Uncategorized

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم حبيبة حسن

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم حبيبة حسن 

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم حبيبة حسن 

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم حبيبة حسن 

عند ملك 

الام: مين دا اللي معاكي في الصورة دانتي يومك اسود واخذت تضربها وتسبها وملك تبكي 

ملك بتوسل: والله ما زيي مانتي فاكرة والله دا زميلي في الجامع وبنغني مع بعض 

الام: زميلك اي دا اللي نتي مقربة منوا اوييي كدا انتي بتشتغليني يبت مفيش نزول تاني واضح اني دلعتك كتير وهاتي التليفون دا كمان هو اللي بوظكوا جبتيلييي المرض تعبتينييي 

ملك: دخلت اوضتها وقفلت الباب جامد وفضلت تعيط

في قصر الالفي 

تستيقظ تلك ااجميلة لتجد نفسها في احضان ذلك المريض النفسي 

حور:الاااه انا اي اللي جابني هنا لتحاول القيام ولكن لا تستطيع 

حور: ماشيي لتقرب من اذنه ثم تصرخ وتقول البيت بيوقع ليستيقظ جاسر مفزوعا:بيت ايي اللي بيوقع 

حور بتضحك جامد علي منظرة:بهزر انت نرم ولا ايي 

جاسر بصلها بقرف ثم نهض وتوجه الي الحمام حتي ينعم بدش دافئ ليذهب الي عمله 

حور:رايح فين انا اللي هدخل الاول عشان شغلي وجامعتي 

جاسر:نعم شغل ايي 

حور بتوتر:انا كنت عايزة اكمل دراستي وكدا 

جاسر:لا عشان تهربي مني 

حور بتعيط:والله لا انا عايزة اكمل تعليمي 

جاسر زعل عشان هي بتعيط:اوكي روحي بس السواق هيوديكي ويجيبك ومش عايز مشاكل

حور وهي تسفق بيداها وتقفز:هيييييي اجمل جسورة دا ولا ايي لتذهب لتاخذ حمام دافئ وتلبس حتي تذهب لجامعتها 

جاسر بصدمه وضحك:الوحش بقا جسورة 

عند مالك 

قلقان جدا علي ملك حتي انوا منمش من امبارح ومش عارف يعمل اي وتليفونها مقفول لحد ما جت في دماغه فكرة ثم نهض ليرتدي ملابسه ويذهب لتنفيذها 

عند جوري 

جوري بتستعد للسفر وقالت خلاص انا هرجع لندن واكمل حياتي هناك وهي في صراع بين قلبها وعقلها 

قلبها:انتي بتحبيه 

عقلها:اة بس مينفعش اتجوزوا لان هو مش من مستوايه 

قلبها:بس بتحبيه 

عقلها:انا مش فاضيه للسخافات دي انا عايزة انجح في مجالي وشغلي بس 

لتاخذ شنطه سفرها وتذهب الي المطار لتركب طيارتها وترحل لتذهب علي الحب والحظ في بلد اخرة ولكن هي تركت نصف قلبها في احدي البلاد لتذهب للاخر بنصف قلب ونصف عقل????

عند عمر 

استيقظ من النوم ليخرج الي الصاله عاري الصدر

فيروز:وه متستر نفسك يحلو 

عمر:انا اسف انا نسيت 

فيروز: بس ايي العضلات ديي جامد يولاا

عمر بضحك:يبنتي دا شقا عمر بحالوا

فيروز:اوماااال 

عمر: تعالي نفطر برة ونتمشي شوية ونتعرف علي بعض اكتر  

فيروز بتسقف وبتضحك :دقيقه واكون جهزت

ليضحك عمر علي هذة الطفله التي احظي بها في حياتوا لتعوضه عن تلك المغرورة التي ذهبت بعيدا وكسرت بقلبه 

في بيت ملك 

استيقظت ملك من النوم علي صوت قرع جرس الباب لتفتح والدتها 

الام: انت مين يباشا 

مالك: انا مدير ملك وزميلها في الشغل و موبايلها مقفول وكنت عايز اعرف هي كوايسه ولا لاا 

