Uncategorized

رواية حب وعذاب البارت السادس عشر 16 بقلم آية السيد

 رواية حب وعذاب البارت السادس عشر 16 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت السادس عشر 16 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت السادس عشر 16 بقلم آية السيد

في المستشفى
محمد كان حاضن ريم وبيحاول يطمنها وكان خايف عليها لانه عارف انها بتعتبر علا زي اختها واكتر وان مش سهل عليها انها تشوفها في الحاله دي
وريم كان ساكنه في حضنه ودموعها بتنزل علي حاله علا وبتلوم نفسها علي الحاله اللي علا فيها وأنها هي السبب في كل دا
أما زين فكان قاعد في الكرسي اللي قصادهم وتفكيره كله في ريم وفي حالتها وقلبه كان بيوجعه وهو شايف حالتها دي
زين لنفسه /شكلك بدأت تحبها يا زين
وفجأه الباب اتفتح والدكتور خرج وكلهم راحوا عليه عشان يطمنوا عليها
ريم بدموع /هي علا كويسه يا دكتور
الدكتور /انا اديتها حقنه مهدئه عشان تقدر تستعيد اتزانها تاني
ريم /طيب هي هتفوق أمته
الدكتور /ادامها ساعتين كده وان شاء هتفوق عن اذنكم
الدكتور سابهم ومشي وكلهم قعدوا تاني علي الكراسي تاني
___________________
في المخزن
ياسين كان بيضرب بكل غل في احمد والحرس بتقرب منه وبتحاول تبعده عنه زي ما رحيم قالهم بس مقدروش
رحيم وصل المخزن وشاف منظر ياسين وهو بيضرب فيه بكل غل
واحمد اللي أصبح زي الأموات وجسمه اللي بينزف من كل مكان من شده الضرب
رحيم جري ناحيه ياسين بسرعه وقدر يبعده عن أحمد
ياسين بزعيق/اوعي يا رحيم
رحيم بزعيق هو كمان /ياااااسين فوق ايه اللي انت بتعمله دا هيموت في ايدك
ياسين /انت اللي بتقول كده بعد اللي عمله في وعد
رحيم /حق وعد هياجي بس مش كده انت كده هتموته
ياسين بعدم فهم /قصدك ايه يا رحيم دا يستاهل الحرق بعد اللي عمله
رحيم /قصدي ان الموت للي زي دا راحه وانا مش هخليه يرتاح ابدا
ياسين /امال هتعمل ايه
رحيم /هخليه يتمني الموت بس ميطلوش… ودلوقتي يلا نرجع الفيلا انا جيت وسبت وعد لوحدها يلا قبل ما تفوق تاني
ياسين قلبه وجعه لما افتكر حالتها
ياسين ورحيم مشوا بس رحيم قبل ما يمشي امر الحراس انهم ميدوش لأحمد مايه ولا اكل ولا أي حاجه ويفضل محبوس زي ما هو كده
وبعدين مشي هو وياسين ورجعوا الفيلا تاني عند وعد
__________________. #آية_السيد
في المستشفى
عبد الحميد ونسرين وصلوا المستشفى وسالوا في الاستقبال وهما قالوا ليهم علي اوضه علا
لان المستشفى كانت اخدت بياناتها عشان التحاليل اللي اتعملت لعلا
نسرين وعبد الحميج اول لما شافوا ريم راحوا ناحيتها بسرعه
نسرين بدموع /بنتي… بنتي فين يا ريم
ريم حاولت تهديها /اهدي يا طنط بس بالله عليكي الدكتور كان عندها واداها مهدئ وهي نايمه دلوقتي
نسرين بدموع /يعني هي كويسه
ريم /ايوة والله بس اهدي بقا وتعالي اقعدي
ريم اخدتها وقعدتها
و عبدالحميد بص لمحمد وزين وبعدين بص لريم وريم فهمت نظرته
ريم /دا محمد اخويا ودا يبقا زين صاحبه
لما علا وقعت في الشارع اول حد اتصلت عليه كان محمد وهما جم علي هنا وبعدين كلمتكم
عبدالحميد /انا مش عارف اقولكم ايه علي اللي عملتوه وبجد مش عارف اشكركم ازاي
زين /متقولشي كده يا عمي دا واجبنا
محمد /احنا معملناش غير الواجب زي ما زين قاا
عبدالحميد ابتسم بحب وبعدين كلهم فضلوا قدام الاوضه يستنوا ان علا تفوق
____________________
في منزل حسن خليفه
هيام والده محمد قررت انها تروح تتكلم مع والده حنان عشان تحدد معاها معاد يروحوا يطلبوا ايد حنان فيه
وفعلا راحت واول لما قالتلهم كلهم انبسطوا واتفقوا علي معاد والكل كان مبسوط لان هما جيران من زمان وبيحبوا بعض وكانوا مبسوطين اكتر ان هتجمعهم علاقه نسب
__________________
في شركه الجرحي
حنان وهند خلصوا شغلهم وبعدين مشيوا هما الاتنين
هند /ها يا جميل مش عاوزه حاجه
حنان بابتسامه /سلامتك يا روحي
هند /يلا اشوفك بكره
حنان /سلام يا جميل
هند /سلام
