Uncategorized

رواية رياس الفصل السابع والعشرون 27 للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل السابع والعشرون 27 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل السابع والعشرون 27 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل السابع والعشرون 27 للكاتبة شيماء عسكر

في الفيلا اميمه بتحضن جاسر اوي هو و رياس
جاسر … عمتو احنا مش هنطير
اميمه…. اخص عليك كدا ي جاسر مش عايز تفضل في حضني
جاسر.. ههههه حضنك ده طبعاً  بالدنيا كلها بس مش قدام العالم الغجر دول هاخد عين جامده اوي منهم
معتصم وهو بقلب بوقه علي جنب… لا حوش يا حواش هنحسدك علي اي يا خويا
جاسر…. امممم اهو اول واحد 
رياس و عيونه علي لميس اللي وشها متغير من ساعة لما عرفت الخبر بتقوم من جنب اميمه بتاخد ايد لميس علشان تخرج بيها  برا…   عن اذنكم
جاسر… رايحين  فين
رياس..  هنطلع برا نغير جوا
جاسر… اوك
بتطلع لميس و رياس برا في الحديقه
رياس وهي بتمشي ايديها علي شعر لميس..  مالو بقا الجميل
لميس وهي بتعيط بحرقه…  رياس انا تعبانه اوي مش قادرة اصدق و كمان خايفه اصدق
لو بابا عايش هو و ماما مش قادرة اوصفلك احساسي عامل ازاي حاسه ان شوية امل بقيت في قلبي 
رياس… حاسه بيكي ي حبيبتي  و ان شااء الله خير و انتي عارفة جاسر اكيد هيقدر يرجع  اهلك جاسر اخوكي مش سهل
لميس بضحكه صغيره علي وشها…  ما انا عارفه  انو مش سهل  المهم حبيبي عامل اي
كانت بتقول كدا و ايديها علي بطن رياس… 
رياس… ههههههه مطلع عيني دي اخوكي بقا يكلم نفسه من دلوقتي 
لميس… عقبالي يارب لما ادلع علي سليم كدا
رياس… هو وصل لحد فين في العلاج 
لميس… الحمدلله بقا كويس شويه وانا مع سليم لـ  اخر نفس فيا 
رياس.. ربنا يسعدكم يارب
لميس… يارب
بتاجي عليهم المي  …  الاكل جاهز يلا
رياس…  بت ي المي  فيه اكل اي جوا
المي…  مكرونه بشاميل  و
رياس بفرحه….  بلاش و دي كفايه عليا المكرونه
لميس… انتي واحده هبله اوي ي مرات اخويا
رياس…  بس ي بت
اما جوا
جاسر قال ل اميمه علي موضوع اهله
من وقتها و اميمه حزينه اوي 
جاسر…  عمتو
اميمه…  نعم ي حبيبي
جاسر…  يلا تعالي نخرج ليهم علشان نتعشا مع بعض
اميمه…  ماليش نفس ي حبيبي اخرج انت اتعشا  وافرح مع اخواتك  و مراتك
جاسر… بس انا عايزك تكوني معانا  النهارده
اميمه بغضب… جاسر قولتلك ماليش نفس للاكل اتفضل اخرج انت دلوقتي
جاسر… طب و ليه العصبيه  دي كلها المفروض تفرحي يعني
اميمه.. انا هفرح لما اشوف اخويا قدامي مش دلوقتي 
جاسر… هانت ي عمتو هانت 
اميمه….  يارب 
بخرج جاسر من عندها  بروح بقعد علي الكرسي اللي   جنب رياس علي السفره
سليم… امال ماما فين
جاسر… مالهاش نفس للأكل 
سليم…  انت قولت لماما ي جاسر
جاسر… مش وقت كلام دلوقتي يلا كُل ي معتصم علشان هنروح مشوار مع بعض
رياس…  رايحين فين
جاسر…  مشوار مهم
رياس عرفت ان جاسر مش عايز يقولها حاجه في بتسكت و بتكمل اكل.. 