الام:يبجاحتك يا اخيي وجاي لحد هنا برجلك بس مش انت اللي في الصور 

مالك:صور ايي 

الام: امبارح جايالي بليل وحد بعتلي صور علي البيت هي وولد كدا في اوضاع مش مظبوطه 

مالك بصدمه:وريني الصور ديي

الام:لا واوريهالك ليه 

مالك:لازم اشوف الصور دي 

الام بتزمر:اتفضل اهم 

مالك لنفسه ايوة هو الزباله حازم هو اللي عمل كدا هو اخته الحيوانه 

مالك لام ملك:طب ممكن تناديلي ملك نعرف فيه ايه 

دخلت الام الي ملك لتوقظها 

الام:قومي يالي فضحاني

ملك بعياط: نا ماليش ذنب 

الام: قومي مديرك برة 

ملك بصدمه: نعم ابنالمجنونه 

الام بشك: هو مديرك بجد 

ملك: روحي اعملي حاجه يشربها يست الكل 

الام: ماشي 

ملك لبست وطلعت 

مالك: اي الصور ديي 

ملك: في حاجه اسمها صباح الخير 

مالك: اي الصورديي

ملك:انا معملتش حاجه زيي كدا ودا والله تركيب انا واثقه ومتاكدة اني معملتش كدا وبدات في البكاء 

مالك:خلاص طب انا مش هسكت علي اللي عملوه دا قومي يلا عشان تروحي كليتك 

ملك:ماشي 

في الكليه 

حور:ايوة نزلني هنا ناقص تشلني وتقعدني جوه المدرج يساتر لتقفل باب السيارة بعنف 

حور شافت ملك من بعيد:ملك 

ملك:حور وحشتيني اويي ثم تحتضنها 

ملك:كنتي فين وسبتيني كل دا 

حور:استني هحكيلك لتبدا حور حكي كل حاجه لصاحبتها بالتفاصيل 

ملك:اما قصه عبرة بصحيح بس ازاي امك تبيعك 

حور:اما مصدومه بجد ومعرفش حاجه عن عمر اخويا وهو اخد مني التيليفون لتعطيها ملك هاتفها لتتكلم مع اخوها 

حور:ولااا يعمر وحشتني 

عمر:حور عامله ايي انتي فين 

حور:انا في الجامعه ثم بدات في العياط امك باعتني لجاسر الالفي واتجوزني 

عمر بصدمه:ازايي يعني 

حور:دا اللي حصل بص المهم انت شوف حياتك وكملها وانا متجوزة وهو بيحبني ونا سعيدة جدا في حياتي وانت كمان كمل حياتك وانا هبقا اكلمك 

عمر:ماشي يحبيبتي خدي بالك من نفسك

حور:وانت كمان

لتحضتنها ملك حور وهي تمسح دموعها انا كوايسه 

ملك:طب تعالي يلا نجيب حاجه نشربها من الكافيتريا 

حور بتمالك لنفسها: اوكي يجامد

في شركه ساجد الجارحي 

ساجد لنفسه يمكن بقت مش عايزة تشتغل هنا ومشيت ربنا يوفقها انا مش هشغل بالي يلا حصلخير 

ليبداء في عمله 

ليسرح في الماضي وهو حزين ليتذكر كيف كانوا اصدقاء هما الثلاثه ليفتح درج يخرج منه صورتهم هما الثلاثه لتمتلئ عينيه بالدموع شوقا لاصدقائه الذين لم يصدقوه ابدا انه لم يفعل شئ سئ لهذة الدرجه بهم ثم يمسح دموعه وهو يقول: هنرجع والله لهنرجع وهرجع حقنا 

عند ام حور 

في احدي المنازل الشعبيه 

سيد زوج ام حور: امضي هنا بقا يعروسه 

لتمضي ام حور علي الكثير من الاوراق وهي تظنها اوراق زواجهما 

سيد: جدعه 

ام حور: احنا كده اتجوزنا يراجل 

سيد: ايوة طبعا 

ام حور:يسلااام اخيرا ارتحت من العيال وقرفهم علي طول مستحملاهم اخيرااا 

سيد:اة معاكي حق نامي بقا عشان الصبح تتعرفي علي مراتي 

ام حور بصدمه:انت متجوز؟!

للكاتبه حبيبه حسن

في الكليه 

حور لملك انا هروح المكتبه اجيب حاجات وهاجي 

ملك:اوكي هستناكي هنا 

م1:هو انتي ملك 

ملك:ايوة انا 

م1:حور بتقولك تعاليلها علي المكتبه 

ملك:اوكي شكرا 

ذهبت ملك الي المكتبه لتجد من يجذبها ثم يضع منديلا علي انفها لتفقد وعيها لتراه حور علي الفور.

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً اسكريبت حسام وأماني للكاتبة أماني المغربي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!