Uncategorized

سكريبت الخيانة الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

 سكريبت الخيانة الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

سكريبت الخيانة الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

سكريبت الخيانة الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

الدكتور : ادم انت مينفعش تجوز انهارده علشان طلع  عندك مرض الإيدز
ادم بصدمه : اييييه انت جاي يوم فرحي تقولي الكلام ده وازاي جالي المرض ده
الدكتور بهدوء : يمكن اختلط معا حد معه المرض أو يمكن علاقاتك كتير معا ستات
ادم قعدت علي سرير وبدأ يفكر 
الدكتور : ليلي ليها حق تعرف وانت عارف كويس مينفعش تجوزو انهارده
ادم بغضب : انا عايز اعرف المرض ده جالي ازاي 
الدكتور : اكيد اتعديت من حد معه المرض ده
ادم بضيق: مش فاكر حاجه ياعمو 
الدكتور حسين عمو : ياما قولتلك ياادم ابعد عن شله زفت بتاعتك دي اكيد هما سبب 
ادم : ياعمو افهمني هما مش وحشين 
حسين بغضب : لا كل شويه معا ست واكيد اتعديت منهم إلا إذ بقا انت عملت زايهم 
ادم : عيب لما تبقا دكتور ياعمو وتسيب كل اسباب المرض ده وتمسك ف سبب  واحد بس 
حسين بغضب : لا حالك مبقاش عجبني مفيش اهتمام بنفسك فيه سهر وشرب وقرف اومال لو مكنتش دكتور 
ادم بضيق : يعني اعمل ايه دلوقتي اهو جالي ويوم فرحي 
حسين : قول لي ليلي هي كمان بنت اختي ومستحيل اسبها كدا 
ادم قعد يفكر بهدوء ……
_________________________________________
*في نفس البيت بس في اوضه تانيه كانت قاعده سلمي وحاطه الهاند فري وبتسمع اغاني وهي حزينه وبعدين دخلت عليها ليلي وهي لابسه فستان الفرح واكنها جايه تغظها 
ليلي : ايه رأيك ياسوسو 
سلمي بضيق : كويس 
ليلي بخبث : انا واثقه انك بتحبيه بس حد يحب اخوه 
سلمي بغضب : مالكيش دعوه 
ليلي بسخرية : هو اسمو ادم عز وانتي اسمك سلمي عز نفس الاب والام
سلمي بغضب : انتي عارفه كويس أن ماما رجاء بعد ماخلفت ادم خلاص مبقتش تخلف تاني وهي كانت نفسها في بنت وبابا علشان يفرحها جبني من الملجأ يعني أنا مش إختو وخلاص ياستي مبروك وابعدي عني
ليلي بخبث : لا انهارده فرحي وانا وادم هنبقا معا بعض اخيرا 
سلمي بوجع : برا
ليلي : تعرفي انتي ايه بنسبالو إختو وبس هو فيه حد بيبص لي اختو باصه تانيه بصت حب مثلا 
سلمي مشيت من قدامها بغضب وبعدين طلعت من الأوضه وجريت علي اوضه آدم وفتحت الباب ودخلت لقت عمها حسيت وادم 
ادم : ايه ياحبيبتي مالك 
سلمي بدات تعيط وجريت علي ادم وحضنتو 
ادم : سلمي مالك اهدي 
حسين قرب من سلمي وطلعها من حضن ادم وادم فهم حركة عمو 
حسين : ها قولي مالك ياحبييتي 
سلمي بكذب : مفيش بس ماما وحشاني 
ادم بحزن : الله يرحمها ياحبييتي 
سلمي بصت علي ادم الي لابس بدله الفرح كان شكلو حلو اوي وتمنت انها تكون هي عروستو 
حسين : احم طب روحي البسي ياسلمي
سلمي بعتراض : ادم هو الي بيختارلي لبسي 
حسين : لا معلش عايز ادم في موضوع
سلمي بضيق : لا مش ماشيه 
حسين بغضب : سلمي مالك قولتك عايزو في موضوع مهم وقولتلك مليون مره اكبري بقا وبطلي تكوني معا ادم زاي ضلو 
سلمي بصتلو بحزن وبدأت تعيط وبعدين خرجت من الاوضه كلها 
ادم بضيق : ليه تزعقلها كدا ياعمو
حسين : ركز معايا مينفعش تقربها منك افرض خدت المرض 
