتهامات باطله من دون التاكد… مجرد انسان قذر اطلق اشاعه والكل صدق مع ان ربنا سبحانه وتعالي نهي عن رمي المحصنات..  لكن انتم استسهلتم والقتوا عليها التهم بدون حتي ما تسالوها
جتلي وهي بتبكي..  وقالتلي زملائي واخواتي  اصحابي صدقوا اشاعه عليا من دون دليل فقررت اني اجي 
وانا واقف ادامكم وبوجه كلامي للي علقوا الافتات دي عندك ما يثبت صحه كلامك  ..  شفتها بعينك…  ايدك اللي كتبت الكلام القذر ده مترعشتش لتكون ظلمت بنت بريئه فشرفها وسمعتها 
وبعدين انا ظابط.. عرفين يعني ايه يعني مش هخطب ايه واحده والسلام.. ولازم اكون متاكد منها ومن اخلاقهاا قبل ما اسلمها اسمي..واشهد الله واشهدكم اني ما رايت افضل من تلك الفتاه 
نظروا الطلبه لبعضهم فقد شعروا انه محق  فقامت حنين بالتصفيق لتحسهم وتشجعهم فقام اغلبهم بالتصفيق له وتهنئته والاعتذار لصديقتهم عما بدر منهم دون التاكد وطلب السماح منهاا
قام سامح بمحاوله التهجم علي حمزه… لتشتيت انتباه الطلبه حتي تظل تلك الشائعه بينهم 
انا هوديك فداهيه وهقدم فيك شكوه انك بتستغل وظفتك وان اعتديت ع موظف اثناء تاديه وظفته 
حمزه لن ينطق ولكن قام بلكمه واسقاطه ارضآ
قوم حوش اللي وقع منك..فقام اغلب الطلبه بالضحك عليه
حمزه.. انا اللي هشتكيك وهشيلك من اصطف الكليه اللي ذيك غير مؤتمن علي طلابه.. انت دخلت وشفت اللي حصل محولتش انك تمنع ده بالغكس اتصرفت وكان كل شي عادي.. وده اكيد لغرض فنفسك
وده معناه انك غير مؤتمن.. وقام بسحب غرام خلفه
وذهب الي سيارته وهو يقوم بعمليه شهيق وزفير كثيرا
..
..
..
صلي علي النبي وتبسم
بقلم #هندحمدي 
..
..
..
غرام التي لم تتوقف عن البكاء 
والله كنت هحكيلك علي كل حاجه..وربنا يشهد علي كلامي وكنت
حمزه.. اخرسي خالص ومش عاوز اسمع صوتك لحد ما نوصل
اللي تواعد شباب وهي مخطوبه وتسلم نفسها بالساهل متجبش سيره ربنا  علي لسانها 
انا اللي عملته ده عشان خاطر الراجل الطيب اللي ملوش زنب انك بنته وممكن كان راح فيها لو عرف اللي حصل
لولا كده كنت سبتك تدفعي تمن غلطك وكملت انا عليكي
خطوبتنا مفسوخه وانا هنسي اني عرفتك فيوم من الايام
صحبتك حاولت تحسن من صورتك ادامي متعرفش اني عارف من زمان بس كنت بديكي فرصه 
وانطلق بسيارته.. ظلت غرام تشهق باكيه فقد علمت انها اضعته من يدهااا ولا مجال للعوده
وعند وصولهم للمنزل صدح صوت هاتفه بنغمه اخته المميزه.. فرد ع الفور وهز يامر غرام بالنزول من سيارته
انزلي ومتورنيش وشك تاني مفهوم
جمزه.. الووووو
الحاج عبدالرحمن… الحجني يا ولدي الحق زهره 
..
..
..
طارق…كده تمام اوووي بعد الرساله دي هتجيني زاحفه ????
يتبع..
لقراءة البارت الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصاب شرعي للكاتب محمد مالك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!