Uncategorized

رواية القدر الحلقة الأولى 1 بقلم مريم أحمد

 رواية القدر الحلقة الأولى 1 بقلم مريم أحمد 

رواية القدر الحلقة الأولى 1 بقلم مريم أحمد 

رواية القدر الحلقة الأولى 1 بقلم مريم أحمد 

زياد :هوبا 

الام: ربنا يعوض عليا عوض الصابرين يا رب

زين:دا انتو عيله نكديه

ليلي:اتفق

نتعرف ع ابطالنا (ليلي احمد مهندسه ديكور 25 سنه فاتحه مكتب خاص بيها هي وشريكتها فيروز)

(زين احمد خريج كلية حقوق 26سنه خطيب فيروز)

(زياد احمد اخو زين وليلي الصغير 20سنه كليه طب)

نرجع______________

الام:ليلي يا قلبي في عريس متقدملك 

ليلي:لو جايب جاتو بالشكولاته يشرف غير كده الجاتو يلزمنا وهو لا وبعدين ياماما انا مش قولت نقفل الموضوع دا 

الام:حصل بس شوفيه الاول يمكن تقتنعي

ليلي:ولسمو اي بقا عريس الغفلة

الام بفرحه: محمد ابن عمتك

ليلي: نعععععععم ملقتيش غير ابن رندا دا

الام:يابنتي عيب دي عمتك ودا ابن عمتك وبعيدن الواد كويس وابن اصول

ليلي:اصول دي تبقا بنت اختك ياحجه

الام:بت لمي لسانك ها وبعدين مالو محمد فهميني بس

ليلي:واد مش تمام ياماما خلاص

الام:براحتك انتي الي حتتجوزي انا مالي

زين: اي ف اي 

ليلي: عريس متقدملي وقال مين محمد ابن تث تث تث

زين:كنت حاسس وحتوافقي

ليلي:انت عبيط ياببلاوي لا طبعاً 

زين:الجميل قاعد لوحدو لي

ليلى تسند رأسها ع كتف زين:مفيش افتكرت الي حصل

فلاش باك_________________________

محمد:ليلي انا بحبك 

ليلي:اي وانا كمان احيييييه اي الي بقوله دا وطلعت تجري

عده 3ايام 

ليلي:الوو

اسراء:اي ياحب مختفيه فين

ليلي:انا ف محنه 

اسراء:قولي ف اي مالك

ليلي:انا الي بعملو دا غلط اني احب من ورا اهلي دا غلط وبعدين انا ظ عاوزه اقول اي كلمه او شعور جوايا إلا لليقدرني بجد م يتسله وبعدين انا شاكه ف محمد معاملتو ابتدت تتغير كده معايا

اسراء:اممم طب بصي احنا حنعمل خطه نشوف إذا كان متمسك بيكي وبحبك صح ولا كلام وتسليه وخلاص

ليلي: قولي بسرعه

اسراء:بصي انتي تخنقيه ف عيشتو يعني تفضلي تكلميه من غير سبب وافضلي اقرفيه برغيك وبينيلو انو مقصر معاكي. ولو منفعش تفضلي تنكدي عليه وخلاص 

ليلي: حبيبتي ياسو متحرمش منك 

اسراء:سيد عيب متقولش كده احنا اهل

ليلي:هههههه ماشي يابكاشه سلام

فضلت تعمل زي ما قالتلها اسراء بظبط وبعد 6شهور

ليلي:الوووو

اسراء:اي يابنتي الاخبار

ليلي:الخطه نجحت وطلعتو هو الي ظالم وهو الي قالي خلينا اخوات احسن هههههههه

اسراء: مبروووك ياروحي انتي كده عملتي الصح

ليلي:اصلا احسن كده 

باك_____________________________

زين: الحمدلله انو اتكشف ع حقيقتو طلع زباله ومبيحبكيش

ليلي: الحمدلله على كل شيء.   قولي بقا انت مالك فيك اي

زين:مفيش شويه مشاكل كده بس ف الشغل

ليلي:متخانق مع فيروز ولا اي

زين:لا والله دي ف عنيا بس انا معايا قضيه غلسه كده شبه وش زياد

زياد:الله وانا مالي يالمبي.  بقولكو اي كفايه نكد بقا 

ليلي:فر فشني

زين:هوبا 

ليلي:اصل الافندي دا في حته تانيه عندي مترستأ جوا قلبي وفي قلبي ليه غلاوه

بعد تنطيط ولعب ورقص الساعه 4 الفجر

زياد: الجميل سرحان ف اي

ليلي: م سرحانه بس انا بحب افصل شويه عن العالم واجي اقعد مع نجوم السما

زياد:ماشي يارايق اسيبك انا بقا

ليلي:لا تعالي اقعد معايا ها قولي كنت عاوز اي

زياد:تعبان اوي يا اختي

ليلي:ياقلب اختك مالك بس احكي

زياد:ف واحده بحبها اوي وعاوز اقولها بس خايف اقولها وبعيدن وتتطلع م بتحبني وبعدين منتكلمش معايا مش عاوز اخسرها كصديقه

