Uncategorized

رواية دميتي الحلقة الأولى 1 بقلم سهيلة سعيد ونورا

 رواية دميتي الحلقة الأولى 1 بقلم سهيلة سعيد ونورا

رواية دميتي الحلقة الأولى 1 بقلم سهيلة سعيد ونورا

رواية دميتي الحلقة الأولى 1 بقلم سهيلة سعيد ونورا

( شاب واقف قدام اوضة وسامع بنت بتتكلم ف الفون )
بنت : وانت والله واحشني ????
شاب : عاوز اشوفك طيب 
بنت : هحاول بس موعدكش ان دة يحصل .. بقا صعب حالياً 
( برة الشاب واقف شياطين الدنيا بتتنطط قدام وشه ، يزق الباب ب رجله مرة واحدة من عصبيته ، تتخض البنت وتقفل الفون بسرعة )
الشاب وهو بيقرب عليها : هاتي ????????
( ياخد الفون من ايدها ، تقوم البنت تقف بعيد ، يلاقيه قفل )
الشاب ب زعيق : وحشك هاااا ????
( يحدف الفون ف الحيطة ينزل حتت ويقرب عليها ، تترعب البنت وتجري ع البلكونة )
البنت : لو قربتلي والله هرمي نفسي ????
الشاب : مهو دة اخرك تموتي كافرة .. عيشتي رخيصة وهتموتي رخيصة ????⁦☝⁩
( تتخض من كلامه ويوجعها جداً ???? تقعد ع سور البلكونة وتلف نفسها ع برة ، يتخض الشاب ، تغمض عينها وتسيب نفسها وفجأة …………………… )
*( فلاش بااااااك ???? )*
( ف ڤيلا ، جوة اوضة ، نايمة بنت ، برة الاوضة ???????? )
سليم ب زعيق : طب وريني هتعملي الحفلة دي ازاي ي سميرة ????
( تصحى البنت ع صوت الزعيق ، تغمض عينها ب تنهيدة وتقوم من ع السرير وتقف ع باب الاوضة )
سميرة ب انفعال : انت حتى حفلة عيد ميلادي مش عاوزني اعملها ????
سليم : المشكلة مش ف الحفلة المشكلة ف الناس الزبالة الي بتعزميهم فيها ⁦????????‍♂
سميرة : متقولش ع صحابي كدة ي سليم ????
سليم : انا قلت الي عندي الناس دي مش هتدخل بيتي ⁦فاهمة☝️⁩
( يمشي سليم ، سميرة تبص للبنت )
سميرة : ابوكي بقا يخنق شبهك ????✋
( تمشي سميرة ، تدخل البنت اوضتها تاني وتقفل الباب ، تلبس بنطلون جينز وسويت شيرت طويل وكوتشي وتمشي ، جوة كلية ، شلة شباب واقفين بيهزروا ويضحكوا ونفس البنت قاعدة ف الكفتريا مراقبة شاب فيهم ، تقرب عليها بنت تانية )
فاطمة : افضلي انتي راقبي ف صمت بس نفختيني صراحة????
( تقعد معاها )
نورا ب هدوء ورقة : وايه الي المفروض اعمله غير كدة عشان منفخكيش ي فاطمة هانم ????
*( نوقف لحظة .. نورا بنت جميلة ، شعرها اسود طويل ، بشرتها بيضة ، عيونها دهبي مايلة للصفار ، ملامحها صغيرة ورقيقة جداً ، جسمها مظبوط وطولها متوسط ، لابسة نضارة نظر ودايماً رابطة شعرها عمر م حد شاف طوله ولبسها دايماً بسيط ومبتحبش الميكب واهم حاجة عندها الدراسة لانها ذكية جداً ، نورا من عيلة غنية وأصلها م الصعيد ، ليها اخت تؤام اسمها مايا ، من بعيد هما شبه بعض لكن تقرب تطلع الفرق بين ملامحهم وبين شخصياتهم ، نورا شخصيتها مقفولة جداً وخجولة اما مايا بنت مرحة والناس بتحبها ولبسها ع الموضة وبتحب الخروج ، مامتهم مبيهمهاش حاجة اد الفلوس والموضة والخروج وصحابها ، الي مسؤولة عنهم اكتر هي خالتهم لانها مش متجوزة وقاعدة معاهم ، نورا عندها ١٩ سنة ، فاطمة تبقا صاحبتها .. نرجع تاني )*
فاطمة : امممم .. تتكلمي معاه مثلا ????
نورا ب خوف : لأ طبعا انتي اتجننتي دة عيب ????
فاطمة : عييييب ???? يبقا خليكي كدة لحد م اختك تاخدوا منك ????
نورا ب استغراب : اختي .. ومالها اختي بالموضوع ؟!!!!!!
فاطمة : انتي اول مرة تعرفي ؟! دي نص الكلية عارفة انه معجب بيها وانتي عايمة ف ماية البطيخ ي ست خضرا ????
نورا : بتهزري ي فاطمة ????
فاطمة : والله جد 
نورا : مين قالك كدة !!! مين قالك انه معجب بيها ؟؟؟
فاطمة : محدش قالي انا بشوفوا بيقف يتكلم معاها ويقعدوا يهزروا سوا دايماً ????
نورا ب انفعال : يعني حتى الشاب الوحيد الي اعجبت بيه مش رحماه .. دة انا قيلالها .. يعني هي عارفة اني بحبه ازاي تعمل كدة فيا ????
فاطمة : والله انتي السبب ⁦????
نورا : انا ؟!!!!!
فاطمة : ايوه انتي طبعاً .. هو باين هيموت عليها .. هي مستغلية جمالها وظهراه اما انتى خليكي مدارياه تحت النضارة والتوكة دول .. معرفش تفكيرك ازاي ف انك توقعي واحد زي دة من غير م تتقدمي ولا خطوة ????
