Uncategorized

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

 رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

ف مقدمه روايتنا
.. قصه حــــب ابكاها القـــــدر ????..
انها قصه حقيقيه حصلت بالفعل ف الصعيد
واحداثها حقيقيه
بس مع اختلاف أسماء أبطال الروايه
ومع اختلاف أحداثها انا هكتب أحداث ذياده ع ال حصل بس نهايتها هو ال حصل فعلا ????
وللأسف شافوا كتير وعانوا ياما
وبعد أجمل قصه حب القدر هيلعب لعبته
وللأسف الروايه مش هتبقى ذي باقي الروايات نهايه سعيده والكلام ده
للأسف نهايتها مأساه
بسبب مجتمع متخلف وتقاليد وعرف انتهت م زمان
بس لسه ف ناس لحد الان
عقلها وتفكيرها ذي زمان
القصه دي أثرت فيا اوي وجعلتني ابكي بجد
لأنهم شافوا ظلم يااما
ومحدش فيهم يستحق هذا
القصه مأثره فيا اوي لذلك قررت اكتبها وابينلكم حقيقه المجتمع ال احنا عايشينه
بجد اتظلموا اوي وانتهت قصتهم بمأساه ????
اتمنى تعجبكم وتقدروا تفهموا الرساله ال عايزه اوصلها م وراء هذه الروايه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ألشخصيات..
يارا هي بطله روايتنا تبلغ م العمر ٢٢ عاماً
بشره بيضاء شعر طويل يصل الي خصرها اسود كاليل
وعيونها زرقاء كالسماء الصافيه
م عائله غنيه تعيش ف الصعيد لكن لغتها ك لغه القاهره
فهي طول فتره دراستها كانت تأتي الى القاهره لتدرس وتسكن مع اختها الكبيره فاطمه فهي متزوجه ولديها ولدان
يارا حاليا ف اخر سنه لها ف كليه الهندسه
والدها الحج إسماعيل م أكبر كبرات الصعيد ومرشح ف مجلس الشعب وكل عام يفوز ف الانتخابات لديه شعبيه كبيره بين الناس لكنه مشهور بجباروته وقسوته وتهابه الناس جميعا
ولا يقدر أحد أن يقف أمامه أو يعارضه ف شئ ما
لديه ابنتان وولد يارا و فاطمه ومحمد وغير راضي ع أقامه ابنته يارا بعيد عنه
والدتها زينب حنينه جدا ع أولادها وطيبه كثيرا
وتحب يارا جدا لأنها آخر العنقود ومدلعه ودايما طلباتها مجابه م الجميع
محمود هو بطل روايتنا يبلغ م العمر ٢٣ عاماً
طويل وجسمه رفيع ولكن لديه عضلات فهو يحب الرياضه
بشره امحاويه شعره بني قصير عيونه عسلي
م عائله فقيره متوسطه الحال يسكن ف القاهره لكن أصله وأهله م الصعيد
وترك الصعيد م وهو صغير بسبب وفاه والدته
أخذه والده حسن وترك الصعيد فهو لا يقدر أن يعيش هناك ومن تسبب ف مقتل زوجته ف نفس المكان
محمود يدرس ف كليه هندسه وهو آخر سنه ف الكليه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
استيقظت يارا م نومها وقامت لتؤدي فرضها وبعد أن انتهت م الصلاه ذهبت لتأخذ شاور وتحضر نفسها لتذهب الكليه اليوم هو أول يوم ف السنه الدراسيه الجديده وهي متحمسه جدا
لأنها سوف ترى أصدقائها اخيرا
فاطمه.. صباح الخير
كنت لسه هاجي اصحيكي
يارا.. صباح النور ياقلبي
لا انا صاحيه م الفجر
فاطمه.. جاهزه لآخر سنه ف الكليه
يارا بضحك.. عيب عليكي يابنتي ????
