Uncategorized

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل الثالث عشر 13 بقلم وفاء كامل

 رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل الثالث عشر 13 بقلم وفاء كامل

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل الثالث عشر 13 بقلم وفاء كامل

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل الثالث عشر 13 بقلم وفاء كامل

وصلنا الفصل ال فات عندما
حملها محمود ب اقصي سرعهه لديه ثم توجه للتاكسي ومعه وليد واميره
رأهم ممدوح الذي كان يجلس مع الحج عثمان ع القهوه
تقدم اليهم بسرعه وذهب معهم هو والحج عثمان ف تاكسي اخر
محمود بخوف وهو ف الخلف مع يارا .. يارا فوقي حبيبتي فتحي عينك????
توقف أمام المستشفى ل ينزل هو يحملها والدماء تنسدل منها
وورائه وليد واميره وومدوح والحج عثمان
صرخ محمود ف الطبيب ب خوف.. شوف ملها بسرعه
الدكتور برعب من منظر محمود وطريقته.. ماشي ماشي
ظل يمشي ف ارجاء المستشفى ب رعب من ان يكون قد اصبها شئ
وكان يهدئه صديقه ممدوح
ظلوا اكثر من ساعه ينتظرون جميعا ف الخارج برعب
خرج الدكتور.. انا اسف
لسه هيكمل مسكوا محمود من البالطوا واخذ يصرخ ف وجه.. لو منقظتهاش انا هقتلك فاااااهم????????
الجميع.. اهدي يامحمود مش كدا
الدكتور بخوف.. هي كويسه بس خسرتوا جنين
???????????? ايه
محمود بحزن.. المهم هي كويسه.
الدكتور خد نفس بخوف.. هي كويسه بس لسه ف خطر على حياتها لازم بعدين تولد قيصري مش طبيعي ياما هتخسرها لان جسمها ضعيف والرحم مش مستحمل هي دلوقتي كويسه
اميره.. احنا مش فاهمين حاجه
ممدوح.. لو سمحت ممكن توضح اكتر لينا
محمود.. ازاي خسرنا الجنين وازاي هتولد بعدين
الدكتور.. هو حضرتكم مكنتوش تعرفوا انها كانت حامل بتؤام
اميره.. بجد????
محمود.. الحمدالله ع كل شئ
ربنا كريم وانا راضي بكل شئ
الدكتور.. الجنين كانت بنت وكانت كامله بس كان ناقص جزء م اذنها ورئتها يكمل يعني تقدر تدفنها وتسميها كمان
محمود.. هسميها رحمه
عشان ربنا يرحمنا ويصبرنا ع فراق جزء مننا
الحج عثمان.. وحد الله ده قضاء ربنا
محمود.. ونعم بالله
وليد .. حمدالله ع سلامته يارا وده اهم حاجه والجنين التاني باذن الله عيبقا بخير وينور حياتنا
اميره.. لازم نخلي بالنا منها كويس ومن الجنين
محمود.. باذن الله
ممدوح.. المهم انا هروح الحسابات وانت ادخل شوف مراتك
محمود بعد ما خد نفس عميق نظر للدكتور.. ينفع ادخلها
الدكتور بخوف منه.. ااه ااه بس متتعبهاش هي نزفت كتير ومحتاجه راحه تامه
محمود حرك راسوا ودخل جوه معاه
نظر لها بتفحص
كان وجهها شاحب بشكل ملحوظ تقدم منها بضع خطوات متفرقة
ليجلس بجنبها على الفراش
يملس على وجهها برقه
لتفتح عينيها بتعب مسك كفيها وقبل بطنها قبله عميقه يطمئن نفسه م خوفه عليها
يارا بدموع.. حصل حاجه ل ابني يامحمود
محمود بهدوء.. اهدي محصلش حاجه
يارا.. حصل اي ونبي يامحمود ابني كويس ارجوك طمني
تقدم منها بهدوء ل يطبع قبلة على شفتيها.. اهدي ي قلبي
تجمدت مما فعل ارتجف جسمها مره آخرى لتتمسك به وتنهار دموعها
حول تهدئتها ل تعلو شهقاتها اكثرر????????????
ابعدها ونظر ل عنيها.. صدقيني ابننا بخير الحمدلله بس????
