Uncategorized

رواية نور الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رقية طارق

 رواية نور الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رقية طارق

رواية نور الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رقية طارق

رواية نور الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رقية طارق

في الصباح تسلل اشاعه الشمس الي وجه تلك الفتاه الجميله النائمه بطريقه بهلوانيه فهي تنام نصفها علي الفراش والنصف الثاني علي ارضيه الغرفه محتضنه وسادتها الناعمه وشعرها مبعثر فهيا تصبح كالطفله الصغيره عند نومها لتفتح عينها بسعاده وتشق وجناتها هاتين الغامزتين لتزيدها فتنه لتنهض هذه الفاتنه سريعا لكي ترتب فراشها وتفعل روتينها اليومي ومن ثم تذهت لتوقظ جدها العزيز طرقت نور طرقات خفيفه علي باب غرفه جدها تسمعه يأذن لها بالدخول
نور بمشاكسه أجدها:صباح الخير ياجمر انت كيفك 
الجد بأبتسامه بشوشه:صباح الخير ياجلبي انا بخير يابتي نحمده 
نور بأبتسامه جميله:يلا بجا عشان ناكل واديك دواك ياجمر 
الجد بضحك:لما انا جمر انتي ايه جشطه 
فها هوا الجد الذي يصبح كطفل مع نوره كما يلقبها لتضحك نورضحكتها المعتادة التي تسحر الكل بلا استثناء وتتفتح هذه الازهار الموجوده على وجنتيها 
نور بضحك:لا بقولك اي انتا عتخدني في دوكه عاد ولا اي يلا بينا أكده عشان دواك ياحج 
_______________________________________”””””
        في مكان آخر بالقاهرة في فيلا منصور الشافعي
يستيقظ البطل بنظراته البارده وملامحه الوسيمه ويستعد لعمله فيرتدي بدلته السوداء والقميص الابيض ويصفف شعره الاسود ويكمل أناقته برشه من عطره الخاص ليصبح فعلا يزن الشافعي الساحر للنساء لينزل الي أسفل ليري والدته ليقبل رأسها ويقول:صباح الخير ياامي صباح الخير يابابا 
منصور بحنان:صباح الخير يابني 
خديجه بحنان:صباح الخير ياحبيبي 
يزن بعد ان انهي فطاره سريعا:بابا انا خروع الفرع الرئيسي للشركه حضرتك لازم تيجي النهارده ضروري عل ١٢ عندنا اجتماع مهم ياريت متتاخرش  ها متتأخرش
منصور بضحك:حاضر ياحبيبي ١٢بظبط هكون عندك 
يزن:وهو يقبل رأس كل منهما: يلا سلام
منصور:سلام يا حبيبي 
خديجه بحب:سلام يبني ربنا يوفقك 
________________________________________________
                      .في قصر الشافعي.
نتجمع العائله علي الفطار بعد أن تبادلوا التحيات الصباحيه يجلس الجد ومحمد ونور وسعاد ومالك وفيروز لينهي الحاج الشافعي طعامه ويقول 
الجد بهدوء:الحمد لله اللهم ديمها نعمه واحفظها من الزوال محمد لما تخلص فطارك تعالي المكتب عايزك ياولدي 
محمد بسرعه وهوا ينهض بسرعه:انا خلصت يابا وجايلك طوالي 
####في المكتب
الحاج الشافعي بتعب وحزن:اسمع ياولدي وافهم اللي عايز أقولو لك وانت خابر زين أن اخوك من يوم سبنا علشان بنت البندر وانا مقاطعه وغضبان عليه دا بقاله اكتر من ٣٠ سنه وهو بعيد عنينا وعن بلده وانت خابر. قد ايه حاول يرجع كل حاجه زي الاول وانا اللي كنت برفض بس انا تعبت ياولدي وحاسس اني في اخر ايامي 
محمد بحزن علي والده وشقيقه:الف بعد الشر عليك يابوي انشالله عدوينك ربنا يخليك لينا يابوي ويطولنا في عمرك 
الحاج الشافعي بتعب ظاهر علي وجهه:متقطعنيش ياولدي واسمعني للآخر وعدين محدش هيخلل فيها وكل واحد له عمر وبعديها هيروح للخلقه انا عايزك تكلم اخوك يامحمد وتقوله اللي هقلهولك 
محمد يتسائل:اجوله ايه يابوي 
الشافعي بجديه:اسمع ياولدي………………….
محمد بصدمه:وه يابوي اللي عاتجوله دا معجول أكده عاد 
الجد بثقه وهدوء:معقول ياولدي معقول انا هفهمك كل حاجه وانا متأكد اني أكده هجمع ولي ونلم شملنا 
محمد:بس نور عمرها ماترضي بكده ……….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!