Uncategorized

رواية رغد الزين الفصل الثاني 2 بقلم رانيا

 رواية رغد الزين الفصل الثاني 2 بقلم رانيا

رواية رغد الزين الفصل الثاني 2 بقلم رانيا

رواية رغد الزين الفصل الثاني 2 بقلم رانيا

 الباب اتفتح فاجأه ودخلت واحده في الخمسينات من العمر
سميره : زييين
زين : ماما استنى هفهمك
سميره : تفهمني اييي تفهمني إنك جاي الفجر ومعاك بنت دي آخره تربيتي ليك
رغد: يطنط والله انت فاهمه غلط
سميره : اخرسي متتكلميش أنا بكلم ابني موجهتش ليكي انت كلام 
زين : ماما دي مراتي
سميره بصدمة :اييي اتجوزت من ورايا 
رغد كانت هتتكلم بس زين  بص ليها وشاورلها انها تسكت
زين : ايوا ي ماما أنا ورغد بنحب بعض وأنا كنت عارف إنك مش هتوافقي على جوازي منها ف اتجوزتها من وراكي
سميره : لي تعمل كدا ي زين ولي مش هوافق تتجوزها لييي فهمني 
زين : زين لأن رغد سوريه ي ماما وملهاش أهل أهلها ماتو في سوريا وهي جت لهنا ب طريقه غير شرعية وأكيد أنت مكنتيش هتوافقي عليها
سميره : ومن امتى يبني وأنا تفكيري كدا أنا أكيد هتمني إنك تتجوز بنت من عيله كبيره بس هي مش ذنبها إن أهلها راحو ضحيه الظلم في سوريا مش ذنبها ان حصل في بلدها كدا وجت ل هنا عشان تهرب من الظلم أنا المهم عندي إنها تصونك وتحبك
زين : وهي بتحبني ي ماما ثم نظر ل رغد التي تتابع الحديث في صمت وقال مش انت بتحبيني ي رغد
رغد:…..
سميره ابتسمت وقالت  : متكثفهاش ي زين ويلا بقا اطلع برا عاوزه اقعد مع مرات ابني شويه وخلي سعاد تحضرلنا الفطار ثم خرج زين وبقيت رغد وسميره يتكلمون وحست رغد ب حنان سميره وقد اي هي طيبه وفضلو يهزرو ويضحكو كتير بعدها دخل زين
زين: مش يلا ي عصافير الفطار جاهز
قامت سميره وقالت طب أنا هنزل وتعالو ورايا ومش تتأخري ي رغد عشان اوريكي بيتك الجديد ي حبيبتي
ابتسمت رغد ثم قالت حاضر ي طنط
سميره: لا مفيش طنط دي اسمها ماما ويلا قوليها بقا
رغد : حاضر ي ماما ابتسمت لها سميره وبعدها نزلت زين دخل ليها وقال أنا آسف بس مكنش في حل ل إنك تقعدي هنا غير بالطريقه دي ومتقلقيش ماما هتعاملك كويس رغد بس إحنا مينفعش نقعد في الاوضه دي لوحدنا
زين ب تفكير : بصي هو لازم اكتب كتابي عليكي عشان ميبقاش حرام إني اقعد معاكي في مكان لوحدنا
رغد: بس
زين متقلقيش هطلعلك شهاده ميلاد وبطاقة وهخلص كل حاجه بس الأهم انت موافقه
رغد لنفسها : أنا كدا هيبقا عندي بيت وأم طيبه وبتحبني بس هبقا اتجوزت مجرم طب أعمل اي
زين : ها ي رغد موافقه ولا لا
رغد : موافقه
زين : يبقا تمام يلا بقا ننزل عشان نفطر
رغد: بس
زين: اي 
رغد :  أنا عاوزه أغير هدومي وأنا مش معايا هدوم
زين : اه صح فاتتني دي طب بصي البسي اي حاجه من هدومي لحد م اخدك بليل ونروح نشتري لك هدوم وراح طلع ليها هدوم وعطاها ليها  
رغد : ممكن تطلع عشان اغير
زين : لازم
رغد : بصت ليه ببلاهه فضحك وخرج وسابها تفكر في إلى حصل ليها في يوم وليله إزاي هتعيش مع واحد المفروض هو مجرم وكمان بقا جوزها قدام الناس سابها تايهه في الوقت دا تحت عند زين مع مامته 
سميره : لازم نعمل حفله نعلن فيها جوازك ي زين
زين : مش دلوقتي ي ماما
سميرة : لي بس
زين: عشان أهل رغد لسه ميتين قريب وأنا عندي شغل ي ماما
سميره كانت هتتكلم بس دخول نادين بنت عم زين خلاها تسكت وفي نفس الوقت رغد كانت نازله علي السلم وهي لابسه هدوم زين
نادين بتبص على السلم شافت رغد و…….
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!