Uncategorized

رواية حكاية سما الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء

 رواية حكاية سما الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء
رواية حكاية سما الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء

رواية حكاية سما الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء

وعندما رأي سيف سما في المطار تقف أمامه بدأ ينهار من البكاء وهو لا يصدق ما يري وبدأت سما بالبكاء بشده وهي تمشي نحوه ثم ذهب مسرعا نحوها وحضنها وهو يبكي بشده.
سيف…. سما قوليلي انتي كويسه خفيتي قوليلي انتي كويسه ي حبيتي انا.
وقاطعته سما…. انا كويسه ي سيف اهو انا واقفه قدامك كويسه اوي.
ويحضنها مره اخري وقال… متبعديش عني تاني انا كنت بموت كل ليله وانا بفكر فيكي انا مش عارف كنت هعمل اي لو حصلك حاجه انا اسف اسف اسف انا السبب في كل اللي حصل.
سما تمسح دموعه وهي تبكي بشده…. هششش بس بس انت مش السبب متلومش نفسك انا قدامك اهو المهم اني رجعت اصلا انا مقدرش اسيبك ومش هسيبك بسهوله دي.
عمر…. طيب وانا مليش شويه من الحب دا.
وحضنته سما وقالت ببكاء وحشتني اووي انا كنت محتجاك اوي.
عمر … خلاص كله عدي الوحش عدي اهدوا بقا ي جماعه مفروض تكون مبسوطين دلوقتي يالا بقا عمو وطنط مستنينك ميعرفوش انك جايه هينبسوطوا اوي.
وكان كرم سوف يسلم علي عمر لكن عمر قال… يالا ي جماعه انا هلحقكوا ع العربيه.
أما سيف يقترب من كرم.
سما… طيب انا هسيبكوا واروح اشوف عمر.
سيف يبعد نظراته عن كرم يقول… انا اسف صدقني ي عمي انا اكيد مكنتش عايز حاجه تحصل زي كدا ل سما انا اسف وقتها لاني مقدرتش احميها انا مش عايزك تزعل مني ولا تشيل عني حاجه وحشه انت وبابا اولاد عم بس لما أهل بابا اتوفوا راح وعاش معاك حسستوا أنه ليه اخ وعيله حاولت تسعده لما انت بعدت وقولتلوا الكلام دا جرحوا اوي اتكسر من جواه بس هو مبينش  بس احيانا الزعل بيظهر ع الواحد غصب عنه متزعلش منه بسببي هو بيحب سما اوي بجد وبيخاف عليها جدااا زي بنته بجد هو اكيد لما يشوف سما هتيجي انت كمان في بالو روح عندو ارجوك ارجوك.
كرم… بس ي سيف انا مش عارف ازاي هواجهه انا بجد كنت قاسي معاه انا مكنتش بفكر في حد غير سما مكنتش عايز اخسرها.
سيف… عمي فاهمك قد اي شعور حد غالي عليك لما بيكون ما بين الحياة والموت بيكون اي شعورك صدقني بابا هيفهمك.
وذهبوا عند فيلة اشرف وعندما دخلت سما جرت عليها حنان ببكاء وحضنتها .. حبيتي انتي كويسه ي قلبي انتي رجعتي لينا الحمد لله الحمد لله يارب اخيرا رجعتي.
سما… اه رجعت شوفتي كنتي بتدعيلي كتير وربنا استجاب لدعواتك.
وأشرف دمعت عينه عندما رأها وذهبت سما إليه وقالت… انا كويسه ي عمو اهو قدامك زي الفل والله متهونش عليا دموعك وحضنها اشرف… الحمدلله علي سلامتك انتي مش عارفه قد اي انتي وحشتينا كلنا.
سما تمسح دموعها وتقول بإبتسامه…. خلاص خلاص بقا ي جماعه خلصت دموعي بجد انتو مفروض تفرحوا مش تخلوني اعيط طنط يالا انهارده هنعمل الغدا سوا.
حنان… طيب انتي روحي ارتاحي وانا هعمله.