بعد العشا  بطلع جاسر و معتصم من البيت
سليم…  طيب انا هطلع انام تصبحوا علي خير 
رياس والمي.. وانت من اهل الخير 
بتمسك لميس كف سليم و بتطلع بيه الاوضة  …  بتفتح لميس الباب  وبدخل سليم بعد منها وحضن لميس جامد
سليم.. وحشتني اوي النهارده 
لميس…  اي ده هو انت لحقت اوحشك
سليم… دايماً وحشني ايه مش هندخل دنيا بقا
لميس… امممم مش عارفه انت ايه رايك
سليم بغمزه… طب ما تاجي نخش دلوقتي
لميس…هيهيهيهيهي لا ظريف اوي يلا علي النوم تصبح على خير  كانت لميس هتبوس سليم في خده بس هو لف وشه ومسك في لميس و قربها منه اوي
لميس…  سليم ابعد افرض حد دخل علينا هنا
سليم…  عادي هو انا بخاف يعني
لميس …سليم
سليم.. حيات سليم
لميس.. هو ايه اللي هناك ده
سليم بلف علي مكان ما لميس قالت بس عبال سليم ما يلف ليها تاني كانت خرجت بسرعه 
سليم…ماشي ي كذابه
اما تحت عند المي كانت قاعده مع رياس
رياس…. وايه كمان
المي… اخد شقه جديده هو و امي و بقا حالتهم حلوه علي كفي اختك
رياس بضحك…هههه ماهو ده العادي ي حبيبتي الله يهديه لنفسه و بس
المي… رياس عايزه اسالك سؤال
رياس… اسألي
المي… انتي بتكرهي بابا
رياس بحزن… ايوه
المي… يعني مش ممكن انك
رياس…من غير ما تكملي كلامك لا عمري ما هسامح الشخص اللي كان السبب في موت امي ي المي
المي.. بس ده ابوكي
رياس.. انا طول عمري عايشه وحيدة حتي بعد موت الناس اللي عيشت معهم اجمل ايام عمري رجعت تاني وحيده في فكك بقا من جو بابا و ماما والكلام ده اهم حاجه انك بقيتي فين دلوقتي
المي.. هقولك سر
رياس..قولي
المي…. انا بحب معتصم اوي
رياس… طب ما انا عارفه
المي… عارفه ازاي بقا
رياس بغمزه…  من عيونك
المي…ههههههههههه ي بت طيب
رياس.. انتي عارفه نفسي في ايه
المي…ايه
رياس… صنية كيكه مع البصل الاخضر يا سلام
المي بصدمه…كيكه و بصل اخضر انتي اكيد مجنونه
رياس… بس روحي شوفي التلاجه فيها اي كدا 
المي… رياس هو حصل لعقلك حاجه
رياس وهي بتقوم  من علي الكنبه..مش عايزه من وشك حاجه هروح انا
المي…مع السلامه 
اما عند جاسر و معتصم.. بدق جاسر الباب بكل هدوء  بتفتح الخدامه الباب
البنت… ايوه مين حضرتك
جاسر..بدخل من غير ما يرد عليها والبنت بتدخل ورا جاسر بغضب.. انت يا استاذ داخل فين
جاسر.. مش عايز اسمع صوتك فين ياسمينا
البنت… مش موجودة
جاسر…بجد طيب بدأ جاسر ينادي علي ياسمينا 
بتنزل ياسمينا اول ما سمعت صوت جاسر في البيت   .. جاسر
جاسر… اهلا ي ياسمينا عامله ايه
ياسمينا …كويسه  ايه اخبارك انت غريبه يعني جاي ليا بنفسك اهلا معتصم
معتصم وهو بنفخ دخان السجاير بتكبر…اهلا
جاسر…عايز اتكلم معاكي كلمتين ممكن
ياسمينا…اتفضل تحب تشرب ايه
جاسر…ولا حاجه
معتصم… انا هشرب قهوه ساده علي روح المرحوم ابوكي
ياسمينا…ظريف اوي معتصم 
جاسر…عايز منك شوية تركيز يا ياسمينا
ياسمينا… اتفضل ي جاسر بس بسرعه قبل هيثم ما ياجي و يشوفك هنا
جاسر… وفيها ايه يعني لما ياجي ويشوفني هنا هو انا بسرق ولا اي  المهم عايز اعرف كل مكان لهيثم داخل مصر و خارج مصر مش اقصد البيوت الظاهر تؤ اقصد المخفيه
