Uncategorized

رواية عشقت الأدهم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم ملك ماهر

 رواية عشقت الأدهم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم ملك ماهر 

رواية عشقت الأدهم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم ملك ماهر 

رواية عشقت الأدهم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم ملك ماهر 

في منزل هند الساعه6…

هند:انا شكلي حلو

رقيه:قمر يروحي

كانت هند ترتدي دريس لونه كاشمير وطرحه بيضاء وجزمه لونها ابيض عليها خطوط كاشمير

مريم:بس مش مستغربين شويه انه ييجي يتقدم بالسرعه دي

هند:انا ك هند مستغربه بصراحه بس يلا بقا

وصل ادهم هو وعائلته واصدقائه اصرو القدوم جلسو جميعاا

محمود:نورتوا يجماعه والله

زيد:ده بنورك

ادهم:نخش ف الموضوع انا يشرفني اني اطلب منك ايد الانسه هند بنت حضرتك

محمود:وده يشرفنا يبني بس ممكن سؤال

ادهم:اهه طبعا اتفضل

محمود:انت عندك كام سنه وبتشتغل ايه

ادهم:21انا قد هند ومعاها ف نفس الكليه بس نا بفهم ف شغل بابا جداا وان شاء الله اول م اتخرج ناوي اشتغل ف الشركه لان انا تحت التدريب

محمود:ربنا يطول في عمرك يبني بس مش صغير شويه

ادهم:يعني بس مش اوي انا حبيت الانسه هند وقولت يبقي لازم ادخل البيت من بابه واتقدم واخطبها رسمي لو حضرتك وافقت

محمود:ونا هرفض ليه يبني انا موافق بس نشوف رايها هي الاول بعدين انت محترم واهلك محترمين بس ممكن تعرفنا عليهم

ادهم:دي امي ودي اختي هايدي وده بابا وده اياد اخويا ودول صحابي اصرو انهم ييجوا

محمود:ينوروا ف اي وقت

يزن:تشكر يحج والله

محمود:هو ناا لسه محجتش بس طالعه منك حلوه عمر خش نادي هند

عمر طرق الباب ثم دخل:هند يلا بابا بيقولك اطلعي وقدمي العص….وايه القمر دهه

هند:بجد ي عمر شكلي حلو

عمر:قمر يقلب عمرر يلا اطلعي انتي والعصير عشان تقدميه

ذهبت هند الي الخارج وهي حامله العصير وقدمته وذهل الجميع من جمالها الهادي

محمود:نسيبهم مع بعض شويه يلا تعالو يجماعه نروح الصالون

يزن وهو يهمس لادهم:يبختك يبنالمحظوظه عيش انت بقا

ادهم وهو يضربه ف بطنه:اتلم بدل م اقوملك يزن بوجع:اهههه يبنالمفتريه انا هروحلهم

ادهم:يبقي احسن غور

يزن وهو يركض للداخل:سلام يعم بس يمحظوظ بردو

ادهم:يبنال… وجه حديثه لهند بس ايه القمرر والحلاوه ديي

هند بخجل:تسلم ي ادهم ده من زوقك

ادهم:انتي مستغربه انا اتقدمت بسرعه ليه هاا

هند:الصراحه اهه

ادهم:يستي انا لقيت فيكي الادب والاخلاق والزوجه الصالحه فقولت ادخل البيت من بابه ونا اعجبت بيكي وحبيتك ف جيت وزي م انتي شايفه كدهه

هند:بس نا متدايقه منك من ساعه اخر مره

ادهم:يستي انا اسف واعتبريني جاي عشان كده

هند:خلاص تمام بس متلمسنيش غير اما نبقي مع بعض ف بيت واحد

ادهم:يعني موافقه

هند وهي تنظر الي الارض:ان شاء الله

ادهم بصوت عالي نسبياا:ي عميي ياا عمييي

محمود:ايوه يبني

ادهم:هنعمل الخطوبه امتي

محمود:علي خيره الله يبني الاسبوع الجاي ان شاء الله ونا عايزك تحافظ عليها وده اغلي من المهر والشبكه والحجات دي

ادهم:انا عاوزها بشنطه هدومها واللي هي عاوزاه هيجيلها والشبكه بقا دي هتبقي مفاجأه باذن الله ولو نروح نجيب الشبكه بكره انا معنديش مشكله

