Uncategorized

رواية وردة قلبي الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 والأخير بقلم صباح سامي

 رواية وردة قلبي الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم صباح سامي

رواية وردة قلبي الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم صباح سامي

رواية وردة قلبي الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 والأخير بقلم صباح سامي

و ف وسط الفرحه .
إذا بشاب بملامحه الخشنه الرجوليه و بطولو يدخل علي ملك و مالك .
الشاب : الف مبروك يملك .
ملك بصدمه و خوف : مش معقول .
مالك : مين دا .
ملك : دا دا 
مراد : انا مراد صديق ملك .
مالك اتعصب : صديق ملك ازاي يعني .
مراد : هي ملك محكتلكش عني يا مالك؟ ، صح كدا .
ملك بخوف : مينفعش الانت بتعمله دا ، انا قلتلك ملكش علاقه بيا .
مراد : بعد كل البينا .
مالك اتهجم علي ايه : وهو ايه البينكوا هاااا، انطقق .
ادهم و سيف جريو عليهم و سلكو مالك عنوا .
مراد بصوت عالي : هي الهانم مقلتلكش انها كانت ماشيه معايا ولا ايه و لما سبتها رجعتلك تاني .
ملك مستحملتش كل الحصل و اغمي عليها .
***************
صحيت لقيت نفسها ف اوضه و بتبص يمين و شمال ملقتش حد معاها قامت بتبص ف المرايا لقيت نفسها بفستان الفرح .
طلعت برا لقيت مالك قاعد علي الكنبه .
ملك : احنا فين .
مالك : شقتي ، نفس الشقه الماتت فيها .
ملك بزعل : مالك انا والله ما عملت و لسه مكملتش .
مالك : مش عاوزة اسمعك عشان مش فارق معايا ، انا لسه بحبها و عمري ما هنساها ، احنا جوازنا علي ورق و قريب اوي هنتم الزواج فعلي عشان بس افرح اهلي باولاد ، غير كدا ملكيش عندي .
ملك وقعت علي الارض بفستانها و بعياط : كفايه وجع ، ارجوك اسمعني انا كان غظب عني  .
مالك نزل علي الارض و شالها و دخلها ع السرير : غيري و خدي دش و نامي .
ملك فضلت ساكته منطقتش .
مالك : الاكل برا ، انا هنام .
و نام ع السرير جمبها .
مالك بدأت دقايق تستوعب و قامت غيرت و خدت دش و نامت .
************
“ف الفجر ” .
ملك : مالك يا مالك .
مالك : ها. 
ملك : قوم عشان نصلي الفجر .
مالك : طيب .
و قام اتوضي و بدا يصلي .
ملك خلصت و فضلت قاعدة بصاله .
مالك : السلام عليكم ورحمه الله ، السلام عليكم و رحمه الله .
ملك : بالله عليك تسمعني ، حلفتك بالله يمالك ، انا استحملت منك كتير و اهانه و معامله و حبيت غيري و رغم كدا وافقت عليك ، اديني فرصه تسمعني .
مالك دور وشه : اتكلمي .
ملك بدأت تقص عليه كل شئ حصل بالتفاصيل من بدايه معرفتها بمراد لحد اليوم السافر فيه .
ملك بعياط : دا الحصل ، انا عارفه اني غلطت لما خرجت مع واحد و لا اتكلمت معاه ولا عملت كدا ، بس كنت عامله شبه الغريق المحتاج قشه تنقذو ، ربنا بيسامح و كان كله بسببك المفروض تنسي .
مالك فضل ساكت .
ملك بعياط اكتر : انت لسه منستهاش و بتحبها انا عارفه ،بس انا مش قادرة استحمل دا ، انا حاولت ، انا عارفه اني وحشه .
مالك قرب منها و اخدها لحضنه : بسس اهديي متعيطيش انتي جميله و مفيش احسن منك ف الدنيا .
هديت ملك لحد ما نامت .
*************
“ف الصباح” .
ورد : انا خايفه ليكون عمل فيها حاجه يجاسر .
جاسر : مالك عاقل و ميأذيش حد يا ورد ، سيبي مشاكلهم يحلوها سوا .
ورد : طب اروح ازورهم .
جاسر : سبيهم يا ورد .
ادهم دخل : مفيش اي اخبار .
ورد : لسه والله و قلقانه اوي .
ادهم : طب اتصلي بيهم .
************
التليفون بيرن و ف نفس الوقت الباب بيخبط .
مالك بدأ يفوق لقي ملك ف حضنه .
مالك : ملك اصحي الجرس بيخبط .
ملك : تليفونك بيرن .
مالك : دي ماما .
ملك : طب رود و انا هشوف مين لو حد غريب هنادي عليك .
مالك :طيب ماشي .
طلعت ملك تفتح الباب .
سيف : صباح الخير ، بقي انتي يملك تعملي كدا ، تعملي فينا كدا وقام ضربها بالقلم علي وشها .
ملك بعياط : انت بتضربني يسيف ، دا انت عمرك ما مديت ايدك عليا .
سيف : و اكسرك كمان لما تفضحيناا يوم فرحك بالشكل دا ، انتي عارفه الناس قالت عليكي ايه .
ملك : انتو فاهمين غلط والله .
مالك بزعيق : سيييييف ، ازاي تمد ايدك علي مراتي. 
سيف : دي اختي وانا حر فيها .
مالك : و ايدك لو اتمدت تاني عليها هكسرهالك  .
سيلين طالعه بتجري علي السلم : سيف حبيبي اهدي ، اهدي يمالك .
