Uncategorized

رواية عذراء القلب الفصل الأول 1 بقلم إيمان محمد

 رواية عذراء القلب الفصل الأول 1 بقلم إيمان محمد

رواية عذراء القلب الفصل الأول 1 بقلم إيمان محمد

رواية عذراء القلب الفصل الأول 1 بقلم إيمان محمد

ابعد عني ارجوك 
حد يلحقنا اااااااااه 
@ محدش هيسمعك يا قطه. 
# لا لا ابعد وبتزحف لورا. 
كتف ايديها و ايده بتمشي عليها و ………. 
” بنتي يا حسن هاتلي بنتي اتأخرت اوي بقينا بالليل ومفروض ترجع الضهر. 
_ بلغت البوليس قالو الزم 24 ساعه علي اختفاءها. 
” هو انا هستني لما بنتي يجرلها حاجه .
رزع علي الباب الام قامت تجري تفتح. 
اتخضتت من المنظر. 
# ماما وشهقات متتاليه وذهبت لعالمها الخاص. 
” عائش الحقني يا حسن. 
_ قومي يا قلب بابا قومي يا حبيبي شالها واتصل بالدكتور 
€ اخباري مش مطمئنه والزم تقدمو بلاغ بنتكو حالتها مش تمام. 
” مالها يا دكتور يارب ميكونش حصل. 
بصلها بأسي 
€ استاذ حسن ممكن كلمه .
_ بحزن ايوه يا دكتور 
€ طبعا انت عارف الي حصل يؤسفني اني ابلغك ان…. 
_ عرفت يا دكتور 
€ بلاش تعمل زي ابهات اليومين دول بنتك ملهاش ذنب في الي حصل اللو ميبقاش عليها يبقي علي الكلب الي معندوش سنه رجوله مشافش اخته فيها ومن الواضح كمان انه خبطها في راسها وايديها باين عليها علامات ربط بنتك باين انها كانت بتقاوم بس. 
_ عارف يا دكتور ومتخافش انا واثق في تربيتي لبنتي وازمه وهتعدي قضاء وقدر بس ارجوك بلاش حد يعرف. 
€ متقلقش ربنا يقومها بالسلامه بلاش ضغط لانها هتدخل في حاله وحشه السلام عليكم. 
_ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. 
اتنهد بحزن وقعد علي الكرسي واضع راسه بيبكي علي بنته الي لسه مشافتش حاجه من الدنيا. 
عائش تالته ثانوي محجبه ولبسها فضفاض جمالها طبيعي جدا عيون بنيه بسره خمري فاتح وشفايفها منفوخه بسيط ورديه رموشها كثيفه بس مش طويله جسمها متناسق جدا وطولها 168 .
دمعه فرت من عين الاب وكيف لا وقد رأي فلذة كبده مكسوره. 
الام بدموع مربته علي ضهره. 
_ قضاء ربنا يابو عائش. 
” ونعم بالله. 
في حلم عائش
شباب وبنات بتتمايل وشاب وبنت بتصرخ وتبكي وبنت بتتمحك في كتف شاب وشاب بيحاول يبعد عن دا كله وولد يمسك خصر بنت وبتحاول تزقه وشاب بيحاول ينقذ بنت من ايد ولد فوق دا كله بنت مربوطه في سرير وفستانها مقطع وبتعيط بحرقه وواحد بيقرب عليها بوقاحه. 
قامت عائش تصرخ باعلي صوت وتصرخ بهستيريه وتعيط جامد 
# ابعدو ابعد يماما فكني ابعد اااه كفايه. 
دخلو علي الصوت وحضنوها جامد وابوها قرألها قرآن بضعف وحزن والام خدتها في حضنها. 
” كفايه يا قلب امك بدموع وشهقات بتقطعي قلبي عليكي. 
# يماما ااه لييه يماما انا معملتش لحد حاجه ليه يحصل كدا. 
الاب بدموع قل لن يصيبنا الا ما كتب الله يبنت وبعدين مش لما ربنا يحب حد بيبتليه هو كدا بيحبك. 
# حسب الله فيهم منهم لله يارب يارب وابتدت تنام تاني والام مسابتهاش والاب كذالك. 
 مر اسبوع وهي في نفسيه وحشه تقوم تصلي وتدعي ربنا وتنام شكلها بقي بهتان وضعفت ومعددتش دريانه بالي حواليها تقوم تعيط وسط الليل والاحلام بتزيد وتصرخ وتفتكر الليله البشعه الي قلبت كيانها. 
” عائش في حد عايزك. 
سرحانه وبتدمع من غير ملامح ولا صوت. 
الام بصتلها بخسره وخرجت ودخل راجل كبير في السن دقنه بيضه وفي ايده سبحه ولابس طاقيه الازهر. 
* السلام عليكم يبنتي اسمك ايه. 
