Uncategorized

رواية ليل الأسد الفصل الأول 1 بقلم آية سيد

 رواية ليل الأسد الفصل الأول 1 بقلم آية سيد
رواية ليل الأسد الفصل الأول 1 بقلم آية سيد

رواية ليل الأسد الفصل الأول 1 بقلم آية سيد

في حي من الاحياء المتوسطه في مدينه القاهرة تشرق الشمس بأشعتها الذهبيه الجميله علي جميع أنحاء القاهرة لتخبر الناس  بيوم جديد جميل علي بعضهم والبعض الآخر لا …. لتدلف الشمس بآشعتها الذهبيه الي منزل متوسط الحجم لعائله متوسطه ….. وهو منزل العقيد ايمن خليفه …. لتستيقظ بطلتنا الجميله ليل كعادتها علي صوت المنبه لتستفيق وتدلف الي المرحض لتتوضاء وتؤدي فرضها ….وتدعو ربها ان يشفي ولدتها …
_____________________
ليل بنت جميله متوسطته الطول ممشوقه القوام.. بشرتها مثل اللبن عيونها بونيه وشعرها اشقر اكستنائي متوسط الطول 
عندها من العمر ٢٢سنه متخرجه من كليه تجاره بزنس ولكن لا تعمل …
__________________
ليل :صباح الخير علي احلا ام في الدنياا عمله ايه النهارده اخدتي العلاج …
الام بحنان(ليلي) : اه الحمد لله اخدتو انتي لبسه كده ورايحه علي فين ..
ليل بتنهيد: نزله رايحه اجيب التحليل والاشعه وهوديها للدكتور …مش هتأخر هاجي علي طول …
ليلي : يابنتي ماتتعبيش نفسك انا كويسه ..
ليل بحب ايضاا : ماما بجد انا خايفه عليكي وانا الصراحه مش عيزه ابقا يتيمه الام والاب …وقالتها وهي عينها مترغره بلدموع …..
ليل :سلام انا نزله 
ليلي بحب : سلامتك معاكي ..
__________________
وعلي الناحيه الاخري
وفي مكان يشبه الجنه في اتساعها وجمالها … وتحديدا في قصر اقل ما يقال عنه انه لوزير أو رئيس جمهوريه لشدة جماله واتساعه …. يستيقظ من نومه علي صوت رنه هاتفه الاحدث علي الاطلاق ….. نعم إنه الاسد …. آسد درغام المعروف بإسمه دوليلااا وعالميااا  بل آااسد 
ليعتدل من فراشه وهو عااري الصدر ليدلف الي المرحض ومن ثم يدلف لغرقه تبديل الملابس و يرتدي ترينج sports و حزاء sports 
ليلعب تمارينه الرياضيه ..
______
اسد درغام …هو شاااب نشيط جدااا….   هذا الوسيم الذي تتهافت عليه جميلات العالم لكنه لا يبالي بهم …في نظره جميع النساء خلقن من أجل شي واحد وهو متعه الرجل وخدمته فقط …. اسد شاب في أوائل الثلاثينيات ٣٠ سنه …. يمتلك من الجمال اقل ما يقال عنه انه يجب أن يعمل في مجال السينما لشدة وسامته ..فهو يمتلك عيون خضراء زيتونيه رائعه الجمال لامعه بشدة … وانف حاد يجعله غايه في الوسامه …. وشفاه غليظه رائعه الجمال والوصف … وذقن رائع خفيف حطم به جميع الارقام القياسيه في الجمال والوصف … وجسد رائع بعضلات مشدودة بقامه طويله جدااا  ….
ورغم كل هذا  والوسامه … الا أنه يمتلك شخصيه عنيدة متسلطه ومتكبرة …. يمحي كل من يفكر بالوقوف في وجهه …. بل والمصيبه الأكبر اذا فكر أحدهم في تحدي الاسد…. عندها يصبح اسد  فعلا كاالاسد المتوحش ويلتهمه بلا رحمه أو شفقه …. فلا أحد يجرؤ علي الوقوف أمامه أو النظر إليه خوفا منه .
