Uncategorized

رواية حياة الجزء 2 الفصل الأول 1 بقلم منة جمال

 رواية حياة الجزء 2 الفصل الأول 1 بقلم منة جمال

رواية حياة الجزء 2 الفصل الأول 1 بقلم منة جمال

رواية حياة الجزء 2 الفصل الأول 1 بقلم منة جمال

في الصباح الباكر
اي يحبييتي مالك بس
-انت عارف اني قلقانه علي اياد اووي ياسليم
يعمري ماانتي عارفه انها ماموريه زاي اي ماموريه مالك بقا
-مش عارفه قلبي مقبوض كدا
-انشاءلله خير
*******
في مكان تاني
وبعدين بقا يعم عمر هنعمل ايه
عمر:يبني وانا مالي انا زيك بظبط هم قالولنا الماموريه هنا
-طب هو احنا هنعمل ايه هنا بقا ولا هنقعد فين
عمر:المامور احمد هو قالي هيجيلكم شيخ اسمه الشيخ خلف
-طب بص دا في واحد جاي علينا اهوو
يامرحبا يامرحبا النائب عمر والنائب اياد صح
اياد:ايوه ياعم الشيخ انت الشيخ خلف
عمر بلطف: اومال مين يعني ياشبح اكيد عم خلف
اياد بحده:عمررر
عمر:خلاص خلاص
الشيخ خلف:اتفضلوو معايا من هنا
********
في بيت حياه وسليم
حياه:اصحي يافريده بقاا هتتاخري
فريده بنوم:حاضر حاضر عشر دقايق وهقوم
حياه بخبث:طب خلاص بقا انا هنادي علي اياد هو اللي يصحيكي يا اياددد
فاقت فريده بفزع: انا صحيت اهوو صحيت والله بس بلاش اياد
حياه بضحك:هو اصلا اياد راح شغلووا من بدري
فريده بلطف:طب ليه الفزعه دي بس يالولو
حياه بضحك:طب اعمل اي فيكي مش انتي اللي مش بترضي تصحي وكمان اتاخرتي علي شغلك
فريده بخبث:والله اتاخرت علي الشغل ولا انتي وسولي عايزين تسربونا من البيت عشان يخللكم الجو بس بقولك ايه انا عايزه بنوته كدا حلوه زي
حياه بحرج: بت اي الكلام دا عيب
فريده بمرح: يستي متقفشيش كدا انا بهزر معاكي يالولو
حياه بحب: طب يلا يقلب لولو عشان تلحقي شغلك
فريده وهي بتقوم: طيب بس اوعي تنسي انا عايزه بنوته هاا
حياه بضحك:يلا ياسافله
*******
عند سليم وعمر
الشيخ خلف: انتو هتنامووا هنا ياحضرت الظباط هنا امن عليكم وانا هبقي ابعتلكم الوكل واي حاجه تطلبوها مع بنتي ورد
اياد: كتر خيرك ياراجل ياطيب
بعد مامشي الشيخ خلف
عمر بمرح:ايوه بقا انا قولت دي هتبقي ماموريه زي العسل
اياد:اشمعنا يعني
عمر بخبث: انت عبيط بيقولك بنته ورد اكيد بقا هتبقي حلووه وهنتسلي كتير
اياد بجد:انت عبيط يالاا اكيد دي بنته وحشه عشان كدا هيبعتهالنا وانت عارف انا ماليش في كدا (نسيت اقولكم ان اياد دا بتاع بنات اووي وبيعشق حاجه اسمها البنات ???????????? )
عمر:طب اي رايك نترهان
اياد بضحك: نترهان يسطا وماله
عمر:طيب يلا بقا ننام عشان هموت وانام
اياد:وانا كمان يلا يلاا
********
نرجع تاني بيت حياه وسليم
سليم بمرح:اي مشيووا
حياه بشقاوه: اه مشيووا
سليم بخبث: طب تعالي اقولك حاجه في بوقك
حياه بمرح:بطل بقا ياسليم وبعدين احنا كبرنا خلاص
سليم بشقاوه:هو مين دا اللي كيبر يابت طب عشان الكلمه دي يالولو انت هتتكسر انهارده
حياه بخوف:لا ونبي ياسليم بالله عليكم عشان انت عارف لما بتبقي عنيف معايا بتعب جدا والعيال بيلاحظه علطول
سليم بضحك: بجد بيلاحظه طب دي احلي حاجه ابقي قوللهم بقا ان اخوهم او اختهم جايه في السكه
حياه بمرح:خلاص بقا ياسليم بطل
سليم بحب: ابطل اي بس هو انا لسه عملت حاجه طب تعالي
وراح شايلها بين ايدها ودخل بيها الاوضه
سليم بمرح:بس وزنك زاد يقلبي بقيتي شبه الباندا
حياه بغيظ:بقا كدا ياسليم ماشي ابعد بقاا كدا عشان زعلانه منك
سليم بحب:وسليم ميقدرش يزعل حياه دي قلبه وروحه وكل حاجه في حياته
حياه: لا برضو زعلانه منك
سليم:طب اعملك ايه طيب عشان اصلحك
حياه بشقاوه: هات بوسه من شفايفك الحلوه دي
سليم بخبث: بوسه واحد دا انا شفايفي دي كلها ليكي يقمر انت
حياه:سليم انا خايفه اووي علي اياد
سليم:الله يخربيت الواد علي اللي جابوا هو دا وقته يختي
حياه: معلش  ياسليم مانا عايزه اطمن عليه مش ابني دا يعني
سليم :لا دا مش ابنك انا اللي ابنك ويلا بقا سبيني بقا اشوف بعمل ايه
ضحكت حياه ضحكه عاليه
********
عند اياد وعمر في الصحراء
الباب بيخبط
اياد قام مفزوع: عمر عمر قوم افتح الباب
عمر بنوم:حاضر
اياد:يابني قوم بقاا
عمر:طيب قومت اهو اي القرف دا
فتح عمر الباب
عمر:ايوو
ازيك دا الوكل بتاعكم تتهنووا بالعافيه
عمر: هاا
ياكابتن اتفضل الوكل
عمر :اياد يالا يااياد
اياد بعصبيه: في اااي ي ز ف ت انقطع لسان اياد من الملاك الذي شافه انسحر من جمالها كانت  فاتنه في الجمال بعبايته الحمره والطرحه الابيضه وخدوده الحمره اللي بتشبه التفاح وشفايفها اه من شفايفها تتاكل اكل وعيون عسلي تسحر
اياد بهيام:انتي مين
انا ورد بنت الشيخ خلف ????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
للعودة للجزء الأول من رواية حياة : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!