نور وهي تنظر ل عنيه.. بس اي ????
محمود بحزن.. خسرنا بنتنا رحمه
زاد سقوط دموعها على خساره طفلتها
هذا ليس هين ابدا لها
محمود بهدواء.. مش هتهدي ولا اي
كفايه بقا يا يارا انتي تعبانه وضعيفه حتي عشان ال ف بطنك
يارا بشهقات.. ماشي
ها انت بتتكلم ع اي
مش بتقول بنتنا ماتت ????
طبع قبله على خديها كلتهما.. انتي كنتي حامل بتؤام ياروحي بنتنا نزلت لكن ابننا لسه ف بطنك وعايزك متزعليش ولا تعملي مجهود خالص عشان نحافظ عليه
يارا بفرحه.. الحمدالله
يامد كريم يارب
ابني عايش بجد جوايا
واخذت تتلامس بطنها بسعاده
لكن تلاشت ابتسامتها عندما تذكرت طفلتها التي ماتت
ضمها محمود لحضنه واخذ يهدئها ووضع يده ع رأسها وبدأ ف قرأه القرآن لها حتي تهدء
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد اسبوع تحسنت حاله يارا وظلت لازمه الفراش حتي يقترب موعد ولادتها
بناء ع كلام الدكتور ف الحركه غلط عليها ممكن تسبب ف خساره ابنها
كل يوم كانت تحلم بالحظه ال هتشوف فيها ابنها وتضمه لصدرها
اد ايه الامومه حلوه
وفجاه تذكرت والدتها وحنت اليها واخذت تبكي
وفكرت ف فكره مجنونه
اخذت هاتفها وقامت بالاتصال بها
ولكنها لم ترد فحزنت بشده فأخذت تجرب مره اخرى
زينب.. الو
يارا…………. ???????? ببكاء وتضع يدها ع الهاتف حتي لا تسمعها والدتها
انها فقط سعيده بسماع صوتها ولا تريد ان تعرفها انها م تتصل حتي لا تعمل لها مشكله مع والدها
زينب احست بنغزه ف صدرها وكانها تشعر بها
.. يارا ????
يارا.. ماما????
زينب.. حبيبتي يابنتي وحشاااني اوي
يارا.. وانتي كمان ياماما
زينب بعتاب.. كدا يا يارا هنت عليكي
سنه كامله مسمعش صوتك ولا تطمنيني عليكي يابنتي
يارا.. انتي عارفه السبب خايفه م بابا ليعرف ويأذيكي
زينب ببكاء.. ابوكي ????
يارا بصدمه.. مالك ياامي ف اي بابا كويس
زينب.. ابوكي الناس عيرته بيكي
واتاخد منه كل حاجه
ومستحملش الصدمه و…. ????????
يارا.. و اي……
زينب.. واتشل ????
يارا.. لااااا بابا????
زينب.. لسه خايفه ع ابوكي
رغم كل ال عمله فيكي
يارا ببكاء.. ده بابا يا امي مهما عمل مقدرش ازعل منه بالعكس كل يوم بدعي ربنا يحفظه ويهدي سره ويسامحني
زينب.. يارب يابنتي يارب
ابوكي اتغير اوي الزمن هده م جبروته وقسوته ع خلق الله
اخوكي دلوقتي بقا نسخه م ابوكي شايط ف الكل
يارا.. ربنا يهديه
زينب.. المهم احكيلي كل حاجه عنك
يارا بسعاده.. قصت لها كل شئ م يوم هروبها حتي الان………
وبس كدا وحاليا انا ف اول الثامن وشهر وهولد
زينب بسعاده.. هبقا جده
ربنا يقومك بالسلامه ويشرفنا حفيدي ع خير
ومعلش يابنتي متزعليش ع بنتك دي هتشفعلك عند ربنا وانشاء الله السنين جايه قدامكم كتير تتعوض وتجبولنا اجمل بنوته ف الدنيا
يارا.. باذن الله ياامي
انا لازم اقفل عشان معملكيش مشكله
وانشاء الله م الوقت للتاني هبقا اطمن عليكي
زينب.. ماشي يانور عيني سلام
وقفلت يارا الخط وهي سعيده جدا لانها فعلا كانت محتاجه المكالمه دي اوي واد اي كانت مشتاقه لوالدتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاء محمود م العمل وكان مخنوق جدا ومضايق
اقترب موعد ولاده يارا ولا يقدر حتي الان ان يكمل ثمن مصاريفها
اوقفه الحج عثمان ف الشارع لكي يطمئن عليه وعي زوجته
بعد ذلك صعد الي شقتهم
كانت تجلس صغيرته تمشط شعرها امام المرأة وكانت ترتدي بچامه بيضاء بحملات جميله جدا تبرز جمال بطنها المنتفخه
تقدم اليها و دفن رأسه بجانب رقبتها لتشهق بخضه
لترى انعكاسه ف المرأه وتهداء
يارا.. اخص عليك خضتني????
