Uncategorized

رواية المستحيل تحقق الفصل التاسع عشر 19 بقلم زهرة

 رواية المستحيل تحقق الفصل التاسع عشر 19 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق الفصل التاسع عشر 19 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق الفصل التاسع عشر 19 بقلم زهرة

سيد لا مش هتعيشي هنا مش هدخل بيتي واحدة مطلقه الناس تاكل وشي 
روان بغضب مش هو دا الي انت اصريت تجوزهولي و لما رفضت نزلت فيا ضرب زعلان لي دلوقتي 
برضوا مش هتقعدي هنا يلا اطلعي بره البيت دا و مشوفش وشك هنا تاني …
خرجت روان من المنزل و هي تضم نفسها..و صوت شهقات بكائها يملئ المكان.. متسائله بنفسها أين ساذهب..لم يبقي لي احد .. لم يكن لي احد ليبقي ..رفعت يدها الي السماء و ظلت تدعوا..و لكن هذة المره كان استجاب لدعائها لتبدأ مرحلة جديدة في حياتها..الا و هي مرحلة التقدم …
كانت تسير بالشارع بلا وجهة إلا أن قابلت امل بطريقها ..و لكن من كثرة دموعها لم تنتبه إليها ..و لكن امل انتبهت إليها جيدا و لحالتها …
امل روان استني
لم تستمع إليها روان بسبب شرودها
امل روااااااان 
روان طنط امل 
امل ماشية كدا لي و راحة فين بحالتك دي و لي مش في بيتك
تنهدت روان و قالت بدموع اطلقت و رماني في الشارع و لما رجعت بيتنا الي المفروض أنه أبويا قالي مبقعدش في بيتي مطلقين و طردني بره البيت …
امل بحزن و انتي راحة فين دلوقتي 
روان ماشية ارض الله واسعه 
امل تيجي معايا
روان مش عاوزه اسببلك مشاكل و برضوا مينفعش عشان محمد ياخد راحته
امل متخافيش جوزي مسافر و شكله هيقيم هناك و متقلقيش محمد مش هيدايق ولا حاجة .. غير كدا علشان انتي تبقي على راحتك ممكن تقعدي في الاوضه الي علي السطوح..هكلم صاحب العماره و هاجرهالك 
روان تمام بس هتاخدي فلوس الايجار لما اشتغل و اقبض
امل فلوس اي الي بتتكلمي عليها اخص عليكي دا انتي بنتي ينفع الي بتقولية دا
روان معلش عشان ابقي مرتاحة بس 
امل ماشي هاخدها منك يلا بقي 
ذهبت روان مع امل الي منزلها و استاجرت غرفه السطوح و عاشت بها 
____________źahrä_________
باليوم التالي ذهبت روان تبحث عن عمل و لحسن حظها وجدت عمل باحدي محلات الملابس و كان العمل قريب من المنزل ..
ذهبت روان لتخبر امل أنها و جدت عمل و قررت أن تحدثها بامر اخر 
____________źahrä_________
روان طنط امل لقيت شغل في محل قريب من هنا محل هدوم و مرتبه كويس
امل الف مبروك يا حبيبتي بس مش كنتي تستريحي شوية الاول 
روان لا يا طنط لازم علشان الي جاي أصعب
امل ناوية علي اي يا روان
روان ناوية اتعلم يا طنط 
امل بحماس قولي و انا معاكي و بوسي و محمد كمان وألا اي يا ولاد
بوسي و محمد معا ايوة طبعا معاها 
روان عاوزه اعمل امتحان قدرات لمحو الأمية هشوف هوصل لحد سنه كام 
امل من بكره نروح نقدم طلب و نشوف هيقولوا اي..و بعد كدا هتعملي اي 
روان هتعلم لحد ما ادخل الكلية و هشتغل بجانب التعليم بس هاخد السنتين بسنه
امل ازاي 
روان هضم السنتين بسنه بحيث امتحن كل ٦ شهور
امل فهمتك و هساعدك هروح اسالك بكره 
روان شكرا ليكي يا طنط والله 
امل بس يا هبله دا انتي زي بنتي 
____________źahrä_________
ذهبت امل لتقديم الطلب لروان و ذهبت روان الي العمل 
بالمساء حين اجتمعوا قالت امل 
امل انا رحت قدمتلك الطلب يا روان و هيردوا علينا بعد يومين 
روان تسلميلي يا طنط يا رب بس يقبلوا
امل هيقبلوا ان شاء الله و هتنجحي يا روان 
روان يا رب يا رب 
مر اليومين علي روان و امل في قلق و توتر و ذهاب روان الي العمل  الي أن جاء اتصال لامل و لكن في هذا الوقت كانت روان بالعمل
امل الو
_الو حضرتك مدام امل الي كنتي مقدمة على اختيارات محو الأمية باسم روان السيد 
امل بلهفة ايوة أنا
_ نحب نبلغ حضرتك أن نتيجة الاختبار ظهرت و اخدنا الموافقة لإجراء الاختبارات لروان 
امل بجد والنبي طب المعاد امتي
_ المعاد بكرة الساعة ١٠ في (*****)
امل ايوة أيوة عارفاه أن شاء الله هنكون عندك في المعاد
_تمام يا فندم مستنين حضرتك بعد اذنك 
____________źahrä_________
في المساء جاءت روان و علي وجهها علامات الارهاق و التب من قله النوم و الاكل و كثرة التفكير في نتيجة الاختبار ..
