Uncategorized

رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم منار أحمد

 رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم منار أحمد
رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم منار أحمد

رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم منار أحمد

راجعه من الدرس وفجأه سمعت صوت صويت في البيت عندنا دخلت جري لاقيت عيلتي كلها قاعده تعيط وبابا وتيته مرميه علي الارض ومش قادره تتحرك كأنها اتشلت 
اعرفكم بنفسي الاول( انا الاء عندي 17 سنه تالته ثانوي بحب دراستي جدا ونفسي نبقي دكتوره قد الدنيا وماما هي قدوتي في الحياه ودايما بتشجعني اني اكمل )
 بقلمي منار احمد
الاء بخوف، في ايه مين اللي مات 
العمه، البقاء لله ياالاء شدي حيلك 
الاء، في ايه انا مش فاهمه حاجه ايه اللي بيحصل ده ومين مات 
الجده بدموع، اخر حاجه قالتها خلي بالكم من آلاء 
آلاء ،ماما ماما فين حد يرد عليا ماما فين 
الاب، اهدي ياحبيبتي 
الاء، حد يفهمني ماما فين 
الاب، عند اللي احسن مني ومنك
الاء، انتو بتقولو ايه انا مش مصدقه نفسي ماما مش هتسيبني وتمشي هي وعدتني عمرها ماتمشي وتسيبني وهي عارفه اني مقدرش اعيش من غيرها 
الاب، حكمة ربنا يابنتي 
الاء، لا مش مصدقه انا عايزه نشوف ماما هاتولي ماما 
الاء وهي بتجري في البيت، ماما ماما انتي فين انتي مستخبيه صح اطلعي ياماما والنبي متزعليش مني اكيد انتي زعلانه مني علشان مفطرتش قبل مانمشي صح ماما ردي عليا 
الاب، افهمي بقا مش هترد عليكي امك ماتت ماتت 
الجميع بصوت عالي ،الاء الاء قومي 
الاب، دكتور بسرعه
الدكتور ،هي محتاجه ترتاح شويه الصدمه كانت كبيره عليها 
الاب، شكرا يادكتور 
الاء بتعب، ماما ماما تعالي متسبنيش لوحدي ياماما 
الدكتور ،انا هديها حقنه علشان تهدي دلوقتي 
تاني يوم الصبح 
الاب، الاء يلا يابنتي قومي جهزتلك الفطار 
الاء، مش قادره ناكل يابابا 
الاب ،ياحبيبتي متعمليش في نفسك كده انتي لازم تبقي قويه لازم تقومي تاني مش علشاني علشان حلمك
الاء، بابا ماما ماتت ازاي 
الاب، بصي ياالاء ماما كانت عندها السرطان من زمان ومخبيين عليكي علشان دراستك وان خصوصا السنه دي علشان مش عايزينك تضعفي
الاء بصدمه ،ايه سرطان ماما كانت تعبانه ومقالتليش كانت تعبانه ومستحمله علشاني وكلكم كنتم عارفين وانا لا 
الاب ،يابنتي كنا مجبورين نخبو عليكي علشان دراستك بس انتي عارفه ان امك هتفضل دايما معانا حتي لو مش عايشه معانا هي في مكان افضل من هنا انتي لازم تقومي وتجتهدي وتحققي حلمك علشان امك تبقي فخوره بيكي 
الاء، مش قادره يابابا مش قادره بجد نعمل حاجه من غيرها احساس انها مش في البيت حاجه مش قادره نتخيلها او نستوعبها 
سيبني شويه يابابا نرتاح يومين 
الاب، براحتك ياحبيبتي اعملي اللي يريحك
بعد مرور اسبوع
الجده، يامحمد انتي لازم تتجوز الحياه مش هتقف عليها يعني يابني لازم تجيب واحده تخلي بالها من البيت ومن الاء 
محمد، انتي بتقولي ايه ياامي لا يمكن طبعا انا هنبقي اب وام 
الجده، يابني مينفعش انتي هتخلي بالك من الشغل ولا من البيت ولا من الاء 
محمد، بس ياامي انتي عارفه ان الاء اصلا مش هتتقبل الفكره ان واحده تاخد مكان امها 
الجده ، ملكش دعوه بالاء انا هتكلم معاها 
محمد، بس ياامي انا شايف ان مش وقته الكلام ده 
الجده، لا وقته يابني الايام بتجري مينفعش وانا عندي اللي هتحافظ علي بيتك وعلي بنتك
محمد، مين ياامي 
الجده، ثريا بنت عمك
محمد، انتي بتقولي ايه ياامي انتي عارفه ان ام الاء كانت بتكرها جدا وثريا مش بتحب الاء ولا بطيقها 
الجده، يابني اديها فرصه بس انت عارف ان ثريا بتحبك من زمان 
محمد، خلاص ياامي سبيني يومين كده هفكر 
الجده، من غير تفكير ثريا بنت ناس ومحترمه وهتحافظ عليك
الاء، مين دي اللي هتحافظ عليه
الجده، الاء تعالي يابنتي كنت لسه هنادي عليكي 
الاء، هو في ايه يابابا انا مش فاهمه حاجه 
الجده ، ابوكي هيتجوز 
الاء ، اييييييييه
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!