محمود بضحك.. هههههه هو حد يقدر يعمل كدا غيري ولا اي ابت انتي ها ????????
ل يمسك الفرشه ويمشط شعرها
ظلت تراقبوا بصمت لتقف وتنظر له
يارا.. حسه ان ف حاجه مضيقاك
دفن رأسه ف رقبتها يستنشق عبيرها الذي يعشقهوا
وبداء بتوزيع قبولاته عليها
ل يفك ازرار بچامتها ل تقع أرضا ل يحملها بين يديه ويتجهوا ل عالمهم الخاص
???????????????????? عيب نسيبهم ع راحتهم ????
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسيقظ مبكرا لينظر لها بتمعن فهي تكون مثل الملاك الصغير رغم بطنها المنتفخه فقط هي أجمل بكثير من اي فتاه ف نظره ويحمد ربنا كل يوم ع هذه النعمه التي اقتحمت حياته
فتحت عيونها لتنكمش عندما تراه يراقبها بتمعن
يارا بخجل.. احم صباح الخير
محمود بشبه ابتسامه.. لا احنا نقول صباحيه مباركه بقا????????
احمرت خدودها خجلاً ل تبعدوا عنها برفق لتقف????
محمود يسالها ل خجلها.. اي يبتني اتكسفتي كدا ليه دا انا ذي جوزك بردوا ????????
يارا ازداد خجلها منه ل تقترب خطوات قليله.. مش عيب تبقى بطني بالحجم دا وتقولي صباحيه مباركه????
محمود وهو يداعب انفها باانفو.. ف انا ههههه
نظرات ل هاتفه الذي لم يتوقف عن الاتصال
وهو ينظر لها وعينيه على شفتيها.. لا مش مهم دلوقتي خالص التليفون ده
يارا.. رد يامحمود ل يكون حاجه مهمه ولا حاجه وعايزينك ف الفندق شكلك اتاخرت عليهم
ليمسك الهاتف ب قلت حيله وياجده وليد.. عاوز اي
وليد.. عاوز اتجوز جوزني يعم
ينظر محمود الي الرقم ثم يضعوا على ودنه مره اخري ليتاكد انه وليد.. انت مجنون وليد ع الصبح
وليد بضحك.. قصدك العصر هي ليله كانت حمرة ولا اي فوق معايا يابني ????????
محمود بغضب.. فوق…. وليله حمره…. ماتلم نفس يلا????
وليد وهو يستعيد وعيه.. قصدي ركذ يعني ياااصاحبي وجوزني بقى البت ساره
محمود بضحك.. وانا مالي هو انا ولي امركم وانا مش عارف????
يدق هاتف يارا ف ذلك اللحظه ل ترد عليه.. ازيك يا ساره
ساره بضحك.. صباحوا يايويو بفكر اتجوز????
نظرت ل محمود بصدمه. تتجوزي
محمود ل وليد.. ولا هسمعك حاجه من ال قلبك يحبها بس تحل عني
وليد بفضول.. اي ياجدع قول
لتفتح يارا الاسبيكر وكذلك محمود.. عاوزه تتجوزي مين ياستي بقا
ساره.. هو يا يويو ام عنين تدوخ دا
ال مجنني بقالي كذا سنه
وقارفني ف الشغل وكل مكان
عاوزه اتجوزه واخلص
كفايه لحد كدا ال خطوبه ال خللت فيها دي
كتمت يارا ضحكتها.. اه وبعدين
ساره بغيظ.. اي يابنتي بقولك بحبه تقولي وبعدين????
