Uncategorized

رواية مالك قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم بنت الصعيد

 رواية مالك قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم بنت الصعيد

رواية مالك قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم بنت الصعيد

رواية مالك قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم بنت الصعيد

في المستشفي 
نادية …..أنا اطمنت علي مالك خلاص هامشي لاني ماليش مكان هنا اقعد فيه 
العمدة ….كيف الكلام اللي عتقوليه ديه اومال السراية بتاعتي راحت فين يا ام مالك انتي ام الغالي حتي لو مطلجة من ادهم ف دا بيت ولدك ….
وقف ادهم واقترب منها …..مش كفاية بعد بقا وان الاوان اننا نجتمع تاني 
نادية……….يااااااه يا ادهم اتأخرت اوي ف طلبك دا تعرف أنا استنيتك اد ايه وانا بحلم انك تيجي وتقولي كده
ادهم …..يعني انتي كمان يا نادية كنتي بتفكري فيا زي ما بفكر فيكي 
نادية …..أنا عمري مانسيت حبنا لحظة ..ندمت بجد لاني اخترت البعد 
ادهم ….خلاص خلينا نبدأ مع بعض صفحة جديدة ونعيش اللي باقي من عمرنا جمب بعض من غير بعد
نادية ابتسمت وهزت رأسها بالموافقة
مرت الايام سريعا وتعافي مالك وخرج من المستشفي وكانت مي بجواره ف تلك الأيام تهتم به كثيرا ..وها هم عادوا الي القصر …اخيرا اعطي مالك ل ياسمين حريتها وطلقها لذلك ف الدكتور علي يعد الايام والساعات لتنتهي شهور عدتها ويستطيع تحقيق حلمه الذي طال انتظاره
أما مالك فقرر  أن يقضي ما تبقي من إجازة نصف العام في الصعيد مع مي فقد كان يأخذها كل يوم لتري الاماكن التي ترعع  فيها وقضي فيها طفولته ..كانت مي تنبهر بتلك الأراضي الخضراء الشاسعة التي تستمد منها الطاقة والامل 
فكانت تركد وتلعب هناك كطفلة صغيرة وخلفها مالك وزين 
وفي يوم 
مي……الله يا مالك بجد أنا حاسة لو فضلت بيص للزرع دا كل يوم مش هزهق ابدا 
مالك قربها منه وقال…امممم يعني زي ما ماكنتيش بتزهقي وانتي باصة لصاحب الأرض دي زمان صح 
ابتسمت مي بخجل  …..انت بجد كنت ملاحظ اني مش بشيل عيني من عليك طول المحاضر ة
مالك ….اممم لاني انا اصلا كنت مركز معاكي اوي وكنت بتابع كل حركة بتعمليها 
مي ضربته بقبضتها حينما تذكرت قسوته التي كان يعاملها بها من قبل وافلتت نفسها من حضنه وركدت في تلك الأرض التي عشقتها ..ركد مالك خلفها 
واذا بها فجأة تسقط فاقدة للوعي 
مالك كاد يموت رعبا حينما وجدها تقع راضا ركد إليها سريعا وحملها وانطلق بها الي حيث المستشفي 
ف المستشفي 
الطبيب فحص مي وخرج 
مالك…..خير يا دكتور مالها 
الطبيب …اطمن يا دكتور مالك المدام حامل مبرووك 
مالك …..بفرحة….ايه بجد ربنا يطمنك …ودلف اليها سريعا
مالك اقترب من سريرها …وقال بضحك…..مبرووك يا ام بعزق …والله ما مصدق طفلة تخلف طفل مش عارف هربي مين فيكم
مي …بصدمة ….ايه ام مين بعزق لا مستحيل اسمي ابني الاسم دا ..وقالت بغضب طفولي .وبعدين أنا مش طفلة أنا كبيرة وعارفة.كل حاجة انا مدام مالك السيوفي 
ضحك مالك علي طريقتها الطفولية وقبل رأسها وقال…طب متزعليش نفسك يا مدام مالك السيوفي انتي اجمل ست كبيرة وعاقلة ربنا يكملك بعقلك 