اياد:مالك ي ادهم كل حاجه بسرعه كده

ادهم:ونت مالك يرخم انت

ضحكوا جميعاا وبدات اصحاب هند بالزغاريد وعمت الفرحه علي الجميع

هند:ياربي كان يوم متعب وكمان هنروح نجيب الشبكه بكره

رقيه:ربنا يتمملك علي خير يحبيبتي هنمشي احنا بقا

هند:اخلي عمر يوصلكو

رقيه:لا احنا طالبين اوبر هيوصلنا يلا سلام

في اليوم التالي ف الجامعه

رقيه:مبروك يعم هتروحي تجيبي الشبكه امته

هند بتفكير:والله ماعرف بس ممكن بعد المغرب استني اسال ادهم

كان ادهم يقف مع اصدقاءه ولكنه سمع نداء هند له لكن بصوت خفيف

ادهم:خمسه وجاي

يزن:براحتك يعم سوما العاشق

ادهم:في حاجه يهند

هند:احمم رقيه بس كانت بتسال هنروح امته عشان هتيجي معايا

ادهم بتساؤل:هو عمو محمود مقالكيش

هند:لا مقاليش حاجه هو يعرف

ادهم بابتسامه بلهاء:لا هو كمان ميعرفش

هند:امشي ي ادهم بدل م اتغابي عليك

ادهم:خلاص متزوقيش بس يستي هنروح الساعه8بعد العشا كده يكون الجو رايق

هند:تمام ويلا ارجع مكانك شوف كنت بتعمل ايه

ادهم:ماشي يختي همشي محتاجه حاجه

هند:لا بس البت رقيه مش راضيه تروح تجيبلي مصاصه

رقيه:انتي هبله يبنتي عايزه واحده شحطه زيي تروح السوبر ماركت تقوله عاوزه مصاصه

مريم:عادي يرقيه هي اول مره

رقيه:لا يستت برستيجي

ادهم:خلااااص انا هجيبهالها

هند بفرحه:بجد ي ادهم هتجيبهالي

ادهم ابتسم علي فرحتها:بجد يقلب ادهم هجيبهالك واجي روحي المحاضره يلا ونا هحصلك انا والعيال