ياسمينا بتوتر… وليه بقا
جاسر… اصل اخوكي قالي ان بابا و ماما عايشين في قولت بنت عمي اكيد هتقدر تساعدني بدال الغريب
ياسمينا بكدب … بس انا معرفش انهم عايشين هيثم مش قالي علي الموضوع ده قبل كدا او حتي بابا 
جاسر بخبث …  مش مهم بقا تعرفي او لا انا عايز اي مكان يخص هيثم حتي لو من بعيد
ياسمينا..هبقا اشوف و ارد عليك ي جاسر
جاسر… تمام يا ياسمينا
في الوقت ده  معتصم وقع فنجان القهوة عن قصد و زرع جهاز  تحت الطاوله بحيث يقدر يسمع الكلام بعد ما يمشي
معتصم..حصل خير ولا ايه
ياسمينا..ايوه طبعا
جاسر… طيب اتمنى انك تردي عليا في اقرب وقت ي بنت عمي
ياسمينا وهي بتقوم علشان تودع جاسر…اوك 
بطلع جاسر و معتصم بحرك معتصم العربيه بعيد عن البيت بشويه  وبقف بيها
جاسر…وفقت ليه
بفتح معتصم الفون.. اسمع 
عند ياسمينا… بتتصل ب هيثم.. ايوه ي زفت جاسر كان عندي دلوقتي و عايز مكان اهله 
هيثم………
ياسمينا… طيب و بعدين
هيثم………….
ياسمينا…….اوك باي 
بتطلع ياسمينا علشان تغير هدومها…
في الوقت ده مبقاش فيه صوت خالص 
جاسر…بنت الكلب كانت عارف انها عارفه
كل حاجه
معتصم… طيب وبعدين
جاسر…  انت عارف فين المشكله
معتصم…فين
جاسر…انا لعند ما هيثم وصل مصر مفيش اي حركه منه لمكان غريب يا من البيت ل الشركه وبس كدا 
معتصم…وانت هتفضل قاعد كدا يعني مش قادر تتصرف 
جاسر… انت برضو لسه مش فاهم دماغي ي معتصم
معتصم… مش عايز افهم ي جاسر
جاسر…طب اطلع بينا علي البيت عايز اشوف مراتي بتعمل ايه  دلوقتي
معتصم… هيكون بتعمل ايه يعني غير قاعده مع البنات بتتكلم
جاسر… اشك في ده اصلا.. شيماء عسكر….
اما عند  رياس
اميمه…يابنتي غلط
رياس… انا عايزه اكل رنجه دلوقتي مع بصل اخضر
المي بصوت واطي ل لميس.. كان من شوية كيكه مع البصل رنجه ارحم
لميس.. اسكتي بلاش تسمع
اميمه وهي بترفع ايدها انو مبقاش عندها صبر…انا طالعه انام  رنجه ساعه ١١ بالليل الصبر يارب بطلع اميمه من المطبخ و بتفضل  رياس ماسكه الرنجه زي بيدها الاتنين و نازله هم فيها 
بتطلع لميس و المي كمان ورا اميمه.. برن الفون بتاع رياس،، شيماء عسكر،،
بتمسح رياس ايديها وبتفتح الفون.. الو
ياسمينا… اهلا رياس هانم ازيك
رياس بستغراب ..مين معايا
ياسمينا… معاكي ياسمينا هانم المهدي
رياس ببرود… اهلا خير
ياسمينا… هما كلمتين و هقفل و عايزه جوابك عليا يا اه يا لا
رياس.. قولي
ياسمينا… لو عايزة اهل جاسر يرجعوا  انتي تخرجي من حياته
رياس بغضب و بصوت عالي …انتي مجنونه يا ولا اي  يا بت انتي
ياسمينا…تؤتؤتؤ اهدي كدا يا هانم علشان اللي في بطنك
رياس… وانا اضمن منين انك مش كذابه
ياسمينا… انا مش هكذب عليكي في حاجه زي  دي  و معاكي لبكرا الضهر علشان تردي عليا و اه جوزك كان عندي من شوية 
رياس بتقفل رياس الفون في وش ياسمينا.. حيوانه
بتروح رياس ترمي الرنجه  … الله يسد نفسك 
بتغسل رياس ايديها وتطلع من المطبخ مكان ما البنات قاعده وبعد خمس دقايق باجي جاسر و معتصم..
