Uncategorized

رواية ملاكي الفصل الأول 1 بقلم مريم حسن

 رواية ملاكي الفصل الأول 1 بقلم مريم حسن

رواية ملاكي الفصل الأول 1 بقلم مريم حسن

رواية ملاكي الفصل الأول 1 بقلم مريم حسن

كنت بتمشى على النيل الفجر كانت الدنيا عتمة و وسط الزرع اتقعبلت في حاجة وقعت 
اسر… اااه رجلي اي ده بسم الله الرحمن الرحيم مين دي
كانت بنت نايمة على الارض
اسر … ياااا انتي اصحي يربي دي مبترودش و بيشيل احببتها في الليل 1
شعرها من على و سرح فيها اي الملاك ده يربي مين عمل فيكي كده سايبينك لواحدك كده ليه و بيحاول يفوقها مبترودش خلاص هوديها المستشفى 
شالها حطها في العربية و راح بيها المستشفى 
في المستشفى 
اسر… دكتور بسرعة
خدوها الممرضين حطوها على سرير و الدكتور كشف عليها
اسر بقلق… مالها هي كويسة 
الدكتور…. هو مين الحيوان الي عمل فيها كده انت صح و مسكه من قميصة مش هرحمك هوديك في ستين داهية
اسر بزعيق… ايييييه يا استاذ انت انت هتاخد عليا انا المدير هنا و اتفضل قولي مالها
الدكتور… انا اسف يفندم بس هي تعرضت لحالة اغتصاب و جسمها مضروب و انا لازم ابلغ
اسر بصدمة… نعم
الدكتور… للاسف هو ده الي حصل بس هي خالتها صعبة و انا بكشف عليها فاقت و قعدت تصوت و اديتها مهدء 
اسر.. طب امشي انت دلوقتي و متبلغش انا هتصرف
الدكتور.. تمام يفندم
اسر دخلها و قعد على الكرسي الي جانبها… يترى انتي مين و مين عمل فيكي كده مين يعمل كده في ملاك زيك هما الناس معندهمش قلب 
( اسر الحديدي 29 سنة مهندس بيشتغل في شركات جده و ابوه امه عايشة عندو اخت اسمها ماسا عندها 24 سنة و عنده اعمام هنتعرف عليهم بعدين)
في مكان تاني
..  البت مرجعتش لحد دلوقتي يا محروس
محروس بكدب… كنت ماشي معاها في الشارع لقتها اختفت
داليا… بنتي بنتي يا محروس
محروس…. دورت عليها روحت القسم ابلغ قالولي اربعة و عشرين ساعة و بعدين ابلغ
داليا… يا مري يا بنتي اه يقلبي فينك 
محروس…. تلاقيها هربت مع حبيب القلب
داليا… ينهار اسود ملاك متعملش كده أبدًا 
محروس… متعملش ازاي و انا معرفك كانت بتعمل اي معايا
داليا… مش عارفة بقى يا اخويا هي مبتحبش غير ابوها الله يكحمه 
محروس… ما انا بردو جوز امها زي ابوها 
عند اسر
اخد ملاك في بيت عيلته و راح اوضة اخته
اسر بهمس… ماساااا ماسا انتي يا بنتي
ماسا بنوم…. سبيني يا ماما مع ادهم تعالي المرا الجاية
اسر … يخربيييتك ايه الي جاب ادهم صحبي عندك قومي يا حيوانة
ماسا قامت… يخربيييتك جايب نسوان معاك البيت 
اسر… نسوان اي الله يخربيتك خديها جنبك بس و تعالي هحكيلك برا 
ماسا … ماشي 
اسر حط ملاك على السرير و خد ماسا و طلع برا
ماسا … اتفضل قول
اسر … هحكيلك و قالها كل حاجة
ماسا… يا عيني طب فين اهلها طيب اسمها اي حاجة
اسر… معرفش حاجة عنها مل الي طلبو منك تخليها تنام جنبك لحد ما اجبلها اوضة
ماسا… طب فكرك ولاد عمك هيسبوها في حالها
اسر… ما تقوليش حاجة لحد انا هتصرف كل الي عليكي متطلعيهاش من الاوضة لحد ما اتصرف 
ماسا … تمام
اسر بخبث… و بعدين و انا بصحيكي قعدتي تخرفي
ماسا بفضول…قولتي ايه
اسر و هو ماشي … يا ماما سيبيني مع ادهم شوية 
ماسا … انا يبني
اسر… اما وريتك يا ماسا هتعملي ايه بادهم
ًمخلاص خلاص هيسمعونا
تاني يوم الصبح 
ملاك صحيت من النوم .
ملاك بخوف … اانتي مين ابعدي عني
ماسا… اهدي متخفيش انا ماسا
ملاك ابتدت تعيط … طب انا عايزة امشي ونبي عشان خطري 
ماسا… طب اقعدي طيب دقيقة و رجعالك و خرجت برا راحت اوضة اسر
ماسا… اسر
اسر… نعم 
ماسا… البنت الي جبتها امبارح صحيت و عمالة تعيط
اسر مستناش يسمع كلمة و راح الاوضة
ملاك … انت مين ابعد عني ونبي كفاية بقى 
اسر بيقرب عليها… اهدي طيب
ملاك بتعيط عياط هستيري …. ابعد عني ونبي عشان خطري عايزة امشي ونبي 
ماسا… ده اخويا اسر اهدي و هو هيفهمك
ملاك.. محدش يفهمني حاجة كلكو بتكدبو متربقش مني انا مليش ذنب عايزين مني اي بقى و و قعدت على الارض 
اسر جري عليها … متخافيش انا مش هعملك حاجة 
ملاك… بس بس هو عمل انت مش هتعمل 
اسر بيحط ايده على شعرها جسمها اتنفض
ملاك… ونبي لا عشان خطري
اسر… قولتلك متخافيش و سندها على كتفه و قعد يمسح على شعرها 
ماسا … اتفضلي اشربي مياه
ملاك مسكت الكوباية و اديها عمالة تتهز اسر مسكها و شربها
ملاك… انت مين 
اسر… انا اسر شوفتك امبارح مغمى عليكي عند النيل و ديتك المستشفى و جيبتك البيت ننا بيت عيلتي و ده اختي ماسا
ملاك… ممكن امشي
اسر… هتروحي فين طيب
ملاك… اي حته
ماسا… طب اقعدي طيب انتي تعبانة 
ملاك.. مش مهم مجتش على دي 
اسر… لا طبعًا مش هتمشي خليكي 
ملاك بتوتر… لا لا انا عايزة امشي 
اسر… مش هعملك حاجة ولله متخافيش انا هنا بيت عيله طب انتي فين باباكي او مامتك
ملاك ابتدت تعيط تاني… لو سمحت سيبني امشي انا معرفكش 
ماسا… هنعرفك علينا 
ملاك.. انتي شكلك طيبة اوي 
ماسا.. انتي الي طيبة و قمر و بتحط ايديها على شعرها ما شاء الله شعرك حلو
ملاك … شكرًا و مسكت شعرها .. شعري يلهوي فين الطرحة 
ماسا.. هجبلك من عندي 
اسر .. طب انا هطلع برا انا بقى
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!