Uncategorized

رواية معشوقة قلبي الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم روفيدة السيد

 رواية معشوقة قلبي الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم روفيدة السيد 

 ام روفان ــ  هاا يا فهد  يابني لقتهم 

فهد  ـ،  والله  يا امي دورت في كل حتة وسالت صاحبهم  محدش شافهم بعد ما خرجوا من الامتحان 

ام سالي ــ هيكونو راحوا فين.. 

ام روفان ــ المشكله ان تلفونتهم مقفوله  ومش عارفين نوصل ولا لوحده منهم 

ام سالي ــ يادي المصيبه. لتكون الزفته انجي قدرت تهرب وعملتلهم حاجه

مريم ــ اهداو يا جماعه ان شاءالله خير  وبعدين  انجي  لسه في الحبس..  هما تلقيهم  لقيوا  فهد  اتاخر  فا مشيو   لوحدهم وهتلقيهم رحوا يشتروا حاجه للفرح. 

عمر ــ والله لو ده بجد لكون  معرفهم ازي يقفلوا تلفونتهم. ويقلقونا عليهم باشكل ده 

فهد ــ بقلق بيحاول يداريا  عشان ام روفان وسالي ميقلقوش اكتر…..   انا هكلم حازم يمكن وصل لحاجه 

 غيث ــ  وانا هكلم معتز.  يكلف ناس من عنده تدور عليهم اصلا مش معقول بيشترو حاجات للفرح لحد،12 بليل… وكان لسه هيكلم معتز فجأة الباب اتفتح

روفان ــ بضحك.والله عمري ما هنسا اليوم ده ابدا… وفجأة تسكت من اللي شايفه قدامها من فهد اللي عيونه بطق شرار. ولا.غيث اللي لوان عيونه اتغير من شدة الغضب.. ولا عمر اللي وشه احمر من كتر العصبيه…….

روفان ــ انا شكلي دخلت شقه غلط ولا اي.. سمووعليكم.. 

فهد ــ كاااانتي فين يا هانم لحد دلوقتي 

عمر ــ لا وجايه بتضحكي وبتاكلي غزل بنات واحنا هنموت من القلق عليكي انتي والزفته اللي معاكي 

غيث ــ والله يا روفان لو مانطقتي وادتيني سبب مقنع لتاخير ده  وتلفونك مقفول  ليه لكون موريكي الوش  اللي محبكيش تشوفه 

اي مالكم كلكم عليها في اي 

عمر ــ بابا انت جيت امت

غيث ــ خالي 

ام روفان ــ انت جيت. 

فهد ــ واقف مش فاهم حاجه لانه مقبلش ابو روفان قبل كده هو كلمه فون بس. 

روفان ــ راحت استخبت ورا ابوها… شفت يا حج… بيعملوا فيا اي في غيابك.. عشان تعرف بس..

الاب ــ معلش يا نور عين ابوكي 

عمر ــ معلش اي يا بابا ده احنا كان هنموت من قلقانا عليها والهانم قفله تلفونها..

غيث ـ،. فعلاً كانا هنتجنن عليها 

 الام،ــ مش هتخدوا معاه حق ولا باطل هو اللي مدلعها اصلااا 

فهد ــ اولا حمدلله علي سلامتك يا عمي.  ثانيا. ده مش مبرر انها تقفل تلفونها وتقلقنا عليها بلشكل ده  طالما هي خرجت مع حضرتك كان من المفروض انها تديني خبر انا  او  عمر او غيث.. مش تقفل الموبايل.

روفان ــ كان فصل شحن مقفلتوش يا فهد. 

ام سالي ــ فين الزفته التانيه. 

الاب ــ وصلتها ع البيت 

ام.سالي ــ ايو بقا انت جيت وهتبوظهم تانى..

 الاب ــ تؤتؤ بناتي مش بايظين 

عمر ــ انتو  اتقبلتوا فين اصلا 

الاب ــ..

                       ،،،،،       فلاش باااااك.

روفان ــ انت مين.

الاب ــ انا القلب  والروح 

روفان ــ بدموع ونطت في حضنه بابا انت جيت 

الاب ــ قلب ابوكى  . اول ما وصلت المطار جيت علي هنا علشان اشوفك. انتي اول واحده. واعملك مفجاه

روفان ــ احلي مفجاه دي ولا اي  . 

سالي ــ كانت واقفه بعيد.. ونا مليش حضن زيها يا ابو حميد 

الاب ــ بضحك ده انتي ليكي الحنان كله واخده في حضنه.يلا انا عزمكم علي خروجه في المكان اللي تحبوا 

روفان ــ الملاهى.