روان ازيكم يا جماعة 
الجميع بصوت واحد و في سعادة بالغة مبرووووووك يا روااااااان 
روان بسرعة و عدم استعاب فقالت بغباء و اسلوب مضحك مبروك على اي 
انتبهت روان الي ضحكهم فقال بصوت مهزوز من الفرحة..متقولوش نتيجة الاختبار ظهرت و وافقوا
هز الجميع رأسه في نفس اللحظة .. و تقدمت منها أمل و احتضنتها قائلة.. مبروك يا بنتي أخيرا حاجة بتتمنيها هتتحقق .. ربنا يصبرك و يجعلك نصيب كبير علي صبرك دا ..
روان أنا مش عارفه من غيركم كنت هبقي عاملة اي..انتوا عيلتي الي اتمنيتها من زمان حسيت بدفا معاكوا..شميت ريحة الامان و السند وسطكوا..انا بحبكم اوي و مقدرش استغني عنكم 
و احنا كمان بنحبك اوي يا روان 
امل ان شاء الله هتنجحي في الاختبار بتاع بكره 
روان يا رب دي اول خطوة في سلم مجدي
نظرت لها امل باستغراب 
روان أنا وعدت آدم أنه هيرجع فى يوم يترجاني ارجعة وانا ساعدتها مش هقبل.. غير كدا انا لازم ابقي اقوي من الكل .. لازم أثبت نفسي و هبقي مثال للست المصرية الي لما بتحط حاجة في دماغها هتعملها حتي لو جة الوقت متاخر …
بوسي الله عليكي يا روان عاجبني اصرارك اوي 
احتضنتها روان و قالت طول ما انتوا معايا هو هوصل و هحقق كل الي انا عاوزاه
امل طب يلا اطلعي نامي كويس عشان إختبار بكره 
روان حاضر 
____________źahrä_________
تحية يا تري البت روان راحت فين 
سيد راحت في داهيه تاخدها
تحية يعني هي عملت اي مش انت الي جبت الزفت دا و قولت هينغنغنا بعد ما يتخرج اهو غدر بالبت و طلقها بعد ما اتخرج
سيد يلا يغوروا هما الاتنين في نفس الداهيه ..
تحية علي قولك المركب الي تودي مش عاوزين نعرفهم تاني كتهم الهم ..
____________źahrä_________
باليوم التالي ذهبت امل مع روان لاجراء الاختبار و انتظرتها بالخارج ..
بعد مرور مده من الوقت ليست بالقصيرة خرجت روان و اتجهت الي امل 
امل بلهفة ها عملتي اي يا روان
روان الابتسامه الحمد لله يا طنط كان كويس 
امل يعني هتنجحي 
روان الي ربنا عاوزه هيكون 
امل النتيجة هتطلع امتي 
روان باين الاسبوع الجاي 
امل خير انشاء الله
روان يا رب 
و ذهبا إلى المنزل 
____________źahrä_________
انقصي الاسبوع في توتر تام بين الجميع و من بينهم روان التي كانت اكثرهم توتر و قلق 
ذهبت امل لتري نتيجة الاختبار و عادت إلى منزلها بفرحة عارمة..
روان ها يا طنط طمنيني
امل مبرووووووك يا روااااااان نتيجة الاختبار قالت انك هتبدتي دراسة من منهج الاعدادي 
روان بجد يا طنط 
قفزت بوسي علي روان محتضنه ايها 
بوسي مبروك يا روان 
روان بدموع من فرط فرحها الله يبارك فيكم كلكم بجد انا فرحانه اوي 
امل ربنا يديم فرحك يا حبيبتي 
روان اللهم آمين
____________źahrä_________
كانت روان تدرس و تعمل بان واحد و مع ذالك استطاعت التفوق و الحصول علي مجموع اهلها الي دخول كليه الاقتصاد المنزلي.. و اختارت قسم الملابس و استطاعت أن تثبت نفسها به و اكتشفت موهبتها بتصميم الملابس …و من حسن حظ روان كانت هناك شركة من أكبر شريكات العالم تعقد مسابقة لتصميم الازياء و اشتركت روان بها ..
و كانت النتيجة لصالحها و حصلت علي منحه تعليم و تدريب في هذة الشركة.. بالإضافة إلي مبلغ مالي كبير استطاعت به روان أن تاسس شركتها الخاصة بعد فترة التدريب  
لم تقف رحله روان الي هذا الحد فقد تعلمت أكثر من لغة لكي و كانت تتعلم بحب و صبر و إصرار كأنها تمحو كلمة جاهلة من اسمها …
باااااك
يا روان اصحي يا بنتي بقي 
استفاقت روان من نومها و لكن هذه المرة باصرار اكبر هنساكم و نكمل و هكبر اكتر و اكتر و هتجوز و هخلف بس ساعتها مش هعمل فيهم الي انتوا عملتوه فيا …
مش عارفه لي يا مروان اعجابي بيك بيزيد يوم بعد يوم يمكن عشان مشوفتش منك حاجة وحشة..و كمان طيبتك و حنيتك الي انا مفتقداها..وألا يمكن علشان نظرت الحب الي في عيونك دي .. 
____________źahrä_________
هل يا ترى مروان هيعرف يوصل لحب روان و اي الي هيحصل مع الثنائي المشاكس دينا و محمود 
نادية هتعمل اي في محمود
يتبع…..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أسيرت قلبي للكاتبة فاطمة العربي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!