Uncategorized

رواية رأيتك صدفة الحلقة الثانية 2 بقلم لارا

رواية رأيتك صدفة الحلقة الثانية 2 بقلم لارا 

رواية رأيتك صدفة الحلقة الثانية 2 بقلم لارا 

رواية رأيتك صدفة الحلقة الثانية 2 بقلم لارا 

_لين اسمي لين

=طيب يلا يا لين علي القسم

_برضو قسم والله العظيم ما عملت حاجه لو خدتنى هصوت وهلم عليك الناس

= يا بنتي انتي جايبه الغباء ده منين؟؟  هاا؟ 

_جيباه من عند محل الغباء يا ظريف

=بصي شغلي دماغك معايا كده انا هخدك علي القسم ليه؟  علشان انتي تايهه ولازم ايه؟ ولازم ترجعي بيتك

_اهههه فعلا انت صح

««وفي القسم»»

=قولتيلي انك حافظه رقم مامتك مش كده؟ 

_اه بس اعتقد نسيته! 

=نسيتيه؟!!! 

_خلاص اهدي الله مالك عصبي كده ليه عل فكره ده هيضر صحتك! 

=يا بنتي انتي عايزه تشليني..؟ هل انتي عايزه تشليني؟؟ 

_بص اكتب الرقم عندك.. 011

=هرن اهو.. 

عند الام~~~

•يعني ايه الساعه 12 بليل والبت مرجعتش.!!!  اكيد ات

خطفت او اتشلت او ماتت واغتصبت او هربت او.. 

-ايههه ي ماما كل ده. متخافيش انا هنزل ادور عليها بنت الكلب دي..!

ترن ترن ترن««

•الو مين معاياا

=لو سمحتي انتي مامت لين؟ 

•بخوف:  اه انا مامتها بنتي حصلها ايه فى المستذفى صح دخلت غيبوبه صح!!!! 

=احم لا ي طنط هو.. 

•هو اي ماتت يلاااااهوي.. 

=اديني فرصه اكمل طيب يا طنط هي عايشه الحمدلله جمبى اهو

•جمبك؟؟!  وبتعمل ايه بنت… 

=ياااارب…  ي طنط هي تاهت وهي في القسم وده العنوان… 

…….. 

تضحك لين علي رده فعل مامتها.. 

=ما شاء الله مامتك بتحبك اويي

_طبعا انت هتقولي 

«وبعد ربع ساعه» 

الباب يخبط.. 

=ادخل

•لين بنتي حبيبتي يا كلبه رحتي فين مش قولتلك هتوهي يا حماره مبتسمعيش الكلام دايمه عند عند

~تنظر له لين وتشوفه قاعد يضحك

_احم ماما احنا لينا بيت نتكلم فيه

•الواد ده قربلك قوليلي بس متخفيش! 

=والله ي طنك بنتك دي محدش يقدر يقربلها

_يلا بقا يا ماما علشان هموت وانام

~~~~~~~~~~

روحت لين ومامتها واخوها البيت 

(صح!!  يعني انتوا متعرفوش الشخيات لحد دلوقتي!!؟) 

«« لين،  21 سنه،  اخر سنه جامعه، محجبه، عيناها ازرق زى لون السماء،  بشرتها قمحاويه،  متوسطه الطول،  ملامحها جميله يعنيي»» 

«« مروان،  24 سنه،  زى ما قولنا قبل كده هو ظابط،  وشاطر جدا فى شغله،  بشرته بيضاء،  طويل حبتين،  شعره كثيف، عيناه اسود بس جميلهه وتخليك فى عالم تاني مز يعني????????»» 

~~~~

•ام لين:  قوليلي بقي يا بنتي الي حصل معاكي

-اه متعرفيش امك قلقت عليكي ازاي

«« زين اخو لين،  25سنه،  قمحاوي، عيونه بني زي القهوه كده،  طويل حبتين،  طيب بيحب الهزار اويي بس لما بيقلب جد بيقي جد» 

_لين باست ايد مامتها:  ربنا يخليكي ليا يا يت الكل متقلقيش انا زي الفل اهو بس الصراحه تعبانه وعايزه انام ده كان يوم مرهق جداا