سالي ــ   وبعدين ناكل حمص الشام علي الكورنيش. 

روفان ــ وتجبلي ورد وشكولاته. 

سالي ــوكريب وشاورما 

الاب ــ بضحك حاضر كل اللي انتو عوزينه هنعمله 

روفان ــ اشطااا يا ابو حميد.   ثواني هكلم فهد عشان ميجيش علي الفاضي. 

يوووا 

سالي ــ في اي 

روفان ـ تلفوني فصل شحن 

سالي ــ خلاص انا هكلم حازم واقوله وهو يبقا يقول لفهد .. وفضلت تران علي حازم وتلفونه مقفول  .. 

تلفون حازم مقفول.

روفان ــ طب وبعدين. 

سالي ــ ولا قبلاين.  لما نرجع نبقا نقولهم 

روفان ـ تمام 

                        نهاية الفلاش باااك 

غيث ــ تمام. بس ياريت متتكررش تاني 

مريم ــ طب انا هستأذن  .. حمدلله علي سلامتك يا عمي.

غيث ــ  استني اوصلك 

روفان ــ بغمز لبوها.. الباب في وش الباب يا روميو 

الاب ــ ماتسبي يوصلها  يمكن تكون في قطه علي الباب ولا حاجه.  فا هو يمشيها عشان  متخفش 

مريم ــ وشها بقا احمر من كتر  الاحراج. طب تصبحو علي خير 

غيث ــ بيبص لروفان بتوعد. علي اللي عملته 

الاب ــ متبصش لبنتي كده عشان متزعلش 

غيث ــ لا وعلي اي كله الا زعلك يا ابو حميد

فهد ــ طب استاذن انا كمان. 

الاب ــ لسه بدري يابني اقعد شويه معايا 

روفان ــ اها لسه  بدري خليك 

فهد ــ لا معلش يا عمي انا سايب البنات لوحدهم في البيت. وكمان عندي شغل بكره. بدري وكمان عوزين نجيب الفساتين بكره 

وبص لروفان جاهزي نفسك علي الساعه 11 عشان نخرج نجيب الفستان.. 

الاب ــ تمام.. 

فهد ــ بعد اذنكم. وخرج. 

روفان ــ خرجت ورا عشان حست انه مضايق من اللي حصل….. فهد 

فهد ــ نعم. 

روفان ــ اسفه 

فهد ــ علي اي. 

روفان ــ علي اللي حصل منيي انا عارفه انك قلقت عليا بس مكنتش اقصد والله تلفوني فصل ومكنتش عارفه اوصلك. 

فهد ــ قلقت عليكي دي شويه انا كانت هموت من الخوف. بس كنت بحاول اداري عشان امك  مكنتش ناقصه. اللي انتي عاملتي.ده اسمو اهمال  يا هنام 

روفان ــ.بدموع انا اسفه والله 

فهد ــ اول ما شاف.دموعها قلبو كان هيطلع من مكانه… هو اه زعلان منها بس ميقدرش يشوفها بتبكي 

راح عليها ومسح دموعها  اوعي اشوف الدموع دي تاني.. انتي فاهمه.

روفان ــ يعني انت خلاص مش زعلان 

فهد ــ مقدرش ازعل منك.اصلا. بس كنت لازم اعرفك غلطك…… يلااا بقا ادخلي بدل مااعمل حاجه بصراحه هموت واعملها

روفان  ــ فههههد 

فهد ــ بهزر يا رمضان  اي مبتهزرش 

روفان ــ بضحك. يلا تصبح علي خير طمني عليك اول ما توصل.

فهد ــ.هتوحشيني  يا قلب الفهد 

روفان ــ وانت كمان.. 

فهد ــ  اشوفك بكره  ..   وباس راسها ونزل.

……………

روفان ــ هااا يا جماعه تصبحوا علي خير

الكل وانتي من اهل الخير يا قلبي 

الام ــ انا كمان هدخل انام تصبحوا علي خير

عمر ــ بابا كنت عوزك في موضوع 

الاب ـ اتفضل.. 

عمر ــ كنت عاوز اتجوز 

الاب ــ بفرحه عشان ابنه… ها ومين تعيست الحظ. قصدي سعيدة الحظ. 

عمر ــ اميره اخت فهد 

الاب ــ طب كويس روفان كانت قالتلي انها بنت طيبه ومحترمه. 

عمر ــ يعني موافق تخطبها من فهد. 

الاب ــ وليه لا ان شاءالله بعد فرح روفان وسالي هكلم فهد 

عمر ــ بفرحه قام حضن ابوا شكرا اوي يا بابا. 