وكل واحده فيهم روحت بيتهم
حنان وصلت البيت
حنان /ماما… انتي يا ست ماما
ريهام /ايه يبت فيه ايه
حنان /جعاااانه يا عالم
ريهام /وطي صوتك يبنت المجنونه هتفضحينا
حنان /ازاي يعني
ريهام /ادخلي بس غير هدومك وبعدين كلمي بابا وانتي هتفهمي كل حاجه
حنان /افهم ايه يا ماما ما تقولي
ريهام /لا غيري الأول وتعالي
حنان /ماشي… انا اصلا جعانه ودا اللي انا فهماه
ريهام /يلا يا اختي طول عمرك همك علي بطنك
حنان بضحك /يا ست الكل طالما كرشي سعيد انا سعيده
ريهام بضحك /طاب يلا يا بنت المجنونه من هنا
حنان /ماشي بس متشتميش امي دا ست قمر اصلا
ريهام /عوض عليا عوض الصابرين يا رب
حنان دخلت وغيرت وبعدين خرجت وراحت تكلم والدها
محسن كان قاعد ولما شاف حنان داخله عليه ابتسم
محسن بابتسامه /تعالي يا حنان
حنان /ازيك يا حبيبي
محسن /الحمد لله يا حبيبتي في نعمه
حنان /الحمد لله… ها بقا خير ماما قالت لي انك عاوزني
محسن /بصي يا حنان انتي طبعا كبرتي وبقيتي عروسه زي القمر كمان
حنان /م فاهمه يا بابا
محسن بتنهيده /فيه عريس متقدملك وبصراحه هو كويس جدا
حنان حست بوجع في قلبها لأنها افتكرت محمد وأنها بتحبه وكانت لسه هترفض ولكن قاطعها صوت والدها
محسن /وقبل ما ترفضي اقعدي معاه وادي لنفسك فرصه وقابليه وصلي استخاره ولو ارتحت ماشي ولو مش ارتحتي خلاص بلاه
حنان /حاضر يابابا
وبعدين سمعوا صوت ريهام
ريهام /يلا عشان الاكل جاهز
هما الاتنين قاموا والكل اكل وبعدين
حنان قامت ودخلت اوضتها وقفلت الباب وقعدت علي السرير وفضلت تفكر في محمد
___________________
في المستشفى
الكل كان قاعد بره وبعدين فيه ممرضه خرجت من عند علا وطمنتهم انها فاقت وراحت تطلب الدكتور وبعدين ريم ونسرين وعبدالحميد دخلوا ليها عشان يطمنوا عليها
نسرين اول لما دخلت الاوضه جرت بسرعه علي علا واخدتها في حضنها
نسرين بدموع /الف سلامه عليكي يا قلبي.. مالك بس يا حبيبتي
علا /متخافيش يا حبيبتي الضغط بس كان عالي شويه
عبدالحميد /الف سلامه عليكي يا روح باابا
علا بابتسامه /الله يسلمك يا حبيبي
وبعدين سمعوا صوت الدكتور
الدكتور بابتسامه /الف حمد لله على السلامة يا انسه علا
علا /الله يسلمك يا دكتور
الدكتور قرب منها وبدأ يكشف عليها
علا بتسأل /هو انا هخرج أمته من هنا
الدكتور /ايه دا لحقتي تزهقي مننا
علا /لا ابدا بس اصلي مش بحب المستشفيات
الدكتور بابتسامه /عامه يا ستي هنطمن علي كام حاجه كده وتخرجي من هنا فورا
عبدالحميد بقلق /هو فيه حاجه يا دكتور
الدكتور/لا ابدا بس حابين نطمن ان كل حاجه كويسه مش اكتر
عبدالحميد /ماشي… شكرا لتعب حضرتك
الدكتور /لا شكرا علي واجب.. عن اذنكم
الدكتور خرج
وبعد كده ريم اتطمنت علي علا ومشت هي ومحمد وزين لان الوقت كان اتأخر
وعبدالحميد قال لنسرين انه هيخرج يشتري شويه حاجات ليهم
وخرج بس راح للدكتور اللي متابع حاله علا
عبدالحميد خبط علي الباب بعد ما سأل علي اوضه الدكتور وعرفها
وبعدين دخل
عبدالحميد بابتسامه /السلام عليكم يبني
الدكتور /وعليكم السلام اتفضل يا عمي
عبدالحميد قعد /وبدأ يتكلم لو سمحت يا بني بنتي عندها ايه ومتخبيش عليا
الدكتور قام من علي المكتب وراح قعد في الكرسي اللي قدامه /بصراحه يا عمي احنا شاكين ان…….
___________________
في مكان مهجور
االزعيم /متخافش اوي كده… وبعدين قولي ايه اخبار المزة
الراجل /مزة مين
الزعيم/عليا انا بردوا يا راجل… دا انا وصلي اخبار انك جمعت عنها معلومات من يوم ما اتولدت
الراجل /اه بس عادي يعني
الزعيم /المصيبه لتكون حبيتها
الراجل بنفس /لا زيها زي اي واحده عرفتها
الزعيم /امممممم ماشي روح انت…. وساعه الصفر خلاص قربت يا ريت تسيبك بقا من كل التفاهه دي.. مفهوم
الراجل /مفهوم
يتبع..
لقراءة البارت السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت عفيفة للكاتبة آية السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!