•ماشي يا حبيبتي ربنا يسعدك دايما خلي ارتاحي وبكره نتكلم

-زين:  يلاهوي علي المحن ده

لين تغمزله وتقوله:  الي غيرااان يعمل زيناا،،  وتجري بسرعه علي اوضتها وتقفل الباب

-زين:  شايفه يا ماما بنتك هموتها في يوم خليكي عارفه بس! 

~~~

بعد ما غيرت لين لبسها وعدلت شعرها وفردت جسمها بعد يوم كامل ارهاق بس تنام لا طبعا. قعدت تفكر في العيون القهوه الي تسحرك دي ولا كلامه طبعا عرفتوه

لين:  اي يا لين اتعفرتي ولا ايه ده اول مره تشوفيه،،  معقول حبتيه،،  لا احب مين والناس نايمين،،  ياربيي بس هو مزز يعنيي..انا احسن حاجه انام وابطل افكر فيه

»~//

وعند مروان.نفس الكلام مش عارف يشيل صورتها من دماغه

مروان:  هي اه لسانها طويل عايز يتقطع بس جمر،،  انا اي الي بقوله ده،،  غبي غبي كنت سألتها مخطوبه مرتبطه اي حاجه طيب

-قرر ان يقطع افكاره وينام لان لديه يوم باكمله غدا-

Today»»»

««عند لين»» 

اه يا ضهري ياني انا شكلي عجزت اما اقوم اشوف حاجه في التلاجه تتاكل كده

_لين:  يا حلاوه يا ولاد شوكولاته كامله فى التلاجه محدش كلها؟!!!  لازم اصبح عليها

وبعد دقيقتين يدخل عليها زين

زين:  لين يا بت يا لييين 

لين تتكلم وفي بواقي شكولاته علي وشها زي الاطفال:  عايز اي هو الواحد ميعرفش يقعد في البيت ده!! 

زين يبص في التلاجه وقولها:  كان في شوكولاته هنا شوفتيها؟؟! 

لين:  صدقني لما اعرف اقولك

زين يقرب منها:  لا والله والي علي وشك ده اي بقاا؟؟ 

لين بتوتر:  احم دي. دي دي 

زين:  دي دي خلااص علقتي كده كده كنت جايبها علشانك

لين تحضنه:  بحبك يا احلي اخ والله لو هشحت كده هحب غيرك

زين:  اخ عليكي 

~~~~~~««««~~

عند مروان«

مروان قاعد سرحان في مكتبه وفجاء حد خبط عليه

….. 

…. 

مصطفي:  الموضوع كبير ولا اي؟! 

مروان؛:  اعوذ بالله يا اخي انت هنا من انتي! 

مصطفي:  يسطا انا هنا من بدري بس انت ولا هنا 

مالك؟ 

مروان:  مفيش شويه مشاكل في الشغل بس

مصطفي وهو بيغمزله:  وهي مشاكل الشغل تعمل كل ده

مروان:  مصطفي اتظبت بدل ما اظبتم

مصطفي:  خلاص يعم الواحد ميعرفش يهزر معاك شويه

««مصطفي،  24سنه،  صديق مروان منذ الطفوله وشغال معاه،  عيناه سوداء،  ابيض،  متوسط الطول،  يحب الهزار

…… 

مروان.:  صح انت كنت عايز ايه

مصطفي:  عايز الصراحه؟ 

مروان:  خييير اخلص

مصطفي:  انا عايز اخطب

مروان؛:  بجد دي مين الي امها دعت عليها دي؟ 

مصطفي: بنت معايا فى الكلية وجميله اوي والصراحه بحبها

مروان:  تمام هبقي اشوف معاد مع ابوها

(ممكن تقولوا هو مروان ايه دخله فى الموضوع بس الموضوع انه ابو ومامت مصطفي متوفين يتيم يعني وكان دايما بيعتبر مروان اخوه) 

««وعند موعد الخطوبه»» 

مروان:  لو سمحت يا عمي كنت عايز اطلب ايد بنت حضرتك مريم لمصطفي

وبعد استفسرات من ابو مريم (ملاحظه الاب رجع من السفر اليوم ) 

الام:  تمام يا ابني انا شايفك مناسب ونا موافق بس نشوف رائ العروسه

تدخل بنت تقدم العصير وبتعطيهم وهي باصه في الارض

مروان:  انتي…!!! 

لين:  اي ده انت العريس!! 

الاب باستغراب:  هو انتوا تعرفوا بعض!؟؟ 

مروان يقول لمصطفي:  هي دي العروسه يا كلب؟! 

مصطفي:  يعم دي اختها

لين:  لا يا بابا انا شوفته صدفه بس

الاب:  طيب انا هشوف العروسه وجاي

…… 

مريم: يا بابا قلت مش عايزه يعني مش عايزه

الام:  طيب يا بنتي اطلعي شوفيه طيب مش يمكن يعحبك؟! 

الاب:  كلام امك صح اقعدي معاه وبعد كده نشوف

«الاب: نسيب الاولاد مع بعض بقا شويه

مصطفي ومريم قعدوا مع بعض وفي نفس الوقت خلينا مع ابطالنا

لين في البلكونه مع مروان امام البحر والهواء والصمت يعم المكان

…. 