ليلي:بس اسراء جدعه وبتحبك

زياد بصدمه بيحاول يداريها:اي انا مجبتش سيرتها ويكمل بلهفه وفرحه يعني هي بجد بتحبني

ليلي:اه والله هي كانت بتلمحلي من كام يوم كده م بتبطل تسأل عليك

زياد: يعني اعمل اي دلوقتي ع انا كده احترت 

ليلي:روح قولها

زياد:لا انا اقولها طب بصي قوليلها انتي احسن

ليلي: هههههههههه اقولها انا لي يااهبل قولها انت

زياد: طب بصي لمحيلها أن انا معجب بيها مثلاً.

ليلي:ماشي وتديني كام

زياد: ماديه اوي 

ليلي:طب يلا يافالح ننام 

تاني يوم

الام: معلش ياحبيبي كل شئ قسمه ونصيب

محمد:عارف يمرات خالي وربنا يرزقها ف حياتها 

ليلي:ها قولتيلو

الام بحزن:أيوة يابنتي 

ليلي:طب انتي زعلانه لي دلوقتي م انتي عاوزاني سعيده يبقا لازم اختار صح م اي راجل والسلام

الام:أيوة يابنتي عندك حق ربنا يرزقك بابن الحلال يارب

ليلي:يارب 

زين: صباح الفل ياست الكل صباح الخير. يالولا 

الام: صباح النور ياحبيبي رايح فين

ليلي:رايح يتسرمح هيهيهيهيي

زين:تسدقي انك بنيادمه براس بخاخه 

ليلي:تشكر يارجوله  والله

زين:سلام ياجماعه عاوزين حاجه

الام:عاوزينك طيب ياحبيبي

ليلي بطوفليه:هاتلي شوكولاته

زين:م انتي وفيروز بقا

ليلي:يلا ياروحي عاوزه حاجه

الام:لا ياقلبي عاوزاكي طيبه 

زياد:لولا عاوزك نازل معاكي ثواني

ليلي:ماشي تعالي اوصلك ف طريقي 

زياد:احلي لولا ف الدنيا

ليلي:يلا يابكاش 

زياد:مين القمر الي حيساعدني في موضوعي وياخد الشكولاته الجميله دي

ليلي:اناااااااا حبيبي يخويا حساعدك اكيد وانا ليا غيرك

زياد: حبيبتي كلي بالهنا والشفا بس خلي بالك من الطريق حنعمل حادثه????

ليلي:مكلش. يعني الاه 

زياد:كلي كلي بالهنا والشفا

خلص اليوم وليلي هي وراجعه 

ليلي:اه م تفتح يازفت انت عالم متخلفه

الشخص:انتي الي عاميه وبعدين اي مسورة واتفتحت اسكتي

ليلي:لولا أني مستعجله كان زماني بعطرت بكرامتك الارض

الشخص:نقول لي حيوانه بتتكلم

ليلي:بلاش اقول الحيوانه دي تبقا مين

مشيت ليلي وروحت البيت

ليلي:سلام عليكم يا اهل البيت

الجميع:وعليكم السسلام ورحمه الله وبركاته

زياد:ها عملتي اي ف موضوعي 

ليلي:اخد نفسي طيب 

زياد:خدي نفسك واشربي اهي المياه واحكيلي

ليلي:بص ياسيدي انا كلمتها قالتلي مشغوله قولتلها تاجيلي البيت وساعتها انت تفتحلها 

زياد: حبيبتي منحرمش منك ياقلب اخوكي انتي 

ليلي:امال زيزو فين

الام:نزل يجيب واحد صاحبو من المطار ع عازمو ع الغدا

ليلي:طيب ادخل انا اغير واستريح شويه

الام:مش تقول اخي اساعدك ياماما

ليلي: حاضر اجي اساعدك ياماما

الام:لا ما خلاص بعد اي ربنا ما يحوجني لحد أبدا

ليلي:ماما انا داخله اغير هدومي تمام

بعد مده

زياد:هو ابنك دا اتاخر لي كل دا بيجيبو

طقق طقطق 

ليلي:اهو جيه حقوم افتحلو

ليلي:اهلا وسه.   الاه

الشخص:لا متقولش 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية اغتصاب رحم عذراء للكاتبة رحمة محمد.


اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!