( تدمع عين نورا )
نورا : انا مكنتش عاوزة اوقعوا انا بحبه ????❤️⁩ ماشي ي مايا شكراً ????????
مروة : بقولك طيب ⁦????
نورا : ايه ؟
مروة : هو عامل حفلة عيد ميلاده ف الاجازة لازم تروحيها 
نورا : ا …………
مروة : وقبل م تردي فكري لسة قدامك شهر ونص .. ⁦وع فكرة مايا اكيد هتحضر طبعاً ????????‍♀️
نورا : طيب ????
( يعدي الوقت ، ف بيت نورا ، مامتها قاعدة مع صحابها ، تدخل نورا )
سميرة : هههههههه دة فظيع عادل .. حبيبتي ؟ 
نورا : نعم ؟
سميرة : تعالي سلمي ????????
( تقرب عليهم ب توتر )
ست ١ : دي اكيد نورا طبعاً مش مايا ????
سميرة : طبعاً ايش جاب ل جاب ????
الكل : ههههههه ????
( تبصلها نورا ب احراج وتقعد ) 
ست ٢ : انتي ي حبيبتي دايماً لابسة النضارة دي .. دة انا عمري م شفت عنيكي !!!
نورا ب خنقة : نظري ضعيف ????????
ست ١ : مسمعتيش عن العمليات ولا ايه .. اعمليلها ليزك ي سميرة ????????
سميرة : مش راضية والله .. ياما اتحايلت عليها تعمل زي مايا مرضتش عجباها النضارة معرفش ع ايه ????
ست ٣ : لا انتي لسة صغيرة ع النضارة دي 
ست ٢ : وحتى لو كبيرة المفروض تخلي بالها من مظهرها مش كدة ولا ايه ي سميرة م تهتمي بيها شوية ????
سميرة : والله هي الي دماغها ناشفة ????
ست ١ : انتي مرتبطة ي نورا ؟؟
( تتوتر نورا )
نورا ب احراج : لأ ????
ست ٣ : ٢٠ سنة ومش مرتبطة .. مش معقول !!!!!!
نورا : ١٩ ✋
( تقوم نورا )
نورا : انا طالعة اذاكر 
( تمشي نورا )
سميرة : اهو ع كدة .. عاملة زي ابوها .. قنبلة كئابة ????
الكل : هههههههه ????
( تدخل نورا اوضتها ، ترمي شنطتها ع السرير وتعيط ، يخبط باب الاوضة )
خديجة : نورا 
نورا ب عياط : نعم ????
خديجة : افتحي ي حبيبتي 
نورا : مش فاضية ي خالتوا معلش ????????
خديجة : انتي بتعيطي .. افتحي ي نورا .. افتحي ي حبيبتي عشان خاطري !!!!!
( تفتح نورا )
خديجة : أيه ي قلبي .. مين زعلك ؟؟
( تترمي ف حضنها تعيط )
خديجة : اهدي وقوليلي حصل ايه بس ????
( يذيد عياطها ، تحكيلها )
نورا ب عياط : هو انا وحشة ي خالتوا ؟!
خديجة : لا ي روحي انتي زي القمر 
نورا : اومال ليه بيتعاملوا معايا كأني كائن فضائي مثلاً ????
خديخة : هههههههه متاخديش ف بالك ع كلامهم دول بيعيبوا ع صوابعهم انتي عارفة ي قلبي ????
نورا : مش هما بس .. الكل شايفني مختلفة وغريبة .. وشايف ان مايا هي البنت المثالية !!
خديجة : لا ي قلبي .. كل الحكاية ان مايا متكلمة شوية وبتعرف تحبب الناس فيها و ………… 
نورا : وانا لأ .. انا خجولة مع الناس .. ولو اتكلمت غصب عني ببوظ الدنيا .. دي انا مش هعرف اغيرها .. نفسي يبطلوا يقارنونا ببعض عشان مكرهاش وانا بحبها ي خالتوا ????????
خديجة : دة مش هيحصل مافيش مقارنة بينكم حطي ف بالك كدة انتي ليكي شخصيتك وحياتك وهي كمان كدة ومتحاوليش تتغيري عشان حد الا لو انتي عاوزة تتغيري عشان نفسك ⁦وللاحسن كمان مش زي م هما عاوزين يشوفوكي ☝️⁩
( تشاورلها ب اه )
نورا : انا مش عارفة لو مكنتيش قاعدة معانا انا كنت هحكي لمين .. بجد وجودك مهون عليا كتير اوي .. انتي اقرب ليا منهم كلهم ????????
خديجة : حبيبي وانا هفضل ع طول جنبك ⁦❤️⁩ 
( تاخدها ف حضنها )
خديجة : يلا قومي خدي دش عشان نتغدى سوا انا مستنياكي من بدري جعت يلا يلا ????
نورا : ههههه حاضر ????
( تمشي الخالة ، ييجي الليل ، قاعد تحت ابو نورا )
سميرة : انا ماشية ي سليم ✋
سليم : رايحة فين الساعة ٩ !!!!
سميرة : هخرج مع وفاء 
سليم ب انفعال : وفاء ايه السعادي انتي اتهبلتي ي سميرة ????
سميرة : انا موعداها من امبارح عشان تجيب فستان فرحها مقدرش مرحش معاها ????
سليم : فرحها ايه الي عدت ال ٥٠ سنة دي !!!!!
سميرة : واحنا مالنا بقا يلا سلام ✋
( تمشي سميرة ) 
سليم ب غيظ : طلاقك ع ايدي قريب وربي ????
( يتبع ………….. )
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حمزة للكاتبة ميمي عوالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!