# بصوت ضعيف محشور عا… عائش. 
* الله اسمك حلو يبنتي علي اسم دلع النبي لسيدتنا عائشه عرفه ولا لا. 
# ابتسمت عليه الصلاة والسلام ايه عارفه. 
* انت في ثانويه يبنتي صح واعرف انك دايما شاطره وفي وشك علي طول. 
# دمعت ايوه. 
* ليه تعيطس يبنتي انت قدامك كتير يبنتي تعمليه وبعدين بص علي مكتبها لقي ورقه احلامها جابها واداهلها. 
مش دي بتاعتك صح. 
# هزت راسها بحزن. 
* اقرأي الي عليها يا عائش. 
قرأت بصوت ضعيف هي الي سامعه بس. وعيطت وكانها رجعت لارض الواقع تاني. 
* ايه افتكرتي اهدافك تاني. 
انا شايف في احلامك دي كلها للناس ازاي هتساعدي الناس وانت كدا تضيعي سنين تعبك وتفشلي في امتحان ربنا. 
# بصتله بدموع وهزت راسها بلا. 
* امالي الي بتعمليه دا اسمه ايه ربنا ابتلاك عشان بيحبك ويشوف قوة تحملك رغم انك بتطيعيه بردو بس حب يشوفك اقوي تقومي تعملي العكس .
تفشلي في اول اختبار ليكي من ربنا دا شيطان بث فيكي الضعف وانت كدا بتستسلمي. 
# استغفر الله العظيم. 
* قومي يبنتي اغيلي وشك واخرجي لامك وابوكي الي تعبانين عشانك وطمنيهم عليكي وانزلي دروسك يبنتي. 
# ابتسمت حاضر.
* ربنا يحميكي يبنتي. 
خرجت من اوضتها بعد اسبوعين لا بتشوف الشمس ولا بتكلم حد اول لما خرجت لقت نفسها في حضن امها وابوها وبيدمعوا وكأنو روحهم ردت تاني. 
عائش ابتدت تنزل الدروس تاني واصحابها اطمنو عليها وحضنوها بدموع ومحدش اصلا يعرف بالي جرلها. 
من بعيد طلعت تجري بنت عليها وبتعيط جامد وحضنتها جامد. 
ساره بدموع.. حرام عليكي يا عائش كل دا تسيبيني محتاره وقلقانه عليكي واجيلك البيت حرام عليكي وبتعيط. 
ساره صديقتها الوحيده من الطفوله مع بعض. 
ادتها كل الي خدوه وكل معلومه كبيره وصغيره كتبتها عشانه 
ساره..  انت عارفه اني. مبكتبش ورا حد بس عشانك كتبت. 
  ” ومين قال ان الصحاب بيقلبو علي بعض في الثانوي “
عائش.. تعرفي يبت انتي الحاجه الحلو اللي طلعت بيها من الدنيا دي وقرصت خدودها بمرح. 
ساره.. عارفه عارفه. 
عائش.. دي ثقة. 
ساره.. تؤ غرور. 
عائش.. طب قدامي يختي الدرس. 
اه في حروج في قلبي بس لسه بينبض لاخر نفس .
ساره معاها طول الوقت واما تروح تطمن عليها ومتابعاها في القديم والجديد. 
عائش بقي عندها رهبه من التعلمل مع الناس الا ساره والقرايب. وساره بتحاول تفتحها علي الناس تاني. 
يوم النتيجه. 
كله قاعد علي اعصابه وكله عايز الرقم عشان يعرف النتيجه ويفرح ومنهم الي عايز يشمت. 
قامت تصلي من التوتر وفي اخر رقعه قعدت تعيط وفي السلام سمعت صريخ وزغاريط خرجت بحذر وهوبا لاقت الي بيشبلها ويلف بيها وبيبوس راسها بفرحه. 
بقيت او دكتوره في عيلتي ودا كان جزء من عوض ربنا ليا. 
جبت  98.9 عيطت كتير اوي وشكرت ربنا رالي فرحني اوي ان ساره نفس مجموعي. .
قدرت ان ابدأ ابني نفسي تاني ولسه. 
عدت الاجازه وبكرا اول يوم جامعه وساره بردو معايا طب القاهره بشري. 
خايفه جدا يماما. 
” يا حبيبه ماما دي رهبة المكان جديد عليكي والي يلمسك اكسريله ايده بدون تردد. 
# عيب عليكي امال انا بقالي سنه بتعلم بوكس علي ايه. 
” ربنا يحميكي يبنتي. 
 لسه مكسوره بس نظره الحزن في عيونهم بتوجعني اكتر. 
اول يوم جامعه كان بالنسبالي حياه جديده…. 
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شخصية قوية للكاتبة إيمان نصر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!