هند:تمام يلا يجودعان

ادهم:بقيتي بتتكلمي شبه هايدي اوي نفس الطريقه السرسجيه دي

هند:يعم ماشي مقبوله منك بس يلا روح هات المصاصه

ادهم:رايح اهو يلا سلام

يزن:ايوه يعم كانت عاوزه ايه بقا

ادهم:البت رقيه مش راضيه تجييلها مصاصه ونا هروح اجييهالها

كريم:بقا ادهم الشناوي بنفسه هيروح يجيب مصاصه

ادهم:ونت مالك يعم انت واحد وخطيبته بيتكلمو بتحشر مناخير اهلك دي ليه

كريم:يعم خلاص ونا مالي

ادهم:يلا تعالو معايا هنروح كلنا سوا

مازن:كلنا كلنا

ادهم:يعم ايوه انجزز

ذهبوا جميعا الي السوبر ماركت

ادهم:لو سمحت عاوز نوع مصاصات يكون حلو

الراجل بنظره استغراب:مصاصه

ادهم:اهاا والشباب هياخدو حجات ليهم ودول لوحدهم

الراجل:تمام

يزن:اي حاجه اي حاجه يدومي

ادهم:اي حاجه اي حاجه يقلب دومي وانجز يروح امك منك ليه

اخذوا جميعا ما يحتاجونه وذهبو للكاشير

ادهم:الله ياخدكوا ايه كل دهه مصاحب مفاجيع

يزن:مش انت اللي قولت بعدين جبنالك زي م جبنالنا

ادهم:كتر خيرك ي يزن يخويا

يزن:خيري مغرقكوا انا عارف

ادهم:خير ايه يمعفن ده انا اللي هحاسب

يزن:واتيڤر انا وانت واحد

الراجل:الحساب من غير المصاصات250

ادهم:وبيهم 

الراجل:270

ادهم:تمام بس نا معاييش كاش

الراجل:مفيش مشكله تقدر تدفع بالفيزا

دفع ادهم الحساب واتجه للخارج

ادهم:الله يخربيتكوا انتو مش هتسكتوا غير اما تجيبو اجلي

يزن:ولو ولو لازم نجيب حاجه ناكلها واحنا بنلعب ببجي في المحاضره

عبدالرحمن:قوله ي يزن يبني

يزن: م انا بقوله اهو

ادهم:يلا عشان هنتاخر

دخلو الي المدرج ف شاورت له هند واتجهو اليهم

ادهم:خدي يستي

هند بتساؤل:فين المصاصه

ادهم:افتحي وانتي تعرفي

فتحت هند الشنطه ووجدت بها انواع كثيره من المصاصات

هند بفرحه:دول ليا انا

ادهم بحب:ايوه ليكي كلهم

هند:شكراا شكراا ي ادهم انت فرحتني اويي

ادهم:لو تحبي اجيبلك منهم كل يوم انا معنديش مشكله

هند:دول يكفوني اسبوع اصلا

رقيه:هند متجيبي اللي هناك دي

هند:ايدك لو اتمدت مش هترجعي بيها

ادهم بضحك:دول بتوعها يرقيه هبقي اجيبلك انا

هند:ده بعينك

رقيه:وانتي مالك يبومه انتي كانت علي حساب اهلك

هند:خطشيبي ونتي مالك

ادهم:دلوقتي بقيت خطشيبك

كانو يضحكون جميعا ولم ينتهبوا لدخول الدكتور

احمد(الدكتور):الاساتذه اللي بيضحكوا دول هو انا شفاف ولا حاجه بعدين انتو ازاي تقفوا كده اصلا

هند:معلش يدكتور احنا فعلا ماخدناش بالنا

الدكتور:بسال سؤال انتو ازاي واقفين تضحكوا مع بعض كده شله شباب مع بنات كده واقفين ف نص المدرج يضحكوا وحضراتكو لازقين ف بعض كده ليه كان يشير علي ادهم وهند وتعالت همسات الجميع عليهم ولكنهم كان بينهم مسافه

يزن:اصل بعيد عنك واحد وخطيبته قولهم مبروك

الدكتور بسخريه:خطيبته اهه امال فين الدبل انت خاطبها من الشارع

ادهم:كلمه زياده وهتلاقي نفسك ف المستشفي مش فيك حته سليمه وبعدين الشبكه هنروح نجيبها النهارده وهتبقي الماس طبعاا عشان هند فلوس الدنيا كلها تحت رجليا اهه والخطوبه الخميس الجاي والجامعه كلها تقدر تيجي ونت معزوم بردو

الدكتور بغيظ شديد:الف مبروك ويلا كل واحد يقعد مكانه

بعد انتهاء المحاضره ذهبوا الجميع لتهنئتهم منهم الحاقد ومنهم من يتمني السعاده والحب الدائم لهم ومنهم من يتمني ان يعيش قصه مثل هذه واخري واخري

هند:كان لازم تعلن يعني

ادهم:عادي بقا بعدين انتي مش سامعه كان بيقول ايه

هند:خلاص خلاص يلا روحني

ادهم:هروحك كمان

هند:ايوه انت زعلتني

ادهم بدهشه:انا زعلتك

هند:ايوه زعلتني ويلا تعالي صالحني وروحني

ادهم:يستي انا غلطان تعالي هصاحلك

هند:انجوي يبنات

رقيه:هند هند متاخدوني اتفسح معاكو

هند:يلا يبت من هنا

كريم:اخدك انا يرقيه

رقيه:هتجيبلي اكل!!

كريم:هطفحك يستي هتيجي

رقيه:لا مش فاضيه عندي ميتنج يلا تكير

كريم:والنبي مانتي عارفه يعني ايه ميتنج اصلا

اخذ ادهم هند الي المول

هند:ادهم تعالو نروح محل الالعاب

ادهم:العاب ايه هو انا واخد بنت اختي

هند:والنبي ي ادهم والنبي

ادهم:تعالي ي اخره صبري

هند:صبري مين هقهقهقهق

ادهم:امشي يهند بدل م اديكي بالقلم يلا

هند:تعالي ورايا

دخلو الي محل الالعاب

هند وهي تشير الي دبدوب كبير:ادهم انا عاوزه ده

ادهم:ده اكبر منك يهند

هند بتذمر:لا مليش دعوه عاوزاه

ادهم:انتي اللي هتشيليه

هند:ونا موافقه هاتو بس

دفع ادهم الحساب واتجه للخارج واشتري لها مجموعه من البالونات وهي خلفه ممسكه بالدبدوب الكبير ولكنه ثقيل لم تستطيع حمله ف اخذت تجره