سما…. لا لا انتي مش متخيله قد اي وقفتي في المطبخ معاكي وحشتني اوي.
وذهبوا الي المطبخ.
اشرف… فين كرم.
سيف …. موجود بره.
وذهب إليه اشرف.
اشرف…. لدرجة دي انت زعلان مش عايز تسلم عليا موحشتكش يعني خالص.
كرم تدمع عينيه… انا اسف.
اشرف…. لا متعتذريش مش انت اللي قولتلي الإخوات مش بيكون بينهم اسف ولا شكر.
ويقترب منه كرم ويحضنه …. سامحني والله اللي قولته وقتها انا مكنتش واعي بكلامي انا مش عارف قولتلك كدا ازاي حقك عليا.
…….
وعندما انتهوا من تناول الغداء.
سيف … سما يالا هنروح شقتنا.
سما…. شقتنا قصدك اي.
سيف …. الشقه اللي مفروض نعيش فيها بعد جوازنا.
سما…. بس احنا خلاص قررنا أننا نعيش هنا.
سيف… سما لو سمحتي مش عايز اتكلم في الموضوع انا هستناكي بره وخرج سيف سيف ووجد زجاجة خ*مر في السيارة وبدأ يشرب منها ، ثم جاء إليه عمر…. مش خلاص ي سيف سما رجعت كفايه بقا مدمرش نفسك.
سيف…. هحاول ي عمر وخرجت سما ورمي الزجاجه بعيد لكي لا تراها.
سما…. انا بجد مش عارفه اي اللي بيحصل انت امتي قررت حاجه زي كدا انت متعلق ب طنط وعمو اوي اي اللي حصل ليه عملت كدا.
سيف…. ممكن نروح دلوقتي ونتكلم في الموضوع دا بعدين.
وأخذها إلي الشقه وعندما دخلت قالت…. واووو بجد نفس الديكورات اللي كنت بوريهالك من بدري لما قولتلك وسيف قاطعها… قولتلك لما نعمل شقه هنعملها كدا.
سما… بالظبط كدا.
سيف… مش هتغيري هدومك ولا اي الشنطة بتاعتك ف اوضتك.
سما… موحشتكش طيب.
سيف… وحشتيني سيكا.
سما… بس كدا طيب انا راجعه عند بابي باي.
وسيف يتذكر ما حدث ويحضنها بشده وتدمع عينيه.
سما تشعر أنه تضايق وتقول… سيف حصل اي.
سيف…. سما متبعديش عني ارجوكي انتي مش عارفه انا كنت بمر بإيه من غيرك انا محتاجك جنبي ومتسبنيش ارجوكي.
سما تضع يدها علي وجهه وتقول… سيف انا مش هسيبك انا زي الفل اهو اللي حصل حصل كان مقدر أنه يحصل انا اكيد مش هسيبك لو في يوم حتي انتي قولتلي امشي انا مش همشي هفضل جنبك سيف محدش سندني قدك وفضل معايا وبيقدرني زيك.
في اليوم التالي….
سما… صباحووو
سيف….. صباحووو يالاا انا خلصت.
سما … خلصت اي.
سيف… الفطار
سما… تمام بس فين.
سيف… فواكه اهيه قدامك.
سما… سيف انت بتهزر دا انت حتي مش مقطع التفاح.
سيف… قطعي لوحدك.
سما… طاب هعمل اكل ومش هأكلك معايا.
سيف… لا اصلا مليش نفس.
سما… تمام مش هتحط ايدك حتي،
 ثم ذهبت وحضرت العشاء وبدأت تأكل وسيف ينظر لها.
سما تستفز سيف… الأكل تحفه تسلم ايدي انا بجد هبقي شيف جامد اوي.
وسيف ينظر لها وهي تاكل ثم يقول… مش عيب عليكي لازم تعزمي جوزك في واحده تأكل من غير جوزها وتسيبه جعان.
سما… ايه ايه مش سامعه ي حبيبي اومال مين اللي
قالي مش جعان من شويه.
سيف…. يووو جوعت دلوقتي فيها اي يعني.
سيف يبدأ في الاكل ويقول…. تعرفي ان واحشني اكلك اووي بجد انتي عارفه قد اي بحب اي حاجه تتحط ايدك فيها
سما بضحك…. كدا*اب ولئيم اووي .
وسما تذهب لتحضر ماء وجاءت عينيها علي زجاجة خ*مرة في المطبخ…..
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!