روايات

رواية زواج بالإكراه الحلقة الأولى 1 بقلم مريم عزام

 رواية زواج بالإكراه الحلقة الأولى 1 بقلم مريم عزام

رواية زواج بالإكراه الحلقة الأولى 1 بقلم مريم عزام

رواية زواج بالإكراه الحلقة الأولى 1 بقلم مريم عزام

-زينه في عريس متقدملك

ببرود*بس انا مش موافقه ي بابا

قرب منها ومسكها من شعرها

بزعيق* بقولك اي يبت انتي هتقعدي مع العريس اللي جاي وهتوافقي عليه ورجلي فوق رقبتك واياااااكي تطفشيه

-هنشوف

*انتي اي إنسانه من غير مشاعر مبتحسيش

وخلي في عملك العريس جاي النهارده المغرب

وخرج ورزع الباب

(انا زينه ودا بابا خريجه تجاره مش فاهمه ايه مشكله الناس بإن البنت تبقي حره ويبقي ليها حياتها الخاصه بيها ليه دا مصرين ان البنت ليها بيتها وجوزها وعيالها وأنها من غير راجل ولا تسوي

بالرغم من انها تقدر تعمل حاجات كتير اووي من غيره وتبقي إنسانه ناجحة بس احنا للأسف في مجتمع سلبي )

(لبست قميص وبنطلون ولفيت الطرحه بشكل عشوائي وطلعت لعريس الغفله فضلت حطه وشي في الأرض معرفش شكله حتي )

-بعد إذنك ي عمي ممكن تسيبنا لوحدنا شويه

~ أكيد يبني (ومشي

-هتفضلي ساكته كتير … طيب اناا ساهر وعندي ٢٨ سنه ظابط في الجيش… طب اي

^اي؟ انت جاي تتقدم لوحده متعرفش عنها حاجه

-لا أكيد عارف

^ طيب خلاص مش محتاجه أقول

-انت اي يبنتي دبش

^ متحترم نفسك يبني ادم انت

-انتِ عارفه انتي بتكلمي مين

^ لا عارفه ساهر وعندك٢٨ سنه وشغال ظابط

-طب ظابط دي معدتش عليكي

^ هه هتفرق كلها متر ف متر واعتقد مفيش فرق بين ظابط ولا مهندس ولا شحات كلنا مخلقوين من طين

-اي يبنتي داااااا كميه طاقه سلبيه رهيبه

^ بص يبن الناس مبدأيا كده انا مش موافقه علي الخطوبه والجواز والكلام الفارغ دا ودلوقتي بابا عيدها وهتقول كل شئ قسمه ونصيب آمين

-ومش موافقه لي

^ هه انا حره

-اممم طيب تمام

*ها ي ولا

وقبل متتكلم زينه

-موافقين ي عمي وكتب الكتاب والخطوبة والفرح الخميس الجاي

*تمام يبني علي خيره الله

-سلام ي مراتي اااا اقصد ي زينه مؤقتااا يعني

(كل ده وزينه مصدومه …. دخلت قوضتي ونا مش فاهمه اي اللي حصل ) نمت وصحيت تاني يوم علي صوت التليفون

*صباح الخير ي عروسه

-مين عالصبح

*لحقتي تنسي صوتي انا ساهر

-عاوز اي يزفت

*زينه احترمي نفسك مش معني اني بكلمك بأسلوب كويس انك تتكلمي بأسلوب الشمحطيه ده

-خلصت

*نعم

-خلصت كلام

*اتنهدت بعصبيه وقولت(هبعتلك اختي تنزلي تشتري معاها شويه حاجات وفستان واااه هستناكي في كافيه…..س٧ سلام

(قومت صليت فروضي وقرأت ورد )

-صباح الخير يبابا

^صباح الزفت

-فطرت؟

^ميخصكش

ببرود-هوا انت. ليه بتعاملنا كده

-ونتي هتعلميني ازاي اعاملك

بعصبيه^ لا بجد من يوم م ماما ماتت ونت بتعاملني معامله محدش يستحملها ليه مصمم ان انا اللي قتلتها بالرغم من انك عارف ان عندها القلب وماتت موته ربنا لي مصمم ان انا اللي موتها انا تعبت ي بابا انا مقدره حبك ليها ونها كانت اعلي حاجه بالنسبه ليك بس دي أمي انا كمان تمام وقلبي موجوع عليها زيك ويمكن اكتر منك ليه مصمم تشيلني زنب مليش فيه انا…انا تعب…

-زينه زيييينه فوقي زينه قومي

(شيلتها وودتها المستشفي ورنيت علي ساهر)

-اي يعني مالها زينه

^ مش عارف كنا بنتخانق واغم عليها

-طيب الدكتور قال اي

^ لسه جوه اهو جه

-ها ي دكتور طمنا

*هي كويسه بس بتمر بضغط نفسي شديد نتيجه للتراكمات ياريت محدش يضغط عليها بأي حاجه لان دا هيأثر علي نفسيتها

-تمام ي دكتور شكرا

*انا هدخلها يبني

-تمام ي عمي اتفضل

*زينه…

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!