______________________
ثم انتها من تمارينه الرياضيه 
…. ليدلف الي الحمام الملحق بغرفته ليأخذ حمامه المنعش اليومي …. خرج من الحمام وهو يلف منشفه حول خصره ليدلف الي غرفه اخري ملحقه بغرفته …. وهي غرفه الملابس التي تحمل اكبر وأغلي واعلي ماركات الملابس العالميه …. ليرتدي ملابسه المكونه من بدله سوداء بقميص ابيض من أسفلها وحذاء اسود وساعه من  الاغلي عالميا سوداء اللون … ورش عطرة المفضل ليكمل صورته الرائعه من الوسامه والاناقه والجاذبية ….
خرج من قصره الفخم …. واتجه لسيارته الBMW يديرها ليذهب لشركته …. هذا هو الاسد الذي يحب أن يكون دائما في المقدمه … فلا أحد يسبقه ولو بخطوة واحدة في اي شيئ ….وهو مغرور للغايه ….
ومن ثم انطلق بسياره الفاخمه ومعه جيش من الحراس ووصل منطقه الاسد (هذه المنطه ملقبه بإسم الاسد نسبتااا انها ملكهو واحده)
دلف الي شركته ليسمع همسات الموظفات بإعجاب واضح عنه … ليتجه بغرور لا يليق الا به الي المصعد ليصل الي الدور العلوي في شركته التي تشبه البرج في ارتفاعها ليبدأ عمله …
اتجاه الي الطابق الاخير وهذا الالطابق خاص بل اسد فقط وانهو منثق للغايه ..
دلف الاسد الي مكتبه وتبعته السكرتيره ….
السكرتيره (مايا) وهي تتمايع ولبسها الغير لاق بل مره : اسد باشا السكرتريا الي حضرتك و فاارس باشا كنا منزلين الاعلان …
اسد بغضب عارم:ماااتخلصي 
اعتدلت مايا من وضعيتها وهذا ما كان يريده اسد : جوم بره ادخلهم ..
اسد بغرور: ١٠ دقائق ودخليهم
وثم رن الجرس الذي موصل الي غرفه فاارس ..
_____________________
فاارس درغام ……..
 …. أو كما قيل عنه الوسيم الجذاب الرائع …. كل تلك الصفات لن تصف وسامته الشديدة فقد حطم جميع الارقام القياسيه في الجمال والوسامة ….
 لدية بنيه قويه للغايه بعضلاته البارزة بشدة وطوله الحاد للغايه …. عيون عسليه جميله لامعه تتماشي مع ذقنه المنحوت بدقه   الذي زاده وسامه وجمال ….وشعر اسود مصفف بعنايه وبشرته القمحيه …. فكان وسيما بحق بل إن جميع الفتيات قد تقع في غرامه من النظرة الأولي عند رؤيته ….بل انهو فاااارس بمعني الكلمه 
و بل اضافه يكون دراع اسد اليمن لا يأتمن احد إلا غير وجميع اسرار الاسد معه  فيعتبره مثل صاديقه…..
انهو مرح بعض الشيئ ولكن عندما يغضب يكون اسواء من الاسد نفسه …… وتتحول عينه العسليتين الي سوداء داكن ..يملك من العمر ٢٨ عام ..
_____________________
فاارس وهو يقتحم مكتب اسد بمرح …..
ليردف بضحك ….: ايه يا ابني الغيبه دي كلها …. يومين يا مفتري غايب عن الشغل ومدبسني فيهم …. بس وربنا وحشتني يا ابو الاسود ….
اسد بتهكم …. : ابو الاسود …. والله لولا أنك اخويا الغتت للاسف انا كنت دفنتك مكانك دلوقتي ….
فاارس بضحك …. : ايه يا عم بهزر يا رمضان مبتهزرش …
اسد بتنهيدة ….: عاوز ايه يا فارس علي الصبح …!
فارس بجدية …: مفيش يا عم جاي اسألك هنعمل الإجتماع أمتي مع شركه ….. عشان أبلغهم …. !
