Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم إيمان المهدي

رواية بريق الحب الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم إيمان المهدي 

يستقيظ جاسر من النوم لتقع عينه على بريقه أميرته النائمه يقترب منها يقبلها ويحتضنها بسعادة لإنها أصبحت ملكا له  

تتملل بريق بهدوء تفتح عينيها لتجد جاسر يتأملها بعشق 

بريق بإبتسامه. صباح الخير. ياحبيبى

جاسر. صباح الجمال يا أجمل حاجة ف حياتى 

بريق. لأ أنا كدا هتعود على الكلام الحلو

جاسر. اتعودى براحتك 

بريق. طيب أنا جعانه 

جاسر دايما جتطلبى حاجات مش ف وقتها 

بريق بس أنا جعانه اوووى 

جاسر. امرى لله حاضر  ويمسك هاتف الغرفة 

بريق. أنا مش هفطر هنا أنا عايزة انزل افطر بره واتفسح. 

جاسر. وانا ال قولت هنقضى اليوم سوا

بريق. ارجوك يا جاسر عايزة اتفسح. واتفرج على البلد 

جاسر. حاضر. اجهزى يالا وننزل. 

مرت ساعات وهما يتجولان  ف شوارع باريس 

وطبعا جاسر مخلصش من طلبات بريق الطفوليه 

فى مصر. 

آدم.  تقى. تقى

تقى. فيه ايه يا آدم خير 

آدم.  أنا عايز اتجوز اشمعنا جاسر. ال زمانه دايب ف العسل 

بريق. بس يا آدم وطى صوتك احنا ف الشركة. 

آدم. أول ما جاسر وبريق يرجعوا نبدأ ف ترتيبات جوازنا 

تقى. انت مجنون ياآدم 

آدم مجنون بيكى ياقمر. 

فى كليه وفاء 

فهمى آنسه وفاء 

وفاء. انت. 

فهمى. أه أنا. بتعملى ايه هنا 

وفاء. أنا طالبه هنا سنه ثانيه 

فهمى بجد. صدفه حلوة

وفاء انت بتعمل ايه هنا 

فهمى. ياستى أنا دكتور باطنى وكنت جا…..

وفاء. انت دكتور هنا 

فهمى. اهدى اكملك. لأ. أنا كنت جاى اشوف زميل ليا من أيام الكلية اتعين جديد هنا 

وفاء. قولتلى أصل فكرتك زى الروايات دكتور ف الجامعة بقا وكدا

فهمى بإبتسامه. وكدا ايه … احلامك انتهت. 

وفاء. بخجل. لأ مش قصدى 

فهمى. ياستى أنا مش بحب العمل الجامعى. … وبعدين عندى وظيفتى ف المستشفى وكمان عيادتى الخاصة

وفاء أنا نفسى اتخرج وابقى دكتورة وعندى عيادتى

فهمى دكتورة ف ايه تخصصك 

وفاء. اطفال. عشان أنا بحبهم جدا

فهمى. وهما كمان بيحبوكى  

وفاء هما مين. دوول 

فهمى. بإبتسامه. اقولك تشربى ايه انا عازمك

وفاء. بإبتسامه موافقة 

ف اجمل مطاعم فرنسا 

جاسر. ايه رأيك ف الأكل 

بريق. جميل. اوووى أنا عايزة اتعلمه عشان اعملك زيه 

جاسر. لأ. أنتى تقعدى يا آميرتى مش تعملى حاجة  

بريق. هفضل قاعدة مش هعمل حاجة حتى الأكل لأ

جاسر. مين. قال كدا هتعملى طبعا. وبغمزة هتدلعينى

بريق. اتلم ياجاسر الناس شايفانا 

جاسر. يابنتى حد فاهم بنقول اي  وبعدين. هنا عادى احنا مش ف مصر 

بريق. مصر وحشتنى بكل ال فيها. مش مصدقه ان بقالنا أسبوعين 

جاسر. أحلى وأجمل أسبوعين عشتهم ولا انت ليكى رأى تانى 

بريق لا خالص. تعرف ياجاسر. انت كنت اكبر من كل احلامى   كنت بتمنى اكون عروسه لابسه فستان فرح عادى ومش مكلف.  بس انت جبتلى أجمل فستان تشوفه عنيا

كنت بتمنى ان اتجوز موظف عادى 

بس اتجوزت اجمل واحلى رجل أعمال جاسر الشهاوى

كنت اتمنى ان جوزى يحبنى.  

بس جاسر عشق بريق اكتر من روحه وكان امانها وحماها 

اوعدنى ياجاسر أنك مش تسيب إيدى ابدا وانك تفضل جمبى. طول العمر مش تبعد عنى 

جاسر  اوعدك. أن احميكى من أى اذى وان يستحيل اخزلك او اكثر ثقتك فيا

مرت أيامهم بسعادة وقضوا شهر العسل

. ورجعوا مصر. 

وفتحى راحلهم المطار  حمدلله على السلامه ياباشا. حمد لله على سلامتك يا مدام 

جاسر. تسلم يافتحى.  بريق شكرا يافتحى. 