بتكون لميس هي اللي قاعده جنب رياس..
جاسر… قومي
لميس بغباء.. الكلام ليا ولا لمراتك
جاسر…لا ليكي عايز اقعد جنب مراتي
لميس…اتفضل
بتقوم لميس بتقعد علي الكنبه تانيه
معتصم ل المي…ايه مش نروح بقا
المي..تمام مفيش مشكله يلا بيناا
معتصم..طيب تصبحوا علي خير بقا
جاسر… لسه بدري يا بني
معتصم.. لا كفايه كدا النهارده  بكرا اشوفك في الشركه 
بتسلم المي علي رياس و لميس
و بتمشي مع معتصم بتفضل لميس
جاسر..  مش يدوب ننام بقا
لميس.. مع السلامه انا هفضل شويه
جاسر… هو انا من ساعة ما قعدت شامم رايحه غريبه اوي شيماء عسكر
لميس… ولا غريبة ولا حاجه دي مراتك لسه اكله رنجه 
جاسر بصدمه…رنجه ازاي
رياس وهي بتقوم من جنب جاسر .. عن اذنكم انا هطلع انام
جاسر.. تنامي دلوقتي
رياس..ايوه تعبانه
لميس..ههههههه اسكت ي جاسر كانت عايزه تاكل كيكه مع بصل
جاسر…ايه لا انتي تروحي تنامي احسن
بتسبهم مع بعض وتطلع هي الاوضه
بتقفل علي نفسها و بتفكر هتعمل ايه ومن غير تفكير اكتر من كدا اتصلت علي ياسمينا
رياس…انا موافقه بس بشرط
ياسمينا..ايه هو
رياس… مش هخرج من البيت غير لما اشوف اهل جاسر قدام عيوني و وقتها هخرج من البيت و من حيات جاسر كلها
ياسمينا… وانا اضمن منين
رياس..اوعدك هخرج من حياته
ياسمينا..تمام وانا بكرا هتصل علي جاسر و اقوله علي المكان
رياس..ماشي
شيماء عسكر
بتدخل رياس الحمام بتعيط بقوه تفتح المايه و تدخل تحتها وان ايامها مع جاسر مش كتير 
بتمشي ايديها علي بطنها بحنان
رياس..شكلك هتكون زي امك وحيد
بدق جاسر الباب عليها..رياس حبيبتي
رياس بتحاول يكون صوتها طبيعي…ايوه شويه وهخرج
بغير جاسر و بنام علي السرير
بتخرج رياس من الحمام
جاسر…واو ايه الجمال ده
رياس بتروح تنام جنب منه
بتحضن جاسر بقوه..