اطلق وليد بضحكه.. وقعه ف دبديبي انا عارف????
تنصدم ساره وتنظر ل الرقم الذي تتصل به.. هو ف اي….. مش ده رقم يويو دلوقتي وكانت لسه بتكلمني ولا انا بهلوس
وليد بضحك.. هخلصك متقلقيش ياسرسورتي هههههه
ساره م شده خجلها اغلقت الخط
محمود بضحك.. خلاص اتبسط حل عني بقا
وليد.. ماشي بس هتجوزهالي برضوا هههه
انا معنديش غيرك ياصاحبي اهلي كلهم ماتوا وانت عارف
عايزك تشرفني عند اهلك وتيجي نخلص الموضوع ونكتب الكتابه بسرعه
خلاص مش قادر ع بعادها ????
محمود بضحك.. نص كلامك حدو والباقي هبل ل يغلق محمود الخط ف وجههوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دلف محمود للقاعه لينظر على تحضيرات الزفاف
فِ الأعلى كانت تجلس الفتيات للتحضير للزفاف
ونزلت العروس ف يد والدعا ليسلمها الي عريسها وليد وسط زغاريط وفرحه الجميع
وبدؤا ف الرقص سويا
يارا.. ماتيجي نرقص
محمود.. انتي اتجننتي
يارا.. ليه متخفش ع ال ف بطني انا بخير
محمود بغضب.. وعايزاني اسيبك ترقصي قدام الناس دي كلها
محدش يشوفك غيري
يارا بضحك.. الله ده احنا بنغير بقا ههههه
محمود.. بت اتلمي
خلص الزفاف ع خير وذهبوا كل منهما الي بيته
محمود اراد ان يغلس ع العريس وقام بالاتصال عليه
وليد.. ها خير
محمود.. هههههه عامل اي ياعريس
وليد.. هو المفروض كل حاجه اعملها هاجي احكيهالك ولا اي????
محمود بصحك.. قولت اساعد بس ????
يارا ضربته وقالت له.. اتلم عيي كدا سيبهم ع راحتهم
وليد.. اه والنبي قوليله هو ده وقته يلا سلام بقا مش فاضيلكم
ساره.. يا وليد
وليد بفرحه.. جايلك ياحبي
سلام بقا ياسطا
ل ينفجر كل م محمود ويارا ضحكا عليهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور شهر
ويارا ف اواخر حملها انها ف الشهر التاسع ومازلت كل فتره تتصل ع والدتها للاطمئنان عليها
اليوم هو ذكرى زواج محمود و يارا
وقاموا بحفله صغيره تضم احبابهم للاحتفال
م ضمنهم الحج عثمان والحجه نعيمه وممدوح وساره ووليد
وسط فرحه الجميع وبعد تقطيع التورته
ساره بجديه.. عندي خبر حلو ليكم
تنظر لها يارا ب تركيز.. قولي اقلبي
ساره بفرحه.. انا حامل????
ل تقوم الحجه نعيمه محتضنها.. مبروووك
يارا وهي تجلس لتعب حملها.. مقولتليش ليه ياكلبه
ساره.. انا حامل ف شهر
حمات م اول ليله بينا????
اصلا بطني بينه شويه صغيره بس الاهتمام مبيطلبش هههههه
يارا بضحك.. كنت فكراه كرش هههه
ل يضحك الجميع ويسود المرح
محمود.. الف مبروك ياصاحبي
وليد.. الله يبارك فيك ازميلي
الحج عثمان.. مبروك يابني يتربي ف عزكم
وليد.. تسلم ياحج
ممدوح.. هتبقا بابا يلا هههههه
وليد.. شوفت المصيبه دانا هبله زيي
ليضحك الجميع عليه
وفجاه توقفت ضحكه يارا لينظر لها محمود ع حمران وجهها من الألم.. مالك في اي
يارا أطلقت صرخه وهي ممسكه ببطنها.. ااااه مش قدررره????????????????
توجهت أنظار الجميع لها بصدمه لتمسك ب ملابس محمود وتصرخ
.. بوووووووولد الحقنيييييي ااااااااااه
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حياة فرحات للكاتب إسلام عبد العزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!