فاطمه.. بابا مستني تخلصي بسرعه عشان ترجعي الصعيد والله مش عارفه هعيش م غيرك ازاي اتعودت عليكي والله وعلى رخامتك ههههه
يارا.. عندك عيالك ياختي يرخموا عليكي ذي ماانتي عايزه هههه
طارق زوج فاطمه.. يلا يا يارا هتتاخري ع المحاضره
يارا.. حاضر يا ابيه طارق
يلا بقا انا همشي ابقى سلملي ع الاولاد لما يصحوا واه هتاخر النهارده عشان هقعد مع الشله شويه لأنهم واحشني مووووت
فاطمه.. بس متتاخريش اوي
يارا.. تمام يافندم وعملت تعظيم سلام لها ههههه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الطريق
طارق يقود السياره بسرعه لأنه متأخر ع اجتماع الشركه والمندوبين بانتظاره
وكمان يارا متأخره ع محاضرتها
لاحظت يارا ارتباك طارق
يارا.. ابيه طارق انت كدا هتتاخر اكتر ع الاجتماع انا هنزل اخد تاكسي وانت روح ع الشركه
طارق.. طبعا لا مش هوافق مش هكون مطمن عليكي غير وانا موصلَك بنفسي
يارا.. ع فكره انا مش الطفله ال كنت تعرفها انا كبرت خلاص
طارق.. هتفضلي طول عمرك الطفله ال انا ربتها
يارا.. تربيه زباله هههه
طارق.. بتقولي حاجه ????
يارا بضحك.. احلى تربيه دي ولا اي ????
طارق بضحك.. يخربيت ام لسانك الطويل الله يكون ف عون ال هياخدك يافقريه هههه
يارا.. دي هتكون أمه دعياله عشان هياخد واحده ذيي ????????????
طارق بضحك.. لا وانتي الصدقه دي هتكون داعيه عليه هههههههه
بعد أن صممت يارا النزول حتى لا يتأخر اكتر م هذا
واقنعت طارق بالعافيه
أوقف طارق السياره وذهب ليوقف لها تاكسي
وبعد أن اطمن عليها ركبت التاكسي توجه هو الي الشركه بسرعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف التاكسي كل دقيقه يارا تنظر ف ساعتها ف الطريق واقف وهي مستعجله جدا
وكل فتره تتصل بها صديقتها تستعجلها
يارا أخذت تنادي ع السواق.. بس بس يااانت….. انت
السواق باستغراب.. حضرتك بتكلميني انا
يارا بغضب.. امال هكون بكلم مين يعني
بكلم نفسي????
هو في حد هنا غيرك
السواق بزهق.. انا اسف يافندم
يارا بزهق.. هنوصل امتي
السواق.. قربنا ياانسة بس في زحمة والطريق واقف
يارا بعصبية.. اتصرف بقا
السواق بصوت مرتفع.. يعني اتصرف اعمل اي
اخرج راسي من الشباك واشتم الناس يعني ولا اعمل اي
يارا بعصبيه.. جرى اي ياعم انت ما تتادب شوية وانت بتتكلم معايا انت اصلا ازاي تتكلم معايا كدا
اما حاجة غريبة اووي والله ????
السواق في سره.. انا بردوا الي غريب
صحيح مهي شكلها بنت ناس لازم تتكلم كده????
ويقول بصوت مسموع بخنقة.. اللهم طولك ياروح
يارا بغضب.. هو انت بتقول ايه
السواق.. اي بدعي ربنا…بلاش
يارا سكتت بس كانت متغاظة منه اوي
في سرها.. ياربي ايه البني ادم ده????
فضل السواق ساكت حتى وصلوا إلى الكليه
نظرت يارا ف الساعه فوجدت نفسها تأخرت كثيرا وأول محاضره لها بدأت وقربت تخلص
اتعصبت جدا وزفرت بضيق وقالت له..
انت غبي ولا شكلك كده
بسببك اتاخرت ع المحاضره اي القرف ده بقا اوووووف ????
السواق بعصبية ونفاذ صبر.. لا بقا كدا كتير اوي لحد كدا و معلش احترمي نفسك انا ساكتلك من الصبح
يارا.. والله
يعني سيادتك هتعمل اي يعني ها
مش كفايه ضيعت عليا المحاضره ودي أهم محاضره
ليك عين اصلا انك تتكلم
فعلا وانت اي عرفك بالمخابرات وأهميتها شكلها جاهل مجرد سواق حمار
السواق اتغاظ اوي من اسلوبها وطريقتها
وقال لها.. واعلمك بقا يااانسة انتي مش احسن م غيرك السواق الحمار ده ف كليه ذيك بالظبط والنهار ه انا مروحتش الكليه عشان ورايا شغل لاني بصرف ع نفسي
احسن ما اقعد في البيت من غير شغل ووالدي يصرف عليا وانا دقني ف وشي ????