وأخذها وعادوا الي قصر السيوفي 
أخبر مالك والدته وجده وجميع أفراد العائلة بحمل مي وكلهم فرحوا وكانوا يعاملونها بدلال ورفق والعمدة كاد يطير من الفرحة لهذا الخبر
محمود السيوفي ….مبروووك يا ولدي ربنا يكرمك اني نفسي   تجبولنا ساليم صغير 
قبل مالك يد جده …..ان شاء الله ادعيلنا انت بس يا جدي
وتابع بس احنا لازم نرجع القاهرة عشان الترم التاني هيبدأ خلاص ومي لازم تركز ف دراستها دا اخر ترم ليها 
نادية ….طب بالراحة يا مالك وانت سايق العربية عشان الحمل  لسة جديد …اقولك أنا هاجي معاك مصر عشان افضل جمبها 
ادهم جذب نادية من يدها ..وهمس لها……تعالي هنا تروحي فين معاهم أنا مصدقت رجعنا لبعض عايزة تبعدي تاني 
نادية….لا يا ادهم احنا نسافر أنا وأنت مصر ومالك ومي يقفلوا شقتهم ويقعدوا معانا في ڤيلتنا ايه رأيك 
ادهم ….إذا كان كده ماشي 
مالك …خلاص يلا نطلع يا مي نجهز الشنط 
ياسمين بدموع ….يعني خلاص هتمشوا والبيت هيفضي عليا تاني 
مي ….احتضنتها خلاص بقا يا ياسو كلها شهرين وانتي كمان هتسيبي القصر وتروحي عند علي ..وغمزت لها 
نادية ….ياسمين انتي كمان هتروحي معانا الشهرين دول وعلي يتجوزك عندنا ف مصر ايه رأيك لانه سيادت النايب هيسافر مصر كتير الفترة اللي جاية 
ياسمين ….بفرحة ….موافجة 
______________________________ 
حزموا جميعهم حقائبهم وتوجهوا إلي القاهرة 
في سيارة مالك ومي
مالك يقود بسرعة السلحفاة 
مي…..مالك يا حبيبي انت لو فضلت ماشي بالسرعة دي مش هنوصل إلا بعد اسبوع  كلهم سبقونا 
مالك ….مش مهم هو احنا ورانا حاجة ..المهم الاستاذ بعزق ما يتأذيش 
مي بضيق ….يوووووه ما تقولش بعزق دي تاني 
مالك بضحك أوقف السيارة واقترب منها ……تؤ تؤ بلاش الاقمر يزعل نفسه كده ..طب خلاص يا ام سليم 
مي بخجل ….مالك يلا بقا سوق عشان نوصل 
مالك فتح لها كرسي السيارة علي وضع الاسترخاء وقال
مالك ….مددي بقا  عشان ترتاحي…..وانطلق بنفس سرعة السلحفاة
__________________________
وصل الجميع الفيلا ومازالوا ف انتظار مالك ومي الذين وصلوا بعدهم بساعتين 
واخيرا علم الجميع بحمل مي اهلها وأصدقائها وفرحوا جميعهم وها هي تبدأ الدراسة من جديد والجميع أنهمك فيها كان مالك يدلل مي ويعاملها برفق شديد ويذاكر لها دروسها اولا بأول لأنها كانت متعبة كثيرا من الحمل وها هو حان وقت الامتحانات النهائية
______________________
أمام لجنة الامتحان
الطلاب جميعهم يراقبوا هذا المشهد باستمتاع الذي لأول مرة يروون الدكتور مالك فيه 
مالك …بتوتر…….مي حبيبتي ركزي ماتتوتريش اوك حاولي تفتكري كل اللي رجعناه امبارح وبلاش تتعبي اتفقنا
مي بضحكة ….مالك أنا حاسة انك متوتر اكتر مني 
مالك …اسمعي اللي بقولك عليه وبلاش غلبة
مي بجدية ….حاضر
دخلت مي اللجنة وبدأ الامتحان 
مالك دخل لدكتور المادة الذي كان يشرف بنفسه علي الامتحان
مالك …بخجل ..دكتور نادر ممكن اطمن علي مي 
دكتور نادر بصدمة….بقا الدكتور مالك اللي اترجيته ادخل لبنتي قبل كده ورفض عايز يدخل هو يطمن علي مراته 
مالك….بضحك……اعذرني ما كنتش جربت احساس الضني 
ضحك الدكتور نادر …ليه هي بنتك
مالك ….اه والله بحسها بنتي سيبني بقا اطمن عليها ..مش هغششها والله هطمن عليها بس 