الاب ــ علي اي. يا اهبل… ولاحظ ان غيث مش معاهم

غيث ــ للحظه اتمنى أبوه يكون عايش ويشركه الحظه دي وحضن زي ده. اه خاله مقصرش معاه بس برضو محدش بيسد مكان الاهل 

الاب ــ انا  مش هخطب  ليك بس يا عمر انا عندي عروسه لي غيث كمان 

هنا غيث اخد باله 

غيث ــ بس انا مش عاوز اتجوز دلوقتي 

الاب ــ بس البنت متترفضش  ادب واحترام وجمال  

غيث. ــ  ده كله ليها  هي مش ليا انا مش  عاوز  اتجوز 

الاب  ــ  خلاص  يا خساره  كانت ناوي  اكلم مالك بس يظهر مفيش  نصيب  

غيث  ــ  بصدمه.  تكلم مين. مالك  اللي هو جرانا صح  

الاب  ــ  بمكر.  اها عشان  اطلب ايد مريم  ليك بس انت قالت مش  عاوز اتجوز وانا مبفرضش  علي  اولادي  حاجه  . 

غيث  ــ  . ده مين  الحمار  اللي قالك اني مش عاوز اتجوز  ده انا قتيل  الجوازه  دي 

عمر  ــ بضحك  انت الحمار  اللي قولت كده ????

غيث  ــ  بس يالاه 

الاب  ــ  يبقا   بكره  اكلم مالك واخطبلك  مريم 

غيث  ــ  هات بوسه يا ابو حميد 

الاب  ــ  ولااااا ابعد انت اتجننت  ولا اي.   وطلع يجري من غيث. ????( عيله مجنونه والله ????????)

……………………………….

تاني يوم 

روفاااااااااااااااااااان  انتي يا زفته 

  الام ــ يعني مش هتقومي 

روفان ــ نوم.. لا مش.هقوم يا زوزو

الام ــ طب انا هخلي شبشب زوزو يقومك.. وهوبااا الشبشب كان لازق في وشي روفان.بقدرة الام المصريه الاصيله

روفان ــ اعااااااا. اي يا ماما حرام عليكي عوزه انام وبعدين عامليني احسن من كده ده انا كلها يومين وهسبلك البيت  اي معملة مرات الاب دي 

الام ــ بت انتي متعمليش فيها عروسه الساعه بقت 10 وانتي لسه نايمه 

روفان ــ ايييييي 10 ده فهد هيعلقني ع باب العمارة..وطلعت  تجري علي الدولاب واخدت اي حاجه علي السريع  ودخلت تاخد شاور

الام  ــ والله  ما هيربيكي غير فهد احسن 

روفان ــ سمعتك علفكره يا امي. دي مش جدعنه منك 

الام ــ مجنونه..

…………

وبعد فتره كانت روفان خلصت.. 

فهد ــ.الو انتي فين 

روفان ــ علي السلم اهووو  قدامك   وقفلت

فهد ــ يخربيتك مش بتبطلي اكل نازله ب سندوتش

روفان ــ حصللللل اني مفجوعه انت لسه فيها.ارجع عن قرارك وركبت العربيه 

فهد ــ  لا مش هرجع بس هربيكي  يا بنت ابوكى

روفان ــ متحولش مبتغيرش 

فهد ــ هنشوف…

روفان ــ هنقابل حازم وسالي 

فهد ــ.معتقدش 

…………………. 

وبعد فترة وصلوا محل الفساتين

وبدات روفان تنقي اللي يعجبها  وكل ما يعجبها حاجه فهد يقول لا……

روفان ــ  اي رايك  في ده 

فهد ــ لا مكشوف من الضهر 

روفان ــ بس الطرحه هداري يا فهد 

فهد ــ لا  يعني لا يا روفان شوفي غيره

روفان ــ ده خامس فستان تقول عليه لا 

فهد ــ اعملك اي مش عجبني حاجه 

روفان ــ انا اللي هلبس والله 

فهد ــ راح عليها وزقها علي الحيطه ونا المفروض هبقا جوزك  عوزاني اخليكي تطلعي بالفستان  المكشوف ده قدام النااس انتي ملكي انا ومسمحش لحد يشوفك  انتي.فاهمه.

روفان ــ بخوف فهد في اي اهدا احنا بنتناقش 

فهد ــ تمام شوفي غيره 

روفان ــ تمام وفضلت تدور لحد ما راحت مكان بعيد عن فهد…. وفجأة. لقيت اللي بيحط ايدها ع بوقه ويكتمه 

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بريق الحب للكاتبة إيمان المهدي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!