سواق التاكسي الي مش عاجبك ده م أذكى الطلاب ف الكليه
و يقدر يعمل الي انتي متقدريش عليه
ومش متعنطظ زيك
انا لا ياخد دروس ولا َقضيها خروجات
الحمدالله بفضل ربنا انا بذاكر مع نفسي مع اني مش بحضر ع قد كدا ف المحاضره بس ربنا كرمني بنعمه الذكاء
لأن ربنا عارف أدى بتعب وبجتهد عشان أوفر مصاريف الكليه ال انتي ف خروجه مع صحابك وسهره بتصرفيهم
انا بقا بقعد شهور اجمع فيهم
وهتفهمي كلامي ليه وانتي شايفه نفسك ع الكل
يارا بعصبية.. طب امشي بقا من وشي
السواق… امال فين حقي ما وصلتك ياانسة
يارا.. حقك اي ياابو حق انت
تضيع عليا المحاضره وكمان عايز فلوس
ثم نظرت اليه بسخرية وقالت له.. علي العموم حرام بردوا انت غلبان واكيد محتاجلهم اتفضل ادي 50 جنيه بحالها
نظر إليها السواق بكسره نفس وأخذ منها النقود وقطعهم امام عيونها وقال لها..
اسف ياانسة ميلزمونيش انا هعتبر نفسي وصلتك لله
خدمه انسانيه ويتركها وهو متعصب وزعلان
وأشغل التاكسي وذهب
اما عن يارا فهي ظلت واقفه مكانها متغاظة جدا م هذا الحقير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعدما انتهت يارا م يومها الطويل
ذهبت للكافتريا مع أصدقائها وتحكي لهم ع هذا الحقير وتتريق عليه
وهم يضحكون بشده
اما ف مكان آخر
كان محمود يجلس بحزن ع الكرسي ف غرفته
مضايق جدا بسبب الي حصل مع يارا
رأه والده وواستعجب ع حاله
حسن.. مالك يابني
محمود.. سلامتك يابابا مافيش حاجه
حسن.. انت مروحتش ليه الكليه النهارده
محمود.. كان عندي شغل
حسن.. يابني كليتك أهم ده حلم امك الله يرحمها
محمود.. متقلقش يابابا بإذن الله هطلع الأول ذي كل سنه واشتغل بقا بشهادتي وبإذن الله ربنا هيرزقنا وظيفتها علينا
انا تعمدت ادخل هندسه قسم بترول عشان فلوسها حلوه لما اشتغل ووعد مني مش هخليك تشتغل تاني وتقعد ترتاح بقا
حسن.. ربنا يخليك ليا يارب
بس بردوا عشان خاطري يابني قوم كدا خدلك شاور وجهز نفسك وانزل الكليه
محمود.. يابابا بس….
قاطعه حسن قائلا.. يلا يامحمود اسمع الكلام
واه صح صاحبك ممدوح جالك م شويه كان بيسأل عليك عايز إيجار التاكسي عشان أمه محتاجه العلاج
محمود.. حاضر يابابا انا هعدي عليه بإذن الله
ذهب محمود وأخذ شاور وابدل ملابسه واتشيك جدا
ارتدى بنطلون چينز اسود وتيشرت ابيض وعليه چاكت اسود وكوتشي ابيض ومشط شعره للورا۶ مع انه قصير
الا انه طويل م الإمام وناعم جدا وكأنه عامل له استشوار
لكن شعره ف الأصل ثقيل وناعم
مع برفانه الذي يجنن كل م استنشقه وارتدی ساعته الفضیه ف يده مع اكسسوار ف يده
الآخری
أصبح شخص آخر وموووووز
كل م تقع عينيها عليه تقع ف غرامه لكن محمود لا يعطي لأحد اي اهتمام فهو يركز ف دراسته وشغله فقط
ذهب محمود إلى صديقه ممدوح
ممدوح.. حمدلله ع السلامه
اي الشياكه دي كلها
اكيد ابوك صمم انك تنزل الكليه
محمود.. الله يسلمك
اه مانت عارف الحج حسن بقا
ممدوح لاحظ ع محمود انه مضايق وفي حاجه مخلياه مهموم
ممدوح.. مالك يابني مزاجك مش رايق ليه كدا
محمود بحزن.. مفيش
ممدوح.. عليا انا بردو الكلام ده
ف اي يا بني احكي متخبيش ده احنا زي الاخوات واكتر
محمود.. مافيش ركبت معايا النهارده واحدة كده شايفة نفسها
من اصحاب الملايين وحرقت دمي????