آسد بتفكير ….: خليه بكره الساعه ٣ … ليتابع بتحذير …. أي تأخير الإجتماع ملغي وتلغي التعاقد مع الشركه كمان ….
فارس بإيماء …: تمام … ليتابع بمرح ….بس ايه الحلاوة يا ابني علي الصبح اكيد الموظفات عاكسوك …
اسد بغضب ….: بررررة يا يلا روح شوف شغلك والا اعتبر نفسك مطرود … يلا برررة ..
فاارس وهو يخرج مسرعا بخوف من اخيه …. : هاااااح عمرة ما هيتغير … يا ميله بختك يا فاارس … يا حظك الاسود في اخوك وصاحب عمرك ….
اسد بصوت عالي ….. : فارس انت لسه هنا ….
فارس بجديه ممزوجه بمرح : لا وربنا خرجت خلاص ….. وجررري مسرعا قبل أن يلحق به آسد ويلقنه درسا يعلمه جيدا ….????????….
________________
عند ليل 
ذهبت ليل الي المستشفي وتلقت الاشعه والتحليل الخاصه بولدتها 
الممرضه :انسه ليل اتفضلي الدكتور في انتظارك ..
اومت لها ليل بأيجاب وكانت تدعو ربها في سرها ان يسترها معها ومع ولدتها …
دلفت ليل لعند الدكتور اسامه يملك من العمر ٥٥ عامه انهو دكتور كبير في تخصص مرضه القلب: 
د/اسامه: اتفضلي يااليل 
جلست ليل :اتفضل يا دكتور الاشاعه والتحليل ..
اطلع عليها الدكتور 
ثم اردف :دقائق ورجعلك استنيني هنا …
خرج دكتور اسامه غابه اكثر من ربع ساعه ثم عاد لعند ليل
ليل بقلق وخوف : خير يادكتور قلقتني في حاجه 
اسامه حاول ان يطمأنها :استريحي يا ليل وانا هفهمك كل حاجه ارتاحي
جلست ليل ولكن انها غير متطمأنه : 
د/اسامه: بصي يااليل ولدتك قلبها ضعيف جدااا والنبض في بطيئ جدااا ..
ليل بعيون دامعه : والمفروض ايه يادكتور ااي يتم اجرأه ….
د/اسامه بأسف: زراعه قلب 
ليل بخضه وخوف :ايه زراعه قلب ….
ثم تابعت ول العمليه دي هتكلف كام …
الدكتور : ٢٠٠٠٠٠٠ مليون جنيه
ليل بحزن وخضه من الرقم لانهم ناس علي قد حالهم ..
ليل بحزن : ومفيش حل تاني 
اسامه بأسف : للاسف لا
خرجت ليل من عند الدكتور وهي متحطمه نفسيااا ومعنويااا وتفكر كيف راح تحصل علي كل هذه المليونات  ثم خرجت من المستشفي بأكملها 
___________________
اما بقا علي الناحيه الاخري عند الاسد ….
كان في مكتبه يفكر في حل لجعل شركته تكسب المناقصه …. بالرغم من أن شركات الاسد تعتبر من الشركات العالميه التي لن تؤذيها بقدر انمله خسارة مناقصه كتلك … الا ان عناد آسد هو من كان سيد الموقف لجعله يود الانتقام ممن يقف أمامه بتحدي ويكسب مناقصه من حقه ….
آسد وهو يحدث نفسه بغضب …. : ماشي يا علي باشا … يعجبني فيك أن لأول مرة من عشر سنين اخيرا هيقف حد يتحداني …. بس للاسف تحديك ليا مش هيطول …. ليقف ويذهب خارج الشركه وهو ينوي فعل شئ ما….
آسد وهو يركب سيارته الباهظة الثمن …. ليردف في نفسه بخبث …. : ماشي يا علي ….انت اللي جبته لنفسك استحمل بقي اللي هيجرالك ….
___________________
اما عند ليل
ليل وهي شاارده في كلام الدكتور اسامه…انها كيف تجمع هذا المبلغ الباهظ وهم علي قد حالهم …
وهي بتعدي الشااارع بشرود 
فرملت سيااره امامها 
ليل بصدمه : ………….
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!