ادهم: ده انتي مرمتطيه خالص

هند:اعمل ايه هو اللي تقيل تعالي اروح اجيبلك بارفان علي ذوقي

ادهم:وهو بتاعي مش حلو ولا اي

هند:لا حلو بس تعالي بس

ذهبوا الي محل العطور

هند:ادهم شم ده كدهه

ادهم:لا مش حلو

هند:طب وده

ادهم:لا برده

هند:طب وده

ادهم:حلو دهه

هند:لا مش هناخده مش عاجبني

ادهم:انا اللي هحطو علفكره

هند:طب والله م احنا جايبين تعالي بقا واخذتو وخرجت

ادهم:انا تعبت وربنا

هند:لا لسه تعالي هنروح محل هدوم رجالي

ادهم:ليه

هند:بقولك ايه تعالي ورايا وانت ساكت

ادهم:اتفضلي انجري قدامي

هند:وايه لازمتها اتفضلي بقا

ذهبوا الي المحل..

هند:لو سمحتي فين قسم بالبناطيل الجينز الاسود

الكاشير:علي الشمال يفندم

هند:تمام شكراا

هند:ادهم قيس ده كده

ادهم:حاضر يستي

هند:تحسو واسع سيكا لا مش حلو لا 

ادهم:هاتي التاني

هند:حلو ده هه

البنت اللي في القسم بدلع:لو كان واسع شويه كان هيبقي يجنن عليك

هند بقرف وغيظ:لا اصل هو مبيحبش الحاجات الواسعه بعيد عنك

البنت:اممم انا بقول رأيي بس

ادهم:لا رأيك مش مهم ونا بحب ذوق خطيبتي يلا هند هناخدو

هند: يلا

هند:ادهم تعالي اجيبلك سويتشيرت

ادهم:هند انا كده هروح مفلس

هند:يغلي عليا يدومي

ادهم:ولا كنوز الدنيا يقلب دومي

هند:يبقي يلا

اشترت السويتشيرت وذهبوا ل ستار باكس

هند بتعب:هاتلي ايس موكا(علي اسمي هععععع)

ادهم:شغاال عند اللي خلفوكي اناا

هند:سيد عيب متقولش كده احنا اهلل

احضر لها ادهم ما تريد واحضر له نفس طلبها وذهبوا لياكلو

ادهم:تحبي تطلبي ايه

هند:هاتلي اتنين شاورما جامبو

ادهم:انت قلبتي علي رقيه كده ليه

هند:تسدا صح بس يلا عشان جعانه

طلب ادهم الطعام واكلو وذهبوا خارج المول

هند:يلا روحني انا هفرقع من الاكل

ادهم:ومين هيطلع كل الشنط اللي حضرتك جبتيها دي 

هند:انت طبعاا مش انت اللي مزعلني

ادهم:انزلي يبت م العربيه وروحي مشي

هند:وربنا هصوت وهقول متحرش

ادهم:وعلي ايه يبومه يلا

ذهب ادهم بها الي المنزل..

هند وهي تضرب الجرس براسها لانها لا تستطيع الفتح ولا هي ولا ادهم لانهم كانو يحملون شنط كثيره والدبدوب والبالونات فتحت امينه وذهلت مما رأت

امينه:ايه ده الله يخربيتك

هند:وسعي يماما بس خلينا ندخل هنفطس ونتي هاتي الدبدوب ده وتعالي

ادهم:جردل مايه الله يخليكي

امينه:عملت فيك ايه البت دي ي حبيبي

ادهم:لففتني المول حته حته

امينه:حسبي الله فيكي يهند

هند:كان مزعلني ف قولتله يصالحني بس قلبت بزياده حبتين

امينه:والله يبني تلاقيك معملتش حاجه بس هي اللي مفتريه 

ادهم:اهه والله ي امي مفتريه انا هموت وانام مش قادر

امينه: يقلب امك اروح اجبلكو اكل

ادهم:لا لسه واكلين

امينه:طب خش نام ف اوضه عمر ساعتين كده ولا حاجه وهو كده كده بييجي بليل

ادهم:تسلميلي يغاليه

هند:طب ونا هنام انا كمان

امينه:نامت عليكي حيطه

هند:تسلميلي يست الكل

ادهم:انا همشي انا بقا هاا

امينه:مع السلامه وخلي بالك من نفسك

هند:استني خد البنطلون والسويتشيرت

ادهم:ايوه صح هاتي

اخذهم وذهب الي منزله..

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة حبيبة كوكب.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!