تتصور ياممدوح طلعتلي 50 جنيه وقالتلي حرام انت غلبان ومحتاجلهم انا دمي فاااار بصراحه واخذتهم منها وقطعتهم قدام عينيها وسبتها وَمشيت وقولتلها اهو هعتبرلك وصلتك لله
ممدوح.. ولا تزعل نفسك يابني ف داهيه
بس المهم هي حلوه ????
محمود بعصبيه.. انت غبي يابني شوف بقولك اي وانت بتقولي اي ????
ممدوح.. ايوه يعني هي حلوه ولا ????
محمود.. ايوه يعني
ثم سرح شويه
بصراحة حلوة اوي اوي وشيك جدا ف لبسها ومع ان طريقتها زباله ومتكبره ومغروره ف نفسها
بس م شكلها يدل ان ال جواها غير كدا خالص
باين عليها طيبه وحنينه
ثم فاق م شروده وانتبه ع تركيز ممدوح له ويضحك
محمود.. بس ده مش المهم جميله
ولا انا ع ال عملته فيا
ممدوح.. انا عارف انك زعلان ع العنطظة الي كانت فيها
وكمان ع الطريقه ال كانت بتكلم بيها وكانك خدام عندها متزعلش يا محمود مسيرها هتعرف قمتك وقيمت اي حد اقل منها عمر ما الفلوس كانت بتعمل الناس او تعملهم قيمه وكيان
وخلي بتلك ياصاحبي انك طول ما انت شغال هتقابل كتير م العالم دي حاول تتجاهلهم عشان تقدر تعيش وتكسب رزقك عشان كليتك
واهي اخر سنه ياسيدي وهتتخرج وهتشتغل ومحدش فينا هيقدر يكلمك كلمه واحده????????????
محمود.. انا اقدر بردوا ياصاحبي عمري ما هكون ذي الخلق دول ابدا
بس الحكايه يا ممدوح ان انا بس كرمتي اتهانت وصعبت عليا نفسي
ممدوح.. خلاص بقا ياصاحبي ماانت ادتها فوق دماغها اهو
اهدي بس كده وصلي ع النبي ويلا ع كليتك
محمود.. اللهم صلي وسلم ع سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم
خلاص ياصاحبي انا رايح الكليه بليل نتقابل
ممدوح.. اشطا ازميلي
خلي بالك م نفسك
محمود.. سيبها علي الله سلام
ممدوح.. مع السلامة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب محمود الي الجامعه وحضر محضرتين مده كل منهما ساعتين
كان هناك مجموعه م الفتيات ينظرون اليه باعجاب يعلمون انه دحيح الدفعه ومتوفقا دائما فوق ده كله انه قمور وموز
اقتربت منه احدى الفتيات وقالت بدلع.. ممكن الدفتر بتاعك انقل المحاضره
محمود بحسن نيه.. اكيد اتفضلي
الفتاه.. ممكن تيجي نقعد ف الكافتريا شويه عقبال ما انتهي م نقلها
محمود.. حاضر
وذهبوا للكافتريا امام انظار اصحاب الفتاه فهي كانت تتحداهم ان تذهب له وتقعد معه وبالفعل كسبت التحدي
ذهبوا ورائهم للكافتريا يراقلونهم
الفتاه.. تشرب اي
محمود.. لا شكرا
خلصي انتي بس عشان ورايا مشوار
الفتاه.. اها اكيد
ثم حاولت ان تقترب منه لتمسك يده
لكن محمود لم يعطي لها فرصه
قفلت الدفتر واعطته اياه
وقالت له بابتسامه.. شكرا ليك بجد اتمني تتقرر تاني قعدنا
محمود.. انشاء الله ع اذنك
وتركها محمود ولاحظ وهو ممسك الدفتر ان هناك قلم بداخله وفتح الدفتر وتفتاجئ بانها كتبت رقمها
نظر حوله بغضب ثم امسك الورقه وقطعها الي اشلاء ورماها ع الارض تحت انظار الفتاه واصدقائها
وهم مستغريب كيف لشاب ان يرفض فتاه بهذا الشكل
وهو امام المكتبه المركزيه التي بداخل الكليه
سحب كارنيه المكتبه م جيبه لكي يعطيه للامن ليدخل المكتبه لكنه فجاه صدم بفتاه كانت تخرج م المكتبه
الفتاه مش واخده بالها خالص لانها ايضا كانت تتكلم ف الهاتف ومسرعه للخارج ومعها صديقتها
ولا محمود كان واخد باله ابدا لانه كان ملهي ف اخراج الكرنيه م جيبه
وفجأة ياخدوا بالهم من بعض ويبصوا لبعض بصات كلها تفاجئ وغضب
يارا باستغراب..هو انت ????