سيف : ابعدي انتي ياسيلين عن الموضوع دا .
مالك : سيف انتو فاهمين غلط، هو هياخد جزاته كويس اوي و اختك مغلطتش انا الغلطان ف كل دا .
سيف : انا مش هسامحك علي العملتيه دا و اخد بعضه و مشي .
ملك واقفه بتعيط .
مالك : بحبك .
ملك بصتله : بجد .
مالك : بحبك و اسف اني جرحتك و عملت كل دا ، صدقيني انا حياتي معاكي انتي مكتوبالي .
ملك : عرفت انك بتحبني ازاي .
مالك : مع كل مرا كنتي بتقربي مني فيها ، كنت بحس روحي بتبقي ف عالم تاني ، عالمك انتي .
ملك : مسامحني ؟ .
مالك : انتي مسامحاني ! .
ملك حضنته : مسمحاك .
“أقتنعت تمامآ ان قد يدوم حبي الاول لسنوات و سنوات السنوات ، قد يدخل أشخاص و يخرج و لكن ستضل في قلبي ، لا تسمح بذلك ، لا تسمح بدخول أشخاص ، فأنت و انا سوف نشكل حياتنا سويآ ،حبي سيكفينا ان لم تعطيني حبك ” 
*****************.
“بعد ٧ شهور” .
ملك : مالك انا حاسه اني هولد .
مالك : ياستي اسكتي بقي خليني نحضر فرح الولا .
ملك : يامالك لو ولدت علي الطربازة متزعلش .
مالك : هتولدي علي الطربازة ازاي يملك .
ملك : ما هو انت مش عاوز تولدني..
مالك : واولدك ليه ياستي وانا مالي بيكي .
سيف : ملك حببتي حاسه بحاجه .
ملك : هولد وهو مش مصدق .
سيف بضحك : تولدي ايه بس لسه قدامك شهر .
“ادهم و لارا قاعدين” .
ادهم : هنروح امتي بقي عاوز ابوسك برحتي .
لارا : ادهم اتلم ، احنا لسه ف الفرح ، انت مفكرها سايبه ولا ايه .
ادهم : ياستي انتي مراتي و احنا بنتجوز ، انتي عبيطه .
لارا : لا بردو انا مش ساهله كدا  .
ادهم : وحياة امك ، ايه المش ساهله ، بت انتي مراتي .
لارا بضحك : كان نفسي أتريق والله بس احنا مش مرتبطين احنا بنتجوز بجد ????????????????????.
ملك : اةةةةةة مالكك .
مالك بقلق : ف ايه .
ملك : قولتلك بولد مصدقتنيش ااااة الحقونيي .
مالك : ينيلك ياشيخه وطي صوتك .
سيف :طب يلااا العربيه بتعتي ادام القاعه .
و راحو ركبوا العربيات .
***********
“ف المستشفي ” .
مالك : ايي يادكتور كل دا .
دكتور : ماشاءلله صحه البنت كويسه و مراتك كمان كويسه .
و الممرضه خرجت .
ورد بدموع : وروني حفيدتي .
مالك : شايفه يماما جميله ازاي .
سيف : ياخراشي انا بقيت خال ، ياصغنن .
*************
مالك دخل الغرفه علي ملك .
مالك : حمدلله علي السلامه يا زوجتي يا قمر .
ملك بضحك : شوفت صغنونه ازاي .
مالك : شوفت ، هنسميها ايه .
ملك بحب : وسيله .
مالك : ملك دا بجد ؟ .
ملك بصيت لبنتها و حضنتها : وسيله حبيبه ماما .
مالك : بحبك ، ربنا يباركلنا فيها .
النهايهه .
اخر ورقه ف مذكرات وسيله قبل وفاتها .
” احبك يامالك ، و اعلم انك لم تحبني بقدر حبي لك ، اعطيتك حياتي و عمري و لم اهتم بشئ لم اهتم بالبشر الذي حولنا ، قد سمعتك الاف المرات تهتف بأسمها وانت نائم ، كنت اعلم انك تحبها ،و اني سأكون فترة بالنسبه إليك و لكني احببت ان اعيش هذة الفترة بجانبك ، قد اخطأت ملك في اهمالها لك و لكنك كنت دومآ تنتظرها و تراها في نفسي ، رءيتك يوم القاعه ف مقابلاتنا تنظر لها نظرات لا يفهمها الا من عشق ، وانا عشقت يامالك و قد فهمت ذلك مؤخرآ ، كنت انتظر عندما تأتي لي لأخرج من حياتك ،و اترككم سويآ ، تعيشون الحياة التي قد رسمتوها منذ اعوام ، اتمني لك التوفيق و السعادة ، اتمني لك كل الحب ،” .
مالك قفل الورقه و حطها ف دورج المكتب .
مالك : وسيله .
وسيله : نعم يبابا .
مالك : فين ماما .
ملك من المطبخ : انا اهو مفحوته ف البيت و الاكل .
مالك ف ودن وسيله : نعمل ف ماما مقلب .
وسيله بضحك وحطيت ايدديها علي بوقها : اي هو .
مالك : اتفرجي .
و مسك صاروخ ولعوا و رماة ف المطبخ .
ملك : احيه الحقوني و طلعت تجري .
مالك : ادة ادة وسيله تعمل كدا ف ماما .
ملك : منكوا لله .
مالك اخد البوكس الكبير من ع الكنبه و وسيله الصغير : كل سنه وانتي طيبه يحببتي .
ملك بدموع : دا بجد .
وسيله : كل سني وانتي طيبه يمامتييي ، بحبك اوي .
ملك حضنتها : ماما كمان بتحب وسيله اوي .
و قامت حضنت مالكك .
و توته توته خلصت الحدودتهه حلوة ولا ملتوتههه .????????❤️❤️❤️❤️❤️❤️
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شظايا القدر للكاتبة فاطمة عيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!