جاسر..الله كل ده حب و شوق ليا
رياس..عايزة افضل نايمه جنب الليله كلها
جاسر وهو بمشي ايده علي شعرها بحنان بقبل راسها من قدام… نامي ياقلبي وانا كمان عايز افضل جنبك طول عمري
في الوقت ده نزلت دمعه من عيون رياس علي جاسر
جاسر…طب ليه الدموع دي بقا
رياس..عادي اصل انا بقيت حساسه اوي الايام دي
جاسر.. هانت يا حبيبتي كلها سبع شهور و البيه يشرف او تشرف
رياس… هي بنوته اكيد
جاسر…يارب 
بطلع الصبح ب احداث كتيره اوي
بتوصل رساله لجاسر من ياسمينا 
( اهلك في المكان ده وانا دلوقتي عندهم عايز تاجي اهلا و سهلا) 
بخرج جاسر من الفيلا بسرعه بتصل بمعتصم
جاسر…الو خمس دقايق و اكون عندك 
معتصم… طب فيه ايه
جاسر… بس أشوفك هقولك
معتصم… ماشي
المي وهي بتمسك بجاكيت معتصم.. في ايه
معتصم…مش عارف يلا سلام لو عايزة تروحي للبنات روحي
المي..ماشي 
بطلع معتصم بكون جاسر واقف قدام البيت بالعربيه…
معتصم… في ايه يابني
جاسر.. ياسمينا بعتت مكان اهلي
معتصم…جاسر انت لازم تفكر كويس مش ممكن يكون فخ من هيثم
جاسر… مش عارف انا اول لما Message
وصلني مش  قدرت اصبر لحظه واحده
معتصم…ماشي بس بلاش عواطف دلوقتي احنا نبلغ البوليس
جاسر..بوليس لا
معتصم.. طيب وبعدين
جاسر… اتصل ب عايش و خليه يجيب الرجاله معه
معتصم.. ماشي
وبعد ساعتين بوصل جاسر ومعتصم للمكان
معتصم.. الواد ده مخه سم
جاسر..قصدك ابوه مش هو.. بدخل جاسر المخزن القديم بتكون ياسمينا قاعده
علي الكرسي و ورا منها شويه رجاله
قبل نص ساعه
بتنزل ياسمينا تحت… اهلا عمو اهلا طنط
محمود.. اهلا
نيسان… ايه جابك يا ياسمينا
ياسمينا… عندي خبر بمليون جنيه ليكم  جاسر جاي بعد شويه
محمود..كدا من غير اي مقابل
ياسمينا بكذب … لا كفايه كدا عليكم اللي كان  السبب في حبستكم دي مات
نيسان..مع السلامه
بتطلع ياسمينا فوق بتكلم هيثم.. ايوه  كل حاجه لعند دلوقتي ماشيه زي الفل
هيثم…،،،
ياسمينا..تمام هاخد بالي يلا باي
عوده للحاضر
جاسر.. فين اهلي ي ياسمينا
ياسمينا.. انزل معاهم يا عادل
بفتح عادل باب المخزن  اللي تحت الارض  وبنزل و ورا منه جاسر و معتصم بفضل واقف فوق احتياط من عملية  غدر منهم
بنزل جاسر و بنصدم من شكل اهله
محمود… ما لسه بدري يا اخويا كانه هنموت هنا
جاسر لسه تحت الصدمه 
نيسان  بتروح عند جاسر اللي واقف مفيش اي رد فعل منه غير عيونه مفتوحه  …  جاسر حبيبي 
بحضن جاسر نيسان بقوه
جاسر بدموع… امي وحشتني اوي انا مش مصدق
محمود..عايز اطلع من هنا بقا وبعدين نحضن بعض في البيت 
جاسر باخد ايد امه وبطلع بيها وبعدين محمود
وقفت نيسان لما شافت معتصم 
نيسان بحزن..معتصم
معتصم…ايوه معتصم يا امي
محمود .. معتصم انت عرفت
معتصم.. ايوه ي عمي 
جاسر..ام ايه و عم ايه انا مش فاهم حاجه
ياسمينا..ههههههه اي ده انت متعرفش ان معتصم اخويا انا و هيثم
جاسر… اكيد انتي مجنونة ايه الكلام الفارغ ده  بابا فهمني في ايه
محمود..بعدين ي جاسر هفهمك
جاسر..بعدين امته
محمود بغضب..انت شايف المكان يسمح اننا نتكلم فيه يلا يا جاسر،، شيماء عسكر يا ابني انا تعبان كفايه تمن سنين و احنا هنا يلا يا ابني 
بطلع جاسر وهو في عالم تاني خالص كل يوم صدمه شكل و دلوقتي معتصم اخوه طب ازاي..
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!