نادر ….ادخل يا سيدي وامري لله خليني أنا الاحسن 
مالك ….ربنا يخليك للغلابة يا دكتور نادر 
وأثناء وصوله لمي يسمع همسات الطلاب …بقا دا الدكتور مالك ….ايه اللي حصله…..دا عمره معملها 
واخيرا .وصل لصغيرته…مي ….احرجتني يا مالك
امسك ورقتها ولم يرد ….ابتسم بعدها ووضع الورقة ومسك خدها برفق غير مبالي بالآخرين …وقال بابتسامة….شاطرة 
وانصرف بعدها تحت انظار الجميع المصدومين 
وبمرور الايام انتهت الامتحانات وبعدها بفترة ظهرت النتيجة ونجح الجميع وحصلوا علي شهاداتهم …
وكل واحدا أصبح مشغولا بحياته العمليه ف كريم أصبح معيدا ف الجامعة لانه كان  دائما يحصل علي المركز الاول  وحمزة كان يريد أن يبدأ عمله الخاص ولكن والده وظفه في الشبكة المعلوماتية لامن الدولة فهو مهندس اتصالات
وسها لا تحب أن يتحكم فيها أحد لذلك افتتحت مكتب هندسة صغير خاص بها وأمل فضلت الا تعمل فهي تريد أن تهتم بزوجها وطفلتها فقط ومي التي بدأت تعمل مع مالك في شركته ….وعلي تزوج ياسمين وسط حفلة صغيرة في فيلا ادهم السيوفي وبعدها اخذها وعادوا الي الصعيد…ومايا التي عزمت علي السفر لاقاربها في امريكا وها هي تستعد لبدء حياة جديدة بدون عقد.. وهكذا استمرت حياتهم 
وفي يوم 
كريم ……الو حمزة فينك يابني أنا في القاعة وقلبت عليك الدنيا مش لاقيك ..أنا ايه اللي خلاني اتجنن واعمل فرحي مع واحد زيك
حمزة ……. خلاص  ياعم ما تزوقش أنا جي اهو البركة فيك يسطا 
____________________________
????????في المساء في قاعة أفراح????????
يدخل كريم ممسك بيد مليكة وحمزة ممسك بيد سها وتبدأ الحفلة زفافهم علي انغام اغنية 
ياريت كل الليالي بحلا هالليلة
وياريت قضي العمر مقابيلك
وياريت نصير انتي وانا عيلة
وست البنات غني وناديلك
طل القمر متل ملاك صغير
شمس الدني طلعت بطلتها
متل القمر، وأحلا بعد بكتير
نورتي هالدني، نورتي كل الكون
يا مرحبا بالغالي يا أهلا
ست الحلا وزايد حلاكي اليوم
مسموح لو قلبي انا استحلا
انت القمر وكل البنات نجوم
انتي أميرة بفستانك الأبيض
خلص الحكي بعدك ومالو لزوم
وخلص الزهر ع خدودك مورد
متل البدر يملا الليالي نور
طير السما بحلاكي يتغنى
نيّالو يللّي قلبك معه مشغول
طول العمر بهواكي يتهنى
الجميع كانوا مبسوطين بالحفل الشبابي البحت ولكن 
مي …بفرحة….مالك ممكن اقوم ارقص مع العرسان عشان خاطري يا مالك 
مالك ….لا انتي مش هتتحركي من جمبي ولا ناسية يا هانم انك حامل 
مي بغضب …..طب سيبني اروح اباركلهم 
مالك …برضو لا قولتلك انتي مش ممكن تتحركي خطوة واحدة من هنا وهاتي ايدك هامسكها عشان ماتقوميش
مي …بغضب طفولي …..يوووووه  اومال أنا جيت ليه هنا اصلا 
مالك بضحك …..جيتي تتفرجي من بعيد لبعيد ..
مي ……بس كده مليكة و سها هيزعلوا 
مالك ……اقترب منها وهمس…..ملكيش دعوة غير بزعلي انا وبس لأنك ببساطة انتي ليا أنا وبس وقلبك دا ملك لمالك السيوفي أنا مالك قلبك. ……..
مي………
يتبع …..
لقراءة الفصل السابع والعشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مسك للكاتبة ملك أحمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!