ادم بضيق : تمام بس ياريت مش تزعقلها كدا تاني 
حسين : تمام المهم دلوقتي ولا تقرب من ليلي ولا سلمي 
ادم : طيب 
ادم خرج من اوضتو وكان رايح لي اوضه إختو بس لقه باب أوضه ليلي مفتوح قرب من الأوضه ووقف قدام الباب لقه ليلي قاعده قدام مرايتها والبنات حواليها ليلي شافت ادم في المرايا ابتسمت بسعاده وحركت بقوقها وقالت بصوت واطي : بحبك
ادم ابتسم وقال بصوت عالي : وانا بحبك
ساره اخت ليلي قربت من ادم وقالت بضيق : برااااا ياادم 
 ليلي بابتسامه : لا سبيه 
ادم بضيق : ابعدي علشان مهزقكيش واحد ومراتو انتي مالك انتي 
ليلي فرحت اوي من كلمه دي ليلي بنت طيبه بس بتغير علي ادم جدا وبذات من سلمي لأن سلمي دايما معه حتي بتنام معه في نفس الاوضه هما اتربو سوا وام ادم مامتت وسلمي صغير وادم هو الي كان بيهتم بيها أما ليلي هي حبيبتو الاوله والاخيره ايوا يعرف بنات كتير بس ليلي هي حبيبتو ليلي قامت وقربت من ادم وكانت هتحضنو بس ادم بعد عنها بسرعه وقال : احم هروح اشوف سلمي
ادم مشي وليلي كانت واقفه مضايقه 
ساره : مالك يابنتي مضايقه من إختو
ليلي بضيق : اه هي بتحبو 
ساره : بس يابت وطلعي الافكار دي من دماغك وتعالي نكمل  ميك اب
ليلي بضيق : طيب 
ليلي رجعت تحط ميك اب تاني وادم راح اوضتو سلمي لقها جهزت ولبست فستان هي اخترتو 
ادم بغضب : ايه الفستان ده 
سلمي بخوف : مالك ياادم مانا معرفتش اختار لبسي 
ادم بضيق : قصير خاااالص ازاي هتطلعي كدا 
سلمي بحزن : اسفه 
ادم فتح دولابها وجاي يمسك فستان افتكر مرضو وقال : احم عندك الفستان الازرق ده البسيه طويل 
سلمي : حاضر 
ادم : انا اسف مش قصدي اتعصب عليكي 
سلمي بضيق: ولا يهمك عادي هو انت مش ناسي حاجه
ادم بخبث : ناسي ايه 
سلمي بغضب : ولا حاجه ولا حاجه 
سلمي مشيت من قدامو ودخلت الحمام وادم ابتسم بحزن كانت كل ماتزعل منو كان يبوسها من خدها ادم قعد علي سرير وبدأ يفكر كان بيفكر أنو يتجوز ليلي ومش يقرب منها بس شافها فكره غلط هيقول لي ليلي ايه ولا هيعمل ايه اصلا سلمي خرجت من الحمام وادم بصلها
سلمي : حلوه
ادم بابتسامه : قمر 
سلمي بضيق : ماشي 
ادم : احم خلاص بقا متزعليش 
سلمي بضيق : طيب يلا ننزل 
فجاه ادم سمع صوت اغاني جايه من جنينه سلمي قربت منو ومسكت ايدو وهو شال أيدها بسرعه وقال : احم هشوف ليلي 
سلمي بصتلو بوجع وجت تمشي بس هو مسك أيدها وقال : خلاص ياستي متزعليش يلا 
ادم مسك أيدها وهي سابت ايدو ومسكت كتفو زاي طفله الي لقت باباها ادم وسلمي طلعو من الأوضه ومشيو طرقه طويله وبعدين وصلو اوضه ليلي وليلي فتحت باب اوضتها وادم فصل يبصلها انسحر بفستانها الجميل وشعرها طويل وشكلها الملاكي ليلي بعدت سلمي عن ادم وهي خدت مكانها وسلمي حست ان قلبها بيوجعها اوي 
ليلي : يلا ياحبيبي
ادم نزل معاها بهدوء كان لسا محتار ولقو كل العيله تحت وليلي جت تمشي تطلع الجنينه بس ادم مسك أيدها وقال : ليلي 
ليلي بحب : روحها
ادم بحزن : ليلي انا عندي مرض الايدز 
ليلي بصتلو بصدمه وكل الموجودين انصدمو 
سلمي بصدمه : عندك ايه ياادم 
ادم بصلها وقالها : الايدز………….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية العودة إلى الوراء للكاتبة روان ريحان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!