الاب:  هو مين مروان ده ولين تعرفه ازاي

الام:  اسكت انت دي حكايه طويله

…… 

مروان يقطع الصمت:  صدفه جميله 

لين:  فعلا..،  هو انت ليه اتصدمت لما شوفتني

مروان:  هاا ممم لا عادي ان غريبه يعني وكده

لين:  اه. انا كنت افكرك انت العريس

مروان: تخيلي وانا كمان

لين:  انت كمان شايفني العريس ازاي

مروان:  هو انتي لسه بنفس الغباء!!!! 

لين:  غباء ايه انت الي غبي،  بقولك افكرك العريس قولتلي وانا كمان يبقي مين الغبي؟؟ 

مروان:  انا غلطان اني اتكلمت اصلا

لين:  فعلا اسكت بقا

مروان: مممم ممكن سؤال؟ 

لين:  هو انت وراك غير الاسئله اسأل يا لمبي

مروان بتوتر.:  هو انتي مرتبطه؟

لين: لا ليه

مروان بفرحه:  بجد الحمدلله

لين وقد لاحظت فرحت مروان:  وانت فرحان اوي كده ليه

مروان بتوتر:  اصل انا…. 

… 

مصطفي:  الشرباااات يا عميي،،،  خلاص بجد موافقه

مريم بخجل:  اه موافقه

مصطفي:  بحبك

مريم: بس بقا بتكسف ((يلاهوي ع المحن????????) 

ابو مريم: الف مبروك يا ولاد الخطوبه ان شاء الله يوم…. 

~~

لين:  انت ايه كمل

مروان: باين في حاجه لازم نطلع 

لين:  ماشي يلا

(وفي بيت مروان ومعاه مصطفي) 

مصطفي:  اخيرااا يا مروان 

مروان؛:  للدرجادي بتحبهاا 

مصطفي:  اويي يا مروان بحبها اوي

مروان:  يلا يا عم مبروك

مصطفي بيغمزله: عقبالك يا بروو

مروان:  قريب يخويا قريب

(وعند لين) 

مريم:  مالي حاسه بارتباك????????

 وبحاله مش عاديه ????????

عقلي تجنن معاك????????

مش عارفه ايه الي فيا????????

قوم فض الاشتباك????????

لين بتحضن اختها وبتضحك:  الف مبروك يا قلبي بس عارفه الواد مزز

مريم:  اويي يا بت كويس اني طلعت والا كنت ندمت طول عمري،،،،  بس مش ملاحظه حاجه كده؟ 

لين: حاجه اي

مريم بتغمزلها:  الواد الى معاه مشالش عينه من عليكي . 

لين بخجل:  لا طبعا انتي بتقولي اي يا حيوانه انتي ده ده عادي بيبص عادي

مريم:  عادي؟  ده وقع خلاص

لين تجري وراها :  والله لاوريكي

ويجروا ورا بعض ويضحكوا 

♡وفي اليوم التالي♡

لين تصحي وتلاقي باباها قاعد في البلكونه وبيشرب قهوه

لين: صباح الخير يا قمر،،  يعني انت مز انهارده كده

محمود ابو لين:  بس يا بت بتكسف ده انا زى ابوكي برضو

تطلع الام:  قاعدين انتوا تتدلعوا وانا قاعده بصحي في اخوكي ده!

لين:  بتغيري يا بيضه،،  اشبعوا ببعض انا هسبهولك اهو علشان رايحه الكليه

الام:  ماشي يا ام نص لسان،،  خلي بالك من نفسك

لين:  حاضر

)في الكليه(

مروه البيست ل لين:  يا شيخه حرام عليكي كل ده تأخير الدكتور هيطردنا بسببك

لين:  وانا مالي يا لمبي،،،  متخافيش طول ما انتي معايا محدش هيقد يطردك

مروه:  طب تمشي طيب قال مس هيقد قال

الدكتور:  انا قلت 100مره انا محدش يدخل بعدي

لين: معلش يا دكتور بس والله كنت نايمه

«يضحك كل الي كان موجود

الدكتور:  يا برودك يا شيخه اطلعوا براااا

لين:  خلاص خلاص اهدي علي اعصابك هنطلع

الدكتور: نعم!!! 

لين:  يلا يا مروه احنا اطردنا

مروه:  جتك القرف كله بسببك هقول ايه ل امي دلوقتى 

لين:  قوليلها الي حصل مش ناقصه صداااع! 

مروه:  طيب يلا باي لما توصلي رني عليا

لين:  ماشي يسطا

وفي نص الطريق

تمشي لين بس لقت شخص قدامها

….:  بقي انا تعملي فيا كده!!! 

لين بصدمه وخوف:  انت تاني!!!!!! 

يتبع..
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أنا آسف يا أمي للكاتبة وفاء كامل.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!