وركبوا. ووصلوا للفيلا 

بريق أخيرا حسيت ان مرتاحة. ووصلت بيتى

جاسر يعنى مش كنتى مبسوطه 

بريق اى مكان أنت فيه معايا. هكون مبسوطه. بس دا بيتى. مملكتى الخاصه هكمل حياتى كلها معاك فيه

 عشان كدا مفيش مكان يعادل جمال بيتى ولا راحتى وانا فيه 

جاسر. حبيبتى فعلا المكان دا هيحمل لينا أجمل ذكريات 

ف مكان آخر. 

ناجى ناويه على ايه 

مريم. خلاص قربت اووى نهايه انتظارى

المجهول. عايزين نفهم هنبدأ منين 

مريم. هقولكم. ………

ناجى. لأ. بريق لأ

مريم. اتفقنا كان أن أحصل على جاسر. وانت تحصل على نصف الثروة بإمضة جاسر

ناجى لأ اتفقنا الثروة كلها 

مريم بضحكة شر. انت فاكر ان هاخد جاسر وأعيش معاه على الحديدة 

ناجى انتى كدا غيرتى اتفاقنا

مريم. اعقلها انت وبعدين انت محتجى زى ما أنا محتجالك وبعدين مش هتقدر تنفذ من غيرى اما أنا اقدر ابعدهم بسهوله

ناجى. بغضب خلاص ماشى بس ياريت تنجزى

آدم. جاسر حمدلله على السلامه 

جاسر الله يسلمك يا آدم. 

آدم. إيه الجواز حلو 

جاسر. ههههه حلو بس.  يالا انوى انت كمان

آدم أنا ناوى بس انتظرت رجوعك 

جاسر بفرحة مبروك. ياسيدى 

فى المساء 

اتصل رقم جاسر  على بريق 

  الوووو ياحبيبى. لكن اتاهاصوت غير صوت جاسر

لوسمحت يافندم انتى تعرفى صاحب الفون

بريق بخوف  أه يبقى زوجى

أنا آسف يامدام بس هو عامل حادثه 

بريق. انت بتقول ايه طيب هو فين 

انا لسه منتظر  الإسعاف العنوان ……

بريق ببكاء أنا جايه حالا وخرجت مسرعة لتتفاجئ بآدم امامها 

آدم فيه ايه يابريق 

بريق بدموع تمسك ايد آدم  الحقنى يا آدم جاسر عمل حادثه 

آدم أنت بتقولى ايه ازاى داحصل 

بريق أرجوك خدنى عنده بسرعه ارجوك 

آدم. حاضر اركبى. بسرعه 

مرت ساعة ف مكتب جاسر 

جاسر مريم أنا مش لاقى تليفونى

مريم ممكن تكون نسيته ف قوضه الإجتماعات هروح اشوفه 

جاسر. اتأخرت كتير على بريق من اول يوم من رجعناو اسيبها لوحدها

مريم اتفضل يامستر. 

جاسر. شكرا 

مريم. مستر جاسر  كنت عايز اقولك حاجة كدا

جاسر  قولى يامريم 

مريم بخبث. هى مدام بريق فيها حاجة 

جاسر. مش فاهم. 

مريم أصل بعد الإجتماع. سمعت مستر آدم بالصدفة بيتكلم ف الفون وبيقول جايلك حالا يابريق مش هتاخر

بصراحة قلقت ان مدام بريق تكون تعبانه او حاجة

جاسر ايه الهبل دا وبريق لو تعبانه هتكلم آدم ليه أكيد هتكلم جوزها

مريم. اناآسفه يامستر بس فكرتك تعرف بس مدام بريق ومسترآدم اصدقاء جدا من قبل حتى وصولك الشركة 

لدرجة ان كلنا استغربنا لما انت ال اتجوزت بريق مش مستر آدم

جاسر مريم اسكتى مسمعش صوتك أكيد انتى فاهمة غلط روحى خليكى ف شغلك 

مريم حاضر بعد اذنك يامستر

جاسر لالالا ياجاسر انت بتفكر ف ايه آدم وبريق يستحيل يخربيتك يا مريم  أنا أحسن حاجة اروح وبكرة الصبح ليا تصرف مع مريم دى اغلاضها كترت معايا 

يخرج جاسر من المكتب. 

مريم مستر جاسر

جاسر. عايزة ايه. 

مريم. الظرف دا هو و الجواب   وصلوا لحضرتك

جاسر. الصبح ابقى اشوفه 

مريم. بس دا مكتوب عليها مستعجل  شوفه يمكن يكون فيه حاجة مستعجله

جاسر. طيب هاتى ويفتح الجواب وف كل كلمه يتحول وجهه لكتله من الجمر المحترق

ويفتح الظرف. لا مستحيييل  هقتلك يابريق  هقتلك

ياترى الشياطين الثلاثه ايه المؤامرة ال دبروها عشان يفرقوا بيها جاسر وبريق وآدم. 

يتبع..

لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!