محمود باستغراب.. هو انتي ????
الفتاه الاخري صديقه يارا باندهاش.. اي ده انتوا تعرفوا بعض ولا ايه
محمود ويارا بصوا لبعض بقرف ومردوش عليها
ثم نظر محمود لهذه الفتاه.. هو كمان انتي هو ف اي النهارده
الفتاه.. ???????? احب اعرفك بنفسي انا فرح صديقه يارا
واسفه لاني كتبت رقمي ف الدفتر بتاعك
مكنتش اعرف انك قفل اوي كدا
يارا بصدمه.. هو ده ال هتموتي عليه وعملتي حوار الدفتر عشان تقعدي معاه ????
فرح بتوتر.. ها هههههههه معلش يارا بتحب تهزر وضربت يارا لتسكت
محمود بقرف .. ع اذنكم ????
فرح.. فهميني تعرفيه منين ده
يارا.. ما هو ده الحيوان بتاع التاكسي ال حكتلكم عليه
فرح بصدمه.. ياشيخه بس ميدلش عليه ال انتي حكتيه خالص يابنتي ده دحيح الدفعه وكل بنت هنا بتتمنى بس انه يقف معاهت
ده محترم جدا وعمر ما ف بنت هنا ف الكليه قدرت توقعه
مالهوش ف جو السهر والبنات والحب خالص واديكي شوفتي عمل فيا لما حكتلك اني حاولت اتقرب منه وهو رفضني ولما كتبتله رقمي قطع الورق قدامنا كلنا
انتي بس تلاقيكي اتعصبتي عليه ونرفزتيه احنا عارفينك لما تتعصبي بتبقي حاجه توفر والله كتر خيره استحملك ومسك نفسه واحد غيره كان عملك مشكله ومد ايده عليكي
احمدي ربك ان محمود هو ال كان معاكي
يارتني انا ال كنت ركبت معاه ????????????
يارا.. هو اسمه محمود
بس تعرفي شكله شيك وحلو اوي ع الصبح خالص كانه حاجه تانيه ميبنش عليه انه غلبان وفقير
فرح.. الفقر مش عيب يا يارا
كفتيه انه محترم جدا ومجتهد ف دراسته واحسن مننا كلنا
يارا.. عندك حق انا كنت غلطانه معاه
وحاسه بالندم وحابه اعتذرله
شكله طيب فعلا ومحترم
وحلو وامور وعسل و…..
فرح بضحك.. هههههه اي حيلك حيلك هي الصناره غمزت ولا اي
يارا بتوتر.. ها
لا طبعا انا ابص لده ????
فرح ف نفسها.. شكلك وقعتي ياصاحبتي وياعالم مصيرك هيبقا اي والقدر مخبيلك اي
اما عن محمود ع قد ما كان متعصب جدا انه شافها ع قد َما كان سعيد جدا
وظل يسال نفسه
اي ال جرارك يامحمود معقول تكون حبتها م اول نظره كدا
انت عمرك ما ف بنت قدرت تملى عنيك
هو اي ال بيحصلك وبعدين هي فين وانا فين بس
وياتري القدر مخبيلي اي ????
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حياة فرحات للكاتب إسلام عبد العزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!